Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere"— Előadás másolata:

1 A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere
Kovácsné Kalmár Terézia

2 A szakképzés újraszabályozása 2011-2013
A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. Törvény A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi CLV. törvény A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A felnőttképzésről szóló évi LXXVII. törvény

3 A szakképzés újraszabályozása 2011-2013
Új Országos Képzési Jegyzék (OKJ) megjelenése 150/2012. (VII. 6.) kormányrendelet Módosult = 136/2014. (IV. 24.) Korm. rendelet Az új „Követelménymodul” rendelet megjelenése 217/2012. (VIII. 9.) kormányrendelet Módosult = 84/2013. (III. 21.) Korm. rendelet Az OKJ szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadása (szvk rendeletek szaktárcánként) Az iskolai rendszerű képzésekhez szükséges kerettantervek kiadása [14/2013. (IV.5.) NGM rendelet módosult 25/2014. (VIII. 26.) NGM rendelettel ] Az új törvényi keretek szerinti képzések teljes körű indulása: 2013. szeptember 1.

4 A szakképzési rendszer korszerűsítésének igénye
• A szakképzés átalakítása; • A szakképzési koncepció Kormány által történő elfogadása; • Vissza kell állítani a szakképzés tekintélyét; • Pontosabb és az adminisztratív terheket csökkentő szabályozás; • A munkaadók által elvárt kompetenciákra kell képezni; • Az új szakképzési törvény rögzítette az átalakítás irányát;

5 A korszerűsített szakképzési rendszer jellemzői
• Az állam által elismert szakképesítések továbbra is az OKJ-ban találhatók; • OKJ-s szakképesítést lehet szerezni; a) iskolai rendszerben, szakképző intézményben b) felnőttképzés keretében

6 A korszerűsített szakképzési rendszer jellemzői
• Az OKJ-s képzés iskolai rendszerben kerettanterv, a felnőttképzésben minősített képzési program szerint történik; • A kimenet szabályozás eszköze a komplex szakmai vizsga, amelyet alapvetően a szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény, valamint a 315/2013 (VIII. 28.) Korm. Rendelet szabályoz;

7 Az állami szakképzési és felnőttképzési szerv (NSZFH) feladatai - központi szerep
Meghatározza a szakmai vizsgabizottság elnökét és tagjait a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter az NSZFH útján bízza meg; Vizsgaelnöki megbízást csak az NSZFH által vezetett országos szakképzési névjegyék részét képező vizsgaelnöki névjegyzéken szereplő vizsgaelnök kaphat; A szakképesítésért felelős miniszter elkészíti a vizsgaelnöknek javasoltak listáját. Az NSZFH a vizsgaelnöki névjegyzékre történő felvételt megtagadja, ha a vizsgaelnöknek javasolt személy nem felel meg a jogszabályban előírt feltételeknek;

8 Tagi megbízást az NSZFH által vezetett országos szakképzési névjegyék részét képező vizsgabizottsági névjegyzéken szereplő tag kaphat; Az NSZFH a ellenőrzi a törzslapokat, az észlelt hibák harminc napon belüli kijavítást végzi; Vezeti a vizsgaszervezési engedélyek nyilvántartását; A komplex szakmai vizsga szakmai ellenőrzését a szakképesítésért felelős miniszter végzi; A szakértői névjegyzéket az NSZFH vezeti.

9 Szakmai és vizsgakövetelmény rendeletek
BM – 20/2013. (V. 28.) BM rendelet [ módosítás 43/ (VIII. 29.) BM rendelet ] EMMI – 37/2013. (V. 28.) EMMI rendelet 35/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet (módosítja az Óvodai dajka szvk-t) HM – 19/2012. (VIII. 28.) HM rendelet NFM – 12/2013. (III. 29.) NFM rendelet NGM – 27/2012. (VIII. 27.) NGM rendelet [módosítás: 12/ (III. 28.) NGM rendelet, és a 25/2014. (VIII. 26.) NGM rendelet] FM – 41/2013. (V. 28.) VM rendelet

10 A szakmai és vizsgakövetelmények felépítése
• Nem részletezi a szakképesítés moduljainak tartalmát, csak a modulok azonosító számát és megnevezését; • Meghatározza az egyes modulok modulzáró vizsgáinak vizsgatevékenységét; • Komplex szakmai vizsgát ír elő; • Ha az SZVK másként nem rendelkezik, sikertelen vizsga esetén, csak az elégtelenre értékelt vizsgafeladatot kell megismételni;

11 A szakmai és vizsgakövetelmények felépítése
1. OKJ-ben szereplő adatok 2. Egyéb képzési adatok (elmélet/gyakorlat aránya) 3. Pályatükör (munkakörök, kapcsolódások) 4. Szakmai követelmények (csak táblázat) 5. Vizsgáztatási követelmények 6. Eszköz- és felszerelési jegyzék 7. Egyebek (szakmai szervezet, felmentés, stb.)

