Felfedezem a nagyvilágot!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

A sportszocializáció.
A küzdősportok, szűkebb értelemben a kyokushin karate szociális kapcsolatokat fejlesztő hatása a gyermekekre
Tehetséggondozás a testnevelés órán
Mi a SPORT? Meghatározott szabályok szerint, időtöltésül vagy versenyszerűen folytatott testgyakorlás.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Az olvasástanítás módszere:
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
MRGSZ Stratégiai terv Verzió: 2. RC2. JÖVŐKÉP Aktuális MRGSZ cél: Láthatóvá tenni a a rögbit Magyarországon és a Magyar rögbit Európában!
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Aerobic (Testnevelés)
Sportolás hatása szervezetünkre
Interaktív óvodai és iskolai fogmo-show
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Egészségtan tizenéveseknek
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Egészséges táplálkozás
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A tanulók válaszai a tanulmány kérdéseire (5700 válaszadó alapján)
Mindennapi testmozgás és egészség
A rák, a helyes táplálkozás és életmód
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Ökoiskola Készítette:Horváth Eliza Anna Felkészítő tanár:Marton Anikó
mindenki másként reagál a változásokra.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Mozgás, pihenés, egészség
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Civitas Polgár az Európai Demokráciában OTV. Coop Optimaták.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Az iskoláskor küszöbén
OP csapat márciusától novemberig Edzésnapok száma: 52 Versenynapok: 24 Vizen töltött: 76 Voltak szép pillanatok, kemény helyzetek, kisebb csalódások,
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az egészséges életmód és a stressz
A beiskolázás előkészítése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A sport pozitív testi és lelki hatásairól szóló tájékoztató előadás megtartása Előadó: Kelemen Mária A sport pozitív testi és lelki hatásairól szóló tájékoztató.
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
Edzéselméleti témák Kiválasztás
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Modern edzésmódszerek
Egészségnevelés óvodásoknak, kisiskolások és a tinik körében
10. rész :Táplálékunk összetevői Fehérjék Klikk a folytatáshoz.
REGULA Viselkedésjavító, tanulást segítő foglalkozás „A fegyelmezett ember körül rend van, s ahol rend van, ott működnek a dolgok.” 1.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
SPORTISMERETEK EDZÉSELMÉLET CSIK FERENC ÁLTANÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM KÉSZÍTETTE: LEITNER JÓZSEF.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Egészség és sport.
Sportolni mindenkinek kell és mindenki tud! (nincs de…)
Egészséges élet – egy életen át II.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
KINCSKERESŐ TEHETSÉGKUTATÓ PROGRAM
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Család – és Gyermekjóléti Központ
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Előadás másolata:

Felfedezem a nagyvilágot! „ELMONDOM HÁT MINDENKINEK” Diákkonferencia Debrecen, 2013. Tisztelt Zsűri, Tisztelt Hallgatóság!

Ép testben - ép lélek Berki Lóránt Készítette: Felkészítő tanár: 6.B osztály Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola Felkészítő tanár: Juhász M. Tünde A test és a lélek egy egység, ezt jelenti a prezentációm címe is. A WHO egészség definíciója szerint egészséges az, aki testi lelki és szociális jólétnek örvend. Szeretném bemutatni, hogy a rendszeres sportolás hogyan hat szervezetünkre és járul hozzá lelki kiegyensúlyozottságunkhoz. A képen Sosai Oyama látható, aki a kyokushin karate alapítója és mivel én is 6 éve heti 3 edzésen ezt a harcművészetet gyakorlom Nekem ő a példaképem.

