A pozitív pszichológia Egy új megközelítés a pszichológiában.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pozitív pszichológia
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A pozitív pszichológia hatása az (adaptív) tanulásban Czobor Zsuzsa Tanulás és Szervezet Fejlesztő Tanácsadó BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA Gazdasági.
ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
H OGYAN SEGÍTHETEK GYERMEKEMNEK A STRESSZ LEKÜZDÉSÉBEN ? Szülők Iskolája 4. Nagyvárad, Dr. Balla Annamária.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Sz. Hegedűs Rita és Szerecz György Magyar Nyelvstratégiai Intézet Budapest A NAT mint a tanár segítsége.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Szociális kompetencia
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Hogyan lehetünk boldogabbak?
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Konfliktusok az iskolában
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Isten hozott! A család mint nevelő, és a hit továbbadója.
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

A pozitív pszichológia Egy új megközelítés a pszichológiában

A pozitív pszichológia célja A pszichológia ne csak az élet rossz dolgainak kijavítására törekedjen, hanem a pozitív dolgok kialakítására, megőrzésére. A pszichológia ne csak az élet rossz dolgainak kijavítására törekedjen, hanem a pozitív dolgok kialakítására, megőrzésére APA, 2000 American Psychologist 1998 APA, 2000 American Psychologist A pozitív pszichológia témái: A pozitív pszichológia témái: Pozitív élmények Pozitív élmények Pozitív személyiségvonások (pl. kreativitás, bölcsesség, önállóság stb) Pozitív személyiségvonások (pl. kreativitás, bölcsesség, önállóság stb) Pozitív csoportvonások (pl. altruizmus, felelősségtudat, munkaetika stb) Pozitív csoportvonások (pl. altruizmus, felelősségtudat, munkaetika stb)

Martin E. P. Seligman Csíkszentmihályi Mihály

Csikszentmihályi Mihály: A flow Optimális élmény: az autotelikus tevékenység közben átélt élmény tulajdonságai: Optimális élmény: az autotelikus tevékenység közben átélt élmény tulajdonságai: Kihívás és képesség magas szintje Kihívás és képesség magas szintje Világos célok, visszajelzés pillanatról pillanatra Világos célok, visszajelzés pillanatról pillanatra Tevékenység és tudatosság összeolvadása Tevékenység és tudatosság összeolvadása Összpontosítás a feladatra, a lényegtelen ingerek kitörlődnek a tudatból Összpontosítás a feladatra, a lényegtelen ingerek kitörlődnek a tudatból Kontroll-érzés Kontroll-érzés A kishitűség megszűnése, az Én határainak átlépése A kishitűség megszűnése, az Én határainak átlépése Időérzékelés eltűnik Időérzékelés eltűnik A tevékenység önmaga jutalmazó A tevékenység önmaga jutalmazó Az áramlatban maradáshoz a figyelem fókuszának fenntartása szükséges Az áramlatban maradáshoz a figyelem fókuszának fenntartása szükséges

Gyakorlat Találjunk magyarázatot arra, hogyan fordulhat elő egy élményben együtt az én meghaladása és a kontroll-érzés! Találjunk magyarázatot arra, hogyan fordulhat elő egy élményben együtt az én meghaladása és a kontroll-érzés! Elemezze egy saját flow-élményét! Minden ismérv tetten érhető benne? Van-e esetleg más jellemzője is a felsoroltakon kívül? Elemezze egy saját flow-élményét! Minden ismérv tetten érhető benne? Van-e esetleg más jellemzője is a felsoroltakon kívül?

Az autotelikus személyiség Olyan képességei vannak, amelyek segítik az áramlatba kerülést ill. az áramlat fenntartását (általános kiváncsiság, állhatatosság, nem énorientált alapállás) Olyan képességei vannak, amelyek segítik az áramlatba kerülést ill. az áramlat fenntartását (általános kiváncsiság, állhatatosság, nem énorientált alapállás) Az áramlat-élmény a self fejlődésével jár → az önbecsülésre is jótékony hatással van. Az áramlat-élmény a self fejlődésével jár → az önbecsülésre is jótékony hatással van. Az áramlatot gátló tényezők: Az áramlatot gátló tényezők: Relaxáció preferálása Relaxáció preferálása Munka-címke Munka-címke Az áramlatot segítő tényezők: Az áramlatot segítő tényezők: Autotelikus személyiség Autotelikus személyiség Autotelikus (komplex) család Autotelikus (komplex) család Programok (Montessori, terápiák: erősségek kidolgozása) Programok (Montessori, terápiák: erősségek kidolgozása)