12 Kerettantervek A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény 92. §-ának (27) bekezdése alapján NGM közlemény a szakképzési tantervi ajánlásokról; A szakképzési kerettantervek a 14/2013. (IV. 5.) NGM rendeletben, a Magyar Közlöny 58. számában április 5-én jelentek meg; Kerettantervek alapján iskolai rendszerben a elkészíti az iskola Pedagógiai programot és a helyi tantervet (a fenntartó jóváhagyásával);

13 2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről
Komplex szakmai vizsga: az iskolai rendszerű szakképzésben részt vevő tanuló és az iskolarendszeren kívüli szakképzésben részt vevő felnőtt szakmai elméleti és gyakorlati tudásának, képességeinek, készségeinek, ismereteinek mérése, amely az OKJ-ban meghatározott szakképesítés megszerzéséhez szükséges, a szakképesítéshez tartozó feladatprofil szerinti tevékenységek ellátásához meghatározott ismeretek elsajátítását tanúsító, jogszabályban meghatározott bizonyítvány kiadására irányuló eljárás;

14 A komplex szakmai vizsga
A komplex szakmai vizsgát az SZVK és a szakmai vizsgaszabályzat (315/2013. (VIII.28.) Korm. rendelet) alapján kell megtartani; A komplex szakmai vizsga állami vizsga; Magyarország területén szervezhető; A komplex szakmai vizsgát szakmai vizsgabizottság előtt lehet csak letenni;

15 A szakmai vizsgák újraértelmezése, a módosítás szempontjai
A modulok szerinti számonkérés helyett komplex vizsga A komplex tudás mérése reálisabb, mint modulokra aprózva az egyes részek százalékos értékelése; Az ágazati szakmai sajátosságok hangsúlyosabban megjelenhetnek a vizsgákon; A szakma gyakorlásához szükséges kompetenciák alapján történik az értékelés;

16 Rövidül a vizsga időtartama;
Kevesebb írásbeli tételsor kidolgozása szükséges; Csökkennek a szakmai vizsgához kapcsolódó adminisztrációs feladatok; Csökkennek a szakmai vizsgához kapcsolódó költségek; Az elvégzett modulok értékelése nem kerül a bizonyítványba; Későbbi tanulmányok során a modul tanulása alól mentesség kapható, de a komplex vizsga teljesítése alól nem.

17 2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről
A komplex szakmai vizsga (szakmai és vizsgakövetelmények, szakmai vizsgaszabályzat rendelkezései); Vizsgatevékenységek alóli felmentés nem adható (kiv.11.§.(SNI) és SZVK); Sajátos nevelési igényű (SNI) vizsgázókra vonatkozó szabályozás; A modulzáró vizsga (eredményes teljesítése iskolarendszeren kívüli képzés esetén a vizsgára bocsátás feltétele; képző intézmény feladata); A szakmai vizsgabizottság (független szakmai testület; elnök+3 tag);

18 Szakmai vizsgabizottság 14. §
A komplex szakmai vizsgát szakmai vizsgabizottság előtt kell letenni; Független szakmai testület, a bizottság 4 tagú (elnök + 3 tag); A 3 tag közül az egyik a képzésben részt vett oktató és legalább egy fő szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezik; A szakmai vizsgabizottság munkájában csak olyan személy vehet részt, aki a szakmai elméleti tantárgyak oktatásához vagy a gyakorlati képzés ellátásához jogszabályban előírt szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkezik.

19 A bizottság munkáját szakértők segíthetik;
Elnöki megbízást kaphat: a megjelölt személy az érintett szakképesítés tekintetében szerepel az országos szakképzési névjegyzék részét képező vizsgaelnöki névjegyzéken; Tagi megbízást kaphatnak: a megjelölt személyek az érintett szakképesítés tekintetében szerepelnek az országos szakképzési névjegyzék részét képező vizsgabizottsági tagi névjegyzéken; Az egy tag a képzést folytató intézmény által javasolt, a képzésben részt vett oktató – nincs a névjegyzéken; A bizottság munkáját szakértők segíthetik; q8.

