Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”"— Előadás másolata:

1 Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”
Sumer szobor. Kr.e k. Papnő. Egyiptom, Újbirodalom, Kr.e k. Marathóni ifjú. Kr.e. 340 k.

2 TÖRTÉNETI ÉS MŰVÉSZETI KORSZAKOK
Kr. e. IV – III. évezred krétai–égei civilizáció Kr e. II. évezred közepe – akhájok; Kr. e mükénéi bronzkori kultúra Kr. e. VIII. sz.: a hellén poliszrendszer kiépülése, az ókori görög kultúra és művészet felvirágzása Művészeti korszakolás: Kr. e – Kr. e. 700: geometrikus kor Kr. e. 700 – Kr. e. 480 az archaikus művészet korszaka Kr. e. 480 – Kr. e. 323: klasszikus művészet (Athén Periklész korában) Kr. e. IV. sz. végétől. hellenisztikus kor (K r. e. II. sz. közepe: római hódítás) A hellén kultúra elterjedése a Mediterráneumban

3 A krétai művészet Kr. e – 1400 Freskótöredékek a knósszoszi palotából

4 Geometrikus stílus (Kr. e. 1100 – Kr. e. 700)

5 A klasszikus dór templom (Kr. e. V. sz.)

6 A dór oszloprend Tümpanon /oromzat arányrendszer : a vallásfilozófiai HARMÓNIA-tan művészi megvalósítása Szerkezeti és formai méretek egységes, matematikailag meghatározott arányrendbe illeszkednek Az arányrend alapja: az oszlop, az oszlop alsó keresztmetszetének sugara. gör. embatész lat. modulus ( a kannelurák éleit érintő kör sugara) – az egész templom méretarányainak alapegysége. párkány Fríz: triglif és metopé architráv Oszlopfő: Abakusz ekhinusz modul

7 A görög oszloprendek: dór, ión, korinthoszi

8 Dór peripterosz (6 x 13 oszlop)
A görög templom ikonográfiai programja Olümpia, Zeusz-templom Kr. e. 470 – 456 Dór peripterosz (6 x 13 oszlop)

9 Olümpia, Zeusz-templom tümpanonjai
Oinomaos és Pelops kocsiversenye A kentaurok és lapithák harca

10 Olümpia, Zeusz templom ny.-i tümpanon
Apollón és egy kentaur.

11 Az olümpiai Zeusz templom belső tere, rekonstrukciós rajz

12 A görög szobrászat változásai Kr.e. VI – IV. sz. között
Archaikus – klasszikus – hellenisztikus stílus

13 Archaikus – fogalmi (konceptuális) művészet
Klasszikus ábrázoló művészet – „az elbeszélés homéroszi szabadsága” Gombrich Frontális alakformálás Kontraposzt testhelyzet Anavüsszoszi Kurosz, sírszobor, Attika, Kr. e. 530 Polükleitosz: Lándzsavivő Kr. e. 450 k. (római másolat)

14 Aiginai bronzszobrok, Kr.e. V. sz. közepe
Poszeidón (?) Kocsihajtó, részlet (Kr.e. 470 k.)

15 A periklészi „aranykor” szobrászata – a klasszikus görög művészet
Szandálkötő Niké – Athéné-Niké templom márvány mellvéd domborműve Mürón: Diszkoszvető Kr.e k. (másolat)

16 Térábrázolás a görög festészetben
Szobrászműhely. Görög tál, Kr.e k.

17 Antik festészet (görög festmények, római másolatok)
Perszephoné és Dionüszosz. Vörös alakos görög váza, Kr.e. 5. sz. Gráciák. Görög eredeti után készült Pompeji freskó (Nápoly)

18 A „tudott” és a „látott” dolgok képi megjelenítése
Egyiptomi festmény (Tó) Két dimenzió Síkhatás Legnagyobb felületek törvénye „Konceptuális művészet” (Gombrich): a látvánnyal kapcsolatos tudás ábrázolása A Tó című egyiptomi festmény „átfogalmazása” (Artner Tivadar) Három dimenzió Térhatás Takarásban, rövidülésben való ábrázolás Látványcentrikus ábrázolás Az ábrázolási hagyományok változása: történetileg alakuló, konkrét funkcióhoz kapcsolódó folyamat nem „fejlődéstörténet”. Ld. Platón esztétikai ítélete (Az állam 598b)

19 Athén, Parthenón, Kr.e az oszlopok alsó átmérője: kb. 1,905 m (modul: 1 m; oszlopmagasság 11 modul) építészek: Iktinosz, Kallikratész; szobrászati munkák: Pheidiász

20 Athén, Akropolisz, Periklész-kor
A Parthenón (‘a Szűz helye’), az Athéné kultusz központja 8 / 17 oszlopos peripterosz alaprajz: 31m x 70 m téglalap

21 Athén, Parthenón, szobrászati díszítés
Poszeidón, Apollón és Artemisz a Parthenón nagy frízén

22 Athén, Parthenón, szobrászati díszítés Nyugati fríz, a lovasok menete

23 Praxitelész: Hermész és
Késő-klasszikus és a hellenisztikus stílus Kr.e. IV. sz. makedón hódítás: a görög művészet és kultúra szétterjedése: hellénizmus Praxitelész: Hermész és Dionüszosz. Kr. e. IV. sz. Belvedere-i Apollón; Milói Vénusz (Kr. e. IV. sz. közepén készült görög szobrok római másolatai)

24 Hellenisztikus szobrászat
Piacra igyekvő öregasszony. Kr.e. 2. sz-i római másolat Libával játszó kisfiú. Kr.e. 2. sz-i bronzszobor római másolata

25 Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz.
A hellenisztikus művészet stílusjegyei: mozgalmasság, szenvedély érzékeltetése Rhodoszi iskola Laokoón szoborcsoport. Kr.e. 1. sz. Farnese bika. Kr.e. 1. sz.

26 Pergamoni Zeusz-oltár Kr.e. 180
Gigantomachia. Dombormű-részlet a Pergamoni oltárról

27 Róma, Fórum Romanum rekonstrukciós rajz

28 Római templomépítészet
Augustus temploma, Nimes, Kr. e. 16

29 Róma, Colosseum

30 Pont du Gard vízvezeték
– az építéstechnológia csúcsteljesítményei; máig álló kőépületek – boltozási technika alkalmazása (nagy terek áthidalása) Trier, 2-3 sz-i római erőd Pont du Gard vízvezeték

31 Római portrészobrászat
– élethűségre való törekvés – a személyes arcvonások pontos, valósághű, realisztikus visszaadása Barberini patricius ősei portréival. Kr. e. 1. sz. Kr. e. 3., 2. sz.

32 Római portrészobrászat
Caracalla portréja. 3. sz. eleje Pompeius Magnus. Kr.e. 1. sz. Vespasianus császár portréja szobra 1. sz. vége

33 Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k.
Római szobrászat Augustus, 1. sz. eleje Marcus Aurelius lovasszobra. 170 k.

34 Római freskófestészet
Herculaneumi freskó, I. sz. (Bacchus) Római freskó

35 Róma, Pantheon, 170 k.

36 A Pantheon tér- és tömegalakítása (alaprajz és metszet)

37 Késő római építészet Maxentius bazilikája. 4. század eleje
Constantius bazilikája, Aula palatina. Trier, 300


Letölteni ppt "Az antik művészet. Görög művészet – „A nagy ébredés”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések