A STRESSZ JELLEMZŐI ÉS KÖVETKEZMÉNYEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
2012. szeptember 26. Kristály Lélekvédő Egyesület Előadó: Kálóczi Andrea.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Hypertonia Készítette: Keilbach Józsefné, FMISZI Bicske Felhasznált irodalom: Ember I.(szerk.)Népegészségügyi orvostan 140 és/vagy 90 Hgmm-t elérő és az.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Mozgásszervi rehabilitáció
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Levegőszennyezés matematikai modellezése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Szervezetfejlesztés II. előadás
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
Környezetgazdaságtan 1
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A beteggé válás folyamata
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Munkahelyi stressz HR-es szemmel
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Szervezet-fejlesztés
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Megfigyelés és kísérlet
A stressz biológiai és pszichológiai jellemzői
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Intézmény minőségirányítási programja
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Iskolai szociális segítő
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
THE INDUSTRY CONTEXT 8 CHAPTER AZ IPARI KÖRNYEZET
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

A STRESSZ JELLEMZŐI ÉS KÖVETKEZMÉNYEI A stressz szerepe a beteggé válás folyamatában. PTSDS Adaptív és nem adaptív megküzdési mechanizmusok Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai Klinika Magatartástudományi csoport lajko@nepsy.szote.u-szeged.hu

DEFINÍCIÓK Stresszor: környezeti tényező Stressz-reakció: szervezet reagálása viselkedési biológiai élményi szinten A szervezet egyensúlyának labilitása Olyan helyzet, amelynek a megoldása új viselkedési reagálás módot igényel

A stressz modellek jellemzői A stressz-jelenségnek több dimenziója van Tudományos modell: stressz-reakciók biológiai történéseinek leírása Szociológiai modell: nomotetikus Laikus modell: a kliensek az élményi síkon akarnak változtatást Gyakorlati modell: a csökkentés lehetőségeit kell felismerni A gyakorló orvos integrálja az ismereteket

A környezeti stressz-források Ismert stressz-források: azok a tényezők, amelyek gátolják a fennmaradást nagy élet események mikrostresszek halmozódása Rejtett stresszek: kezdetben nem tudatos etológiai dimenziók negatív történései virtuális büntetés anticipálása: (közvélemény reakcióinak elővételezése, ‘emberek feletti’ bíróság hite)

Selye János stressz elmélete Általános adaptációs szindróma Alarm vagy vészreakció: autonóm idegrendszer izgalma Ellenállás fázisa: szervek elváltozásai Kimerülés állapota: irreverzibilis károsodás, halál

A stressz válasz változói Válasz időtartalma ÉSZLELÉS Tudatos vagy tudattalan MÓDOSÍTÓ TÉNYEZŐK MEGKÜZDÉSI MÓD Coping mechanizmusok KÖRNYEZETI STRESSZ FORRÁSOK Fizikai Belső Pszicho-szociális (VERBÁLIS) Stressz források felismerése Attitűdök Hiedelmek Korábbi stressz hatások Tápláltság Genetika Egészségi állapot Társas támogatás Lelki állapot ADAPTÍV vagy NEM ADAPTÍV fiziológiai viselkedési kognitív érzelmi spirituális A STRESSZOR ERŐSSÉGE STRESSZ ELLENÁLLÁS STRESSZ VÁLASZ MEGNYILVÁNULÁSAI

A stressz szerepe a beteggé válás folyamatában Miért csak bizonyos embereket érint? Mikor okoz szomatikus, mikor pszichés betegséget? Miért pont azt a szomatikus vagy pszichés zavart idézi elő? Általános (nomotetikus) elméletekkel az ember egyedisége nem írható le

Posztraumás stressz betegség PSTD Posztraumás stressz betegség Rendkívüli körülmények elszenvedése Események gyakori megjelenése, átélése Állandó készenléti állapot, túlzott reagálás Visszatérő, nyomasztó álmok Önvádlás, bűnösség érzés, ingerlékenység Általános elkerülő viselkedés Megváltozott életminőség

Molekuláris biológiai történések Genetikai tényezők, génexpresszió Epigenetikus szabályozás zavarai Morfogenezis hibái (receptor pusztulások) Felnőtt, egészséges szervezetben változások: fehérje szintézis megváltozása neurotranszmitterek, neuropeptidek arányának eltolódása, immunrendszer kisiklása Ok és okozat tisztázatlansága

Egyéni fejlődés zavarai Bowlby kötödés elmélete: anya-csecsemő kapcsolat minősége Bizonytalan-elkerülő: A típusú személyiség Biztonságos viszony: B típusú személyiség Bizonytalan, ambivalens: C típusú személyiség

Egyes személyiség típus jellemzői A típus: fokozott teljesítmény és kontroll igény, időzavar, ellenséges reakciók Következmény: szívinfarktus veszélye B típusú: harmonikus C típus: elkerülő, gátolt, csökkent önértékelés Következmény: rákhajlam

Változtatás szolgáló elméletek A rendszer, amelynek története van nem osztályozható Az ember egyediségéből és aktuális helyzetéből indulunk ki (idiografikus) Tényezők keresése, melyek változtathatók Környezeti tényezők és belső folyamatok befolyásolási lehetőségeinek felkutatása Megelőzés fontossága

Szociális környezet történései Nagy életesemények: közeli hozzátartozó elvesztése, krónikus betegség, gyermek születése, családi állapot megváltozása Krónikus stresszorok: rasszizmus szegénység, zajok, túlzsúfoltság Halmozódó napi bosszúságok SZOCIÁLIS TÁMOGATÁS MÉRTÉKE Jó szociális készség

Viselkedés szempontú megközelítés Viselkedés legfőbb funkciója: a fennmaradás biztosítása Külső veszély elhárítása Szervezet igényeinek kielégítése Az ember végletesen szociális lény A szociális környezet optimalizálása A nyelv káros hatásainak kiiktatása Az emberi viselkedésszabályozás ismerete

Stressz-források viselkedéstani megközelítés Operáns viselkedés kudarca: frusztrációk Az ősi biztonság veszélyeztetése: hierarchia csökkenés territórium vesztés ragaszkodási igény frusztrációja A virtuális környezet veszélyeinek a jelei (elítélhetőség kontextusa)

Adaptív megküzdő mechanizmusok Külső körülmények optimalizálása: Viselkedési készség fejlesztése Szociális készség tréning, támogatás Defenzív magatartás feladása Önhatékonyság érzése Aktív megküzdés (coping) feltételei

Nem adaptív megküzdő mechanizmusok Stressz-reakciók közvetlen mérséklése: elkerülő viselkedés emocionális reagálás, figyelemfelhívás alkohol, drogok használata gondolati feldolgozás, belső elkerülő viselkedés, kényszerpályák

VÉGE