20 Vizsgáztatás – névjegyzék 15. §
Komplex névjegyzék - országos szakképzési névjegyék részét képező vizsgaelnöki névjegyzék, vizsgabizottsági névjegyzék. A névjegyzéket az NSZFH kezeli; Szakképesítésért felelős miniszter javaslatot tesz a névjegyzékbe kerüléshez évente kétszer; Kamara javaslatot tehet a névjegyzékre (tag, részben elnök- kamarai szakképesítések) évente kétszer; A névjegyzékre kerülés új szabályozása várható a szakképzési törvény végrehajtási rendeletének megjelenésével;

21 A komplex szakmai vizsga új vizsgaszabályzata
A komplex szakmai vizsgáztatás szabályairól szóló 315/2013. (VIII. 28.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny évi 141. szám) Hatályba lép: szeptember 1.

22 2013 … augusztus szeptember …
Az átmeneti időszak … augusztus szeptember … Korábbi szakmai vizsgák 2013. augusztus 31-ig Moduláris szakmai vizsgák Komplex szakmai vizsgák 2013. szeptember 1-től

23 Az új vizsgaszabályzat: Témakörök
Általános rendelkezések; A vizsga előkészítéséhez kapcsolódó szabályok; A vizsgáztatásra vonatkozó szabályok; Az értékelés általános szabályai; Dokumentálás; Szakmai ellenőrzés; A díjazás rendszere;

24 Az új vizsgaszabályzat: A vizsga lebonyolítása
Lebonyolítási rend alapján; Nincs „kérdező tanár”; A bizottság vizsgáztat; „Párhuzamos” vizsgáztatás lehetséges; Helyszínenként legalább két tag jelen van; Vizsgaszervezői „jogi” kontroll; (a vizsgaszervező nem tagja a vizsgabizottságnak)

25 Az új vizsgaszabályzat: Értékelés
Vizsgafeladatonként külön-külön, és 1-5 érdemjegy; Végeredmény: egyetlen osztályzat (a súlyozott átlag); Nem lehet elégtelen részeredmény (feladat); Csak az elégtelen feladatot kell ismételni; Írásbeli – „javító tanár” (központi útmutató); Gyakorlati, szóbeli – vizsgabizottság értékel; Javító vizsga – részszakképesítés szerzés lehetősége;

26 Az új vizsgaszabályzat: Dokumentálás
Egyetlen jegyzőkönyv, amely időrendben tartalmazza az eseményeket, továbbá Lebonyolítási rend (egyszerű vizsgaprogram, sajátos szabályok) Vizsgaösszesítő ív Feltételek meglétének aláírt igazolása Elektronikus törzslap, „hagyományos” bizonyítvány

27 A vizsgák lebonyolításának szabályai
A jóváhagyott lebonyolítási rend alapján kell a vizsgát megvalósítani; • Írásbeli, interaktív és a központi gyakorlati vizsgatevékenységek ideje alatt a vizsgatermekben és a folyosókon állandó felügyeletről kell gondoskodni; • A vizsgázó a feladatai megoldásához tanácsot, segítséget nem kérhet és nem kaphat;

28 A vizsgák lebonyolításának szabályai
• Szabálytalanság esetén a vizsgabizottság kivizsgálja az esetet és dönt a vizsga folytathatóságáról, ezt külön jegyzőkönyvben kell rögzíteni; • A gyakorlati vizsgatevékenység előtt a vizsgázót a tevékenység rendjéről és egyéb tudnivalókról tájékoztatni kell; • Az előrehozott gyakorlati vizsgatevékenység dokumentálását a képző intézmény által kijelölt oktató végzi;

29 A vizsgák lebonyolításának szabályai
• A vizsgabizottság a vizsgázó személyazonosságát valamennyi vizsgatevékenység megkezdésekor ellenőrzi; • Szóbeli vizsgatevékenység során az önálló ismertetés csak akkor szakítható meg, ha a vizsgázó súlyosan téved vagy a kifejtésben elakad; • SNI-s vizsgázó kérelmére a szóbeli vizsgatevékenység kiváltható írásbeli, interaktív vagy központi gyakorlati vizsgatevékenységgel, továbbá írásbeli, interaktív vagy központi gyakorlati vizsgatevékenység szóbelivel; • A vizsgázó egyszer póttételt húzhat;

30 A vizsgák sikeres lebonyolításához fontos
Nem lehet rutinból vizsgáztatni! Szükséges a jogszabályok részletes megismerése! törvények + kormányrendeletek + miniszteri rendeletek

31 Köszönöm figyelmüket! Köszönöm a figyelmet! kívánok.szönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere"

Hasonló előadás


Google Hirdetések