Martin Seligman

Az autentikus boldogság Pozitív érzések – pozitív jellem Pozitív érzések – pozitív jellem - Bölcsesség és tudás - Bölcsesség és tudás - Bátorság - Bátorság - Szeretet és emberség - Szeretet és emberség - Igazságosság - Igazságosság - Mértékletesség - Mértékletesség - Szellemiség és transzcendencia - Szellemiség és transzcendencia A boldogság feltételei: A boldogság feltételei: Elégedettség a múlttal (megbékélés) Elégedettség a múlttal (megbékélés) Optimizmus a jövővel kapcsolatban Optimizmus a jövővel kapcsolatban Boldogság a jelenben Boldogság a jelenben

Bölcsesség és tudás Bölcsesség és tudás 1. Kíváncsiság 1. Kíváncsiság 2. A tanulás szeretete 2. A tanulás szeretete 3. Megítélés/kritikai gondolkodás 3. Megítélés/kritikai gondolkodás 4. Leleményesség/gyakorlati intelligencia 4. Leleményesség/gyakorlati intelligencia 5. Szociális/érzelmi intelligencia 5. Szociális/érzelmi intelligencia 6. Átlátás 6. Átlátás Bátorság Bátorság 7. Merészség 7. Merészség 8. Kitartás 8. Kitartás 9. Tisztesség/hitelesség 9. Tisztesség/hitelesség Emberség és szeretet Emberség és szeretet 10. Kedvesség 10. Kedvesség 11. Szeretet adása és elfogadása 11. Szeretet adása és elfogadása Igazságosság Igazságosság 12. Polgárság/kötelesség/ csapatmunka 13. Tisztességes viselkedés és egyenlőség 14. Vezetés Mértékletesség Mértékletesség 15. Önuralom 16. Körültekintés/Óvatosság 17. Alázat és szerénység Transzcendencia Transzcendencia 18. A szépség és kiválóság értékelése 19. Hála 20. Remény/optimizmus 21. Szellemiség/Hit/Vallásosság 22. Megbocsátás és könyörületesség 23. Játékosság/Humor 24. Jókedv/elkesedés

Gyakorlat Írjunk tételeket 4 kiválasztott alskálára! Írjunk tételeket 4 kiválasztott alskálára!

A boldogságról szóló elméletek Diener, Lucas és Oishi (2002) Szükséglet – cél elméletek: az emberek akkor boldogok, ha egy ideális állapot, egy adott sztenderd felé haladnak. Szükséglet – cél elméletek: az emberek akkor boldogok, ha egy ideális állapot, egy adott sztenderd felé haladnak. Folyamat – vagy tevékenység-elméletek: az emberek akkor boldogok, ha valamilyen érdekes és képességüknek megfelelő feladattal vannak elfoglalva. Folyamat – vagy tevékenység-elméletek: az emberek akkor boldogok, ha valamilyen érdekes és képességüknek megfelelő feladattal vannak elfoglalva. Genetikus és személyes hajlam-elméletek: a szubjektív jól- létet nagyban befolyásolják a személyiségjellemzők. biológiailag meghatározott „alapbeállítás” (set-point). Genetikus és személyes hajlam-elméletek: a szubjektív jól- létet nagyban befolyásolják a személyiségjellemzők. biológiailag meghatározott „alapbeállítás” (set-point).

A boldogság meghatározói Öröklődés (50%) Öröklődés (50%) Körülmények (10%) Körülmények (10%) Szándékos tettek (40%) Szándékos tettek (40%)

Boldogságfokozó gyakorlatok Hála kinyilvánítása, pozitív gondolkodás Hála kinyilvánítása, pozitív gondolkodás A hála kifejezése A hála kifejezése Az optimizmus gyakorlása Az optimizmus gyakorlása A kényszeres gondolkodás és a társas összehasonlítás kerülése A kényszeres gondolkodás és a társas összehasonlítás kerülése A társas kapcsolatok A társas kapcsolatok Jó cselekedetek gyakorlása Jó cselekedetek gyakorlása A kapcsolatok ápolása A kapcsolatok ápolása

Gyakorlat Találjanak ki olyan életszerű vizsgálati elrendezést, amelyben az egyes boldogságfokozó gyakorlatok hatékonyságáról meggyőződhetünk! Találjanak ki olyan életszerű vizsgálati elrendezést, amelyben az egyes boldogságfokozó gyakorlatok hatékonyságáról meggyőződhetünk!

