Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

THE INDUSTRY CONTEXT 8 CHAPTER AZ IPARI KÖRNYEZET 2019.07.05.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "THE INDUSTRY CONTEXT 8 CHAPTER AZ IPARI KÖRNYEZET 2019.07.05."— Előadás másolata:

1 THE INDUSTRY CONTEXT 8 CHAPTER AZ IPARI KÖRNYEZET

2 AZ IPARI KÖRNYEZET A stratégiai környezet Az ipari környezet
Az ipari fejlődés Az ipari fejlődés dimenziói Az ipari fejlődés ösvényei Az ipari fejlődés mozgatói Az ipari fejlődés gátlói Az alkalmazkodás és kitűnés paradoxonja A cég alkalmazkodásának igénye A stratégiai kitűnés igénye Az ipari környezet perspektíva

3 A stratégiai környezet részei
Hogyan fejlődik a nemzetközi környezet? Alkalmazkodás a végbemenő globális hasonuláshoz. Nemzetközi különbözőségek megtartása. Hogyan játszódik le az ipari fejlődés? Az önálló cég tudja-e az ipart befolyásolni? Az ipari környezet milyen mértékben követeli meg az a cég sajátos viselkedéstípusait? Hogyan játszódik le a szervezeti fejlődés? A menedzserek tudják-e befolyásolni a saját szervezeti feltételeiket? A szervezeti környezet milyen mértékben határozza meg a cég sajátos viselkedéstípusát? Nemzetközi környezet Ipari környezet Szervezeti környezet Menedzser

4 Az ipari környezet Az ipar szabályai annak struktúrájából fakadnak
Szabálykövetés vagy szabályok változtatása Fontos az ipari környezet megértése Milyen irányba mozog az ipar? Milyen irányba engedik mozgatni az ipart?

5 Az ipari fejlődés kimenetele
Állapot Állandók Irány Az ipari fejlődés ösvényei Az ipari fejlődés mozgatói Az ipari fejlődés dimenziói Az ipari fejlődés gátlói

6 Az ipari fejlődés dimenziói
Konvergencia - Divergencia Koncentráció - Fragmentáció Vertikális integráció - Fragmentáció Horizontális integráció - Fragmentáció Nemzetközi integráció – Fragmentáció Terjeszkedés - Zsugorodás

7 Az ipari fejlődés dimenziói
Konvergencia – Divergencia Konvergencia: az ipari szereplők hasonlóságra való törekvése (Pl. biztosító- és légitársaságok) Divergencia: fejlesztés a különbözőség növelése érdekében, új üzleti modellek (Pl. autókölcsönzők, vendéglátás) Koncentráció - Fragmentáció Vertikális integráció - Fragmentáció Horizontális integráció - Fragmentáció Nemzetközi integráció – Fragmentáció Terjeszkedés - Zsugorodás

8 Az ipari fejlődés dimenziói
Konvergencia - Divergencia Koncentráció – Fragmentáció Piaci részesedés nagyrészt néhány vállalatnál összpontosul (koncentrált piac) → még koncentráltabb piac (Pl. repülőgépipar,élelmiszerkereskedelem) Piaci részesedések csökkennek → további csökkenés (Pl. telekommunikációs cégek, légitársaságok) Vertikális integráció - Fragmentáció Horizontális integráció - Fragmentáció Nemzetközi integráció – Fragmentáció Terjeszkedés - Zsugorodás

9 Az ipari fejlődés dimenziói
Konvergencia - Divergencia Koncentráció - Fragmentáció Vertikális integráció - Fragmentáció A cégek érdekeltek értéknövelő tevékenységük növelésében → vertikális integráció (Pl. média IT szolgáltatások) Ellenkező esetben, ha a cégek inkább visszavonulnak → vertikálisan töredezett struktúra (Pl. telekommunikáció és járműipar) Horizontális integráció - Fragmentáció Nemzetközi integráció – Fragmentáció Terjeszkedés - Zsugorodás

