Az OKJ kialakításának elvei és az új szakképesítések bevezetése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
VÁLTOZÁSOK A SZAKKÉPZÉSBEN április 04. dr. Harangozó Ildikó Fejér Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gazdálkodó egységek képviselőinek tájékoztatása Készítette: Majzer Mária augusztus 30.
A MAGYAR SZAKKÉPZÉSI RENDSZER ÁTALAKULÁSA Szegedi Szakképzési Centrum – A Jövőd itt kezdődik! |
Az új OKJ és a duális képzési rendszer. Az OKJ, nem cél, hanem eszköz  Nem önmagáért van, nem élhet önálló életet, a szakpolitika célját kell, hogy szolgálja.
Felnőttképzők Szövetsége A felnőttképzés várható szabályozása Dr. Lakos István Gárdony, október 16.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A 2016/2017. tanév rendje Kecskemét, augusztus 29. Palotás József szakmai főigazgató-helyettes NSZFH.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
TÁMOP / Képzésfejlesztés ma és holnap EU-s forrásból a KIH-ben.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Pályaválasztási szülői értekezlet Készítette: Gede Eszter
Kompetencia Végzettség
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Középfokú felvételi eljárás a 2016/2017. tanévben
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Tanulószerződés-kötés
BOROS SÁMUEL SZAKGIMNÁZIUMA
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Barcsák Marianna KPSZTI
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
középfokú felvételi eljárás
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Tantárgyfelosztás Mint az intézményi költségvetés alapdokumentuma
Merre tovább a középiskola után?
A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az új OKJ és a duális képzési rendszer
Középfokú felvételi eljárás a 2017/2018. tanévben
A szakképzés aktualitásai
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Érettségi tájékoztató 2019
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
Előadás másolata:

Az OKJ kialakításának elvei és az új szakképesítések bevezetése Kakusziné Körtvélyesi Anikó MKIK fejlesztő koordinátor Nagykanizsa, 2012. 09. 26.

OKJ felülvizsgálata Jelentős Eu - s fejlesztések eredményeként alakult ki 429 alap szakképesítés, 1303 kimenet, 2734 modul Elágazások túlburjánzása, rész- szakképesítések, munkaerő-piaci relevanciája szakképesítések túlzott specializációja

Célok az új OKJ rendszerrel kapcsolatban: Piaci igényeket folyamatosan kielégíteni képes Átlátható, ésszerű, felhasználóbarát Élethosszig tartó tudást biztosító életpályát nyújt Biztosítja a továbblépés, tanulás, átképzés feltételeit Rugalmasan kezeli a változásokat és a folyamatos fejlesztéseket Illeszkedik az aktuális nemzetközi klasszifikációkhoz Világos hozzárendelést kell definiálni az OKJ és a FEOR-08 rendszer között

Rendezőelvek a szakképesítések számának csökkentéséhez Jelenlegi struktúra megtartása 55-ös és 61-s szint kikerülése az OKJ-ból FEOR-08 rendszerhez igazítva Széles tudásbázisú LLL stratégiához megfelelő alapot nyújtó szakképesítéseket kell tartalmaznia Képzési idő meghatározása: iskolarendszerű képzésben legalább 1 év (1000 óra), egyéb felnőttképzésben minimum 300 óra időtartamú szakképesítések létjogosultsága az OKJ-ban Részszakképesítés (SNI, felnőttképzés) Szabályozott v. hatósági hatókörbe „életpályamodell”, továbblépés, átképzés lehetősége

Szakképzési törvény Megjelent: 2011. évi CLXXXVII. törvény (2011. december 27.) Módosítás: 2012.június 19. Jelentősebb változások: OKJ SZVK Kerettanterv

Szakképesítés-kimenetek OKJ Megjelent: 150/2012. (VII. 6.) Korm. rendelet Szakképesítések számának csökkentése Szakképesítés-kimenetek Régi OKJ (2011) Új OKJ (2012) részszakképesítés 358 147 alap- szakképesítés 311 286 szakképesítés- elágazás 432 - szakképesítés-ráépülés 202 199 ÖSSZESEN: 1303 632

OKJ tartalmi és formai változásai Struktúraváltozás (nincs elágazás, ABC sorrend) Új szintezések (FSZ képzés kikerült az OKJ-ból) Mellékletek: szakmairányok, Szakközépiskolai ágazatok és betölthető munkakörök agrárágazatba tartozó szakképesítések bekapcsolódási lehetőség az érettségire épülő szakképzésbe mesterképzéssel + 5 év szakmai gyakorlattal Felnőttképzési óraszámok fixálása Felelős minisztérium kijelölése (csak 1 minisztérium szakképesítésenként)

