Vámbiztosítékok rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A külföldi forgalmi rendszámú gépjárművek ellenőrzése Budapest, november 23.
Advertisements

2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Elektronikus vám – E-Customs
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Környezetvédelmi termékdíj tanácsadó
FONTOSABB INFORMÁCIÓK
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
vámjogi és vámeljárási szabályok rendszere
Exporttal és importtal kapcsolatos okmányok
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Webes változat, animáció nélkül !!!
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Kereskedelmi jog II. IX. Előadás A csődeljárás.
Az Európai Közösség vámjoga
Vámeljárások és szabályozások a közös ipari parkban február
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Vállalati tanácsadás - sikeres pályázók, sikeres pályázat a Közép-Dunántúlon.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Az áfa-törvény jövő évi változásai
További együttműködési lehetőségek az AEO-k és a vámhatóság között Duda Gergely NAV KH Vám Főosztály.
Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER)
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
UNIÓS VÁMKÓDEX i változások, új lehetőségek, kötelezettségek 1132 Budapest, Csanády utca 5. III/3. Tel.:
Engedélyezett gazdálkodó státus AEO az Uniós Vámkódex szerint Takácsné Illés Mária pénzügyőr százados NAV KI Vám Főosztály 1.
Vámtartozás-vámbiztosítékok Kanyár Tamás pénzügyőr főhadnagy.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
UNIÓS VÁMKÓDEX Származás - Tarifa - Vámérték
BELSŐ MEGFELELÉSI PROGRAM MEZEY MARIANN VEZETŐ TANÁCSOS.
Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Vámeljárások.
1002/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS A VÁMRAKTÁROZÁS EGYSÉGES ELJÁRÁSI RENDJÉRŐL.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1001/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS AZ ÁFA ADÓRAKTÁROZÁSI ELJÁRÁS RENDJÉRŐL VÁM- ÉS PÉNZÜGYŐRSÉG ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA 1095 Budapest, Mester u. 7.; Tel.:
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Sajtótájékoztató Sajtótájékoztató Az elektronikus ügyintézés lehetőségei az APEH ügyfélkapcsolati rendszerében Miskolc, szeptember 2.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Fogalmak Oktatási anyag Október 09. Szórádi András.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Vámfelügyelet.
Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Exportellenőrzési Osztály Nemzetközi szankciókban elrendelt külkereskedelmi korlátozásokról November 5.
NAV Győr-Moson-Sopron Megyei Adó- és Vámigazgatósága
Szankciórendszer az UVK tükrében
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Met. módosítás július 01..
SZÁMVITEL.
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
SZÁMVITEL.
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Nemzetközi magánjog II.
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Üdvözöljük az előadás résztvevőit!
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
PROGRAMZÁRÁS EMVA –III. – IV. tengely 1.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Vámbiztosítékok rendszere

Miről lesz szó? Kötelező és nem kötelező vámbiztosíték Vámbiztosíték összegének meghatározása Vámbiztosíték formái Nemzeti rendelkezések Összkezesség engedélyezése, referenciaösszeg számítása, ellenőrzése Átmeneti rendelkezések

Kötelező és nem kötelező vámbiztosíték Kötelező vámbiztosíték esetei: különleges eljárás szabad forgalomba bocsátás átmeneti megőrzés Nem lehet megkövetelni: UVK 89. cikk (7) bekezdés (államok, hatóságok stb.) UVK 89. cikk (8) bekezdés (rajnai/dunai vízi utak, csővezeték stb.) FJA 81. cikk (eltávolíthatatlan jelzéssel ellátott, üresen behozott csomagolóanyag ideiglenes behozatala stb.) ) Vámhatóság döntésétől függ: UVK 89. cikk (9) bekezdés (biztosítandó összeg 1000 EUR alatt van)

Biztosíték összege legalább a felmerülhető vámtartozást fedeznie kell egyéb terheket (nem közösségi adók, díjak) is fedeznie kell: egynél több tagállamban árutovábbítási eljárás, a biztosíték felhasználható kedvezőbb vámtétel nem vehető figyelembe, esetleges dömpingellenes vámot is biztosítani kell pontos összeget kell biztosítani, ennek hiányában vámhatóság által becsült maximális összeg, kérelmező forgalmi adatai és üzlet terve alapján Biztosítéknyújtás ideje: engedélyezés során áru vámeljárásra való bejelentésekor