A mozgás egész testünkre hat Izmaink erősödnek Nő a mozgásunk rendezettsége A szívünk akár 30%-al erősebb lesz Csontjaink erősödnek Nő a vitálkapacitásunk A rendszeres mozgás egész testünkre hat. A testünket mozgató mintegy 650 izomból 600 akaratlagosan működik, melyeket erősíteni tudunk. Az általunk választott sporttól függ, hogy kinek melyik fejlődik jobban. A rendszeres edzéssel nő a mozgásunk összerendezettsége, koordinációja. Egyre bonyolultabb mozdulatokat gyakorlatokat tudunk elvégezni. A szívünk munkája is könnyebbé válik. Ez az öklömnyi szervünk egy pillanatra sem pihenhet. Percenként átlagosan 70-szer húzódik össze. Ez csak 1 napra számolva több, mint százezret jelent. Ha sportolunk akár 30%-al is erősebbé tehetjük és így megkönnyíthetjük a munkáját. A testünk szilárd vázát 206 db csont biztosítja. Ezek kemények és rugalmasak is egyben. A rendszeres mozgással például elkerülhető az időskori csontritkulás. És természetesen a tüdőnkre is hat a sport. Főleg a friss levegőn végzett gyakorlatok. A tüdőnk kitisztul és több oxigént tud eljutatni a sejtjeinkhez, miközben a belélegzett levegő mennyisége is nő. Ezt az értéket nevezik vitálkapacitásnak.

A mozgás és a lélek A sport a legjobb terápia a rosszkedv ellen. Segít levezetni a felesleges energiákat, csökkenti a bennünk lévő feszültséget és önbizalmat ad. Ezek mellett a versenysportok lehetőséget adnak a megmérettetésre és sikerélmények gyűjtésére. A sport kitartásra tanít, motivációt ad, aminek hiánya sok kamaszkori probléma forrása. A rendszeresen sportoló serdülők nem a gyengébb társaikon, védtelen állatokon és házfalakon bizonyítják rátermettségüket, hanem nemes versenyeken csillogtatják meg tudásukat.

Hogyan válasszunk? Kincskereső Program  Egészséges-e az a gyermek, aki napi 6-8, vagy még több órán keresztül egy helyben ül, miközben testmozgásra nem fordít időt? Felnőtt korában milyen mozgásigénye lesz annak, akinek ez korábban nem alakult ki? Meddig tudja így megőrizni egészségét? A megfelelő fizikai aktivitásra neveléssel megkaphatják a gyerekek a legfőbb ajándékot, az egész életen át tartó egészség esélyét! De mit sportoljon a gyerek? A választás nem mindig könnyű. Figyelembe kell venni a lehetőségeket, ami kis falvakban, vagy anyagi nehézségekkel küzdő családoknál sajnos korlátozott. Fontos szempont: mihez van kedve, rátermettsége a gyereknek. Hiszen gondoljunk bele: egy pufók gyerek biztosan nem érezné jól magát például balett órán, de birkózás már szóba jöhet. Vagy alacsony gyerek nem biztos, hogy befér a kosárlabda csapatba, de kézilabda csapatba már igen. Aztán vannak akik a sikeres sportolók nyomában szeretnének járni. Például Risztov Éva a debreceni olimpiai bajnok úszónőnknek Egerszegi Krisztina volt a példaképe. Aki azonban még így sem tud választani, az a nagy sportágválasztó napon kipróbálhatja magát. Új kezdeményezés Debrecenben a kincskereső program, amiben szakemberek válogatják ki a tehetséges gyerekeket az iskolákban vagy segítséget kérhetnek a szülők a„ Mit sportoljak”. hu honlapon is. Legerősebb példa azonban a szülői minta. A híres sportolók gyerekei gyakran választják ugyanazt a sportot, mint szüleik.

Mikor kezdjünk sportolni? A sport minden életkorban fontos, elkezdeni sohasem késő. A kisgyerekeknél segíti az idegrendszer fejlődését, azonos érdeklődési körű társak között van, életre szóló barátságokat köthetnek a testi-lelki fejlődésük mellett. S ezeknek a közösségeknek szoros összetartó ereje van. Idősebb korban a sport frissen tartja a szellemet, jó erőben tartja a testet és e mellett serkenti az immunrendszert és az emésztést valamint célt ad a mindennapokban. Általánosságban elmondható, hogy az állóképességet fejlesztő mozgásformák javítják az erőnlétet, serkentik a vérkeringést, a légzést. Ilyen például az úszás, kerékpározás, futás. Nagy mozgásigényű gyermekek számára kifejezetten előnyös edzésforma, akár kisgyermek kortól. A labdajátékok (röplapda, kosárlabda, kézilabda) az ügyességet fejlesztik, javítják a koordinációs és koncentráló képességet; 10 éves életkor elérése után javasolt elkezdeni. A kosárlabda és a kézilabda az ügyesség fejlesztése mellett, növeli a fizikai erőnlétet is. A küzdősportok (birkózás, karate, cselgáncs) - a fizikai erőnlét fokozása mellett - önfegyelemre nevelik a gyerekeket, tréningezik a koncentráló- és a reakciókészséget egyaránt. 6-8 éves korban már elkezdheti a gyerek.

