Az antikvitás görög művészete II. A városállamok fényes korszakától a Mediterraneumba való kirajzásig Az archaikus előzmények >>> A klasszikus kor ideje.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Akropolisz 5/B.
Advertisements

A május 26-i előadás összefoglalója
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
SZICÍLIA ahogy én láttam 1. rész Saját fotóiból készítette:
3. Ismerkedés a vízórával
Készítette: Albert Krisztina
AZ ÓKORI GÖRÖG KULTÚRA.
Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”
Görög művészet.
Az ókori görög művészet
KLASSZICIZMUS
A képek és a szövegrészek forrása:
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Az ókori görögország művészete Pukkai Judit. Építészet Knosszosz, Mükéné, Athén Knosszosz, Mükéné, Athén Paloták pl. knosszoszi Paloták pl. knosszoszi.
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
Az ókori Hellász.
Az antikvitás akropolisz.
A görög templom – a görög dór oszloprend
Az Ókori Kelet világnézete
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A reneszánsz.
Ókori görög régészeti leletek
Az ókori görög építészet
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
AZ ÓKORI HELLÁSZ Összefoglaló óra 5.z osztály.
A mítoszok.
Más görög istenek 1.B.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Az ókori Hellász építészete
Ókori görög régészeti leletek
A Z ANTIKVITÁS IRODALMA
Ókori görög kultúra.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Andrássy út Hősök tere Vajdahunyad vára
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Az ókori Görögország Hellas
Kréta és az ókori Görögorszég művészete
Az ókori görög- római istenvilág
GÖRÖG MŰVÉSZET Az ókor művészete I.e – i.sz. 476
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Az antikvitás görög művészete II
MÍTOSZ Párisz és Oiné története
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
Az antikvitás görög művészete II. A városállamok fényes korszakától a Mediterraneumba való kirajzásig Az archaikus előzmények >>> A klasszikus kor ideje.
Az antikvitás görög művészete II. A városállamok fényes korszakától a Mediterraneumba való kirajzásig Az archaikus előzmények >>> A klasszikus kor ideje.
Városállamok- Birodalmak
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
A GÖRÖG ÉPÍTÉSZET Rövid prezentáció Háttérben a Parthenon (Készült: Kr.e ) Athén.
A hellenizmus kora (Kr.e. III-I.sz.).  Alexandrosz váratlan †  a birodalmat is váratlanul éri  Harc az utódlásáért  bomlásnak indul  Örökösök (diadokhoszok)
Görög művészet.
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Készítette: Doránt Zsanett
Ház vagy templom agyagmodellje Argosz, Héra-szentély, Kr. e. 700 körül
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
5. évfolyam – 3. téma Ókori Görögország.
Az ókori görög építészet
A KLASSZIKUS KOR.
Az ókori kultúrák.
Az athéni demokrácia intézményei és működése
Azon diakockák, amelyeken a „Ø” jelzés
Az ókori görög kultúra
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

Az antikvitás görög művészete II. A városállamok fényes korszakától a Mediterraneumba való kirajzásig Az archaikus előzmények >>> A klasszikus kor ideje >>> Hellenizmus

Figyelem! Azon diakockák, amelyeken a „Ø” jelzés szerepel, nem képezik a számonkérés részét, csak az emlékanyag teljességét segítik láttatni. A fogalmak, melyek a szöveg- dobozokban szerepelnek, kérdésként felbukkanhatnak! A többi kocka tartalma- így az első kettő is!- viszont abszolút része a dolgozat anyagának, a meghatározásokat beleértve! Az egyes szobrászok nevét meg kell jegyezni. A pirossal szedett fogalmak megtanulandók! Az időbeli elhelyezés sem maradhat le!

Az antikvitás görög műveltségének kialakulásához a legfőbb tudnivalók: A történeti Hellász területén már a Kr. e. IV. évezredtől megtalálhatók különféle népcsoportok! Homérosz népe- az Iliászban és főleg az Odüsszeiában megjelenő, már helléneknek nevezett, kevert eredetű etnikum évvel később lakja be Attikát. Ők az akhájok, iónok, dórok és aiolok, közös bennük a nyelvük eredete: mind az indoeurópai nyelvcsaládba tartozó nyelvet beszélnek. A Kr. e. XVI.- XV. században megjelenik az írásbeliség: az ún. lineáris „B” táblákon egy, a föníciai abc- n alapuló írásbeliséget fejtettek meg a kutatók. Ez az íráskészlet sémita jellegű: rokon a zsidó, arab, örmény nyelvek készleteivel. A görög közösség a kezdetektől fogva elfogadja a mitológia történeteit, (v.ö. a mythos annyit tesz, mint a szemünket ráhunyni valamely titokra), ugyanakkor egészen a hellenizmus koráig nem jön létre a Mediterraneum 2500 km- es ellipszisében egy egységes, szilárd nemzettudat és nemzeti mitológia. A világ keletkezésére vonatkozó mítoszt Hésziodosz Munkák és napok c. művében olvashatjuk: a világ korszakait Hésziodosz az egyes fémfajtákkal azonosítja: arany, ezüst, bronz (a héroszok ideje), vas. A mítoszt magát is a héroszok alakítják, rögzítik. Hésziodosz év hosszú korszakokkal számol, melyek során a világ folytonos erkölcsi romlásba süllyed. A hősköltészet szinte mindvégig orális természetű, szájhagyomány útján terjed, az írott alakzat szinte teljesen hiányzik.