Vámbiztosíték formái készpénzletét, vagy bármely más, a vámhatóság által a készpénzletéttel egyenértékűnek elismert fizetési mód: NAV vámletét számlára befizetett elektronikus pénz; banki fedezetigazoláson feltüntetett, a biztosítéknyújtó számláján nyilvántartott és elkülönített elektronikus pénz; vámhivatal házipénztárába befizetett készpénz; kezességvállalás: vámhatóság által jóváhagyott személy által nyújtott kezességvállalás; az Unióban engedélyezett hitelintézet által nyújtott kezességvállalás; az Unióban engedélyezett biztosítótársaság által nyújtott kezességvállalás; bármely más formájú biztosíték, ha az egyenértékű garanciát ad arra, hogy a vámtartozásnak megfelelő vámok és az egyéb terhek összegét meg fogják fizetni

Más formájú biztosítékok – FJA 83. cikk jelzálogjog alapítása, ingatlan megterhelése, kézizálog vagy egy ingatlanhoz tartozó joggal egyenértékűnek tekintett egyéb jog; követelés átruházása, áruk, értékpapírok vagy követelések, takarékkönyvek vagy a nemzeti adósság-nyilvántartásban való bejegyzés elzálogosítása – birtoklással vagy anélkül; a vámhatóság által e célból jóváhagyott harmadik fél által egyetemleges szerződéses felelősség vállalása a tartozás teljes összegére, vagy olyan váltó átadása, amelynek kifizetéséért ilyen harmadik fél kezeskedik; készpénzletét vagy azzal egyenértékűnek elismert fizetési mód, amely nem euróban vagy nem annak a tagállamnak a pénznemében fizetendő, amelyben a biztosítékot megkövetelik; a vámhatóságok által kezelt általános biztosítéki rendszerben történő részvétel a hozzájárulás befizetésének függvényében.

Nemzeti rendelkezések tagállamok kizárólag akkor alkothatnak ilyen rendelkezéseket, ha az uniós jogszabályok biztosítanak mozgásteret; az áfa biztosítás alóli mentesség továbbra is megmaradt (feltételrendszer részben változott);

Összkezesség új vámbiztosíték-típus; a különleges eljárások valamennyi kategóriájára vonatkozóan egyetlen biztosíték; a biztosíték több ügyletre vagy akár több tagállamban végzett tevékenységre is vonatkozhat; külön engedély, melynek megadásához a biztosíték nyújtásán túl további feltételek teljesülése is szükséges; az összkezesség mögött nem kizárólag kezesi kötelezettségvállalás állhat, hanem valamennyi biztosítéktípus; csökkentett összegű összkezesség és biztosítéknyújtás alóli mentesség (különböző szabályok az esetlegesen keletkező és a felmerült vámtartozásokra nyújtandó összkezesség tekintetében).

Összkezességi engedély I. Megadásának feltételei – UVK 95. cikk: az Unió vámterületén való letelepedettség; a vámjogszabályok és adószabályok súlyos vagy ismételt megsértésének hiánya, ideértve azt is, hogy a gazdasági tevékenységeihez kapcsolódóan kérelmező súlyos bűncselekmény nincs nyilvántartva; a kérelmező vámeljárásokat, rendszeresen alkalmazza a vonatkozó üzemeltet közvetlenül átmeneti megőrzési létesítményt vagy rendelkezik a végzett tevékenységhez kapcsolódó, a gyakorlati jellegű szakértelemmel, vagy szakmai képesítésekkel. Engedélyezésre az UVK 22-28. cikkeiben meghatározott szabályok alkalmazandóak (kérelemre hozott határozatok).

Összkezességi engedély II. Hol kell benyújtani a kérelmet (illetékesség)? az UVK 22. cikk (1) bekezdés harmadik albekezdés értelmében annál a vámhatóságnál, ahol a kérelmező vámügyi tevékenységekkel kapcsolatos főkönyveit vezetik, vagy ahol ezek hozzáférhetőek, és ahol a határozat hatálya alá eső tevékenységeknek legalább egy részét végezni fogják. 485/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet 16. §-a alapján az általános illetékességi szabályok (székhely, telephely, könyvvezetés helye, mindezek hiányában illetékes vámszervnél. Észak-budapesti AVI) szerint

Összkezességi engedély III. Hogyan kell benyújtani a kérelmet? formanyomtatvány az uniós jogban nincs, csak adatelemek (FJA A. melléklet 4a oszlop – kötelező adatelemek; VA A. melléklet – alkalmazandó kódok); átmeneti időszakban (UVK munkaprogram) papíralapon kell benyújtani, a kérelmező papíralapú határozatot kap; az illetékes vámszervhez kell benyújtani (Vtv. 21. § (1) kötelező bekezdés vámszervei alapján áttétel csak a magyar vámigazgatás között – 8 napon belül –, ha más tagállami vámhatóság illetékes, a kérelem elutasításra kerül indokolással); a kérelem befogadásáról a vámhatóság legkésőbb a benyújtást követő 30. napig értesítést küld; az engedély kiadására a vámhatóságnak 120 nap áll rendelkezésére.