Nehézségek kezelése Nehézségek kezelése Dolgozzunk ki stratégiákat Dolgozzunk ki stratégiákat Megbocsátás Megbocsátás Éljünk a jelenben Éljünk a jelenben Az áramlat-élmény fokozása Az áramlat-élmény fokozása Apró örömök élvezete Apró örömök élvezete Elköteleződés egy cél iránt Elköteleződés egy cél iránt Törődjünk testünkkel, lelkünkkel Törődjünk testünkkel, lelkünkkel Vallásgyakorlás, spirituális élet Vallásgyakorlás, spirituális élet Meditáció Meditáció Testmozgás Testmozgás Cselekedjen úgy, mint a boldog emberek Cselekedjen úgy, mint a boldog emberek

Gyakorlat Találjanak ki olyan életszerű vizsgálati elrendezést, amelyben az előbbi boldogságfokozó gyakorlatok hatékonyságáról meggyőződhetünk! Találjanak ki olyan életszerű vizsgálati elrendezést, amelyben az előbbi boldogságfokozó gyakorlatok hatékonyságáról meggyőződhetünk!

Pozitív személyiségvonások Ed Diener: szubjektív jól-lét Ed Diener: szubjektív jól-lét Christopher Peterson: az optimizmus, Taylor és mtsai: pozitív illúziók Christopher Peterson: az optimizmus, Taylor és mtsai: pozitív illúziók Ryan és Deci: az önmeghatározottság Ryan és Deci: az önmeghatározottság George Vaillant: érett elhárítások George Vaillant: érett elhárítások Baltes és Staudinger: a bölcsesség Baltes és Staudinger: a bölcsesség Simonton: a kreativitás Simonton: a kreativitás

A jó közérzet korrelátumai az egészség szubjektív észlelése az egészség szubjektív észlelése A társas kapcsolatok minősége A társas kapcsolatok minősége a pozitív affektivitás örökletessége 0,4 és 0,6 között van a pozitív affektivitás örökletessége 0,4 és 0,6 között van a nemek között nincs különbség a nemek között nincs különbség a körülményeket tekintve nem az anyagi jólét, hanem a kapcsolatok száma és minősége, illetve a vallásos meggyőződés, a spiritualitás szintje meghatározó a körülményeket tekintve nem az anyagi jólét, hanem a kapcsolatok száma és minősége, illetve a vallásos meggyőződés, a spiritualitás szintje meghatározó a pozitív érzelmek elősegítése: a társas viselkedést és a fizikai aktivitást serkenti a pozitív érzelmek elősegítése: a társas viselkedést és a fizikai aktivitást serkenti a pozitív érzelmek az optimális működés elősegítői hosszabb időszakon keresztül: „felfelé táguló spirálra” tudunk lépni a pozitív érzelmek segítségével. a pozitív érzelmek az optimális működés elősegítői hosszabb időszakon keresztül: „felfelé táguló spirálra” tudunk lépni a pozitív érzelmek segítségével. a humor és a nevetés jó hatással van a jó közérzetre a humor és a nevetés jó hatással van a jó közérzetre

Szubjektív jól-lét Myers és Diener (1996) 45 országból 1, 1 millió személyt vizsgálva azt mutatták ki, hogy egy 0- tól-10-ig terjedő skálán amely azt kérdezte, hogy a válaszoló mennyire boldog és elégedett az életével, az átlag érték 6.75 Myers és Diener (1996) 45 országból 1, 1 millió személyt vizsgálva azt mutatták ki, hogy egy 0- tól-10-ig terjedő skálán amely azt kérdezte, hogy a válaszoló mennyire boldog és elégedett az életével, az átlag érték 6.75

Szubjektív jól-lét 2007-ben Átlag: 6,57 Átlag: 6,57 Magyarország: 5,36 (előtte Szlovákia, mögötte Montenegro), a sor elején Dánia: 9,24-gyel, a végén Zimbabwe 3,08-cal. Magyarország: 5,36 (előtte Szlovákia, mögötte Montenegro), a sor elején Dánia: 9,24-gyel, a végén Zimbabwe 3,08-cal. satisfaction/ - 4,9-cel az utolsók lettünk ben satisfaction/ - 4,9-cel az utolsók lettünk ben satisfaction/ satisfaction/ Világviszonylatban közül. Utánunk Lettország és Bulgária van Európából Világviszonylatban közül. Utánunk Lettország és Bulgária van Európából

