Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár"— Előadás másolata:

1 Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár

2 Az ösztönös kommunikációs készség rendszerbe foglalása
Célkitűzés Az ösztönös kommunikációs készség rendszerbe foglalása

3 A kommunikációs folyamat
Személyiség Képzettség Ismeret Tapasztalat Kultúra Személyiség Képzettség Ismeret Tapasztalat Kultúra Küldő Üzenet Csatorna Fogadó Zaj Visszacsatolás Forrás: Quible - Johnson - Mott, 1996: 16. l.

4 Kommunikációs korlátok
Értelmi szűrők Érzelmi szűrők Fizikai szűrők Ennek következtében Nyelvi korlátok Jelentéstani korlátok Információs korlátok Felfogóképességbeli korlátok Érzelmi korlátok Fizikai korlátok

5 "Problémagazda" és megoldás összefüggése
Problémagazda Megoldás Az enyém ”Én-üzenetek” A másiké Passzív figyelem Aktív figyelem Mindkettőnké Vereségmentes konfliktusmegoldás Forrás: Gordon, 1991:343. l. alapján.

6 Asszertív problémamegoldás folyamata
Fogalmazza meg a problémát! Mondja meg mit érez! Mondja meg mit akar elérni! Javasoljon egy megoldást! Figyelje a választ! Fogalmazza meg újra helyzetét! Próbáljon elérni egy barátságos megállapodást! Forrás: Walmsley, 1991: 96. l. alapján.

7 Az asszertív magatartás alappillérei
Önbecsülés Önismeret Mások tisztelete Világos kommunikáció

8 Írásbeli kommunikáció

9 Felkészülés az írásbeli kommunikációra
MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés Az olvasó felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája

10 A hatékony írásbeli kommunikáció elemei
Célkitűzés meghatározás, anyag rendezése Az olvasó figyelembe vétele Szavak kiválasztása (tartalmi szempontból) Szavak kiválasztása (formai szempontból) Az írás szerkezete Javítás, szerkesztés Fandt, 1994: 104. l. alapján.

11 Írásos mű készítésének lépései: előkészület
A téma meghatározása Követelmények Adatgyűjtés Információk elemzése Leigh, 2000: l. alapján.

12 Szóbeli kommunikáció

13 Felkészülés a szóbeli kommunikációra
MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés A hallgatóság felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája

14 Tartalom és forma, szerkezet
Tartalom: érdeklődésre számot tartó, hasznos, érdekes (az unalom megnyilvánulásai?) Forma: meghatározó (kommunikációs paradoxon) Szerkezet 3M

15 A hatékony szóbeli kommunikáció elemei
Hatékony hanghasználat Nemverbális kísérők alkalmazása Mondanivaló szerkezete Zavaró zajok kiküszöbölése Kapcsolat a hallgatósággal Fandt, 1994: 268. l. alapján.

16 AIDA szerkezet a kommunikációban
A (attention) figyelemfelkeltés I (interest) érdeklődés felkeltése D (desire) vágy felkeltése A (action) cselekvésre késztetés Forrás: (G. L., 1991: l.

17 Koncentráció alakulása az idő függvényében
Forrás: Scott, 1988: 32. l. alapján. Idő

18 Az előadás szerkezete 3 M módszer
M "Először mondd el, hogy mit fogsz elmondani. M "Aztán mondd el. M "Aztán mondd el, hogy mit mondtál el." Forrás: Carnegie, 1993: 233. l.

19 A kommunikáció szintjei, a metakommunikáció

20 A kommunikáció szintjei
Tartalmi (direkt, tárgyi, tudatos, lexikális) Írásbeli Szóbeli Relációs (indirekt, nem mindig tudatos, metakommunikáció) Paraverbális kommunikáció Metanyelv Nem verbális kommunikáció

21 Paraverbális (vokális) kommunikáció
Hangerő Hangszín Hanglejtés Hangsebesség Hangsúlyok Kiejtés Szünetek

22 Metanyelv Szórend Szerkezet Szavak

23 Nem verbális kommunikáció
Megjelenés Testbeszéd Tárgyak Emblémák, jelképek Illat Tér Idő Csend

24 Testbeszéd Testtartás Arckifejezés, mimika Tekintet Gesztusok Érintés

25 Interperszonális kommunikáció

26 A viselkedést meghatározó tényezők
Cél (miért?) Mit? Szokásos viselkedés Kivel? Mikor? Hol? Hogyan? Személyiség Tanult viselkedés

27 Az interperszonális kommunikáció alapkérdései
MIÉRT? (Cél) MIT? (Tartalom) KINEK? (Partner) HOGYAN? (Forma) MIKOR? (Idő) HOL? (Hely)

28 Felkészülés a személyközi kommunikációra
MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés A "partner" felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája

29 A hatékony személyközi kommunikáció elemei
Kapcsolatteremtés és -fejlesztés Meghallgatási készség Másokra való érzékenység kimutatása Mások gondolatainak felszínre hozása Visszacsatolás Fandt, 1994: 4-5. l. alapján.

30 A visszacsatolás folyamata és követelményei

31 A visszacsatolás szabályai
A magatartást követően adjon visszacsatolást! Tudja, hogy mit akar mondani és miért! Figyeljen arra, hogy a "címzett" alkalmas legyen a visszacsatolás fogadására! Válassza ki a megfelelő időt és helyet! Pozitív módon adjon visszajelzést!

32 A magatartást véleményezze, ne a személyt!
Világosan és érthetően fogalmazza meg mondanivalóját! Legyen konkrét! Leíró és ne értékelő formában adjon visszacsatolást! Benyomásként fogalmazza meg mondanivalóját! Én üzeneteket használjon! Tegyen javaslatot a viselkedés fejlesztésére!

33 Pozitív módon kritizálni
A kritika Konstruktív legyen Igaz, valós legyen Bátorítson a változásra

34 A kritika megfogalmazásának folyamata
Tudja, hogy mit akar mondani és miért! Tudja, hogy milyen magatartást akar kritizálni! Válassza ki a megfelelő időt és helyet! Válassza ki a megfelelő szavakat, kerülje az általánosítást! A magatartást minősítse és ne a személyt! Mondja el, mit érez! Fogalmazza meg, hogy milyen változást szeretne elérni! Fejezze ki szándékát, hogy szívesen megvitatja a problémát és részt vesz a probléma közös megoldásában!

35 A kritika fogadása Hallgassa meg figyelmesen a kritikát! Van benne valami igazság? Kontrollálja, hogy pontosan és jól érti-e kritikát? Ha nem érti pontosan, kérje meg, hogy magyarázzák meg! Döntse el, hogy a kritika teljesen igaz? részben igaz? nem igaz? Ha kétsége van kérje ki mások véleményét! Döntse el, hogy változtat magatartásán, ha azt hasznosnak tartja! Forrás: Walmsley, 1991:86. l.

36 A kritika konstruktív felhasználása
Foglalkozzon vele! Mit tud a maga javára fordítani? Határozza el, hogy változtatni fog, ha szükségesnek tartja! Ezt követően törölje a gondolataiból!

37 Az eredményes tárgyalás követelménye és folyamata

38

39

40

41

42

43

44

45 Személyes fejlesztési program

46 Kommunikációs önismeret (Johari-ablak)
ismerem nem ismerem Nyílt terület Vak terület ismerik MÁSOK Ismeretlen terület nem ismerik Rejtett terület

47 Személyes fejlesztési program
Célkitűzés Konkrét Könnyen teljesíthető Megvalósítás Lépésről lépésre haladás


Letölteni ppt "Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár"

Hasonló előadás


Google Hirdetések