10 Az ipari fejlődés dimenziói
Konvergencia - Divergencia Koncentráció - Fragmentáció Vertikális integráció - Fragmentáció Horizontális integráció - Fragmentáció Üzletágak közötti határok összemosódása → horizontális integráció (Pl. háztartási elektronika, védelmi ipar) Saját üzletág → horizontálisan szétdarabolódó struktúra (Pl. építőipar, légitársaságok) Nemzetközi integráció – Fragmentáció Terjeszkedés - Zsugorodás

11 Az ipari fejlődés dimenziói
Konvergencia - Divergencia Koncentráció - Fragmentáció Vertikális integráció - Fragmentáció Horizontális integráció - Fragmentáció Nemzetközi integráció – Fragmentáció 10. fejezet bővebben taglalja Terjeszkedés - Zsugorodás

12 Az ipari fejlődés dimenziói
Konvergencia - Divergencia Koncentráció - Fragmentáció Vertikális integráció - Fragmentáció Horizontális integráció - Fragmentáció Nemzetközi integráció – Fragmentáció Terjeszkedés – Zsugorodás Növekvő kereslet → terjeszkedés Csökkenő kereslet → zsugorodás Nem mindig igaz Lehet ciklikus

13 Az ipari fejlődés iránya

14 A fejlesztés domináns üzleti modelljének típusai
Fokozatos fejlesztés (egyensúlyi környezet) Folyamatos fejlesztés (változó egyensúlyi környezet) Szakaszos fejlesztés (pontosan egyensúlyi környezet) Hiperversenyző fejlesztés (nem egyensúlyi környezet) Vásárlói érték Vásárlói érték Idő Idő Vásárlói érték Vásárlói érték Idő Idő

15 Az ipari fejlődés mozgatói
Szocio-kulturális mozgatók (pl. változó egészségügyi igények, környezettudatosság, fogyasztási szokások) Gazdasági mozgatók (pl. változó árfolyamok, gazdaságos növekedés, munkatermelékenység) Politikai/Szabályozási mozgatók (pl. új kereskedelmi szabályozások, környezetvédelmi törvények, privatizációs lépések) Technológiai mozgatók (pl. új tudományos áttörések, innovatív technológiák, kommunikációs szabványok) Ellátók (pl. innovatív termékek, új külföldi versenytársak, konszolidáció) Helyettesítők és kiegészítők (pl. megváltozott termékválaszték, új technológiai szabvány) Új belépők (pl. új üzleti modell, változatos stratégia, új szövetség) Vásárlók (pl. változó szükségletek, növekvő árérzékenység, alacsonyabb márkahűség) Versenytársak (pl. javult képességek, új termékek, új márkapozícionálás)

16 Az ipari fejlődés gátlói
Alapfeltételek Ipar-integráció Hatalmi struktúra Kockázattól való tartás Ipari előírások Intézményi nyomás

17 Az alkalmazkodás és kitűnés paradoxonja
A kitűnés költséges és kockázatos Versenyszabályok és ipari struktúra elfogadása ugyanakkor áthágása Cég nem rendelkezik befolyással → alkalmazkodás Alkalmazkodás, vagy kiszelektálódás Cég képes formálni az ipari körülményeket → kitűnés (feltételek mozdítása előnyösebb felé)

18 Az ipari környezet perspektívái
Ipari dinamika perspektívája Ipari vezetés perspektívája Hangsúly Alkalmazkodás választás felett Választás alkalmazkodás felett Ipari fejlődés Kontrolálhatatlan fejlődési folyamat Irányított alkotási folyamat Megújulás dinamikája Környezet választ alkalmas cégeket A cég alkalmas környezetet hoz létre A siker kulcsa Ipari igényeinek való megfelelés Ipari igények manipulációja Az ipar formálásának képessége Gyenge, lassú Erős, gyors Irányadó következtetés Szabályszerűség (alkalmazkodás) Szabályok megváltoztatása (innováció) Fejlesztési irány Konvergálás a domináns modell felé Diverzifikáció, új irányzat létrehozása Cég jövedelmezősége Túlnyomóan befolyásolt az ipar által Túlnyomóan cégfüggő

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "THE INDUSTRY CONTEXT 8 CHAPTER AZ IPARI KÖRNYEZET 2019.07.05."

Hasonló előadás


Google Hirdetések