Barlai Róbertné 2008. augusztus. TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS Pedagógusok és közoktatási vezetők munkájának értékelése Barlai Róbertné 2008. augusztus.
„A teljesítményértékelésnek lehet motiváló hatása, ha segít megértetni és elfogadtatni a beosztottakkal az elvárt teljesítményszintet. Igen lényeges következmény a részrehajló vezetői magatartás elkerülése: az objektív teljesítményértékelés elejét veheti a méltánytalanságérzés kialakulásának.” (Bakacsi Gyula)
A közoktatás fejlesztési feladatai az ÚMFT-ben Átfogó mérési, értékelési és minőségirányítási rendszerek fejlesztése (központi program) - egységes mérési, értékelési rendszer kialakítása - intézményértékelés - tanulói és pedagógus teljesítményértékelés - a minőségbiztosítási rendszerek harmonizálása
Közoktatási törvény előírása 40§ 11.) A minőségirányítási programnak tartalmaznia kell a vezetői feladatokat ellátók, továbbá a pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak teljesítmény értékelésének szempontjait, és az értékelés rendjét.
Belső intézményi igények: a Gallup elégedettségmérés alapján amivel a legkevésbé elégedettek a pedagógusok Ebben az évben kaptam munkahelyi lehetőséget a tanulásra és a fejlődésre Van valaki az iskolában, aki tanulásra, önfejlesztésre ösztönöz Rendelkezem a jó színvonalú munkavégzéshez szükséges eszközökkel Az utóbbi félévben kaptam visszajelzést a munkavégzésem színvonalát illetően Tudom, hogy milyen szempontok szerint és milyen módon értékeli a vezetés a munkámat
A teljesítményértékelés céljai 1. Eredményalapú, megítélő értékelés Az eredmény alapú értékelés az értékelt személy egy adott, elmúlt időszak alatti teljesítményének elbírálását jelenti. A bírálat az értékelt személy teljesítményének a korábban meghatározott célkitűzésekkel, a munkaköri követelményekkel, vagy egyéb operatív ismérvekkel történő összehasonlítást követően történik.
A teljesítményértékelés céljai 2. Fejlesztő értékelés Közvetlenül segítséget nyújthatnak a pedagógusnak az erősségeinek és a személyes fejlesztési területek felismerésében, megállapításában. A módszer fő célja annak megállapítása, hogy az érintettnek mely irányú ismereteit, készségeit, attitűdjeit, azaz kompetenciái fontosak a jövőben a szervezet számára, mely kompetenciáit kell segíteni fejleszteni.
A teljesítménykritériumok alapja A munkakör jogi elvárásai (Kt-ben) Munkaköri leírások A munkakörhöz kapcsolódó elvárható eredmények, kimenetek A munkakörhöz kapcsolódó elvárható magatartások, tevékenységek Új kihívások az oktató-nevelő munkában (ld. ÚMFT)
A teljesítménykritériumok teljesülésének követése A teljesítmény-kritériumokhoz adatok, mutatószámok, megfigyelési szempontok meghatározása. Az adatgyűjtés módszere lehet: számlálás, megfigyelés, felmérés, véleményezésen alapuló esszé, magatartásformákon alapuló értékelő lap, célkitűzésen alapuló adott kérdések alapján strukturált leírás, sikerkritériumok megfogalmazásával teszt formájú eszköz, stb.
A pedagógusmunkára vonatkozó teljesítményértékelési rendszer lehetséges elemei A teljesítményértékelési rendszer működésének intézményi alapelvei, céljai. A teljesítményértékelési rendszer szervezeti feltételei: A teljesítményértékelési csoport helye a szervezeti hierarchiában (ld. SZMSZ szervezeti forma ábra) a teljesítményértékelésben a vezetés, a teljesítményértékelési csoport, a munkaközösség-vezetők, a munkaközösségek, az egyének szerepének (pl. önértékelés), feladatainak meghatározása
A pedagógusmunkára vonatkozó teljesítményértékelési rendszer lehetséges elemei A teljesítményértékelési rendszer kritériumaihoz kötődő mérési feladatok az egyénre vonatkozó gyűjtendő tények, adatok a gyűjtés módszerei, eszközei, a nyilvántartás módja az adatokhoz való hozzáférés szabályozása az egyéni értékelések dokumentálása
A pedagógusmunkára vonatkozó teljesítményértékelési rendszer lehetséges elemei A pedagógusok munkájának fejlesztő értékelése A vezető és a beosztott közötti rendszeres gyakorisággal történő eszmecserével valósítható meg. Ezek a beszélgetések segíthetnek a teljesítmények értékelésében, a beosztottak önértékelésének érvényesítésében, a továbbfejlődés lehetőségeinek közös megfogalmazásában. (Pl. előre megadott interjúkérdések alapján)
A pedagógusmunkára vonatkozó teljesítményértékelési rendszer lehetséges elemei A vezetés teljesítményének önértékelése – bevonható adatok: A dolgozói- és a z egyéb partneri elégedettségmérések Szervezeti klíma, szervezeti kultúra mérések eredményei Az intézményi önértékelés megfelelő adatai Az intézmény külső értékelésének – különösen a vezetésre vonatkozó értékelése A tanév végi beszámolókban a tanév céljainak megvalósítási mértéke A vezetői pályázat önértékelése A felső-vezetés tagjainak önértékelése Stb.
A pedagógusmunkára vonatkozó teljesítményértékelési rendszer lehetséges elemei A teljesítményértékelési rendszer ciklikus működésének szabályozása, az eljárás meghatározása. (a PDCA ciklusban való gondolkodásnak megfelelően). A rendszer legitimálása – az érintettek véleményezési jogának érvényesítése, a szükséges korrekciókkal a rendszer folyamatos fejlesztése.
Veszélyek, amit el kell kerülni „magamutogatók” felértékelése „Alulértékelők” leértékelése A vezetői értékelés „vállonveregető” stílusa Tények, adatok nélküli értékelés Kiszivárogtatások A fejlesztő beszélgetés légköre nem alkalmas a nyílt, őszinte megnyilatkozásra (Rogers)
Veszélyek, amit el kell kerülni A pedagógusok rangsorolása finomabb skálára történik, mint amit a rendszer objektivitásának mértéke alátámaszt Rövid távon várunk fejlődést, változást
Tanácsok Vigyázzunk a végleges következtetésekkel, ne minősítsük a személyt, csak munkájával kapcsolatos visszajelzést adjunk! Maradjunk nyitottak az újabb érvekkel szemben! Legyünk jóindulatúak! Győződjünk meg arról, hogy a pedagógus pontosan tudja, mit kell tennie ahhoz, hogy javuljon a teljesítménye!
Tanácsok Az egyéni erősségek elismerésével lehet motiválni az embereket a gyengeségeikre való nagyobb figyelemre, az önfejlesztésre Csak úgy és azt tegyük a teljesítményértékelési rendszer működtetésével kapcsolatban, amit mi magunk is elviselnénk.
Lehetőség az ösztönzésre 11/2008. (III.29.) OKM Rendelet
Barlai Róbertné: Teljesítményértékelés Pedagógusok és vezetők munkájának értékelése – Műszaki Kiadó, 2007 Elérhetőség: 30/ 96 49 276 barlaine@fpf.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!