Prezentációs elvárások, logika Mi kell egy jó prezentáció/előadás megtartásához? Dr. T arrósy István. 2016. február 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MI A PREZENTÁCIÓ CÉLJA A FIGYELEM FELKELTÉSE A FIGYELEM MEGTARTÁSA
Advertisements

Europass önéletrajz.
A SZÓBELI PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉSÉNEK SZABÁLYAI
CV doktor TM A rangidős szolgáltatás 2007 óta A CV írás alapjai Minden jog fenntartva december 4. Aktualizálva 2014.január 6.
Jenei Ágnes Nyilvános szereplés NKE-KTK Kommunikáció 2012.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Az állásinterjú legfontosabb „aranyszabályai”
Kommunikációs stratégiák
A szóbeli közlés felépítése
6. Előadás A felnőttoktatás főbb módszerei
Ria Slides Ebben a bevásárlóközpontban a hölgyek különböző „Férfi – Típusok” közül választhatnak...
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Hogyan írjunk motivációs levelet?
Készítette: Fejér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Prezentáció és grafika Alapismeretek a számítógépes prezentációk.
Honlapelemzés. miért?  tanulmányok  tapasztalatszerzés  előkészítő munkálatok: honlaptervezés  fejlődés.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Tájékoztató- levelező képzés LGM_AK002 LGM_AK004.
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
A marketingkommunikáció
A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Már megint egy új fizikakönyv?! Kell? –Sok a baj (amúgy is...) Miért is kell? –Hogy segítsen! Milyen kell? –Szeretnivaló-érdekes, –Mozgalmas-színes, –Egyszerű.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Prezentáció készítése Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Bevezetés az Openoffice Impress használatába.
Előadó: Karacs Nóra HR asszisztens
A prezentációkészítés alapjai
Prezentációkészítés összefoglaló
„Reflektorfényben Te állsz”
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Néhány jótanács prezentációk készítéséhez
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
A prezentáció-készítés szabályai
JOB Klub Álláspiaci kulisszatitkok
Prezentáziós Stratégia
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Gyakorló óra 5/12.
Vigyázat: minden üzenet!
„Csináljunk egy gépet, ami helyettünk gondolkodik” Bill Gates.
Informatika Oktató: Bock Ádám. Prezentáció készítés PowerPoint program segítségével.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
„DIÁKOK A MUNKAER Ő - PIACON” NTP-SZKOLL MUNKAER Ő -PIACI KURZUS TEMATIKÁJA 2015/2016. TAVASZ 15 ÓRA, 3 ALKALOM (3 X 5 TANÓRA)
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
Szakdolgozatok védése
Szakdolgozatok védése
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Játszótéri biztonság az új szabályozások tükrében
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Hatékony és pontos munkavégzés
Tanulási technikák A tanulási stratégiák.
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Hatékony és pontos munkavégzés
A kutatás etikai vonatkozásai
A prezentáció művészete
Záróvizsga IBS.
Építs a külföldi szakmai gyakorlatra álláskereséskor!
Előadás másolata:

Prezentációs elvárások, logika Mi kell egy jó prezentáció/előadás megtartásához? Dr. T arrósy István február 2.

Grice elméletéből következően ► Mennyiség = a nyújtandó informálómennyiségre vonatkozik ► Prezentációd legyen a kívánt mértékben informatív. ► Prezentációd ne legyen informatívabb, mint amennyire szükséges.

Grice elméletéből következően ► Minőség  „Próbáld hozzájárulásodat igazzá tenni” ► Ne mondj olyasmit, amiről úgy hiszed, hogy hamis. ► Ne mondj olyasmit, amire nézve nincs megfelelő evidenciád.

Grice elméletéből következően ► Viszony/kapcsolat = relevancia ► „Légy releváns” ► Az adott témához és/vagy közönséghez mérten!

Grice elméletéből következően ► Modor = hogyan mondjuk, amit mondunk ► „Légy érthető” ► Kerüld a kifejezés homályosságát ► Kerüld a kétértelműséget ► Légy tömör (kerüld a szükségtelen bőbeszédűséget, terjengősséget) ► Légy rendezett

A maximák megszegése

Hogyan lehetünk hatékony és magabiztos előadók? (Michael Carroll nyomán) ► A prezentáció kezdetekor egyfajta alapállapottal rendelkezünk --› „egyensúlyi állapot” ► Amikor színre lépünk (számos nonverbális tétel!) - ritmusos légzés - kihúzott gerinc, váll, nyak (nem feszes, hanem kihúzott = nem görnyedt) - kezdetektől kiterjesztett, perifériás látás ► Testtartás: az első vizuális élmény a hallgatóságnak ► Hang: a tonális jellemzők is befolyásolják azt, ahogyan a közönség befogadja a tartalmat

Szemkontaktus ► A közönséggel való kapcsolat kialakításának jó módja, hogy a résztvevőkre nézünk. ► Jól bevált módszer: járassuk szemünket egyenletesen, és mégis véletlenszerűen a teremben, kapcsoljuk be az „árvákat”, vagyik azokat, akik a széleken vagy hátul ülnek! ► Nem szabad túl sokáig az első sorban ülő barátságos arcokra koncentrálni, mert elveszíthetjük a többieket! ► 3-5 mp --› ahhoz, hogy ne hasson felületesnek ► Ne fordítsunk hátat a hallgatóságnak!

