Nobilis Márió és Rohály Gábor az irgalmasság szentéve kapcsán a Laudato si’ enciklikáról A teremtett világ és az irgalom.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
Menedék módszertan1 A Menedék Alapítvány küldetése Módszertani előadás.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Igeolvasás „6Nem jól dicsekedtek ti. Hát nem tudjátok, hogy egy kicsiny kovász az egész tésztát megkeleszti? 7Takarítsátok ki a régi kovászt, hogy új tésztává.
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
1993-as közoktatási törvény
Az életvezetés etikája - a döntésről
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Kognitív viselkedés-tréning cukorbetegek és veszélyeztetettek számára
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
Környezeti Kontrolling
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
„Rút a jó, és szép a rossz”
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Előadás másolata:

Nobilis Márió és Rohály Gábor az irgalmasság szentéve kapcsán a Laudato si’ enciklikáról A teremtett világ és az irgalom

Az enciklika 2015 június 18-án mutatták be Rómában.

A magyar fordítás 2015 szeptember 28-óta elérhető a magyar kiadás

Alois testvér Valenciában a fiatalokhoz Az irgalmasság bátorsága – ötpontos javaslat 1.Bízzuk magunkat Istenre, aki maga az irgalmasság 2.Megbocsátani mindig és örökké 3.Ismerjünk meg egy nehéz emberi helyzetet – köteleződjünk el egyedül vagy másokkal összefogva 4.Az irgalmasság társadalmi dimenziói

Alois testvér Valenciában a fiatalokhoz 5. A teremtett világ iránti irgalom „Próbáljuk meg kifejezni a teremtett világ iránt érzett teljes szolidaritásunkat. Hozzunk olyan döntéseket, amelyek a mindennapi létezésünket érintik, figyeljünk fogyasztói, állampolgári szokásainkra. Tudatosan döntsünk a józanság mellett. Az életmódunk egyszerűsítése örömforrás lehet. Vannak, akik kezdeményezően lépnek fel, például minden hónap első napján böjtölnek a környezetért és az igazságért. Hasonló megoldásokkal tapasztalattá tehetjük Isten irgalmát a mi közös lakóhelyünk – a Föld – iránt, ami nem választás kérdése többé, hanem a boldog élet feltétele a teremtett világban.”

Az enciklika különleges vonásai ̵ Mindenkihez szól (3) (Pacem in terris óta…) ̵ Tudományos eredményekre épül ̵ Ökumenikus, sőt… ̵ (62) Miért illesztek… ̵ Záró imák ̵ Idézetek: ̵ Ali al-Khawas ̵ Bartolomeiosz (8-9) ̵ Püspöki karok dokumentumai 19x

Az enciklika szerkezete Bevezetés (1-16) 1. Ami közös otthonunkkal történik (17-61) 2. A teremtés evangéliuma (62-100) 3. A környezeti válság emberi gyökere ( ) 4. Átfogó ökológia ( ) 5. Tájékozódást és cselekvést segítő szempontok ( ) 6. Ökológiai nevelés és lelkiség ( ) Imák (246)

Visszatérő gondolatok (16) 10/1 A szegények és a bolygó törékenysége közötti szoros kapcsolat

Visszatérő gondolatok (16) 10/2 A meggyőződés, hogy a világon minden összefügg mindennel

Visszatérő gondolatok (16) 10/3 A technológiából fakadó új paradigma és hatalmi formák kritikája

Visszatérő gondolatok (16) 10/4 Próbáljuk másképp felfogni a gazdaságot és a fejlődést

Visszatérő gondolatok (16) 10/5 Minden teremtmény önmagában való értékessége

Visszatérő gondolatok (16) 10/6 Az ökológia emberi vonatkozása (vö. humánökológia)

Visszatérő gondolatok (16) 10/7 Az őszinte és tisztességes viták szükségessége

Visszatérő gondolatok (16) 10/8 A nemzetközi és helyi politika súlyos felelőssége

Visszatérő gondolatok (16) 10/9 A selejtezés kultúrája

Visszatérő gondolatok (16) 10/10 Egy új életstílusra irányuló javaslat

Lelkiismereti kötelezettségeink Helyreállítandó kapcsolatok (210) Belső kapcsolat önmagunkkal Szolidaritás másokkal Természetes viszony minden élőlénnyel Lelki kapcsolat Istennel Ökológiai megtérés (217) „Engedik, hogy Jézussal való találkozásuk minden következménye megjelenjen az őket körülvevő világhoz fűződő kapcsolatukban.” „A természet ellen elkövetett bűntett bűncselekmény önmagunkkal szemben és bűn Isten ellen. (8)” Közösségi háló (219)

Kritika Technokrácia (20, 102 – 104 – 107) Politika (57) Média (47) Oktatás (210) Rendszerszintű változás kell, és hamar.

