A gondozás és a nevelés egysége Gondozási alapismeretek BA Készítette: Bekéné Zelencz Katalin
A gondozás és a nevelés egysége gyermek gondozás nevelés
A gondozás fogalma Az egészségügyi ártalmakat megelőző és elhárító, a megfelelő fejlődést segítő, az életkörülmények megjavítására irányuló, családi és szervezett társadalmi tevékenység. A gondozás olyan komplex fizikális és kommunikációs munka terület, amely a gondozott minél jobb testi, lelki állapotát és szociális beilleszkedését szolgálja.
A gondozás fogalma Az egészségügyi ártalmakat megelőző és elhárító, a megfelelő fejlődést segítő, az életkörülmények megjavítására irányuló, családi és szervezett társadalmi tevékenység. A gondozás olyan komplex fizikális és kommunikációs munka terület, amely a gondozott minél jobb testi, lelki állapotát és szociális beilleszkedését szolgálja.
Gondozás fogalma 2. „A gondozás azoknak a tevékenységeknek az összessége amelyekkel a felnőtt , a csecsemő és a kisgyermek szükségleteit elégíti ki.”(Polonyiné)
A gondozás alapvető céljai A szükséges élettevékenységek segítése Az életminőség javítása A kórházi kezelés elkerülése
A gondozás céljai társadalmi egyéni Az utódok egészségének megőrzése, biztosítása, védelme A társadalom védelme a káros hatásoktól Az életkor meghosszabbodására irányuló törekvések Egészség megőrzése Betegség megelőzése a betegség rosszabbodásának megakadályozása
Gondozás a hétköznapi gyakorlatban A gyermek öltöztetése etetése mosdatása Levegőztetése Napoztatása altatása
Alapfogalmak Habilitáció: még meg nem tanult életfenntartással kapcsolatos tevékenységek kialakítása pl: járás Sohasem volt képességek megtanítása - veleszületett akadályozottság esetén – ez a valódi habilitáció
A gondozás céljai gyermekeknél Az egészség megőrzése betegségek megelőzése A testi, lelki, szellemi fejlődés elősegítése, biztosítása
A célok elérésének eszközei Szeretet teljes családi légkör Tanácsadásokon, szűréseken való megjelenés Védőoltások biztosítása szükség esetén gyermekorvosi vizsgálat helyes gondozói tevékenység Megfelelő kommunikáció Érzelmek közvetítése Szocializáció segítése együttműködés Felvilágosítás, tájékoztatás
Újszülött és kisdedkorban A gondozás formái Szülés előtt Újszülött és kisdedkorban kisgyermekkorban
A gondozó jellemzői?
A gondozó jellemzői Megértés Empátia jó kommunikációs készség Szakszerűség Jó szakmai felkészültség tanácsadás Felvilágosítás jó megfigyelő képesség
A gondozás, mint tevékenység A gondozó a gyermek, a csecsemő alapvető szükségleteit kielégíti, olyan tevékenységek összessége, mellyel meghatározza a gyermek közérzetét, önmagához és másokhoz való viszonyát, világhoz fűződő viszonyát, kapcsolatát is.
A nevelés szűkebb értelmezése A nevelés a nevelő szándékos, tudatos és tervszerű hatása a növendékre A nevelés – hatás A gyermekre irányul A nevelő szempontjából cselekvés
A nevelés a gyermek szellemi, érzelmi fejlesztését segíti, magatartásának alakítását, erkölcsi tulajdonságainak formálását is jelenti. (Bakonyi, Velkey1984) Mindenképpen összetett tevékenységről van szó, mely során a gyermek növekszik, fejlődik, formálódik.
A nevelés tágabb értelmezése Nevelés valamennyi hatás, amely a gyermeket a társas együttélés folyamán éri Kölcsönös, állandó az emberi együttélés alapfunkciója mindenki mindig mindenkit nevel A nevelés folyamat.
A nevelés céljelölése A nevelési célok kialakításakor azt kell mérlegelni, hogy mi az, ami a személyiségfejlődés szempontjából értékes. A nevelési folyamatban a személyiség különböző strukturális elemeinek fejlesztése történik.
A nevelés célja olyan személy kialakítása, akik megfelelnek az adott társadalom elvárásának, embereszmény megvalósítása.
Szükséges-e a nevelés? Alanya és tárgya vagyunk a nevelésnek. A nevelés személyiségfejlődést jelent. A társadalom elvárásai miatt a célok változnak. A nevelés egyfajta tudás átadást jelent. -> a társadalom fejlődik Többet kell tudnunk mint tudtunk. Permanens folyamat a nevelés (állandó folyamat), születés előtt-től tart a halál előttig. A nevelésre szükség van.
