A fizika tanítása 8. lecke Szemléltetés és motiváció a fizikaórán 1, tanári kísérletek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Pedagógia oktatása a Főiskolán Orosz Ildikó. A pedagógia rendszere Bevezetés a pedagógiába Neveléstörténet Neveléselmélet Nevelésszociológia Didaktika.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Kutatásalapú tartalmi és módszertani fejlesztések.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Új molekuláris biológiai módszerek
Petőfi Sándor Gépészeti Szakközépiskola és Kollégium
Iskolaérettség.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
Konfliktusok az iskolában
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Pontrendszerek mechanikája
Projektmunka Földrajzolok
A program általános célja
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Bemutatkozik az iskolapszichológus
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Összeállította: J. Balázs Katalin
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Családi vállalkozások
Iskolai szociális segítő
Áramlástan mérés beszámoló előadás
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

A fizika tanítása 8. lecke Szemléltetés és motiváció a fizikaórán 1, tanári kísérletek

Mottó KUNG FU-CE: Kung mester Konfuciusz (Kr. e ) 2 „ Mondd el és elfelejtem; Mutasd meg és megjegyzem; Engedd, hogy csináljam és megértem.” Forrás: Wikipédia Kínai közmondássá lett változata: „Amit olvasok, azt elfelejtem, amit látok, arra emlékszem, amit csinálok, azt tudom.”

3 Szemléltető módszerről alkotott véleménye – a gyerekeknek ne csak verbális módon, hanem mindenféle szemléltető eszközzel tanítsák a különféle tantárgyakat. Fontos, hogy minél több érzékszervet használjanak a tanulók a tananyag elsajátításánál. „Adattassék a Gyermekek kezeikbe, hadd gyönyörködtessék magokat a Képeknek megnézésével kedvek szerint, hogy azokat voltaképpen megismerhessék, még otthon is, minekelőtte az Oskolában elkűldettetnének.” – írja Comenius az „Orbis pictus” előszavában. Orbis pictus, részletek 1.Ezt a művét magyarországi, sárospataki tartózkodása idején írta. Olyan gyermekkönyv ez, melyben mindenféle ismeretet bátran gyűjtött össze a nagy pedagógus: korabeli gyermekenciklopédia, kedves, gyermekek számára emészthető és szemléletes. 2.Haszna, Comenius szerint az, hogy a gyerekekkel megkedvelteti az olvasást és a képek segítik a gyermekekben az ismeretek elmélyítését és az olvasottak megértését. Szemléltetés és motiváció Részlet Coménius didaktikai elveiből: Forrás: Wikipédia

4 Motiváció „Motiváción az oktatás elméletében két - egymással szorosan összefüggő dolgot értünk. Egyrészt azokat a belső hajtóerőket, amelyek a tanulót a tanárral való együttműködésre, a tanulási folyamatban való aktív részvételre késztetik, másrészt azokat az erőfeszítéseket, amelyeket a tanár tesz azért, hogy a tanulót rávegye az együttműködésre. Ez utóbbira a motiválás szóval is hivatkozhatunk.” Forrás: Knausz Imre: A tanítás mestersége, egyetemi jegyzet

A motiváció színterei Külső: a tanulás a megtanulandó ismeretektől idegen célokért történik Belső: A személyiségjegyek révén jön létre 5

A motiváció színterei 6 Soroljuk be az alábbi fogalmakat a motiváció színtereibe! Presztízs, jól fizető szakma, érdeklődés, kíváncsiság, jutalom, büntetés, rossz jegy elkerülése, lelkiismeretesség, Lego stb. Cél: A külső motivációt a belső motiváció váltsa fel Forrás: Radnóti Katalin (szerkesztő): A természettudomány tanítása, szakmódszertani kézikönyv és tankönyv, Mozaik Kiadó, Szeged, oldal

7 Szemléltetés és motiváció a fizika órán A szemléltetés lényege: A tanár a tanítás folyamán szemléltető eszközök segítségével, lehetőleg a tanulók aktív részvétele mellett hat a tanulók érzékszerveire. … Cél:  A valóságról pontos és világos képzetek kialakítása  Tárgyak és jelenségek összefüggéseinek feltárása  A fizika törvényszerűségek felállítása (törvények felállítása) Formái:  Kísérlet  Bemutatás  Film, videó, képek  Számítógép  Internet  Cd  Digitális tábla, digitálistartalmak…  „Outdoor” helyszínek: Csodák Palotája, Interaktív Természetismereti Tudástár, Múzeumok

Kísérletezés fizika órán 8 A kísérletek csoportosítása: 1. A kísérletező személye szerint Tanulói kísérlet a. Megfigyelés, bemutatás, tanulókísérleti óra, otthoni b. Laboratóriumi gyakorlat, mérőkísérlet Tanári (demonstrációs) kísérlet 2. A kísérlet jellege szerint Kvalitatív Kvantitatív (mérőkísérlet) pl.: szabadesés

9 3. A kísérlet eredménye szerint Pozitív (bizonyító, igazoló)  pl. mat. inga: T függ az ingahossztól Negatív (cáfoló)  pl. mat. inga: T függETLEN az inga tömegétől 4. Didaktikai feladat szerint Motiváló (érdeklődést felkeltő), új ismeretek feldolgozását segítendő Szerzett ismereteket rögzítő, igazoló kísérlet Ismétlő, összefoglaló jellegű kísérlet Gyakorlati alkalmazást bemutatandó Demonstráció: Bimetall A tanulók méréstechnikai képességét fejlesztő pl.: matematikai inga, Demonstráció:rugó+tömeg Kísérletezés fizika órán

10 Tanári kísérletek Mikor kísérletezzünk? 1. A témába való bevezetésnél (problémafelvetés, motiváció) Pl.: A tehetetlenségi nyomaték tanításánál Ha egyszerre engedünk el a lejtőn egy hengert és egy gyűrűt, akkor annak megfigyelése, hogy melyik forgástest ér le a lejtő aljára először, nagyon tanulságos lehet.

