Esettanulmányok az építésföldtan tárgyköréből Építés- és környezetföldtan 5. Baksay János - Doromby Géza - Dr. Pallós Imre: A 3. és a 35. sz. főút felújításának.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. ÚJSZÁSZ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA „Az újszászi.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, március 26. Greennovációs.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
A év értékelése és a év újdonságai
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dr.Vécsei Pál A világgazdasági válság hatása a munkanélküliség területi alakulására Budapest, február.
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Dr. Kovács László Főtitkár
A Repülésbiztonsági Kockázat
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX

Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
műszaki osztályvezető
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Futás oktatása, Futóiskola gyakorlatok
Dr. Szepesházi Róbert Széchenyi István Egyetem Győr
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Céges értekezlet címe Előadó.
A balatoni negyedidőszaki üledékek kutatási eredményei
Hagyományos megjelenítés
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

Esettanulmányok az építésföldtan tárgyköréből Építés- és környezetföldtan 5. Baksay János - Doromby Géza - Dr. Pallós Imre: A 3. és a 35. sz. főút felújításának esettanulmánya. Közúti és Mélyépítési Szemle 56/1. pp

5.1. Bevezetés, helyzetismertetés ISPA burkolat-rehabilitációs program I. üteme EU által támogatott program a tervezési és a kivitelezési fázisokban az EU útmutatója szerint kellett eljárni Feladatok: útburkolatok állapotfelmérése három évvel korábbi építési tervek felülvizsgálata új építési tervek kidolgozása megvalósítás

Nehézségek: M3 és M35 építése miatt a 35. sz. főút a legfőbb szállító útvonal lett Javításra kerülő útszakaszok: 3. sz. főút (Budapest – Miskolc – Tornyosnémeti ) – km 35. sz. főút (Nyékládháza – Debrecen) – km között Forgalom alatti pályaszrkezet-csere a 35. sz. főúton útállapot lényeges romlása a tervezési időszakhoz képest a nagy forgalom miatt megnőtt a balesetveszély a gyakori torlódások lassították a felújítási munkákat

Állapotfelmérés eredményei: - a kedvezőtlen vízelvezetésű szakaszok a földmű elnedvesedéséhez vezettek - a felhízott szikkasztók és árkok akadályozták a pályaszerkezeti rétegek alatti földmű átszellőzését, elnedvesedés utáni kiszáradását - felújításban érintett szakaszok pályaszerkezete inhomogén, felülete deformált, számos beavatkozás nyomát viseli - a szakaszok teherbírása nem megfelelő Elégtelen teherbírás miatt bekövetkezett burkolatromlás

Az állapotfelmérés módszerei - vizuális állapotfelmérés: kora tavasszal, hóolvadás után, részletes szelvényvizsgálatok a teljes hosszon - nagy mintasűrűségű gépi behajlásmérés: utak teherbírásár mérte a teljes hosszon - az OKA 2000 állományából összeállított műszaki adatok vizsgálata - fúrt minták, feltárások - keresztirányú profil, keréknyom adatok Hiba típus Megnevezés 1.0. Slusszhiba az úttengelyben, illetve sávelhúzásoknál elválás vagy repedés 2.0. Keréknyomvályú 2.1. Nyomvályús burkolatfelület 2.2. Kigyurodés a burkolat szélén 3.0. Hosszrepedés 3.1. Egyszeri repedés a korábbi szélesítés csatlakozása felett 3.2. Két- vagy többszöri repedés a korábbi szélesítések csatlakozásai felett 4.0. Keresztrepedés 4.1. Egyedi, általában az alaprepedés tükörrepedése vagy burkolatváltásnál, mutárgyaknál kialakult burkolathiba Ismétlodo keresztirányú repedés 5.0. Hálós repedések 6.0. Mozaikos repedések 7.0. Kátyúk, elválások Gyakori hibatípusok a vizsgált szakaszokon Burkolatfeltárás a 35. sz. főúton Kritikus burkolatállapot a 35. sz. főúton

Rossz teherbírás következtében kialakult nyomvályú Hóolvadáskor elvizesedett útszakasz a 3. sz. főúton Hosszrepedések a szélesítések vonalában a 3. sz. főúton Az útpadka eróziója, a szegély leszakadása a 3. sz. főúton

Állapotfelmérés alapján kijelölt feladatok: - meg kell tartani az eredeti terv szerinti marás + megerősítés elvet - az erősítés tervezésekor figyelembe kell venni a régi, felmarásra kerülő aszfalt gyengébb minőségét - a felmart anyag újrafelhasználását meg kell oldani - a hideg vagy meleg remix eljárás alkalmazhatóságát célszerű megvizsgálni, előnyben részesíteni - a megerősítési vastagságot a mértékadó tavaszi időben mért behajlások és az aktuális forgalomszámlálási adatok szerint kell számítani - ahol az alapréteg minősége gyenge, és teherbírása kritikus mértékben csökkent, ott a pályaszerkezet átépítése szükséges - a tervezett 3 cm vastag kopóréteget mindenütt kötőrétegre kell építeni - kiemelten kell megoldani a víztelenítési problémákat - a költségkeret betartására, a költségek csökkentésére kell törekedni

A tapasztalatok összegzése: - az előkészítés, a tervezés és a kivitelezés megkezdése között eltelt időnek nagy jelentőségé van, az aktualizálás fontos - inhomogén, nagyrészt elöregedett, gyenge teherbírású pályaszerkezeteket voltak jellemzőek - a forgalmi terhelés típusának és nagyságának a változására oda kell figyelni - a kedvezőtlen adottságoknak fontos szerepe van (altalaj, földmű) - a vízelvezetés, víztelenítés megoldatlansága, annak javítása - a fenntartási munkák elmaradása, azok elégtelen finanszírozása jelentős kockázati tényező - az éghajlati viszonyok változása, számos további tényező figyelembe vétele - a teljes, végleges eredményt nyújtó műszaki megoldásokra csak ritkán jut elegendő pénz.

Köszönöm a figyelmet!