Kölcsönös értelmi, érzelmi szeretetteljes kapcsolatban kell lenniük nevelő növendék Kölcsönös értelmi, érzelmi szeretetteljes kapcsolatban kell lenniük
Nevelő – növendék kapcsolat: - legyen mindkettő egészséges – legfőbb érték - szeretetteljes kapcsolat - nyitottság a nevelővel szemben (befogadó képes legyen) - befogadóképesség – nyitottá válás – pszichés viselkedés
Elvárások a nevelővel kapcsolatban: gyermeket fel kell emelni magunkhoz nem emelvényen (dobogón) kell állni a gyermekért kell dolgozni, őszinteség, kitárulkozás Empátia, emberség, hitelesség szeretet
Vannak –e korlátok a nevelésben, gondozásban?
A gyermek számára problémákat okozható korlátok: betegség, egészség megromlása szeretet hiány érzékelése (az ember értő, érző lény) válás előtti, utáni időszak (depresszió, betegségek) családi problémák család gazdasági háttere sikertelenség, kudarcélmény
Érték A legfontosabb pedagógiai érték az egészség WHO: az egészség nem más mint testi, lelki és szociális jólétállapota, nem csupán a betegség vagy a nyomorékság hiánya. - egészségre nevelés a családban: az egészség (hármas összetevője) a családi életben kezdődik el. A bölcsőde és óvoda a szocialzációs folyamat mellett az egészségnevelésben is fontos szerepet tölt be.
A test jólétének biztosítása helyes napirend, szokások kialakításával pl. Szopás helyes táplálkozáshoz, higéniai szokás, rendszeres fogmosás, táplálkozás, pihenés, tevékenység helyes időbeosztás testi neveltség: túlsúlyos, és alultáplált hajlott testtartás, sokat ülnek játszás igénye gyerekeknél – közösségi játék, közösségi szellem javítása - mozgás - álmatlanság problémája (tv, stressz) szabad levegőn való tevékenység
Szellemi, érzelmi jólét Szeretetteljes kapcsolat a családban és s bölcsődében. Pihenés fontossága Mese A gyermek meghallgatása Beszélgetés a gyermekkel Játék a gyermekkel
Magasabb rendű motívumok szükségletek A legősibb, alapvető motívumok. Valaminek a hiányát jelzik(pl: éhség, szomjúság) Motivumok rendszere Magasabb rendű motívumok Szándék Kompetencia igény Alapvető motívumok Szükségletek Drive-hajtóeről Érzelmek, vágy
Szükséglet keletkezése Valamilyen érzet formájában jelentkezik, mely emóciókkal összeolvadva hiányérzetet, nyugtalanságot okoz. Cselekvésre sarkal Szükséglet: az élet mindennapi létfenntartáshoz szükséges dolog, tevékenység illetőleg az ezzel kapcsolatos szervek működtetése Igény: óhaj, kívánalom amelynek bizonyos feltételeknek kell megfelelni Fajtái: Abraham Maslow szükségletpiramisa , Virginia Henderson alapszükségletei
A MASLOW-FÉLE SZÜKSÉGLET PIRAMIS Abraham Maslow (1908-1970)
Virginia Henderson Alapszükségletek: Normális légzés Megfelelő táplálkozás és folyadék felvétel Váladékok ürítése Mozgás és helyes testtartás Pihenés és alvás Megfelelő ruházat Normális hőmérséklet Higiéné Biztonság Kommunikáció Hit Rekreáció Alkotás képessége Egészségfejlesztés
szocializáció Olyan folyamat amely során az egyén alkalmazkodik a társadalom normáihoz, értékeihez. az egyénből a társadalom tagjává, társadalmi egyénné válik.
A gondozó szerepe a szocializációban Segít a többi gyermekhez való alkalmazkodásban Az új környezet megismerésében A bölcsődei szabályok, napirend elsajátításában Segít a kapcsolatok kialakításában
A bölcsődei nevelés – gondozás alapelvei A gondozás – nevelés egységének elve: A gondozás és nevelés elválaszthatatlan egységet alkotnak. A nevelés tágabb, a gondozás szűkebb fogalom. A gondozás minden helyzetében nevelés s folyik, a nevelés helyzetei, lehetőségei azonban nem korlátozódnak a gondozási helyzetekre. Az egyéni bánásmód elve: A gondozónő meleg, szeretetteljes odafordulással, a gyermek életkori és egyéni sajátosságait, fejlettségét, pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, hangulatát figyelembe véve segíti a gyermek fejlődését. Az állandóság elve: A gyermek személyi és tárgyi környezetének állandósága növeli az érzelmi biztonságot.