Összkezességi engedély IV. Felhasználás meglévő engedélyekhez: új, UVK szerinti engedélytípus, az FJA 253. cikk b) pontjának, valamint a VA 345. cikk (2) bekezdésének értelmezésében, csak UVK szerinti engedélyekhez használható főszabály szerint, de az átmeneti időszakban fel lehet használni UVK előtt kiadott engedélyekhez is; kiadása nem eredményezi automatikusan a korábbi összevont garancia „engedély” visszavonását, a kapcsolódó engedély érvényességi idejének lejártáig alkalmazható (amennyiben az vagy az újraértékelésig összevont garancia mögött biztosíték is érvényes);

forgalmi adatait és üzleti tervét figyelembe véve állapítja meg Referenciaösszeg Mértéke: mindenkor fedezi a vámtartozásnak megfelelő behozatali vagy kiviteli vám és az egyéb terhek összegét; a biztosítéknyújtás helye szerinti vámhivatal a kérelmező forgalmi adatait és üzleti tervét figyelembe véve állapítja meg meg kell állapítani a keletkezett és az esetlegesen keletkező vámtartozásra, azon belül az alkalmazandó vonatkozóan segítség: VA 32-03. melléklet szinti mintában eljárásokra

Referenciaösszeg megállapítása Ugyanazok a szabályok alkalmazandók, mint a biztosítékszint megállapításánál (VA 155. cikk (2) bekezdése - ha a vám és egyéb terhek összege megállapítható, akkor a referenciaösszeg szóban forgó vámokat és terheket fedező része megfelel a fizetendő behozatali vagy kiviteli vám és egyéb terhek összegének) Ha a vámok és egyéb terhek összege a biztosíték megkövetelésének időpontjában nem állapítható meg vagy idővel változik, akkor a VA 155. cikk (3) bekezdése alkalmazandó. A referenciaösszeget – a biztosítékszint mintájára – szükség esetén módosítani kell.

Példa referenciaösszeg számítására Engedélyezett címzett Átmeneti megőrzési létesítmény Szabad forgalomba bocsátás Vámraktározás Aktív feldolgozás Szabad forgalomba bocsátás Meghatározott célra történő felhasználás

Példa referenciaösszeg számítására Alapadatok: egy szállítmányt terhelő maximális vám: 100 Ft, áfa: 300 Ft; napi 2 szállítmány; átmeneti megőrzés: maximum 1 nap (2 szállítmány); szabad forgalomba bocsátás (raktárból is): heti 5 szállítmány vámraktározás: maximum 1 hétig (maximum 8 szállítmány); aktív feldolgozás: maximum 2 hónap, havi 20 szállítmány; meghatározott célú felhasználás: havi 5 szállítmány, csak áfa van meghatározott célú felhasználásnál a felhasználás igazolása: maximum 1 hónap alatt, (szállítmányonkénti vám különbözet: 50; áfa különbözet: 70 Ft).

Példa referenciaösszeg számítására Jogcím Számított biztosíték esetlegesen felmerülő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. Átmeneti megőrzés 2 szállítmány*400 Ft= 800 Ft 2 szállítmány*100 Ft= 200 Ft Vámraktár 8 szállítmány*400 Ft= 3200 Ft 8 szállítmány*100 Ft= 800 Ft Aktív feldolgozás 40 szállítmány*400 Ft= 16000 Ft 40 szállítmány*100 Ft= 4000 Ft MCF 5 szállítmány*120 Ft= 600 Ft 5 szállítmány*50 Ft= 250 Ft Összesen 20600 Ft 5250 Ft Jogcím Számított biztosíték meglévő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. Szab. forg. bocsátás; fizhi: 10 nap 10 szállítmány*400 Ft= 4000 Ft 10 szállítmány*100 Ft= 1000 Ft MCF 5 szállítmány*300 Ft= 1500 Ft 5 szállítmány*0 Ft= 0 Ft Összesen 5500 Ft 1000 Ft

Összkezességi engedélyhez kapcsolódó biztosítékszint Meglévő vámtartozások és egyéb terhek fedezésére: a referenciaösszeg vonatkozó részének 100 %-a a referenciaösszeg vonatkozó részének 30 %-a UVK 95. cikk (3 bek., VA 158. cikk (1) bek. a) pont Lehetséges vámtartozások és egyéb terhek fedezésére: a referenciaösszeg vonatkozó részének 50 %-a FJA 84. cikk (1) bek., VA 158. cikk (1) bek. a) pont FJA 84. cikk (2) bekezdés VA 158. cikk (1) bek. b) pont a referenciaösszeg vonatkozó részének 0 %-a FJA 84. cikk (3) bekezdés VA 158. cikk (1) bek. c) pont

