Támogatásból megvalósuló közbeszerzések II. Jogszabályi környezet Dr. Kovács László Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Deák Ferenc Intézet Közbeszerzési szakjogász képzés 2016. május 6.
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések A támogatásból megvalósuló közbeszerzések speciális szabályai Az Európai Bizottság Értelmező Közleménye – a közbeszerzési szerződésekről szóló irányelvek által nem, vagy csak részben szabályozott közbeszerzési eljárásokra alkalmazandó közösségi jogról (2006/C 179/02) Szabálytalanságkezelés és jogorvoslat Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések I. A támogatásból megvalósuló közbeszerzések speciális szabályai Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Vonatkozó jogszabályok a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (Kbt.) a Kbt. végrehajtási rendeletei a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések A) Támogatásból megvalósuló beszerzések szabályai a Kbt-ben 1. Értelmező rendelkezések – támogatás fogalma Kbt. 3. § 39. pont – E törvény alkalmazásában támogatás: a közbeszerzésre irányuló szerződés teljesítéséhez pénzeszköz vagy egyéb anyagi előny juttatása az ajánlatkérő részére, ide nem értve az adókedvezményt és a kezességvállalást nem csak uniós forrásból származó vegyes finanszírozás Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 2. Ajánlatkérők klasszikus és közszolgáltató ajánlatkérők támogatásból megvalósuló közbeszerzései egyéb támogatott szervezetek – ajánlatkérői definíció Kbt. 5. § (2) bekezdés (irányelvi minimum) Kbt. 5. § (3) bekezdés (25 milliós támogatás) Kbt. 5. § (4) bekezdés (önkéntes alkalmazás) Támogatásból megvalósuló közbeszerzések .
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Irányelvi minimum [Kbt. 5. § (2) bekezdés] támogatásból megvalósuló beszerzés vonatkozásában Kbt. 5. § (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó szervezet uniós közbeszerzési értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű beszerzését többségi részben, uniós értékhatárokat el nem érő, de a nemzeti közbeszerzési értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű beszerzését 75%-ot meghaladó mértékben Kbt. 5. § (1) bekezdésben meghatározott egy vagy több szervezet közvetlenül támogatja, feltéve, hogy a beszerzés tárgya Kbt. 1. melléklete szerinti mélyépítési tevékenység kórház, sportlétesítmény, szabadidős és szórakoztató létesítmény, iskola, felsőoktatási épület vagy közigazgatási rendeltetésű épület építése az a) vagy a b) pont szerinti építési beruházáshoz kapcsolódó szolgáltatás Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 25 milliós támogatás [Kbt. 5. § (3) bekezdés] Kbt. 5. § (2) bekezdésben foglaltak mellett támogatásból megvalósuló beszerzés vonatkozásában Kbt. 5. § (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó szervezet, szolgáltatás megrendelését, árubeszerzését vagy építési beruházását Kbt. 5. § (1) bekezdésben meghatározott egy vagy több szervezet legalább huszonötmillió forint összegben közvetlenül támogatja Kbt. 21. § (6) bekezdés – mindig nemzeti alkalmazandó Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések kivéve, ha a beszerzés egyedi kormánydöntésben megállapított beruházási támogatásból, egyedi munkahely-teremtési támogatásból, képzési, továbbá tanműhely-létesítési és -fejlesztési támogatásból, kutatás-fejlesztési és innovációs célú támogatásból, nagyvállalkozások újraiparosítási célt szolgáló beruházásainak támogatásából, vagy bármely, 2015. november 1-jét megelőzően igényelt uniós, illetve hazai költségvetési forrásból származó támogatásból valósul meg. Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Önkéntes alkalmazás [Kbt. 5. § (4) bekezdés] E törvény rendelkezését köteles betartani Kbt. 5. § (1)-(2) bekezdés hatálya alá nem tartozó szervezet, amely e törvény szerinti közbeszerzési eljárás lefolytatását önként vállalja, vagy szerződésben vállalja, illetve számára jogszabály kötelezővé teszi. Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 3. Összeférhetetlenség Összeférhetetlen és nem vehet részt az eljárásban ajánlattevőként, részvételre jelentkezőként, alvállalkozóként vagy az alkalmasság igazolásában részt vevő szervezetként az ajánlatkérő által az eljárással vagy annak előkészítésével kapcsolatos tevékenységbe bevont személy vagy szervezet, az a szervezet, amelynek ba) vezető tisztségviselőjét vagy felügyelőbizottságának tagját, bb) tulajdonosát, bc) a ba)–bb) pont szerinti személy közös háztartásban élő hozzátartozóját az ajánlatkérő az eljárással vagy annak előkészítésével kapcsolatos tevékenységbe bevonta, ha közreműködése az eljárásban a verseny tisztaságának sérelmét eredményezheti. [Kbt. 25. § (3) bekezdés] Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Előzőekkel ellentétben nem összeférhetetlen és részt vehet az eljárásban (eredményezi a verseny tisztaságának sérelmét) akitől (amelytől) az ajánlatkérő a támogatásra irányuló igény (pályázat) benyújtásához szükséges árajánlatot kapott, feltéve, hogy ennek során az ajánlatkérő nem közölt vele a közbeszerzési eljárás során az összes ajánlattevő (részvételre jelentkező) részére rendelkezésre bocsátott adatok körét meghaladó információt [Kbt. 25. § (7) bekezdés] kizárás – csak ha az összeférhetetlenség másképp nem hárítható el Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 4. Feltételes közbeszerzés Kbt. 54. § (5) „A (4) bekezdéstől eltérően az ajánlatkérő az eljárást akkor is eredménytelenné nyilváníthatja, ha az eljárást megindító felhívásban felhívta a gazdasági szereplők figyelmét arra, hogy amennyiben valamely meghatározott, ellenőrzési körén kívül eső, bizonytalan jövőbeli esemény az (1) bekezdésben foglalt határidőt követően bekövetkezik, az eljárást eredménytelenné nyilváníthatja (feltételes közbeszerzés).” Kbt. 54. § (6) „Feltételes közbeszerzés indítható akkor is, ha az ajánlatkérő támogatásra irányuló igényt (pályázatot, projektjavaslatot, támogatásiszerződés-módosítást vagy változásbejelentést) nyújtott be vagy fog benyújtani – függetlenül attól, hogy sor került-e már a támogatás pályázati felhívásának megjelenésére – és az ajánlatkérő a támogatásra irányuló igény el nem fogadását, vagy az igényeltnél kisebb összegben történő elfogadását olyan körülménynek tekinti, amely miatt az eljárást eredménytelenné nyilváníthatja.” Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Felfüggesztő szerződési feltétel Feltételes közbeszerzés esetén az ajánlatkérő jogosult az eljárást megindító felhívásban megjelölt azon feltételt, amelytől a közbeszerzés eredményességét függővé tette, a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő szerződés hatálybalépését felfüggesztő feltételként is kikötni. [Kbt. 135. § (12) bekezdés] Képtelenné válás a szerződés megkötésére/teljesítésére Kbt. 75. § (2) bekezdés „Az ajánlatkérő eredménytelenné nyilváníthatja az eljárást, ha (…) a) a szerződés megkötésére vagy teljesítésére képtelenné vált vagy a szerződéstől való elállásnak vagy a szerződés felmondásának lenne helye [53. § (4)–(6) bekezdés]” Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 5. Közvetlen ajánlatkérés kis értékű eljárásoknál Kbt. 115. § (1) „Ha az árubeszerzés vagy szolgáltatás becsült értéke nem éri el a tizennyolcmillió forintot vagy az építési beruházás becsült értéke nem éri el a százmillió forintot, az ajánlatkérő – választása szerint – a közbeszerzési eljárást lefolytathatja a nyílt vagy a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás nemzeti eljárásrendben irányadó szabályainak a jelen §-ban foglalt eltérésekkel történő alkalmazásával is, kivéve ha a beszerzés európai uniós alapokból finanszírozott és Magyarország országhatárán átnyúló projekttel kapcsolatos. (…)” Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 6. Ellenszolgáltatás kifizetése és az előleg 135. § (4) „Támogatásból megvalósuló közbeszerzés esetén szállítói kifizetés során a kifizetésre köteles szervezet is az ajánlatkérőként szerződő félre irányadó – a Ptk. 6:130. § (1)–(3) bekezdésében, a (3) bekezdésben vagy e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott – szabályok szerint köteles az ellenszolgáltatást teljesíteni.” Építési beruházások esetén speciális szabályok – 322/2015. Korm. rendeletben Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Előleg 135. § (7) „Ha a közbeszerzés tárgya építési beruházás és a szerződés teljesítésének időtartama a két hónapot meghaladja, az ajánlatkérő köteles a szerződésben foglalt – tartalékkeret és általános forgalmi adó nélkül számított – teljes ellenszolgáltatás 5%-ának megfelelő összeg, de legfeljebb hetvenötmillió forint előleg igénybevételének lehetőségét biztosítani. Az előleg fizetését e kötelezően biztosítandó mértékben az ajánlatkérő nem teheti függővé a szerződő fél részéről biztosíték nyújtásától.” 