Az optimizmus Egy hangulat vagy attitűd, mely kapcsolatos a társas vagy anyagi elvárásokkal- melyet az egyén szociálisan kívánatosnak tart előnye vagy jókedve szempontjából (Tiger, 1979) Egy hangulat vagy attitűd, mely kapcsolatos a társas vagy anyagi elvárásokkal- melyet az egyén szociálisan kívánatosnak tart előnye vagy jókedve szempontjából (Tiger, 1979) Az emberi természet része (Freud - illúzió) Az emberi természet része (Freud - illúzió) Lehet diszpozicionális (Carver, Scheier - LOT) Lehet diszpozicionális (Carver, Scheier - LOT) Seligman: magyarázó stílus (a tanult tehetetlenség ellenpontja) Seligman: magyarázó stílus (a tanult tehetetlenség ellenpontja) Snyder: reményképesség Snyder: reményképesség Taylor: a pozitív illúziók pozitív hatása Taylor: a pozitív illúziók pozitív hatása

Gyakorlat Milyen pozitív illúziókat ismernek? Milyen pozitív illúziókat ismernek? Mi a pozitív illúziók evolúciós jelentősége? Mi a pozitív illúziók evolúciós jelentősége?

Optimizmus-kutatás Kis vs nagy optimizmus Kis vs nagy optimizmus Optimizmus – pesszimizmus Optimizmus – pesszimizmus Az optimizmus kapcsolata a valósággal Az optimizmus kapcsolata a valósággal

Az önmeghatározottság A proaktivitás és reaktivitás ellentéte A proaktivitás és reaktivitás ellentéte Az öndeterminációs elmélet: Az öndeterminációs elmélet: Három velünk született szükséglet: kompetencia-, kötődés- és autonómia-szükséglet Három velünk született szükséglet: kompetencia-, kötődés- és autonómia-szükséglet Intrinzik és extrinzik motiváció Intrinzik és extrinzik motiváció A kompetencia-érzés csak akkor növeli az intrinzik motivációt, ha az autonómia-érzés kíséri A kompetencia-érzés csak akkor növeli az intrinzik motivációt, ha az autonómia-érzés kíséri Az intrinzik motiváció ott bontakozik ki, ahol magas a biztonság és a kötődés Az intrinzik motiváció ott bontakozik ki, ahol magas a biztonság és a kötődés

Az extrinzik és intrinzik motiváció

Gyakorlat Azonosítsák be, milyen típusú motiváció okán vesznek részt jelenleg az órán! Azonosítsák be, milyen típusú motiváció okán vesznek részt jelenleg az órán!

Az elhárítások hierarchikus felfogása (Vaillant, Perry, Cramer) Az Elhárító működés skála: Az elhárítás hierarchikus szintjei SzintA tartalmazott elhárítások Magasan adaptívaltruizmus, humor, szublimáció, elnyomás, anticipáció Mentális gátlásokeltolás, disszociáció, intellektualizáció, izoláció, elfojtás, meg nem történtté tevés Kisebb kép-torzításleértékelés, idealizáció, omnipotencia, Megtagadástagadás, projekció, racionalizáció, Nagyobb kép-torzításautisztikus fantázia, projektív identifikáció, hasítás, Cselekvésacting-out, apatikus visszahúzódás, passzív agresszió Elhárító szabálytalanságprojekció (érzékcsalódás), tagadás (pszichotikus), torzítás (pszichotikus) Megjegyzés: Ennek a skálának a használatánál a klinikusoknak először listázniuk kell legalább 7 szokásos elhárítás használatát a betegnél, és utána meghatározni a személy által mutatott domináns elhárítás szintjét.

Az érett elhárítások kapcsolata a testi-lelki egészséggel

Pozitív csoportvonások Buss: a boldogság evolúciója Buss: a boldogság evolúciója Massimini, Delle Fave: az egyedfejlődés bio- kulturális távlata Massimini, Delle Fave: az egyedfejlődés bio- kulturális távlata Gary Schwartz: a szabadság zsarnoksága Gary Schwartz: a szabadság zsarnoksága

A boldogság evolúciója Az akadályozó tényezők A modern és az archaikus környezet közötti eltérések A modern és az archaikus környezet közötti eltérések Táplálkozás Táplálkozás Média: vonzó modellek Média: vonzó modellek Bizonyos alkalmazkodás szubjektív distresszt eredményez Bizonyos alkalmazkodás szubjektív distresszt eredményez Depresszió, félelmek, fóbiák, féltékenység stb… Depresszió, félelmek, fóbiák, féltékenység stb… A versengés szolgálatában álló alkalmazkodási mechanizmusok A versengés szolgálatában álló alkalmazkodási mechanizmusok Ha a magas státuszúnak valami nem sikerül: káröröm Ha a magas státuszúnak valami nem sikerül: káröröm Lebecsülési taktikák Lebecsülési taktikák