Példa a biztosítékszint számítására Biztosítékcsökkentés mértéke Biztosítandó vámösszeg az esetlegesen felmerülő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. a referenciaösszeg vonatkozó részének 100 %-a 20 600 Ft 5 250 Ft részének 50 %-a 10 300 Ft 2 625 Ft részének 30 %-a 6 180 Ft 1 575 Ft részének 0 %-a 0 Ft Biztosítékcsökkentés mértéke Biztosítandó vámösszeg meglévő vámtartozásra Áfával Áfa biztment. a referenciaösszeg vonatkozó részének 100 %-a 5 500 Ft 1000 Ft részének 30 %-a 1 650 Ft 300 Ft Teljes biztosítékösszeg Áfával Áfa biztment. Minimum 1 650 Ft 300 Ft Maximum 26 100 Ft 6 250 Ft

Biztosítékszint csökkentése a referenciaösszeg 50%-ára (lehetséges vámtartozásra) a számviteli rendszer, lehetővé teszi a számviteli alapú vámellenőrzést, ellenőrzési nyomvonalat biztosít; igazgatási szervezet megfelel a vállalkozás típusának és méretének és képes a hibák megelőzésére, felderítésére és kijavítására, valamint a jogellenes vagy szabálytalan ügyletek megelőzésére és felderítésére; nem folyik ellen csődeljárás (felszámolás, végelszámolás stb.); három évre visszamenőleg megfelelő fizetési morál adóra, vámra, díjra; három évre visszamenőleg elegendő pénzügyi forrás üzleti tevékenységből származó kötelezettségeire; elegendő pénzügyi forrás a referenciaösszegnek a biztosíték összege által nem fedezett részére vonatkozóan.

Biztosítékszint csökkentése a referenciaösszeg 30%-ára (lehetséges vámtartozásra) az 50%-os csökkentéshez szükséges feltételek teljesítése, és a munkavállalóik utasítást kapnak arra, hogy a vámhatóságot tájékoztassák, ha a megfelelőséggel kapcsolatban nehézségeket fedeznek fel, és megfelelő eljárások létrehozása ahhoz, hogy az ilyen nehézségekről a vámhatóság tájékoztatást kapjon.

Biztosítéknyújtás alóli mentesség (lehetséges vámtartozásra) a 30%-os csökkentéshez szükséges feltételek teljesítése, és a vámhatóságok számára hozzáférés a saját számviteli rend- szerekhez, valamint adott esetben kereskedelmi és szállítási nyilvántartásokhoz; olyan logisztikai rendszer, amely azonosítja az uniós és nem uniós árukat, valamint adott esetben megjelöli az áruhelyet; ha alkalmazandó, megfelelő, kialakult eljárások a kereskedelempolitikai intézkedésekkel vagy a mezőgazdasági termékekkel folytatott kereskedelemmel kapcsolatban megadott engedélyek kezelésére; megfelelő, kialakult eljárások a nyilvántartások és információk archiválásához és az információvesztés elleni védelemhez; megfelelő biztonsági intézkedések a számítógépes rendszernek a jogosulatlan behatolással szembeni védelméhez és a dokumentációk megóvásához.

Biztosítékszint csökkentése a referenciaösszeg 30%-ára (felmerült vámtartozásra) a kérelmező rendelkezik AEOC (vagy AEOF) engedéllyel/tanúsítvánnyal.

Vámbiztosíték, illetve referenciaösszeg ellenőrzése UVK 89. cikk (6) bekezdése: a vámhatóságok ellenőrzik a nyújtott biztosítékot. Az ellenőrzés lehet: tranzakció alapú (például szabad forgalomba bocsátás vámeljárás, árutovábbítási vámeljárás esetén), audit (például átmeneti megőrzés vagy vámraktározási eljárás alá vont áruk esetén). Összkezesség esetén: VA 156. cikke ír elő kötelezettséget a biztosítéknyújtásra kötelezett személy részére (referenciaösszeget ne lépje túl, vámhatóságot tájékoztassa, ha a referenciaösszeg a műveletek fedezésére elegendő szint alá csökken).

Átmeneti rendelkezések, aktualitások TC 31, 33 érvényessége TC 32 érvényessége a korábban nyújtott biztosítékok felhasználása engedélyek érvényessége és biztosítéknyújtás összegek megosztása 2016. október 25-i Vámtartozás, -biztosíték ülés