Fontos tervezési szempontok ► Mennyi idő áll majd rendelkezésünkre – ezt az időt töltsük ki, ne lépjük túl ► Kövessük a hallgatók reakcióit, jelzéseit – figyelnek-e, értik-e ► Legyen elég idő a kérdésekre, vélemények elmondására ► Ügyelni a külső megjelenésünkre

A jó PPT-hez vezető út ► Ált. a hallott infók tizedére, az olvasottak 20%-ára, de együttesen több mint felére emlékszünk vissza azoknak, amit hallottunk és láttunk is! ► A vizuális segédeszközök színesítik, dramatizálják a prezentációnkat, segítik a megfelelő tempó tartását – nagy segítséget nyújthatnak! ► Az előadónak kell a középpontban maradnia! – ne vegyék át az eszközök az uralmat! ► Design: fontos, de nem essünk túlzásba! ► Információmennyiség: nem legyen túl sok egy dián!

Prezentáció tartása ► ► Az előadónak mind a mondanivaló megformálásában, mind a beszédmódban alkalmazkodnia kell a következő változókhoz (Hall, 1978): - - Az előadás/prezentáció helye - - A közönség száma/nagysága - - A közönség távolsága az előadótól

Olvasás? Spontán beszéd? ► ► Ismerd saját képességeidet! Ennek fényében döntsd el, milyen mértékben támaszkodsz a papírra. ► ► Tudsz-e élményszerűen olvasni? ► ► Le tudod-e győzni a spontán beszéd okozta lámpalázat? ► ► Készítesz-e jegyzetet? Miért?

Szemléltetőeszköz használata ► ► Ne használjunk túl sok és bonyolult szemléltetőeszközt. ► ► Minden technikai eszközt próbáljunk ki előre. ► ► Ha szöveget vetítünk ki: rövid, vázlatos, mindig annyi látható, amennyi éppen a mondanivalóhoz kapcsolódik, jól látható-e ► ► Minél kevesebb sötétítés ► ► Egyéb hang-videó kiegészítés, grafikonok, stb.

Life After Death by PowerPoint Don McMillan szerint

A prezentáció logikájának alkalmazása más „saját” projekteknél

Motivációs levél ► ► A motivációs levél/kísérő levél több célt is szolgál. ► ► Összefoglalja az önéletrajzban csak vázlatosan leírt szakmai pályafutásunkat. ► ► Felkelti a figyelmet, és ösztönzi az olvasót az önéletrajz elolvasására valamint annak részletesebb áttanulmányozására! ► ► Rávilágít a fontos dolgokra, melyek a megpályázott pozíció szempontjából hangsúlyosak lehetnek. ► ► Mutat valamit a személyiségünkből, céljainkból, elért eredményünkből.

A motivációs levél külalakja és tartalma ► ► Legfeljebb egy oldalas legyen. ► ► Négy fő részből és maximum (!) négy-öt bekezdésből álljon. ► ► Hivatkozás (jelentkezés indoklása, figyelemfelkeltés) ► ► Önéletrajz összefoglalása (lényegi rész, melyben a munka elnyeréséhez szükséges tapasztalatok, tanulmányok, és az elért eredmények találhatók) ► ► Motiváció, célok meghatározása (miért jelentkezik? miért szeretné betölteni az állást?) ► ► Személyiségének jellemzése

Önéletrajz ► ► Látszólag könnyű  de! koncentrált gondolkodást igényel ► ► Áttekinthető, jól strukturált, a fontos információk azonnal előtűnnek. ► ► Tagolt, nem pedig egybefolyó szöveg! ► ► Terjedelem: 1-2 oldal ► ► Egyenes karrierív megrajzolása  a pályázott álláshoz kapcsolódóan ► ► Fotó: ne page3 típusú ! Jó minőségű! ► ► Kerülve az öntömjénezést. ► ► Helyesírás!!!! Gépelési elütések kijavítása.

Állásinterjú – pár tanács 1 ► ► Az első megítélés nagyon fontos!  ezt nagymértékben befolyásolja a testbeszéd. ► ► Környezetünk az érzéseinkről és magatartásunkról szóló jelzéseket ilyen megoszlásban észleli: - 7% szavainkból - 38% hangunk alapján - 55% arckifejezésünk alapján

Állásinterjú – pár tanács 2 ► ► A hanglejtés és az arckifejezés legyen összhangban a szavaiddal. ► ► Keltsd mindig optimista, alapvetően elégedett, kiegyensúlyozott, megbízható és nagy munkabírású ember benyomását. De!  ne légy merev, ne éreztesd, hogy szerepet játszol! ► ► Jó, ha fizikai állóképességedről is kedvező benyomást keltesz.