Claus Sluter: MÓZES KÚT Dijon Épült, 1396 és 1404 között
O Champmol korabeli rajzon. A dijoni építkezések közül kiemelkedik a város melletti karthauzi kolostor, Champmol rendházának felépítése 1377-től. A mű együttes legfontosabb emléke ez a kútház, amelyet a kerengőben állítottak fel 1399-ben. Philip the Bold családi síremléket kívánt maga és utódai számára. A Mózes-kút a kor legkiemelkedőbb szobrászati alkotása, amelynek mestere; Claus Sluter
Claus Sluter Burgundia hercege Merész Fülöp 1340 Haarlem,- 1405-6 Dijon Burgundia hercege Merész Fülöp 1342-1404 Claus Sluter holland származású. Ő volt a kor legfontosabb észak-európai szobrásza. Úttörője az "északi realizmusnak ". Amikor a németalföldi festészet felívelt, a munkája Jan van Eyck és társai számára meghatározók voltak. Burgundia hercegnek vezető szobrásza volt. Létrehozta - monumentális léptékben - a naturalizmus és klasszikus korszak figurális szobrászatát. Művészegyéniségének tanújaként - a magmaradt művei között - a Mózes kút szolgál.
Ez a grafika segít felidézni a komplett kút látványát 1. Szint A hatszögletű alapzat, melyen azok a próféták lettek elhelyezve, akik Jézus halálát jövendölték. A kezükben látható kötet vagy pergament ezt hívatott jelezni. A síró angyalok zárják le az alsó szakaszt, mintegy átvezetik az Ó szövetségből az Új szövetség történéseibe. 2. Szint – en a kálvária jelenetet volt látható. Szűz Mária, Keresztelő szt.János, és Mária Magdolna, vagy csak egyedül Mária Magdolna. 3. Szint keresztre feszített Jézust helyezték.
Hogyan is gondolkodhatott Suter? Művészetén a társadalmi tudományok ismerete fedezhető fel. Építész: Ismerője a statikának tervezésnek. A vallás irodalmát mélyen ismerő: ezeket láthatjuk a három szint periódusán, a megszemélyesítése szolgált szimbólumok, attributumok hozzárendelésével. Teátrális rendező: Erre utal a próféták tudatos elhelyezése, megteremtve a párbeszédet egymás között és a szemlélővel. Orvos: anatómiai és pszichológia ismeretekkel rendelkező erre
Próféták elhelyezése az alapterületen: ZAKARIÁS JEREMIÁS DÁNIEL ÉZSAIÁS DÁVID MÓZES
MÓZES (Kr.e 13. sz.) Mózes tanító és vezető, aki a Krisztus előtti 13. században. Megszabadította népét az egyiptomi rabszolgaságból. A Sínai-hegyen tett szövetségi szertartáson, a Tízparancsolat átadásának helyén, megalapította Izráel közösségét. A továbbiakban Jézus kereszthalálának jövendölését olvashatjuk a Sluter kompozícióban;
Immolabit agnum multitudo filiorum Israhel ad vesperam= Mózes II. könyve 12.rész /6. Izrael közösségének gyülekezete a két este között ölje meg a bárányt.
DÁVID Fonderunt manus meas et pedes meos, numerarunt ossa = Zsoltárok könyve 22. rész /17-18 részlet/ Kezemet lábamat összekötözték és halálporába fektettek. Megszámlálhatom minden csontomat. Izrael második királya volt Kr.e. 1010-970. Történetét az Ószövetségben találhatjuk meg Sámuel próféta könyveiben További tudatos pozícionálás… őhozzá vezetik vissza Jézus családfáját Józsefen és Márián keresztül
JEREMIÁS (Kr.e. 7-6. sz.) Izrael egyik legnagyobb prófétája A Kr. e. 7.-6. sz. fordulóján élt. Próféciái tartalma miatt Jeremiás gyakran keveredett konfliktusba mind a királyokkal és a nép vezetőivel, mind a papokkal és más prófétákkal. Külsőleg és saját korának fókuszán nézve ugyan Ő maradt alul, de a jövő számára győztessé vált.
O vos omnes, qui transitis per viam, attendite et videte si est dolor sicut dolor meus Jeremiás siralmai 1 rész. Mindnyájótokat kérlek ti járókelők, tekintsétek meg és lássátok meg, ha van-e oly mély bánat, mint az én bánatom!
ZAKARIÁS (i.e. 520-518) Appenderunt mercedem meam triginta agrenteos Zakariás próféta könyve 11.rész /12. részlet./ Erre kimérték béremet: harminc ezüstöt.
DANIEL Kr.e.590) Post hebdomadas sexaginta duas occidetur Christus Dániel próféta könyve 9. rész /26. részlet/Hatvankéthét elteltével megölnek egy Fölkentet.
IZAIÁS (i.e.8.sz.) Ő a 4 nagy próféták első Izaiása. az i.e. 8. század második felében. Könyvekből tudjuk, hogy a királyok közelében élt tanácsadókényt. Haláláról a jóval későbbi, legendás zsidó hagyomány számol be. Vértanúhalált halt, Manasszesz király ketté fűrészelte. Neve nagy hatást gyakorolt kortársaira, az Ótestamentum nagy alakjaira.
Ésaiás próféta könyve 53. rész /7 részlet/ Mint a juh, melyet ölésre visznek, vagy amint a bárány elnémul nyírója előtt, ő sem nyitotta ki száját. Sicut ovis ad occasionem dacetur, et quasi agnus coram tondenete se obtumescet et non aperiet os suum
ISAIÁS Dániel felé fordulva fejezi be a próféciát.
A prófétákat, angyalokat Jean Malouel művész színesre festette.
Krisztus törzse Végül, Jézust látjuk. Arcán a megtisztulás és fájdalom ötvözete látható, evvel idézi meg Sluter azt az empátiát, melyet Ő az emberek iránt táplált. (Francia leírás alapján eredetiségét ma is vitatják a Musée Archéologique- ben látható)
Mózes kutat szemlélők napjainkban.