Az aktivitás, az önállóság segítésének elve: A biztonságos és tevékenységre motiváló környezet megteremtése, a próbálkozásokhoz elegendő idő biztosítása, a gyermek ösztönzése, megnyilvánulásainak elismerő, támogató, az i8gényekhez igazodó segítése, a gyermek felé i9rányuló szeretet, az elfogadás és empátia fokozzák az aktivitást és az önállóság iránti vágyat. A pozitívumokra támaszkodás elve: A nevelés alapja a pozitív megnyilvánulások támogatása, megerősítése, elismerése. Az egységes nevelő hatások elve: A gyermekkel foglalkozó felnőttek – a közöttük lévő különbség tiszteletben tartásával – a gyermek elfogadásában, öntevékenységének biztosításában egyetértenek, az alapvető erkölcsi normákat egyeztetik, nézeteiket, nevelői gyakorlatukat egymáshoz közelítik.
A rendszeresség elve: Az ismétlődés, tájékozási lehetőséget, stabilitást, kiszámíthatóságot eredményez a napi események sorában, növeli a gyermek biztonságérzetét. A fokozatosság elve:A gyermek új helyzetekhez való fokozatos hozzászoktatása segíti alkalmazkodását, a változások elfogadását, az új megismerését, a szokások kialakulását.
A bölcsődei gondozás, nevelés célja A 0-3 éves életkorú gyermekek gondozása, nevelése a családdal együttműködve, személyiségük kibontakoztatásának elősegítése. A bölcsődei gondozás, nevelés feladatai A bölcsődei gondozás – nevelés feladata a gyermek testi és pszichés szükségleteinek kielégítése, a fejlődés elősegítése. Az egészséges testi fejlődés elősegítése -A fejlődéshez szükséges egészséges és biztonságos környezet megteremtése -Az elsődleges szükségletek egyéni igények szerinti kielégítése -Egészségvédelem, egészségnevelés, a környezethez való alkalmazkodás és az alapvető kultúr higiénés szokások kialakulásának segítése.
Az érzelmi fejlődés és a szocializáció segítése -Egészséges bölcsődei környezet biztosítása -Szeretetteljes, érzelmi biztonságot nyújtó környezet biztosítása -Társas kapcsolatok alakítása, segítése -Élmény-gazdag mindennapok megteremtése a játékon keresztül A megismerési folyamatok fejlődésének segítése -A gyermek kíváncsiságára, megismerési vágyára, érzelmi beállítottságára, önkéntelen figyelmére alapozva a közvetlen környezetében szerzett tapasztalataira építve segíteni az egyéni képességek kibontakozását. -A gyermek igényeihez igazodó közös tevékenység során élmények, viselkedési és helyzetmegoldási minták nyújtása.
A nevelés, gondozás alapkövetelményei Helyes technika elve:állandósság elve, módszerek állandóssága is A nevelés gondozás megfelelő légköre Nevelési, gondozási tevékenység , mint élményforrás Jó kapcsolat a gondozó és a gyermek között Elegendő idő biztosítása Egyéb nevelési lehetőségek biztosítása gondozás közben
A gondozás és a nevelés egységének megvalósítása Személyi feltételek Nevelési, gondozási módszerek Eszközök Tárgyi feltételek Szervezettség Biztonság tervszerűség
A gondozás-nevelés egysége A két tevékenység egymástól nem elválasztható. Együttesen hatnak a gyermekre és céljaik is közösek. A gyermek egészségi állapotának megőrzése és testi, lelki, szellemi érzelmi fejlődés elősegítése, biztosítása.
Felhasznált szakirodalom/ajánlott irodalom Zrinszky László – Nevelés elmélet Bábasik István – Nevelés elmélet és gyakorlat Vízvári László(szerk):Gondozástan, Műszaki Kiadó, 2004 Dr. Majoros Mária, Lajtai Zsoltné, Kollár Mónika, Dr. Dravai Sarolta: Az egészséges csecsemő és kisgyermek fejlődése, gondozása c. könyv, Líceum Kiadó, Eger, 2012. A bölcsődei nevelés-gondozás szakmai szabályai -mószertani levél http://www.bddsz.hu/sites/default/files/szocialisfuze tbolcsodei....pdf