Isten irgalma megújít és továbbvezet „De nincs minden veszve, mert az emberek, akik képesek végletekig lealacsonyodni, képesek felemelkedni, újra a jót választani és megújulni is, minden rájuk erőltetett mentális és társadalmi korlátozás ellenére. Képesek őszintén magukba nézni, rádöbbenni megcsömörlött- ségükre, és az igazi szabadság felé vezető, új utakra lépni. Nincsenek rendszerek, amelyek teljesen kiirtanák a jóra, az igazságra és a szépségre való nyitottságot, sem azt a válaszadó képességet, amelyet Isten folyamatosan bátorít az emberi szív legmélyén. Minden embertől kérem, aki e világon él, hogy ne felejtse el ezt a méltóságát, amelyet senkinek sincs joga elvenni tőle.” (LS 205) „Isten irgalmassága viszont még ennél is erősebb. Az Atyától nyert búcsúvá (indulgentia) válik, mely Krisztus Jegyesének közvetítésével érkezik a bocsánatot nyert bűnöshöz, megszabadítja a bűn következményének minden maradványától, és képessé teszi arra, hogy szeretettel cselekedjen, és inkább a szeretetben növekedjék, mint hogy visszaessen a bűnbe. (…) A búcsú a Krisztus megváltása minden jótéteményében részesülő Egyház szentségének megtapasztalása, mert a megbocsátás kiterjed a legvégső következményekig, ameddig csak Isten szeretete elér.” (MV 22)

Naphimnusz Teremtésvédelmi Egyesület

Kik vagyunk? Naphimnusz Teremtésvédelmi Egyesület Felelősségünk a teremtett világért (2008) Célunk, hogy növeljük a magyar katolikus közösségek teremtésvédelmi elkötelezettségét – minél szélesebb körrel együttműködve – az egész társadalom javára.

Miért Teremtésvédelem? Természetvédelem ~ védjük meg a természetet az embertől Teremtésvédelem = védjük meg a teremtett világot, Isten ajándékát, benne az embert, akinek kiemelt szerep és ezzel együtt fokozott felelősség jutott A cselekvésen túl a motivációról van szó Környezetterhelés Viselkedés, Tettek Gondolkodás, Célok Kultúra, Meggyőződés, Hit Környezetterhelés Viselkedés, Tettek Gondolkodás, Célok Kultúra, Meggyőződés, Hit

Kommunikálunk a weboldalunkon - - nyomtatásban - Amit teszünk: - rádióban. Közösségeket látogatunk- - ott, ahol szívesen látnak minket.

Amit együtt tehetünk:

Tetteink alapelvei -Örülni a teremtett világnak Áprily Lajos: A csavargó a halálra gondol - Párbeszéd, párbeszéd, párbeszéd - „Válasznak lenni” (nem pedig válaszolni) -önkorlátozás – böjt -közösségek – plébánia -Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan – szentmise - Remény -Ha ez elvész egy közösségben akkor az vagy erőtlen vagy erőszakos lesz - Spe Salvi: „A vesződséges jelen is élhető és elfogadható, ha célhoz vezet, és mi e cél felől bizonyosak lehetünk…”

Tanulás közös tanulás − a környezet állapotáról, − környezetterhelésünk összetevőiről, −a környezettudatos élet módjáról

Tanulás − információforrások figyelése felosztani a számos forrást a résztvevők között, akik a lényeget közzéteszik a csoportban

Tanulás − eredmények megosztása alkalmak, ahol együtt örülhetünk egy-egy egyéni vagy csoportsikernek

Tett -a környezetterhelés csoportokra bízott felmérése, megjelenítése (pl. fogyasztások a faliújságon, megtett vagy megspórolt kilométerek grafikonja, …) -étkezés: beszerzési források, receptek megosztása, bemutatók, kóstolók, „teremtéstudatos” ünneplés -vízhasználat: szivárgások figyelése, javítása, felújításkor, beruházáskor ez legyen fontos szempont -hulladék: hulladékkerülés és szelektív gyűjtés propagálása, veszélyes hulladék közös gyűjtése és hulladékudvarba szállítása

Tett (folytatás) -közlekedés: telekocsi, biciklitároló a templom mellett -fűtés (hűtés: hatékonyság-felmérés, takarékossági lehetőségek (szigetelés, részleges zárás) -háztartási vegyszerek: közös tisztítószer készítés, csere-bere -tárgyakhoz fűződő viszony: tárgymegosztás, csere-bere börze, -templomi díszítés: cserepes, helyi virágokból

Élmény A teremtett világ gazdagságának és szépségének megtapasztalása − zarándoklat, − túra, −szabadtéri találkozó

Élmény Liturgia a szabadban

Élmény ˗ Közös segítségnyújtás ˗ Az önkorlátozási képességünknek növelése ˗ Szeretetközösség megélése

Nagyböjti felhívás Heti egy felhívás teremtéstudatos tettekre: Közlekedés Étkezés Fűtés Hulladék Vegyszerek Teremtés csodálata Szolidaritás Egy oldalnyi segédanyag a faliújságra További információk a teremtesvedelem.hu-n

Várjuk kérdéseiket, megjegyzéseiket. Beszélgessünk!