11 Melyik ér le előbb? Demonstráció  Tapasztalat: a tömör henger megelőzi a gyűrűt  A tömegeloszlás játszik szerepet.  Sok különböző méretű hengert és gyűrűt leguríthatunk…  A végeredmény független a mérettől (sugártól) és a tömegtől is.  Tehát, nem elég definiálni, mert az csak matematika.  Levezetés…

12 Mikor kísérletezzünk? 2. a. Levezetés kísérleti igazolásakor Pl.: kettős szappanbuborék: p~1/r (kettős buborék paradoxon) Görbületi nyomáshoz… Forrás: Budó Ágoston: Kísérleti Fizika I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 1997.

13 Mikor kísérletezzünk? 2. b. Levezetés kísérleti igazolásakor Pl.: Wheatstone-híd, ellenállás, ellenállásmérés Érettségi feladat, 2013

14

15 Mikor kísérletezzünk? 3. A gondolkodtatás megindításánál, képzelőerő fejlesztéséhez, feladat- megoldásnál is Pl.: üres henger és tömör henger: mekkora időkülönbséggel érnek a lejtő aljára Pl.: ejtőzsinór bemutatása feladatmegoldásnál (Tem.fel.gyűjt.fiz. 33. és 38. feladat) Demonstráció Pl.: ejtőgép bemutatása feladatmegoldásnál (Tem.fel.gyűjt.fiz. 34. feladat) Demonstráció

16 Mikor kísérletezzünk? 4. Figyelem felkeltése - Egyszerűen csak kitesszük a kísérletet („feküdni hagyjuk”) A tanuló kérdése: Mit lehet ezekkel bemutatni? Snellius-Descartes törvény…, Legfontosabb a Hartl-korong… Optikai szálak tárgyalása, Demonstráció: Világító lámpa, világító poharak 5. Meglepő eredmények szemléltetésénél Pl.: Hidrosztatikai paradoxon, hidrosztatikai nyomás bevezetése után 6. Új probléma felvetésénél, új anyag feldolgozásánál Pl.: Gázok nyomása és térfogata közötti összefüggés (B-M törvény) bemutatása, tárgyalása Légszivattyú alatt lazán felfújt léggömb, Demonstráció

17 Tanári kísérletekkel kapcsolatos követelmények: ”mikor” 1. Csak akkor mutassuk be, ha szükséges, pl.: elektrosztatikai alapkísérleteket igen, a hajkócolás csak utána jöhet, vagy inkább ne legyen. 2. Csak azokat mutassuk be, amelyek: A jelenségeket világosan mutatják be Amelyek a kérdéses fogalom kialakításához, a törvény felismeréséhez vezetnek Amelyek az alkalmazási területek megértéséhez szükségesek 3. Mérőkísérleteket csak ott, ahol fontos a törvény szemszögéből, Pl.: g meghatározása, pl.: Snellius-Descartes törvény 4. Csak a feltétlenül indokoltat mutassuk be, „fától nem látszódik az erdő”… 5. Ne csak a szertár felszereltségétől függjön…egyszerű, hétköznapi eszközöket is használhatunk pl. bergman-cső, papírszeletkék, sörösdoboz, tea, játékok stb. 6. Időszerű legyen, ne csak a témák végén kísérletezzünk, elszakítva a tananyagtól…

18 Tanári kísérletekkel kapcsolatos követelmények: „milyen” 7. Alkalmazkodjanak a tanulók életkori sajátságaihoz pl. váltakozófeszültség tanításához oszcilloszkóp, hanggenerátor „sok”, legyen érdekes (???) 8. Egyszerűek legyenek, mind kivitelben (áttekinthetőség), mint elvben (közvetlenül mutassa a jelenséget), rövid 9. Fontos a láthatóság, minden tanuló lássa egy időben 10. Méret, kivetítés, stroboszkóp-kísérlet-gumiszál, fénymutató, Cavendish- kísérlet 11. Áttekinthető legyen, csak az legyen ott, amit be akarunk mutatni 12. Rend legyen a tanári asztalon, igényes legyen… 13. Sikeres legyen! előfeltétel, kipróbálás, mennyi időt visz el, milyen utasításokat kell adni a tanulóknak, eredménytelen kísérletre vissza kell térni, sok nem lehet belőle egy félév alatt, megrendül a tanári bizalom 13+1 A kísérlet helyes beillesztése az oktatási folyamatba Tem.fel.gy Körmozgás-ledekkel, London Eye - körmozgáshoz

A fizikatanár feladata:  A kísérlet kiválasztása  Előkészítése  Bemutatása  Visszamozgatás  Tárolás  Javítás  Beszerzése 19

Eredmény: az őszinte kíváncsiság 20 Saját fotó: Kutatók Éjszakája, SZTE JGYPK, Általános és Környezetfizikai Tanszék, szeptember 23.

21 Köszönöm a figyelmet!