A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanács Titkárság 2011. szeptember 20.
Bevezető gondolatok termékmegjelenítés az Mttv. hatálybalépése előtt fogalma szabályozás sajátossága a szabályozás hatálya 2
A termékmegjelenítés közzétételének formái (Pénz-) fizetés ellenében történő közzététel „Hasonló ellenszolgáltatás” fejében történő közzététel A megjelenítendő termék ingyenes rendelkezésre bocsátása A megjelenítendő termék szolgáltatását meghaladó egyéb ellenszolgáltatás Pénzfizetés és természetbeni szolgáltatás „Ingyenesség” kérdése 3
A termékmegjelenítéssel érintett műsortípusok A) A termékmegjelenítés bármilyen formája engedélyezett (feltéve, hogy a műsorszám nem kifejezetten 14 éven aluli kiskorúaknak szól): filmszínházban történő bemutatásra szánt filmalkotások médiaszolgáltatásban való közzététel céljából készült filmalkotások, filmsorozatok sportműsorszámok szórakoztató műsorszámok B) A megjelenítendő termék ingyenes szolgáltatása fejében történő termékmegjelenítés: az A) pontban felsorolt műsorszám-típusokon túl 4
A teljes tilalom alá eső műsorszám-típusok hírműsorszám politikai tájékoztató műsorszám nemzeti ünnepek hivatalos eseményeiről tudósító műsorszám vallási vagy egyházi tartalmú műsorszámok 5
A termékmegjelenítésből kizárt termékek köre dohánytermék, cigaretta vényre kapható gyógyszer fegyver, lőszer, robbanóanyag a Grtv. alapján a kereskedelmi reklámozásból kizárt termékek 6
A termékmegjelenítés alkalmazásának feltételei az Smtv. és az Mttv. kereskedelmi közleményekre vonatkozó rendelkezéseknek való megfelelés Példák: alkoholtartalmú italok reklámozásának korlátai kiskorúak ábrázolásának, megszólításának korlátai vallási, világnézeti meggyőződés, nemzeti jelképek tiszteletben tartásának kötelezettsége emberi méltóság tiszteletben tartásának kötelezettsége hátrányos megkülönböztetés tilalma 7
A termékmegjelenítés alkalmazásának korlátai és a nézők tájékoztatásának kötelezettsége A műsorszám tartalma nem befolyásolható a médiaszolgáltató felelősségét és a szerkesztői szabadságot érintő módon. A műsorszám nem hívhat fel közvetlenül áru megvásárlására vagy bérlésére, szolgáltatás igénybevételére. A műsorszám nem adhat a tartalmából egyébként nem következő indokolatlan hangsúlyt a megjelenített terméknek. A közönséget tájékoztatni kell a termékmegjelenítésről. 8
A termékmegjelenítés és a támogatás viszonya alapvető funkciójuk, jellegük megjelenésük műsorszámban műsorszám előtt, után, azzal egyidejűleg termékmegjelenítés és támogató együttes megjelenése