A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAINAK HATÁSA A FELNŐTTKÉPZÉST FOLYTATÓ INTÉZMÉNYEKRE A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
Tartalom Alapelvek, felnőttképzés résztvevői, felnőttképzés intézményei, a törvény hatálya Engedélyezési eljárás feltételei, követelmények – akkreditációtól.
Szervezetfejlesztési Program
AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Az új felnőttképzési törvényi változások az uniós projektek tükrében
FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE I.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
Munkavédelmi előírások rendszere
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A Felnőtt képzésBEN
Felnőttképzési tevékenységek és szolgáltatások a Tranzitfoglalkoztatás az építőiparban TÁMOP /1 projektben.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Ágazati szakképzés változásai
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
NAK, Szakképzési Igazgatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Szakképzési változások
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
2014. november Rendek Tímea
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Az intézményi és programakkreditáció alapjai, összefüggése és folyamata Rettegi Zsolt felnőttképzési szakértő.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A felnőttképzés új szabályozása Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő VMKIK szakképzési fórum –
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
A Nemzeti Művelődési Intézet felnőttképzési tevékenysége „A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai” szakmai konferencia Budapest, november.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
1. szekció – A) képzési kör workshop/műhelymunka Szegény embert az A) is húzza! FSZOE szakmai nap Október 27. és november 6. Helyszín: NSZFH, 1085.
Fényreklámgyártó szakma hivatalos szakképzési lehetőségei Csányi Róbert NSZFH
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A foglakoztathatóság és a felnőttképzés kapcsolata Dr. Czomba Sándor Budapest november 6.
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Felnőttképzési követelmények a GINOP-6. prioritású pályázatok kapcsán
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAINAK HATÁSA A FELNŐTTKÉPZÉST FOLYTATÓ INTÉZMÉNYEKRE A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai

AZ ELŐADÁS TARTALMA 1.A felnőttképzés-szabályozás főbb korszakai 1990-től napjainkig 2.A jogszabályi környezet megújítása 2010 és 2013 között – célok és szándékok 3.Mi a képzés? Milyen a képzés? Mit tekintünk képzési tevékenységnek? - Miért érdemes a felnőttképzési programokat engedélyeztetni?

A FELNŐTTKÉPZÉS-SZABÁLYOZÁS FŐBB KORSZAKAI 1990-TŐL NAPJAINKIG

A FELNŐTTKÉPZÉSI SZABÁLYOZÁS SZAKASZAI I től 2001-ig  Rendeleti szintű szabályozás  Az első öt évben dominál a munkaerőpiaci válságkezelés – túlsúlyos a szakképzés  A második öt év a szerepkeresés, szereptisztázás, az ellenőrzés alapjainak megteremtése.  A szabályozás alapja a felnőttképzési nyilvántartásba vétel – minden, ami képzés, szerepel a nyilvántartásban  Finanszírozás: Támogatott munkaerőpiaci képzések; Szakképzési hozzájárulás; Felnőttképzési normatíva; Iskolarendszeren kívüli és iskolarendszerű képzés párhuzamos folytatása; SZJA kedvezmény; ÁFA mentesség.

A FELNŐTTKÉPZÉSI SZABÁLYOZÁS SZAKASZAI II től 2013-ig (2010-ig)  Megjelenik a Felnőttképzési törvény  Továbbra is a felnőttképzési nyilvántartás a szabályozás alapja  Intézményakkreditáció és programakkreditáció, mint az állami minőséghitelesítés eszköze  Finanszírozás: Csökken a munkaerőpiaci képzések támogatásának súlya; SZJA kedvezmény megszűnik; ÁFA mentesség megszűnik; Megjelennek az európai uniós források.

A FELNŐTTKÉPZÉSI SZABÁLYOZÁS SZAKASZAI III. (2010-től) tól  Azt szabályozza a törvény, amit az állam elismer, vagy támogat  Engedélyezés az akkreditáció helyett – a szakmai felelősség a képzés szervezőéjé  Az Állam ellenőrzői szerepének erősítése  Finanszírozás: Megszűnik (erősen beszűkül) a szakképzési hozzájárulás felhasználhatósága saját munkavállaló képzésére; Eu-s források soha nem látott mennyiségben; Közmunkaprogramokhoz kapcsolódó képzések finanszírozása; Alapítványi és magániskolák működésének korlátozása; Iskolarendszerű szakképzés centralizálása – intézményrendszer szerepvállalása a felnőttképzésben.

