A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás
2 Az előadás tartalmi elemei Az SZMBK célja, felépítése Az SZMBK elemei Az SZMBK és a SZÖM kapcsolata Az SZMBK és az IMIP összefüggései
3 Az SZMBK elemei Külső értékelés (Monitoring) Modell (Közös kritériumok) Mérés (Indikátorok) Önértékelés (Módszertan) SZMBK Modell Mérés, ellenőrzés és értékelés Tervezés Felülvizsgálat (Visszacsatolás és fejlesztés) Végrehajtás Módszertan
4 MÓDSZERTAN 4. Felülvizsgálat (visszacsatolás és fejlesztés) 3. Mérés, ellenőrzés és értékelés 2. Megvalósítás / végrehajtás 1. Tervezés 1. elem: SZMBK Modell
5 2. elem: Módszertan / Önértékelés Önértékelési Szakképzési Önértékelési Modell (SZÖM) SZMBK Modell kulcskérdések beépítése a SZÖM II és a SZÖM III. modellbe Intézményi működés teljes körű értékelése a III. szinten Kulcsindikátorok beépítése az I. szinttől Kötelező vizsgálati elemek meghatározása
6 3. elem: Külső értékelés Célja: Támogatás a működési és a szakmai fejlesztésekhez Intézményi önértékelések hitelesítése Egymástól való tanulás támogatása Lehetséges formái: monitoring rendszer, tanfelügyelet, minőségi díj rendszerek, külső értékelés, akkreditáció, Peer Review
7 A Peer Review (1) önkéntességen alapuló alapja: a szakképző intézmények által készített önértékelés Mit értékelünk? az intézmény egészét vagy meghatározott részeit az intézmény alaptevékenységét (tanítás-tanulás- képzés) Folyamata: dokumentumelemzésre épülő helyszíni látogatást tartalmaz 7
8 Peer Review (2) Kik értékelnek? Kollégák (más szakképző intézmények pedagógusai, oktatói) olyan külső – független – szakemberek (Peer-ek), akik hasonló környezetben tevékenykednek és a megfelelő szakértelemmel, tapasztalattal rendelkeznek az érintettek más csoportjainak képviselői, értékelési szakértő, külföldi
9 4. elem: Mérés (indikátorok) Szakképzési indikátorok listája (kulcsindikátorok, benchmarking adatbázis indikátorai, egyéb indikátorok) Indikátorok beépítése a(z) Szakképzési Önértékelési Modellbe (I. szinttől kezdődően) Indikátorok használatának leírása (Értelmezési és számítási útmutató a szakképzési kulcsindikátorokhoz)
10 Az SZMBK alkalmazásának előnyei intézményi szinten Folyamatos fejlesztés (PDCA-logika) alkalmazása Minden lépésnél európai szinten elfogadott közös követelmények Önértékelés a fejlesztések megalapozására Indikátorrendszer az eredményesség megítélése és összehasonlítása érdekében Intézményi szintű monitoring rendszer alkalmazása Nemzetközi / EU elvárások teljesítése
11 Az SZMBK alkalmazásának előnyei intézményi szinten „Rendteremtés”: rendszerek integrálása Minőségirányítási rendszerek -Comenius ISO 9001 Önértékelési modellek -EFQM -NMD -SZÖM
12 Az SZMBK és a SZÖM kapcsolata Az SZMBK 2. eleme az Önértékelés, A SZÖM az SZMBK Modell kulcskérdéseit tartalmazza (II. és III. szinten), A SZÖM az SZMBK indikátorokat tartalmazza (I. szinttől), A SZÖM az SZMBK Külső értékelés eleméhez bemeneti információt nyújt
13 Az SZMBK Modell és az IMIP összefüggései
14 1. TERVEZÉS KulcskérdésekIMIP követelmények 1.1. Szakképző iskola célja - Minőségpolitika, minőségcélok meghatározása - Tervezési feladatok végrehajtásának folyamatát meg kell határozni 1.2. Szakképzéssel kapcsolatos célok 1.3. Európai Uniós, ágazati és regionális célok 1.4. Célok értékelése 1.5. Tervezés eljárásrendje
15 2. MEGVALÓSÍTÁS KulcskérdésekIMIP követelmények 2.1. Egyedi fejlesztési tervek megvalósítása? - Az intézmény működési folyamatát szükséges leírni - Intézkedési tervek készítése (IMIP értékelés alapján, elégedettségmérés alapján) 2.2. Az intézmény működéséhez kapcsolódó tervek megvalósítása?
16 3. MÉRÉS, ELLENŐRZÉS és ÉRTÉKELÉS KulcskérdésekIMIP követelmények 3.1. Belső mérések, ellenőrzések, értékelések - Országos kompetenciamérés, elégedettségmérés - Teljesítmény értékelés - Ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok folyamatának leírása - IMIP értékelése (évente a nevelőtestület bevonásával) 3.2. Mérések, ellenőrzések. értékelések szisztematikussága 3.3. Partnerek a mérési folyamatokban 3.4. Partnerek szerepe a mérésekben 3.5. Gyakoriság
17 4. FELÜLVIZSGÁLAT KulcskérdésekIMIP követelmények 4.1. Visszacsatolásokat, változtatások bevezetése - Intézkedési, fejlesztési tervek eredményeinek beépítése, - Célok értékelése: önértékelés, partneri mérések, kompetenciamérés, IMIP értékelés alapján 4.2. Visszajelzés az eredményekről 4.3. Visszajelzések nyilvánossága 4.4. Szervezeti szintű tanulás 4.5. Célok felülvizsgálata
18 5. MÓDSZERTAN KulcskérdésekIMIP követelmények 5.1. Minőségirányítási megközelítés alkalmazása - Az önértékelés periódusát, módszerét meg kell határozni - Szülők, tanulók körében éves szintű elégedettségmérés - Külső mérés: országos kompetenciamérés 5.2. Önértékelés szerepe 5.3. Partnereket bevonása 5.4. Minőségfejlesztési eszközök 5.5. Motiválás 5.6. Külső mérések, ellenőrzések
19 Kérdések
20 Köszönöm a figyelmet!