„Az iskola dolga, hogy megtanítsa a tanulóknak hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére, az alkotás izgalmára, hogy megtanítsa szeretni amit csinálok, és segítsen megtalálni amit csinálni szeretnék….” Szentgyörgyi Albert Az írás- és a beszédkészség fejlesztésének gyakorlata a nyelvi órákon Sík Péter Dugonics András Piarista Gimnázium Szeged HIK Budapest március 3.
A produktív nyelvi készségek fejlesztésénél meg lehet tanítani a diákot arra, hogy hogyan használhatják hatékonyan a világhálón lévő nyelvi anyagokat, vagy a külön egyénileg összeállított számítógépes feladatokat. A számtalan meglévő honlap pedig, lehetőséget ad arra, hogy a helyes gyakorlati tanácsok birtokában a diák a tanórán, és otthon egyénileg is, olyan módszert alkalmazzon, melynek segítségével sikeresebbé válhat.
Ötletek az írás gyakorlására 1.On-line szótárak használata 2.Helyesírás ellenőrzése 3.Szövegszerkesztés a gyakorlatban 4.Szavak számának ellenőrzése 5.Különféle irományok: nem hivatalos és hivatalos vagy üzleti levél, jelentkezés valamire, reklamáció, leírás, rövid történet, újságcikk, riport, értekezés, esszé, önéletrajz 6.Időkorlát, szóhatár, elrendezés, külalak, végleges megjelenítés 7.Humor, anekdoták, események, iskolai élet. 8.Minták, a neten? (Ismétlődő hibák évről-évre) 9.Szókészlet, klisék, állandó részek. 10.Elektronikus üzenetek és csatolt dokumentumok
Szövegszerkesztő használata a helyesírás ellenőrzéséhez is Az eszközöknél van A nyelv kiválasztása Szöveg kijelölése Helyesírás ellenőrzése Ne higgyünk el mindent ! Nyelv váltása Szavak száma Szöveg rendezése Bekezdések
Szótárazás a Világhálón Angol-magyar, magyar- angol szótár ( szópár)Angol-magyarmagyar- angol szótár Német-magyar, magyar- német szótár ( szópár)Német-magyarmagyar- német szótár szotar.sztaki.hu Gyors szótárazás és szószedetek készítése De melyik szó a jó???
Írjunk egy levelet Meg kell persze tanítanunk a nyelvi fordulatokat és hogy egy adott nyelvben mik a levélírás szabályai. Röviden, hívjuk meg az ismerőst látogatóba, hogyan, mikor jöhet, hogyan lesz a szállás, étkezés és néhány program, adjuk meg a település nevét is. Állítsuk be a nyelvet, a helyesírást ellenőrizzük és ne legyen több 100 szónál semmiképpen. Lehet a levelet ketten írni a mellettünk ülőknek. Ezt perc alatt meg lehet csinálni. Mindig mentsünk, mert bármi történhet
Ötletek a beszéd gyakorlására 1.Képek a netről (Google) Mit ábrázol, mi jut az eszembe róla? 2.Kivetítés álló és mozgó képek 3.Rövid előadás egyedül, párban, csoportban. 4.Rövid, vagy hosszú legyen? 5.Szerkesztett anyagról mesélés, kiállítás 6.vagy a Google képek segítségével valamit. 7.Minden video digitalizálható. 8.Saját képek a világhálóra. 9.Minden téma és anyag ott van a Web-en. 10.Céltudatos anyaggyűjtés közösen. 11.Magyarul először aztán a célnyelven. Előadói rutin !
Beszélgetés előtt kicsit össze kellene ismerkedni a szomszédokkal. Név lakóhely és iskola, közben helyet cserélhetünk, hogy a levelet lássuk Miután elolvastuk a levelet, nézzük meg az Interneten, hogy mit lehet megtudni arról a településről. Ehhez persze jól kell tudni keresni információt. Erre perc van A levél íróit fel lehet hívni, hogy mit találtunk a városról és milyen konkrét dolgokban egyezünk meg. Ebben a bábeli csoportban, tanárokkal, ez nem lehet gond, a gépteremben viszont járkálhatok, figyelhetek, javíthatok. A beszélgetésre perc van.
Az írásról általában Magyarországon szinte teljesen elhanyagolt terület A helyesírás nem mindig erőssége a diplomásoknak sem Az érettségi előtt mutatkozik meg, hogy a diákok többségének hiányosak a fogalmai a különféle stílusokról, utána pedig már késő Óriási hiba, hogy a számítógépek miatt a kézírás gyakorlására egyre kevesebb gondot fordítanak
Köszönöm a figyelmet, további hasznos munkát kívánok Elérhetőség: Sík Péter Pax Mundi konzorcium Ma este fél tizenegytől egy órán át lehet majd megfigyelni a holdfogyatkozást