Mennyi az elég? Egyes kutatók szerint egy testmozgással töltött óra két órával növeli meg az élettartamot. A WHO felmérése szerint Európában közel 22 millió gyermek küzd súlyproblémákkal. Magyarországon a ’70-es években a magyar gyerekek 8%-a volt túlsúlyos, mára ez az arány 12–18%-ra növekedett. A legtöbb gyereknek az iskolai testnevelésórák jelentik az aktív sportolást, az pedig nem is kérdés, hogy heti 2 vagy 3 óra aktív mozgás aligha elegendő átlag 35 ülve töltött óra ellensúlyozására. Bár ma már vannak évfolyamok, ahol napi egy torna óra az előírt, de legtöbb esetben ehhez nincs elég tornaterem az iskolákban. A gyerekek mozgásigénye sokkal nagyobb, mint a felnőtteké. Naponta egy-másfél óra fizikai aktivitásra van szükségük. Ne feledkezzünk meg arról azonban, hogy mindig biztonságos legyen a környezet, ahol sportolnak, és valaki mindig figyeljen rájuk!

Kitartás, akaraterő A sportolásban is érvényes a fokozatosság elve. Aki nem sportol rendszeresen az először például menjen lépcsőn a lift helyett, vagy sétáljon buszozás helyett. Később lehet növelni a terhelést, de csak olyan mértékben ahogyan a testünk engedi. Edzés alatt csak az izomláz a megengedett fájdalom. Fontos azt is tudni, hogy a túlzásba vitt sport lehet ártalmas a testünkre nézve. A mozgás mellett nagyon oda kell figyelni a táplálkozásunkra is. Ha kerüljük a túlzottan zsíros, cukros, lisztes ételeket és mozgunk rendszeresen jó eredmény érhető el az alakformálás terén is.

A sport és a tanulás A sport fejleszti a koncentrációt és a figyelmet. Az edzéseken megkövetelt fegyelem, figyelem az iskolai tanulási képességeket is növeli. Nem véletlen, hogy a rendszeresen sportoló gyerekek az iskolában is jobban teljesítenek, hiszen a sporton keresztül megtanulják, hogy eredményt csak rendszeres gyakorlással lehet elérni. Nagy büszkeséggel töltött el, hogy osztálytársaim és tanáraim is eljöttek a sportági bemutatómra, ahol a legjobbak állhattak a nagyközönség elé szinpadra.

Összegzés A SPORT: Fitten tartja a testet Frissen a szellemet Célt ad Barátokat szerez Fegyelmezetté és kitartóvá tesz Sikerélményt nyújt Végezetül összefoglalva a sport nagyon sok pozitív hatással lehet az életünkre. Erősek, egészségesek lehetünk tőle. Egy közösséghez tartozhatunk. Célokat ad, sikereket érhetünk el általa. Mindegy, hogy ki milyen sportágat választ, a lényeg a rendszeresség, és az, hogy szívesen végezze azt. Nem lehet mindenki olimpiai bajnok, de már az is jelenthet sikerélményt ha esetleg gyorsabban, vagy többet tudunk futni a társainknál. Minden gyerek és felnőtt aki a szabadidejét mozgással tölti a henyélés helyett dicséretet érdemel. Ahol a szülők is sportolnak, ott a gyerekek is nagyobb számban lesznek sportolóvá, de a cél az kell hogy legyen, hogy mindenki találjon magának valamilyen mozgásformát. Legyen az akár harcművészet, túrázás vagy a konditerembe lejárás.

Köszönöm figyelmüket! " A sport megtanít becsületesen győzni, vagy emelt fővel veszíteni. A sport tehát mindenre megtanít. " Hemingway Végül egy Hemingway idézettel szeretném megköszönni a figyelmüket : " A sport megtanít becsületesen győzni, vagy emelt fővel veszíteni. A sport tehát mindenre megtanít. „ Köszönöm, hogy meghallgattak! Köszönöm figyelmüket!