OKJ Szakképesítés azonosító száma Szakképesítések megnevezése   Ágazati besorolás Iskolai rendszerű képzési idő Iskolarendszeren kívüli képzési idő A szakképesítésért felelős miniszter Szint Tanulmányi terület Sorszám Alap-szakképesítés megnevezése Részszakképesítés megnevezése Szakképesítés-ráépülés megnevezése Szakmacsoport A képzés munkarendje 34 582 09 Központifűtés- és gázhálózat rendszerszerelő 5 VIII 3 év 960-1440 óra N, E, TK szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter 31 01 Csőhálózatszerelő - 400-600 óra TK 35 Gáz- és hőtermelő berendezés-szerelő 1 év 480-720 óra

OKJ 1 Szakképesítés azonosító száma Szakképesítések/szakképesítés-ráépülések megnevezése Szakmacsoport Ágazati besorolás Iskolai rendszerű képzési idő Iskolarendszeren kívüli képzési idő A képzés munkarendje A szakképesítésért felelős miniszter 2 Szint Tanulmányi terület Sorszám 88 32 582 02 Építő- és anyagmozgató gép kezelője (a szakmairány megjelölésével) Emelőgépkezelő (kivéve targonca); Energiaátalakító-berendezés kezelője; Építési anyagelőkészítő gép kezelője; Földmunka-, rakodó- és szállítógép kezelő; Targoncavezető; Útépítő-, és karbantartógép kezelő; Alapozás, közmű- és fenntartási-gép kezelő 5 IX - 120 óra TR szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter

SZVK SzVK nem tartalmazza a követelménymodulokat Modulok külön rendeletben jelennek meg (217/2012. (VIII. 9.) Korm. Rendelet) Nem tartalmazza azokat az adatokat, amelyeket az OKJ már tartalmaz Pályatükör SZVK hangsúlyos része a komplex vizsga kifejtése Nincs beszámíthatóság, felmentés nem adható

Kerettanterv Kötelező Szakiskola: Szakmai Közismereti Szakközépiskola:

Gyakorlati képzés A Szt. 26. § (1) A szakiskolai képzésben a kilencedik évfolyamon a szakmai gyakorlati képzést – az összefüggő szakmai gyakorlat kivételével – a szakképző iskolában vagy a gyakorlati képzés folytatására jogosult szervezet kizárólag gyakorlati képzési célt szolgáló tanműhelyében kell megszervezni. Szt. 28. § (3) A szintvizsga minden tanuló számára kötelező, amelynek eredménye a tanuló év végi szakmai érdemjegyébe nem számít bele Szt. 42. § (2) Tanulószerződés a tanulóval az adott képzés első szakképzési évfolyamának kezdetétől kezdődő hatállyal köthető.

Jogszabályi háttér szakiskolai és szakközépiskolai képzés utoljára a 2012/2013-as tanévben indulhat, a 2013/2014-es tanévtől kizárólag a nemzeti köznevelésről szóló törvényben és az új szakképzési törvényben meghatározott szakiskolai és szakközépiskolai képzés indítható. Fontos, hogy a 2012/2013-as tanévtől az új formák szerint nem kötelező képzést indítani a szakképző iskolákban, az csupán lehetőség, és csak akkor megengedett jogilag, ha a tanévkezdésig valamennyi szakképzési tartalmi dokumentum (OKJ, szvk, szakképzési kerettanterv) kiadásra került. Ennek megfelelően eddig a következő dokumentumok kerültek kiadásra:   Új OKJ: 2012. július 6. : 150/2012 (VII.6.) Korm. rendelet Követelménymodul: 2012. augusztus 9. : 217/2012 (VIII.9.) Korm. Rendelet (NGM 77 alap-szakképesítés) Szakmai és vizsgakövetelmények: 2012. augusztus 27.: 27/2012 (VIII:27. NGM rendelet (NGM 77 alap-szakképesítés) Szakmai tantervi ajánlások, illetve kerettantervek : 2012. augusztus 23. NGM közlemény, közismereti kerettanterv szintén ajánlás Fontos! A követelménymodul, a szakmai és vizsgakövetelmény, illetve a szakmai tantervi ajánlások kiadása most csak a Nemzetgazdasági Minisztérium, illetve a Honvédelmi Minisztérium szakképesítéseire vonatkozik. Az Országos Képzési Jegyzék további szakképesítésekhez tartozó tanügyi dokumentumok megjelenési határideje: 2012. december 31.

Képzési formák 2012.szeptember: 2+2 képzési forma OKJ : 133/2011.(VII. 18.) Korm. rendelet 2011. kamarai szvk : 32/2011. (VIII.25.) NGM rendelet 2011. központi program: 17723-13/2011. közleményben kiadott vagy 3 éves képzési forma OKJ: 133/2011.(VII. 18.) Korm. Rendelet 2011. szakiskolai közismereti program: www.ofi.hu (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) OKJ: 150/2012. (VII.6) Korm. rendelet 2012. szvk : 27/2012. (VII.27.) NGM rendelet 2012. Követelménymodul : 217/2012 (VIII.9.) Korm. rendelet 2012. szakmai tantervi ajánlás : www.nive.hu 2012.szakiskolai közismereti program: szaki.ofi.hu

Köszönöm megtisztelő figyelmüket kortvelyesi.aniko@mkik.hu 06-20-469-2835 06-1-457-5413