A boldogság evolúciós tragédiái Az élvezet taposómalma (hozzászokás) Az élvezet taposómalma (hozzászokás) A mechanizmusok az átlag szintjén működnek A mechanizmusok az átlag szintjén működnek A nyereségek és a veszteségek felett érzett érzések aszimmetrikusak A nyereségek és a veszteségek felett érzett érzések aszimmetrikusak

Gyakorlat Keressünk példákat a nyereség és veszteség okozta érzések aszimmetriájára! Keressünk példákat a nyereség és veszteség okozta érzések aszimmetriájára! Hogyan lehetne kiküszöbölni az előző diákon taglalt akadályozó tényezőket? Hogyan lehetne kiküszöbölni az előző diákon taglalt akadályozó tényezőket?

Az emberi boldogság fejlődése Az evolúció által biztosított mechanizmusok Az evolúció által biztosított mechanizmusok A rokonság közelsége A rokonság közelsége A barátság A barátság A csoport megbecsülése A csoport megbecsülése A szubjektív distressz csökkentése A szubjektív distressz csökkentése Hasonló társ választása Hasonló társ választása Kiterjedt rokonság Kiterjedt rokonság Nevelés: a nemi különbségek evolúciós magyarázata Nevelés: a nemi különbségek evolúciós magyarázata A versengő mechanizmusokkal való bánás A versengő mechanizmusokkal való bánás Sorsközösség Sorsközösség A viszonosság, együttműködés A viszonosság, együttműködés A vágy teljesülése A vágy teljesülése Házastársi kötelékek Házastársi kötelékek Esztétikai élmény Esztétikai élmény Flow Flow

Az egyedfejlődés bio-kulturális távlata Az ember individuális és társadalmi viselkedésének jelentős része úgy fejlődött ki, hogy biztosítsa a túlélést és a reprodukciót őseink környezetében Az ember individuális és társadalmi viselkedésének jelentős része úgy fejlődött ki, hogy biztosítsa a túlélést és a reprodukciót őseink környezetében Ugyanakkor ez nem magyarázza az emberi kollektivizmust és más kulturális hagyományt Ugyanakkor ez nem magyarázza az emberi kollektivizmust és más kulturális hagyományt

A bio-kulturális szelekció A egyének aktív interakciót folytatnak a bio-kulturális információval. A egyének aktív interakciót folytatnak a bio-kulturális információval. Életük során korlátozott számú cselekvést, értéket és egyéniségüknek megfelelő érdeklődési területet részesítenek előnyben. Ezt pszichológiai szelekcióként határozhatjuk meg. Életük során korlátozott számú cselekvést, értéket és egyéniségüknek megfelelő érdeklődési területet részesítenek előnyben. Ezt pszichológiai szelekcióként határozhatjuk meg. Ez szigorúan kapcsolódik a szubjektív élmények minőségéhez. A 'flow' azok szerint, akik már átélték, a legpozitívabb és legkomplexebb mindennapi élmény. Ez szigorúan kapcsolódik a szubjektív élmények minőségéhez. A 'flow' azok szerint, akik már átélték, a legpozitívabb és legkomplexebb mindennapi élmény. A hozzá kapcsolódó cselekvések a pszichológiai szelekció alapegységei. Ezért képes a flow a bio-kulturális információ és a bio-kulturális evolúció folyamatának szelektív átöröklését befolyásolni. A hozzá kapcsolódó cselekvések a pszichológiai szelekció alapegységei. Ezért képes a flow a bio-kulturális információ és a bio-kulturális evolúció folyamatának szelektív átöröklését befolyásolni.

A szabadság zsarnoksága A szabadság és autonómia szélsőségessé és a zsarnokság egy formájává válhat. A szabadság és autonómia szélsőségessé és a zsarnokság egy formájává válhat. A túl sok szabadságra az emberek növekvő depresszióval reagálnak A túl sok szabadságra az emberek növekvő depresszióval reagálnak A racionális döntés-elmélet nem magyarázza ezeket a jelenségeket A racionális döntés-elmélet nem magyarázza ezeket a jelenségeket A biztonság fontosabb, mint a jólét (Uexkull). Az állatokat szabadságukban korlátozzák biológiai adottságaik, az embereket a kultúra. A biztonság fontosabb, mint a jólét (Uexkull). Az állatokat szabadságukban korlátozzák biológiai adottságaik, az embereket a kultúra.