135. § (9) „A (7) bekezdéstől eltérően támogatásból megvalósuló közbeszerzés esetén szállítói kifizetés során az ajánlatkérő köteles a szerződés – tartalékkeret és általános forgalmi adó nélkül számított – elszámolható összege 30%-ának megfelelő mértékű előleg igénybevételének lehetőségét biztosítani. Ebben az esetben az ajánlatkérő által kikötött biztosíték mértéke nem haladhatja meg a szerződés – tartalékkeret és általános forgalmi adó nélkül számított – elszámolható összegének 10%-a és az igényelt szállítói előleg különbözetének mértékét.” Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 7. Tájékoztatás a szerződés teljesítéséről támogatásból megvalósuló beszerzés esetén szállítói kifizetés során a kifizetésre köteles szervezet által történt teljesítést követő 30 napon belül [Kbt. 43. § (1) bekezdés f) pont] Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések B) A 272/2014. Korm. rendelet vonatkozó szabályai 1. A támogatás kifizetése – szállítói finanszírozás [3. § (1) bekezdés 51. pont] a kedvezményezettet vagy a támogatási szerződésben megnevezett, a projekt végrehajtásában résztvevőt megillető támogatás összegének kifizetése közvetlenül a szállító vagy engedményes pénzforgalmi számlájára történő utalással Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 2. Szállítói előleg igénylés lehetősége [119. § (1) bekezdés] szállítói finanszírozás esetén közszféra szervezet kedvezményezett közbeszerzési eljárás eredményeként kötött szerződésben Kbt. 9. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti szerződésben szerződés elszámolható összege 50%-ának megfelelő összegben Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 3. Szállítói előleg biztosíték [119. § (2) bekezdés] IH javára kell kikötni kedvezmény – szerződés elszámolható összegének 10 %-a mértékéig nem kell biztosíték Kbt. 134. § (6) bekezdése szerint előleg biztosítékként elfogadható más biztosíték is (pl. ingatlan jelzálog, vezető tisztségviselő, min. 50%-os tulajdonos, garanciaszervezet, állam kezességvállalása) szállító választhatja, hogy nem nyújt biztosítékot – ha nem fizeti vissza, IH adók módjára behajtatja + adószámát törlik [EMK 134.4. pont] Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések II. Az Európai Bizottság Értelmező Közleménye Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Az Európai Bizottság Értelmező Közleménye – a közbeszerzési szerződésekről szóló irányelvek által nem, vagy csak részben szabályozott közbeszerzési eljárásokra alkalmazandó közösségi jogról (2006/C 179/02) irányelvek nem terjednek ki bizonyos beszerzésekre ezek a beszerzések lehetőséget biztosítanak a kkv-k és induló vállalkozások számára közpénzek hatékonyabb felhasználása olyan megoldások keresése, amelyek segítenek kihasználni a belső piacból származó előnyöket Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Jogi háttér - EK szerződés (EUMSZ) és alapelvei áruk szabad mozgása letelepedés szabadsága szolgáltatás-nyújtás szabadsága megkülönböztetés-mentesség egyenlő elbánás átláthatóság arányosság kölcsönös elismerés jogorvoslathoz való jog Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések szerződések odaítélése – megfelelő nyilvánosság biztosításával kivétel: rendkívül csekély gazdasági jelentőségű beszerzések (kivéve amelyek felkelthetik más tagállambeli gazdasági szereplők érdeklődését) megfelelő mértékű nyilvánosság biztosításának követelménye megfelelő mértékű nyilvánosság = lehetővé teszi a piac verseny előtt történő megnyitását nem megfelelő, ha bizonyos számú lehetséges ajánlattevővel felveszik a kapcsolatot Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Meghirdetés