Az archaikus kor és a klasszikus kor Az archaikus kor (Kr. e ) Athénban Szolón idején veszi kezdetét. (földbirtokosok jogainak rögzítése, szegényeknek népbíróság) Az attikai városállamok felívelésének korszaka ez. Az athéni demokrácia fénykora Periklész idejére esik. Az ókori bölcseleti gondolkodás és a művészetek nagy korszaka ez. A kedvező légkör hatással van a művészetekre is: a korinthosi udvarban költők, zenészek, festők dolgoznak, a Sunion- fokon az arisztokrácia kolosszális méretű kúrosz- szobrokkal dicsőíti magát. Emlékeztetőül: a szobrászat eszménye a kalokagathía (kalón ‘jó’; és agathón ‘szép’ szavakból): a szépség és jóság megtestesítője. Fontos azonban a korabeli gondolkodásban lévő különbségtétel művészet és mesterség között : a szobrászt nem művésznek, hanem mesterembernek tartják, aki mesterségbeli tudása legja- vát nyújtva elvégzi a rá bízott feladatot. Művészetnek a kor görögjei számára egészen más minősült: a dalköltészet egyes (zenei) műfajai, a tragédiaírás, mely Arisztotelész Poétikája szerint nemes jellemek cselekedetei által mutatja meg, mi is az ember, valamint a legfontosabb, a szónoklás tana, a rétorika, ami egy szónoki beszéd megírását, elrendezését és előadásmódját írja le, ez által nagy presztízsű dolog. Az építész, festő vagy szobrász a saját mesterségének csínját- bínját kell, hogy ismerje és magas fokon alkalmazza.

A Francois- váza, attikai feketealakos kratér Kr.e. 570 k. Kleitias nevű váza- festő vegyítőedénye, (bor és víz elegyí- tésére szolgált) Egy etruszk nemes rendeli meg a mestertől. A válto- zó szélességű sávok a kratér nyakán és hasán mozgalmassá teszik a formát.  Legalsó képmező: a törpepygmeusok csatája a darvakkal (komikum); és egy- két legendás lény (ezek csak érdekességért)  Akhilleusz Trója falainál és Héphaisztosz visszaté- rése az Olümposzra.  a legszélesebb képsor: az istenek vonulása Péle- usz és Téthisz lakodalmán

Exekias attikai vázafestő feketealakos csészéje, Dionysos a tengeren Kr.e. 550 k Spártai feketealakos csésze mitológiai jelenettel, Kr.e. 550k Kétféle feketealakos stílus: Ø

Delphoi, A szakrális körzeten belül: az athéniek kincsesháza. Kr. e. VI. század A kincsesház az áldozatnak szánt kincstárgyak és egyéb javak elhelyezésére szolgált. Két dór oszlop tartotta oromzat, az épület az ún. ante-templom.

Delphoi, 3 kincsesház: Kr.e. VI. szd. eleje /Knidos, Marsilia és Siphnos/ ezt sem kell megjegyezni, csak a templomtípust: az előcsarnokot a cella meghosszabbított oldalfalai határolják, a homlokzatot pedig a homlokpillérek közti két oszlop vagy kariatida alkotja. Ez az ante- templom. Ø

