10. tétel. Ön mint egy vállalat logisztikai vezetője ismertesse elképzeléseit a hatékony információ áramlás megvalósításának lehetőségéről. Információtartalom.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Advertisements

VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
A tartalommarketingről röviden Tartalom generálás és megosztás Először látogatók, olvasók, majd belőlük vásárlók lesznek. Bárhol, bármikor és bármilyen.
Készítette: Gondos Borbála
Marketing-logisztika Értékesítésmenedzsment Előadó: Dr. Veres István 12.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági informatika - bevezető
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Hidak a közgazdaságtan és a gazdálkodástan között: a vállalatelméletek
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Az „első lépés” TÁMOP
3. tétel.
Kína üzleti szemmel június 24..
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A cégvezetők problémái az informatikával kapcsolatban
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
Szervezetfejlesztés II. előadás
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Hungarian Testing Board
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Lapkiadó, rendezvényszervező vállalatirányítási rendszer SQL alapon
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Négy vállalkozási alaptípus
Járműtelepi rendszermodell 2.
A szállítási probléma.
(Geolevel Geoinformatikai és Szolgáltató Kft.)
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A tudáspiacok.
Készítette: Koleszár Gábor
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A tehetséggondozás kihívásai
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

10. tétel

Ön mint egy vállalat logisztikai vezetője ismertesse elképzeléseit a hatékony információ áramlás megvalósításának lehetőségéről. Információtartalom vázlata A technológia és az ellátási lánc fejlesztésének informatikai igényei Az információ megosztás és ennek során – A láncbeli versenyelőny megteremtése – POS terminálok alkalmazása – VMI alkalmazása – Az ostorcsapás-effektus helyzete – A költségek alakulása

A technológia és az ellátási lánc fejlesztésének informatikai igényei A jelenlegi „ipari" megközelítés szerint, ha egy cég növelni akarja hatékonyságát és meg akar felelni a növekvő versenynek, fejlesztenie kell alaptevékenységeit. Igen ám, de folyamatosan újabb és újabb megközelítési módok formálódnak. Ezek kapcsolódhatnak a technológiához (pl. automatizálás), a szervezéshez (pl. szervezeti egységek, profitcenterek), a különböző módszerekhez (pl. JIT, ECR, VMI, késleltetés, Cross- Docking stb.) vagy a termékekhez (pl. értékelemzés). Néhány megközelítés a társadalmi változások függvénye, mások a gazdasági feltételektől függenek, ugyanakkor a technológiai fejlesztések (pl. az információs rendszerek) más megközelítési módot igényelnek.

Míg az 1980-as években a főhangsúly a tevékenységek koordinálásán volt, ma a magasabb szintű ellátási láncok inkább a vállalatok közötti együttműkö­désen alapulnak. Ez az együttműködés a specializációra ösztönöz. A koordinációs megközelítés elsősorban a cégen belüli átszervezést érintet­te, melynek megvalósítása viszonylag könnyű volt. A kooperációs megközelí­tés azonban gyökeresebb változtatást követel.

A szervezetek közötti kooperáció minden szinten közös tervezést ad a információcserét igényel. Ez a különböző kultúrájú, filozófiám vezetési elv,i cégek együttműködésében gyakran okoz problémát. A folyamatorientált megközelítés az ellátási láncban - ahol a kooperáció -, siker előfeltétele - mégis csak akkor sikeres, hogy ha hosszú távon minden szereplőnek nyereséget hoz.

Az információ megosztás és ennek során Az ellátási lánc tagjai leginkább a birtokukban lévő információ megosztásával lehetnek sikeresek. A lánc tagjai közvetlenül nem kapcsolódó partner számára is kell, hogy információt juttassanak, sőt gyakran konkurens vállalatokkal is kapcsolatban állnak. Fel kell ismerniük, és el kell fogadniuk azt a tényt, hogy integrált ellátási lánc tagjaként „láncbeli" versenyelőnyre tesznek szert, és ez több eredményt hoz számukra, mint az általuk ismert információ megtartása.

Az információ megosztás legsikeresebben elektronikus úton történhet. A POS-terminálok alkalmazása a kiskereskedők által szerzett primer információk áramlását gyorsítja meg. Amikor a vevő a kasszához lép és fizet, az eladó leolvassa a vonalkódot, és ezzel az eladott áru adatait a számítógépes nyilvántartórendszer automatikusan leolvassa, és „visszaküldi" azt a nagykereskedőnek, dől a gyártónak. A gyártó ezáltal minden pillanatban tudja, mit adtak el, pontosan on-line módon értékeli a kereslet változásait., s ennek megfelelően a gyártásütemezést.

Az információ gyorsabb áramlása lehetővé teszi új logisztikai módszerek alkalmazását. Ezek közül kiemeljük a vevő/beszállító menedzselte készletezést (VMI). A módszer jellegzetessége, hogy az ellátó vállalatot is bevonják a rendeléstervezésbe. Az ellátó figyeli a készletszintet, és szükség esetén maga tölti fel a felhasználó raktárát. A vevő/beszállító határozza meg a készletek nagyságát, és ezáltal nem csupán pontosabban lehet tervezni, hanem a készletek nagyságát is jelentős mértékben lehet csökkenteni. Ezt szemlélteti ADS példája is.

Az ellátási lánc egyes tagjai által kezdeményezett karcsúsítást célzó programok egy-egy lánctag kiiktatására irányultak. Ott a kialakított tag nyereségének a megszerzése volt a cél. A kiiktatás révén elért információ megosztás azonban költségcsökkentést is eredményez. Ha a gyártó közvetlenül, vagy kevesebb közvetítőn át jut el a fogyasztóhoz, akkor lecsökkenti a készleteket (megszűnnek a kiiktatott csatornatagok készletei), sőt pontosabban érzékeli a végső keresletet (hiszen „közelebb” kerül a fogyasztóhoz). Mérséklődik az ostorcsapás-effektus. Az ostorcsapás effektus lényege, az input és output oldalak kezelése, ill. az azok közötti kapcsolat, egymásra gyakorolt hatásuk. Hogy mely csatornákon (beszállítók), milyen költséggel és feltételekkel érkezik a szükséges input, ill. mi történik a vállalaton kívüli outputtal, a termékek mely közvetítőkön keresztül jutnak el a végső fogyasztóhoz.

A karcsú keresleti lánc más előnyökkel is jár. Az így elért szinergiahatás nem csupán a tranzakciós költségeket csökkenti, de a vevőkiszolgálás színvonalát is növelheti. A hagyományos rendszerekben a megrendelések periodikusak, egyszerre nagyobb tételeket rendelnek. Ennek oka a magas rendelési költség. Az információ megosztás révén sokat lehet javítani a kereslet folyamatossá tételén. Az elektronikus adatcsere alkalmazásával, a megrendelési folyamatok egyszerűsítésével és automatizálásával ezeket a költségeket is jelentősen lecsökkenthetjük.