módjai (példálózó felsorolás): internet (saját honlap, közzétételre létrehozott portálok) nemzeti közlönyök, újságok, szakkiadványok helyi média TED Szerződés odaítélése szerződés tárgyának megkülönböztetés-mentes leírása azonos hozzáférés diplomák, tanúsítványok, képesítések kölcsönös elismerése megfelelő határidők Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Kbt. 113. § – összefoglaló tájékoztatás közzététele Kbt. 115. § – európai uniós alapokból finanszírozott és Magyarország országhatárán átnyúló projekttel kapcsolatos beszerzés Kbt. 117. § – saját eljárási szabályok Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések III. Szabálytalanságkezelés és jogorvoslat Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések A) Szabálytalanságok kezelése szabálytalanság: az uniós jog vagy az annak alkalmazásához kapcsolódó nemzeti jog valamely rendelkezésének egy, az ESB- alapok megvalósításában részt vevő gazdasági szereplő cselekedetéből vagy mulasztásából adódó bármilyen megsértése, ami az Unió költségvetését a költségvetésre rótt indokolatlan költség formájában sérti vagy sértheti (1303/2013 EK rendelet) + Kr. szerint Magyarország pénzügyi érdekei sérülnek vagy sérülhetnek Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 1. Szabálytalansági eljárás megindítása csak a támogatási szerződés megkötését követően törekedni kell arra, hogy az érintett projekt megvalósuljon, célja ne sérüljön szabálytalanság a kedvezményezettre vonatkozóan kerül megállapításra, akkor is, ha más hibázott (pl. bonyolító) kezdő napja: amikor az IH vezetője a megindításról dönt zárás az IH vezetőjének döntésével Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések a támogatási folyamat bármely szakaszában észlelt szabálytalansági gyanú esetén 3 napon belül írásba foglalás és a szabálytalanság-felelős értesítése szabálytalanság-felelős 3 napon belül döntési javaslatot terjeszt az IH vezetője elé IH vezetője 3 napon belül dönt a szabálytalansági eljárás megindításáról, vagy a javaslat elutasításáról szabálytalanság eljárás nélküli is megállapítható, pl. ha érintett összeg nem több mint 100.000,- Ft kedvezményezett elismeri még nem történt kifizetés kedvezményezett felszámolás/végelszámolás stb. alatt áll Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 2. Szabálytalansági eljárás lefolytatása IH folytatja minden esetben ha a szabálytalansági gyanú az IH tevékenységével kapcsolatos, vagy az audit hatóság jelentette – kötelező megindítani megindítással egyidejűleg az eljárás vezetőjét ki kell jelölni szabálytalanság-felelős a megindítástól számított 5 napon belül tájékoztatja a kedvezményezettet + felhívja, hogy észrevételeit 7 napon belül tegye meg (kivéve ha a bizonyítékok megsemmisítéstől lehet tartani) Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések eljárás vezetője minden szükséges dokumentumba betekinthet, helyszíni ellenőrzést végezhet közbeszerzési jogsértés gyanúja esetén KDB eljárást kezdeményez bűncselekmény gyanúja esetén 5 napon belül feljelentést tesz ha szakértői vélemény/más hatóság előzetes döntése szükséges, az eljárás ennek beszerzéséig felfüggeszthető IH vezetője dönthet a kifizetések felfüggesztéséről döntést a megindítástól számított 45 napon belül kell meghozni (további 45 nappal meghosszabbítható) eljárás vezetője az eredményről jegyzőkönyvet készít Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések IH vezetője a jegyzőkönyv alapján megállapítja, hogy nem történt szabálytalanság szabálytalanság történt, és jogkövetkezmény szükséges szabálytalanság jogkövetkezményei elszámolható költségek csökkentése, visszafizetésre kötelezés elállás a támogatási szerződéstől támogatási rendszerből való kizárás uniós jogi aktusban meghatározott egyéb szabálytalanság-felelős a kedvezményezettet 5 napon belül értesíti szabálytalansági döntés közzététele – honlap Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 3. Jogorvoslat szabálytalansági döntés közlésétől számított 10 napon belül az IH-nál kell a kérelmet benyújtani lezárásáig a jogkövetkezmények nem érvényesíthetők IH a jogorvoslati kérelmet a jogorvoslati határidő leteltét