 Az általunk ismert szépművészetek gyűjtőfogalom, valamint a művészetek felosztása a képző- és iparművészetekre, illetve azok műfajaira csak a XVIII. század óta van jelen a művészetről való gondolkodásban. Mindezekről az ókori görögök teljesen eltérő fogalmakat alkottak.  Az ókori görög filozófiában (vesd össze: philein és sophia: ‘a bölcsesség szerete- te’) két bölcselő nevét kell megjegyeznünk: Platón, és tanítványa, Arisztotelész nevét. Platón az emberi lét legfőbb céljának a világ megismerését tartja, ezt azonban egy természetfeletti, metafizikai (vesd össze physis: ‘természet’; meta ‘felett’) régióhoz köti: az Ideák világához, amelyhez a visszaemlékezéssel (anamnézis) jutunk el. A platóni Ideatan- ban minden létezőnek és van egy eszménye, ideája, avagy tökéletes lényege, a szférák fölött, amiből részesül. Az idea leképeződése, tökéletlen megtestesülése az árnyékvilág minden élő és élettelen jelenléte. A szobrász vagy festő ezt a már eleve fogyatékos valóságot másolja, így, mondhatni, két lépcsőfokkal van lecsúszva a lényegről, a műalkotás tárgyának ideálképétől. Ezért a mesterségbeli tudásra helyeződik a hangsúly, Platón a „dolgok másolóit” hátrébb sorolja, ők legfeljebb az utánzást, a mimézist végzik.  Arisztotelész a megismerés lényegét e világhoz köti: a tapasztalás útján éri el. Az ember a logosz, az értelmes, megformált és kimondott szó által írja le az őt körül- fogó világot, a logosz az, ami által a bennünk lévő törvényt – nomosz- is megis- merhetjük. Az ember cselekedetei alapvetően kétfélék: vagy a mechanikus, berögzült tudáson alapulnak, ekkor beszélünk a tekhné- ről (a technika szó eredője) vagy pedig valaminek a megalkotására irányulnak, ez a létrehozás, a poiészisz.

Athén, az Akropolisz (‘felleg- város) sziklatömbje a Parthenónnal és a hegy lábánál Priéné színházával, valamint későbbi hozzáépítésekkel

A légifelvételen jól látszik a három, felmenő falaiban legépebben megmaradt épület- része az Akropolisznak: a Partheón (1), az Erectheión (2) és a Propülaia (3)

Athén, az Akropolison a Parthenón alaprajz és metszet Kr.e (V. szd. közepe) A cella, közepén a monumentális Pallasz- Athéné szobor A cellát körülfogó egyszeres oszlopsor a  perypteros Ø

Athén, az Erectheion Kr. e Az Akropoliszon található mellékszentély- együttes, a győzelem- istennő Niké templomával. Periklész bízta meg tagozatainak és szobordíszének kifaragásával a szobrászfejedelem Pheidiászt.

Az athéni Akropolisz, az Erectheion, melynek legfőbb létesítménye a Győzelemistennő Niké szentélye. Pheidias faragta, az oszlopokat kiváltó kariatida- nőalakok. Ez az épületrész áldozó- oltárasztalt foglalhatott magába. Kr. e. 420 körül

A Propülaia vagy Propylae nevű kapuépítmény,  amely a védelmi funkciót is ellátta. Nagy hatással volt a klasszicizmus kastélyépíté- szetére. Athén, az Akropolisz rekonstruált távlati kép, az egyes oromzatok valóban festve lehettek. Ø

Athén, a Szelek tornya Nyolcszögletű, márványtömbökből épített torony az Akropolisz lábánál lévő Agorán. Oldalai az uralkodó szelek irányaiba néznek, erre utal az a 8 domborműves kőlap, amely szárnyas nőalakokként jeleníti meg a szeleket. Kr. e. 150 körül építette a szíriai Androkinosz.

A Szelek tornya. Az oldalain napórák voltak rögzítve, belsejében pedig egy vízóra működött, amit az Akropoliszról lefolyó víz működtetett. A tetején egy tritónt mintázó szélzászló volt, a mai szélkakasok előlépe.

Kocsihajtó szobra Delphoiból, a Polyzalos nevű szicíliai türannosz győzelmi emlékművéről, Kr.e. 470 k. Amit a mintázás szempontjából tudni kell: realisztikus, portré- szerű arcábrázolás, de a test tartása még merev, hieratikus  Az emlékmű rekonstruciója, csak a főalak maradt meg. A négylovas fogat két oldalán egy- egy mellékalak is volt.

Phigalia, Apollón temploma Kr. e. V. szd. eleje  A romterület mai képe a templom alapfalaival és a rekonstruált  alaprajza. Ø

Phigalia, korinthoszi oszlopfő az Apollón- templomból, Kr.e. V.szd. eleje Akantuszlevél- sor és voluta. A korinthoszi oszloprend itt jelenik meg tiszta, eredeti formájában először. Phigalia, a szentély rekonstruciója  A szentély végében állt egyetlen egy korinthoszi oszlop.

Poszeidón vagy Zeusz szobra az attikai Artemision- fokról Kr.e. 460 k. A merev testtartás a múlté, a szobor kilép, „belakja” a teret. Tengerszorosok mentén fekvő szirtekre gyakran helyeztek monumentális szobrokat, erről nem tudjuk pontosan, hogy melyik istenség attribútumát, a szigonyt (Poszeidón), vagy a villámokat (Zeusz) tartotta kezében.

Herkules és Kerberosz, attikai vörösalakos nyak- amphora a Kr. e as évek végéről. Kerberosz vagy Cerberus a Hádész kapuját őrző háromfejű eb. Ø

Az olympiai Zeusz- templom oromcsoportjai (/Oinomaos és Pelops/ kocsiversenye; a lapiták és kentaurok harca) Kr.e. 460k A budapesti Szépművészeti Múzeum középső portikuszának timpanon- oromcsoportján az alsó szoborjelenet látszik. A XIX. század klasszicista múzeum- építészete az antik templomépület- típust tekintette a legfőbb előképnek. Ez biztosan kérdés lesz a dolgozatban!

Budapest, Szépművészeti Múzeum, oromcsoport

Myrón: Diskobolos (Diszkoszvető), római kori másolat, az eredeti.: Kr.e. 450 k. Mélységes és értő tanulmányozása az anatómiának, az izomzat mozdulat közbeni változásainak.

Pheidias: Apollón. A szobor római kori másolata. Az eredeti: Kr. e. 450 k.

Polykleitos: Doryphoros – Dárdavivő c. szobrának római más. Az er.: Kr.e. 440 k. Kontraposzt: Az a szobrászati kompozíciós elv, amely az emberi testnek ellentétes irányú mozdulatokból kialakuló egyensúlyi helyzetét jeleníti meg. (jellemzően a vállak és a medencevonal ellentétes dőlése) Ennek kifejlesztése Polykleitos érdeme. Polykleitos dolgozza ki az emberi testrészek arányait számszerűsítő teoretikai munkát, a Kanónt. Innen ered a latin kánon szó: valamely összefoglaló szabályrendszer, rendező elv neve.

A Parthenón frízének részlete a keleti oldalról: az olymposi istenek – Kr.e. 430 előtti, valószínűleg Pheidiász vagy az ő keze alatt dolgozó műhely

Lysippos: Az Ökölvívó. Kr. e. 350 k.

Egy olyan realizmus irányába mozdul el a szobrászat, amely szakít minden korábbi idealizáló törekvéssel. Nem elfedi, hanem pontosan megmutatja a hibákat, mint itt, a sebek az ökölvívó arcán és az összetört porcú fülkagyló.

Szókratész portréja (az ún.B- típusú Sz.-portré) talán Lysippos koncepciója szerint, róm. más.; az er.: Kr.e. 330 k. A szakállas, idős bölcselőt megjelenítő fiziognómiai típus számos római kori szobron és császárportrén megjelenik, a filozófus vagy a hadvezér- uralkodó portréjának archetípusa (előképe) ez. Ø

Samothraké szigetéről Niké szobra Kr.e. II. szd. A ruha redőzetének a test forgásirányát követő leképezése hallatlan plasz- ticitást és valósághűséget kölcsönöz a szoboralaknak. Ez már a hellenizmus felfogása a szobrászatról: minél realisztikusabb, minél valósághűbb ábrázolást! Ø

A pergamoni nagy Zeusz- oltár Kr.e Rhodosz, Pergamon és római szövetsé- geseinek III. Antiókhosz szíriai uralkodó fölött aratott diadalát megünneplendő emelték. Az alépítmény párkánysora alatti domborműves alakok a Gigantomachia, a gigászok küzdelmét örökíti meg. Berlin, Stadtlichte Múzeum

A pergamoni oltár összképe a múzeumban, alul a Gigászok harcának részletei

A haldokló Galata alakja a pergamoni emlékműről, római másolat, az eredeti : Kr.e. II. század eleje Fontossá válik a drámaiság, az érzelmek kifejezésére való abszolút törekvés Ø

A Laokoón- csoport, II. szd.végi, talán rodoszi alkotóhoz köthető eredeti nyomán készült ókori verzió, Titus thermáiból A haláltusa pillanatának megjelenítése: a pap Laokoón és fiai az életükért küzdenek az őket összeroppantani készülő, Zeusz által küldött óriáskígyó alatt.

Szerkesztette: Vasuta Zsolt A felhasznált képanyag egy része a PPKE- BTK Művészettörténet Tanszékének oktatási segédanyagából származik. A jogtulajdonos Dr. Jankovits Katalin. Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Bodajk 2016