OPERAFORDÍTÁS – LEHETETLEN KÜLDETÉS?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Szabóné L. Éva
Advertisements

Magyar Hidrológiai Társaság XXVII. Országos Vándorgyűlés Baja július Szekció. A CSATORNÁZÁS ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS KULCSKÉRDÉSEI NAPJAINKBAN.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Hogyan készüljünk a francia nyelvi érettségi változásaira?
Készítette: Gondos Borbála
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
1. 2 káros tartalmak típusai és előfordulásuk a gyerekek védelmét biztosító szabályok, a felelősség kérdése a korhatár-kategóriák megítélése, a besorolás.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
KISMAMÁK FIGYELEM – SEGÍTSÉG A ZSEBBEN! Anya leszek – mobilapplikáció esettanulmány.
Internet tudományos használata
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Nemzeti Audiovizuális Archívum
E-learning modellek osztályozása
Berényi Eszter – Damásdi Judit
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakdolgozatok védése
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
ELŐNYÖK – megbízható működés

Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Szakdolgozatok védése
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Hallásvizsgálati eljárások
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
A létminimum-számítás megújítása
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Ereky István Közjogi Kutatóközpont
B.Sc. / M.Sc. Villamosmérnöki szak
Körmendi Dániel MAS Meeting Scheduler.
3. A robot képernyőmenüje
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
RUGÓK.
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Statisztika Érettségi feladatok
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Publikálni vagy nem publikálni? Ez itt a kérdés
Matematika II. 5. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2015/2016. tanév
Rappai Gábor, szeptember 25.
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Céges értekezlet címe Előadó.
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Színházi élet - Németh Antal
Kód tördelése és a megjelenés
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

OPERAFORDÍTÁS – LEHETETLEN KÜLDETÉS? Bozsik Gyöngyvér ELTE 2015. október 22.

Opera „mindenekelőtt kísérlet arra, hogy új életre keltve átmentse a görög tragédiát a modern keresztény és humanista világba” multiszemiotikus és multimodális műfaj, azaz az előadás során verbális, non-verbális, vizuális és auditív csatornákon keresztül, többféle jelrendszer alkalmazásával továbbítódik az üzenet a közönség felé „zenés mese"

Zene vs. szöveg Örök vita, de zeneszerzők példái Solti

Anyanyelven vagy sem? Ez is állandó vita, de talán a mellette szóló érvek a nyomósabbak – HA az énekesek és a szöveg (=fordítás) azt lehetővé teszik…

Az operafordítás története Már a kezdetektől Érdekes technikai „megoldások” Sok változat – miért? Aktuális trendek?

Az operafordítás tipológiája felirat énekelhető változat „olvasnivaló könyvecske”

A felirat operaházi filmfelirat

Az operafordítás csatornái

A felirat limitációi rendezői elképzelések együttesek hallott vs. olvasott szöveg értése rövidlátók zeneiség időzítés ismétlések

ÉNEKELHETŐ változat - szempontok szótagszám ritmus hangsúly megfelelő hangzók (h, mgh-k.) hangfaj?

További változatok filmfelirat nyomtatott szövegkönyvek szó szerinti fordítás

A jó operafordító műfordító dramaturg énekes LÉTEZIK ILYEN?

A kutatás Lexikai kohézió vizsgálata (szöveghűség) Énekelhetőség vizsgálata (zenei-szövegértési-szövegmondási szempontok)

Lexikai kohézió A lexikai kohézió vizsgálata Hoey 1991-es taxonómiája segítségével ismétléskapcsolatok, -kötelékek keresése ismétlésmátrix készítése

ismétléstípusok

mátrixok

Vizsgált énekelhetőségi szempontok a hangmagasság („abc-s név”) és a szótagok párosítása hangfajonkénti felosztás mgh-k „kivonása” statisztika Copyright 2010

eredmények véletlenszerű megoldások nincs igazi elfogadott keretrendszer, tapasztalatcsere, módszertan

És a jövő? tudatosítás szükséges DE van erre egyáltalán ma még szükség?

Köszönöm a figyelmet! bozsik.gyongyver@invitel.hu gyoembeer@gmail.com Copyright 2010