Unplugged játékok, játékos programozás Kőteleki Andrea Éva
Programozni jó! fejleszti a logikus gondolkodást, a problémamegoldó készséget és a kreativitást. XXI. század! (együttműködés, alkotás/produktivitás, valós problémák) MIKOR és HOGYAN kezdjük el?
A programozás „előszobája” avagy kódolás 6-10 éves korig Tanulás vagy játék? Irányított forma vagy a kreativitás? Egyéni vagy csoport? Eszközökkel vagy anélkül?
Unplugged játékok (szabadtéri) Robotjátékok 3D (térben, folyosó vagy aula kockakövén játszva; többféle variáció, nehézségi fok, akár csoportok közötti versenyig) Live Games – Gyereknapra, rendezvényekre ajánlom (Live Angry Birds, Amőba, Békavágta)
Unplugged játékok (tanteremben) Algoritmikus gondolkodás fejlesztése Rendezések Folyamatábra Kockajátékok Barchoba 1:0 Csoportmunka, együttműködés (építés: pohártorony, robotkar, stb) Érzékenyítés ( környezetvédelem /robot építése - papírhulladék) Logikai fejtörők, játékok Csapatépítő (warm-up) játékok (babzsák, körjáték) A klasszikus „Játszd el a Teknőcöt!” (irányjáték, robotjáték) Iránykártyák (CodyRoby, BeeBot, stb.) Modern megjelenési formái: BeeBot, LightBot (mobilapp is), stb.
LightBot
BeeBot
Robotcsámborgás - BeeBot Különböző típusú feladatok útvonaltervezés állatkert (LOGO versenyfeladat) adott pályán
Rendezések Számokkal Ábrákkal (történet) Folytasd a sort! (sorozatok adott formákkal) Megadott szempontok szerinti sor kialakítása (pl. születési dátum, névsor)
Folyamatábra élőben Klasszikus feladat alapján Szemléltetés Közös cselekvés, manualitás
Kódfejtés (titkosírás) Kapcsolódás a magyar nyelv, a történelem és az informatika órákon tanultakhoz A kód lehet kép, szám, valamilyen egyezményes jelrendszer eleme, vagy saját, a csoport által megbeszélt Verseny, nagyobb tömegeket is megmozgathatunk
Gyerekjáték – avagy a kódolás órája szülőknek 1. alkalom - CodeWeek 2015 KODU program készítése, Ode to Code videoverseny 9.hely https://www.youtube.com/watch?v=LVLUoiZkB5g módszertani leírás: http://digitalistemahet.hu/tudasbazis/gyakorlat/codeweek-a-tiszi-ben 2. alkalom – The Hour of Code A code.org AngryBirds kihívás közös megoldása, egyéni jutalom oklevél
KODU
1.
code.org 2.
Szent Péter @sernyője - Digitális olvasónapló Digitális Témahét 2016 megvalósított projekt Microsoft Office Challenge I.hely, jutalomút Leírás: http://www.tpf.hu/tudastar/dm/328/digitalis-olvasonaplo
Digitális olvasónapló
Magyar Science on Stage 2016 Debrecen
Köszönöm a figyelmet! infotanarno@gmail.com