követő 10 napon belül az ügy valamennyi dokumentumával és álláspontjával együtt felterjeszti a miniszterhez IH a felterjesztés előtt döntését visszavonhatja, ha megállapítja, hogy az jogszabálysértő, támogatási szerződésbe vagy a pályázati felhívásba ütközik Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések a felterjesztett jogorvoslati kérelemről a miniszter 45 napon belül dönt ennek során nincs kötve a jogorvoslati kérelemben foglaltakhoz további tájékoztatást kérhet, utasíthat a kifizetések felfüggesztésére KDB, más hatóság, bíróság eljárását kezdeményez(het)i, vagy annak lezárásáig az eljárást felfüggesztheti dönthet a szabálytalansági döntés helybenhagyásáról megsemmisítéséről megsemmisítéséről és új szabálytalansági eljárás lefolytatásáról döntése ellen további jogorvoslatnak helye nincs Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések B) A Bizottság Határozata (2013.12.19) – az Unió által megosztott irányítás keretében finanszírozott kiadásokra vonatkozóan a közbeszerzési szabályok megsértése esetén a Bizottság által végrehajtandó pénzügyi korrekciók megállapításáról szóló iránymutatás meghatározásáról és jóváhagyásáról C (2013) 9527 Cél: segítségnyújtás a Bizottság szolgálatainak a közbeszerzési szabályok megsértése esetén végrehajtandó pénzügyi korrekciók elvei, kritériumai, mértéke tekintetében tagállamok közötti egyenlő bánásmód, átláthatóság, arányosság uniós finanszírozású kiadások szabályszerű és jogszerű (uniós/nemzeti) felhasználásának visszaállítása Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Hatály: uniós költségvetésből megosztott irányítás keretében finanszírozott szerződések uniós irányelvek által nem, vagy csak részben szabályozott szerződésekre (Bizottság 2006/C 179/02 számú közleménye) korábbi iránymutatás (COCOF útmutató) helyébe lép és aktualizálja – egyértelműsítés, arányosítás, ellenőrzési tapasztalatok felhasználása 2014-2020 közötti programozási időszaki szerződései 2007-2013 közötti programozási időszaki szerződései, ha szabálytalanság megállapítására a határozat hatályba lépését követően kerül sor nem kizárólag a Kohéziós Alapra és a strukturális alapokra Bizottság szerveinek kötelező, tagállamoknak ajánlott Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések Jogalap: az Unió általános költségvetésére alkalmazandó pénzügyi szabályokról szóló 966/2012/EU rendelet 2004/17/EK rendelet 2004/18/EK rendelet a Bizottság 2006/C 179/02 számú közleménye határon átnyúló érdek vizsgálata – szerződés tárgya,becsült érték, ágazati jellemzők, földrajzi hely, egyéb bizonyítékok Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések A korrekciós mérték kiválasztásának feltételei: 5 %, 10 %, 25 %, 100 %-os ráták arányosság elve szabálytalanság súlyossága megítélése során értékelendő: verseny szintje, átláthatóság, egyenlő bánásmód súlyos szabálytalanság: elrettentő hatás az ajánlattevőkre, nem a megfelelő ajánlat kiválasztása formális szabálytalanság: nincs tényleges vagy potenciális pénzügyi hatása több szabálytalanság esetén a legsúlyosabb szerinti mérték Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések A szabálytalanságok főbb típusai: 1. Hirdetmény és dokumentáció nem tettek közzé hirdetményt – 100 % (25 %, ha nem az EHL-ben) szerződések mesterséges megosztása – 100 % (25 %, ha nem az EHL-ben) ajánlattételi/részvételi határidő lerövidítése – 25 % (csökkenthető) ajánlattételi/részvételi határidő módosításáról hirdetmény hiánya – 10 % kiválasztási feltételek, bírálati szempontok hiánya – 25 % jogellenes, diszkriminatív kiválasztási feltételek, bírálati szempontok – 25 % Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
Támogatásból megvalósuló közbeszerzések 2. Az ajánlatok elbírálása kiválasztási feltételek bontás utáni változtatása – 25 % értékelés jogellenes kiválasztási szempontok, vagy bírálati szempontok alkalmazásával – 25% ajánlat módosítása az értékelés alatt – 25 % tárgyalás az odaítélési szakaszban – 25 % kirívóan alacsony ajánlatok indokolás kérés nélküli elutasítása – 25 % összeférhetetlenség – 100 % Támogatásból megvalósuló közbeszerzések
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!