1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

A rossz titka.
Az Ószövetség könyvei.
A központi igazság kiválasztása
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
A házasság még nem a mennyország
A munka, mint teremtettségünk része Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) Próbaidős tag KÁTÉ 2010/ 5. rész.
férfivá és nővé teremtette őket.
Készítette: Barta Krisztina
Kínai terméstörténet.
Énekeljetek új éneket az Úrnak, énekelj az Úrnak, te egész föld!
A Biblia emberképe Az Univerzumban 1 milliárd galaxis van
A középkori filozófia főbb kérdései
Hit és tudás a Teremtés Könyve alapján
Istennek a teremtés munkáiból való dicsérete
Lekció: 2Móz 20, 1-17  1Akkor mondta el Isten mindezeket az igéket: 2Én, az ÚR, vagyok a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.  
Jézus te vagy minden álmom
Mózes 1. könyve A termtésről
103. zsoltár („A Dávidé.”) Szent Biblia alapján (Károli fordítás)
Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet, így szól Istenetek
„Építse egyik a másikat" 1Thessz a párkapcsolat teológiája
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Tiéd vagyok, tiéd életem. Uram, Te vagy kegyelmes erős Isten
Afrikai teremtéstörténet
Királyi kenet Heidelbergi KT 31., 32..
Az Úr az én kősziklám, váram és szabadítóm; az én Istenem, az én kősziklám, ő benne bízom: az én paizsom, idvességem szarva, menedékem. Zsoltár 18:3.
Készítette: Jon A. Palmer
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
A központi igazság alkalmazása
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Megölték a Bárányt, de Rá dicsőség várt, az átszegzett kezek győzelmet hirdetnek. Ő az Úr, Ő az Úr, éneklem, Ő az Úr. És Ő él, IGEN ÉL, élek, mert Jézus.
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
TEREMTÉS Dunaújvárosi Evangélikus Gyülekezet október Ács Sándorné agrármérnök.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Szombat? Úr napja? Munkaszüneti nap?
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Adj hálát Istennek Szívvel, szájjal, élettel, Ki most is mindent jól Cselekszik mindenekkel! Csak jót ad nekünk is Mi bölcsőnktől fogva, Nagy irgalmasságát.
Az Özönvíz.
Az üdvtörténet bevezetője.
Válasz: Áraszd ránk lelkedet, Istenünk: újítsd meg a föld színét
Erika F. Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A világ teremtése. Isten az első napon megteremtette az eget és a földet. Első nap.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
Mi romlott el? Dr Daniel Duda Missziókonferencia Augusztus 15.
ISTEN Kahlil Gibran.
JÓ REGGELT !.
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Az élet tisztelete 6. Parancsolat „Ne ölj!” 2 Mózes 20, 13.
Nem mond le rólad, vissza fogad téged
A mennyei világ lelki áldásai 1. rész
Apostoli, Niceai hitvallások
III. Szakadék Isten és az ember között:
BIBLIAI SZABADEGYETEM
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
A teremtő és gondviselő Atya
VIII. A Szentlélek Isten
A 8. parancsolat Ne lopj! (2Móz 20,15).
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
Előadás másolata:

1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag késői: babiloni fogság idején (Kr.e. VI. sz.). - Isten nemcsak a történelem ura (ld. fogság), hanem a természet (a világ) ura is. c) Célja: Nem történeti beszámoló, hanem egyfajta történeti magyarázat (ok-magyarázat; eredet-magyarázat): Mi a világ? Mi az ember? Mi a bűn? (Később: Mi a megváltás?)  A jelen értése a cél …

2. A „hatnapos teremtéstörténet” („hexaémeron”) / 1. a) Műfaj: A Biblia „kezdő himnusza”. b) Felépítése: - 7. nap: szombati pihenő… „szétválasztás(ok)”„benépesítés” 1. nap: világosság  sötétség 2. nap: alsó vizek  felső vizek 3. nap: tenger  szárazföld (+ növények) 4. nap: égitestek 5. nap: halak és madarak 6. nap: szárazföldi állatok + ember

3. A bibliai teremtéstörténet tanításai / 1. – A világot Isten teremtette: Ugyanaz a világ ura, mint Izrael Istene. Rajta kívül senki (és semmi) nem vett részt a világ létrehozásában. – Az egész világot („az eget és a földet”) Isten teremtette: A világban semmi sem esik kívül Isten teremtő akaratán (- kivéve a „bűnt”). – Isten a világot szavával teremtette „semmiből”: A világ létének egészét Isten teremtő akaratának köszönheti, mindennek az oka Isten akarata. – Isten „hat nap alatt” teremtette a világot: A világ teremtése Istennek egy „megfontolt” és „eredményes”, „sikeres” cselekedete.

3. A bibliai teremtéstörténet tanításai / 2. – Isten saját dicsőségére teremtette a világot: Az egész himnusz a „szombatra” (az Istennek szentelt napra) fut ki, arra irányul. A teremtés egyfajta viszonyt eredményez a Teremtő és a teremtmény között: A teremtmény ajándékba kapja Istentől i) saját létét, ii) az Istennel való kapcsolat lehetőséget (Isten létét). → A szeretet (Jó, Egy) „ki akar áradni”. (= neoplatonikus jellegű értelmezés)

4. A bibliai teremtéstörténet értékelése Mitikus világkép: Bibliai világkép: ember  istenek + világ → A világ = az istenek „felségterülete”. Isten  ember + világ → Az ember kapja a világ feletti uralom feladatát. = A „technika” feltétele. A Biblia „világképe” radikálisan eltávolodik a világról alkotott mitikus elképzelésektől: