Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros Józsefné óvónők, jó gyakorlat gazdák
A célok meghatározása A probléma megoldása, az alkotás, létrehozás, a tanulás nem cél, hanem a folyamat velejárója. A tapasztalatszerzés komplex, így az ismeret is komplex módon épül be, létrehozva egy alkalmazásra alkalmas tudást. A lebonyolítás menete nyílt, vagyis a gyermekek igénye és spontán ötletei alapján gazdagodik. Vátozó idejű a téma és tartalom valamint az érdeklődés szabja meg a projekt hosszát. Keretei hét.
Gyermek központú módszer minden egyes gyermek számára elérhető: életkor, fejlettségi szint közötti különbségeket a mindennapi életből adódó probléma helyzetek megoldására törekednek „Minden gyermek abban fejlődik a legjobban, amiben jól érzi magát”. Figyelembe veszi és épít az óvodás gyermek, tanulási sajátosságaira A pedagógiai projekt mindig komplex, felnőtt-gyermek partneri együttműködésére épül,a differenciálás eszköze
Sikeres együttnevelés a pedagógiai projekt komplex, alkotó jellegű megismerési-cselekvési egység, minden gyermek számára elérhető vegyes csoportokban életkor, fejlettségi ütemek különbözőségét is jól tolerálja, minden gyermek megtalálja helyét a probléma megoldásában felfedezve, megismerve tanul, nem didaktikusan megtervezett keretek között az egyes projektek a szülők bevonásával és aktív közreműködésével valósul meg
Milyen jellemző körülmények esetén működőképes az ajánlott forma? Vegyes és homogén csoportokban is jól alkalmazható, eredményesen alkalmazható hátrányos és halmozottan hátrányos gyermekek körében. Ha a szokványos napi vagy heti váltásos munkaszervezési struktúrával szakítani képesek a pedagógusok, elfogadva a projekt idő tartalmához igazodó munkaidő beosztást.
Milyen tervezési feladatokat igényel? szükséges az átfogó, komplex tevékenységirányításra történő felkészülés a feldolgozott téma több aspektusból való megközelítése „ötletzsák” a gyermekek által kezdeményezett terület feldolgozására történő gyors reakció a megtervezett, előre elképzelt irány, elengedni tudása a gyermek érdeklődésének, tanulási vágyának kielégítése érdekében Differenciálási lehetőségek tervezése, életkor, egyéni fejlődési ütemhez igazodva
Hogyan ötvözzük a kompetencia alapú program elemeit és a projekt tervezést? Saját tervezési napló segíti az óvónők munkáját (szintén innovációs elem) Hálóterv (éves tematika – nóvumhoz igazodó) Tématerv Fejlesztési célok és területek meghatározása DIFER mérés alapján Tevékenység vázlatok Képességfejlesztés értékelése Reflexió
A tervezési napló fejlesztési területek képesség fajtákdifferenciálási szintek 3-4 év4-5év6-7év értelmi szociális Kommunikáció (verbális nonverbális) Testi Téma címe: …………………………………………………………………………………………… Téma időbeni terjedelme: ……………..……………-tól …………………………. ig
Vázlat Időtartam: Komplex tevékenység irányítás vázlata: Módszerek, eszközök, előzmények :
Projekt módszerrel – kompetencia téma feldolgozása Ha majd elmegyek hozzátok …
Üdvözlet szeretteinknek
Relaxálunk zenére
Tűz gyújtás
Tüzes golyó - koncentrációs játék -
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Zsiros Józsefné óvónő „Jó gyakorlat gazda”