A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET MEGÚJÍTÁSA 2010 ÉS 2013 KÖZÖTT – CÉLOK ÉS SZÁNDÉKOK

A JOGSZABÁLYALKOTÁS KEZDETI SZAKASZÁBAN KIEMELT VÁLSÁGJELEK, PROBLÉMÁK Rendszerproblémák  A támogatások tényleges hasznosulásáról nincs információ.  A képzések ellenőrzése még az OKJ-s képzések esetében sem valósul meg.  A felnőttképzési akkreditáció nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket  A támogatott képzések tartalma és struktúrája nem felel meg a gazdasági igényeknek  A támogatási rendszer nem veszi figyelembe a munkaerőpiac valós képzési igényeit

INTÉZMÉNYI, SZOLGÁLTATÓI SZINTŰ PROBLÉMÁK  Kevesen vesznek részt a felnőttképzésben.  A képzők egy része nem érdekelt a „magasabb minőség” biztosításában  Az iskolarendszerű képzés és iskolarendszeren kívüli képzés közötti minőségi különbségek

A MEGJELENT JOGSZABÁLYOKBÓL KIOLVASHATÓ CÉLOK ÉS SZÁNDÉKOK Differenciált szabályozás  Legyen differenciált a képzés célja, tartalma szerint a felnőttképzési szabályozás, az intézményekkel szemben támasztott követelmények.  Legyen differenciált a képzés társadalmi és gazdasági célja szerinti szabályozás – felzárkóztató, közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó képzések leválasztása Iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli képzés  Ne legyenek a szabályozásból fakadó különbségek az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzés minősége között.

CÉLOK ÉS SZÁNDÉKOK II. Szakmai, tartalmi fókuszú ellenőrzés  A képzés folyamatának ellenőrzése során a formai szempontok mellett jelenjenek meg szakmai szempontok is. Célorientáltság és hasznosság  A támogatási rendszer célorientáltsága erősödjön.  Közelítsen a felnőttképzési kínálat és a támogatási rendszer preferenciái a munkaerőpiac igényeihez.  Növekedjen a felnőttképzés munkaerőpiaci relevanciája, a foglakoztathatóságot elősegítő képzések esetében növekedjen a résztvevők elhelyezkedési arányának növekedésében mérhető hatékonyság, sikeresség

A FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK ENGEDÉLYEZÉSÉHEZ KAPCSOLÓDÓ CÉLOK  Szigorúbb engedélyezési szabályok – feltételek szigorítása  Differenciálás képzési körönként  Szoruljanak ki a „piacról” a minőségileg gyengén teljesítő szolgáltatók – de a szabályozás nem a piacra terjed ki.  Igazodás a gazdasági igényekhez  Munkaerőpiaci eredményesség növelése  Engedélyezés feltételeit folyamatosan fenntartsa  Ne maradhasson adósa az intézmény a képzés résztvevőinek

MI A KÉPZÉS? MILYEN A KÉPZÉS? MIT TEKINTÜNK KÉPZÉSI TEVÉKENYSÉGNEK?

MI A KÉPZÉS? 1. válasz: A képzés bármely olyan intézményesen kezdeményezett eljárás, amely a szervezet tagjainak, munkatársainak tanulását segíti elő oly módon, hogy ezzel növeljék a munkatársak, és a szervezet hatékonyságát. (F. Hinrichs) 2. válasz: Minden képzés, ami viselkedésmódosulást eredményez. (Barlai Róbert)

MILYEN A KÉPZÉS Milyen kapcsolatban állnak egymással  A képzés, mint tevékenység és folyamat.  A tanulási eredmény. Milyen a folyamat? Mennyire formalizált? Tanulási eredményt csak formalizált tevékenység „hozhat létre”?

MI A KÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG? A szervezett körülmények között megvalósuló, célirányos kompetenciafejlesztés, amelynek folyamatában és/vagy végén a megszerzett kompetenciát teljes mértékben vagy részlegesen, illetve annak elemein keresztül értékeljük” In.: Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete Szakmai Rendszerfejlesztési Munkacsoport: A magyarországi felnőttképzés megújítása – problémafelvető munkaanyag. 4. oldal

KÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY ALKALMAZÁSÁBAN Képzési tevékenység: szervezetten megvalósuló, célirányos kompetenciakialakítás és kompetenciafejlesztés. A évi LXXVII. tv. (továbbiakban: évi Fktv.) 2.§ 19. pontja

AZ FKTV. 1.§ (2) BEKEZDÉSE ALAPJÁN A TÖRVÉNY ÁLTAL SZABÁLYOZOTT FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉGTERÜLETEK - KÉPZÉSI KÖRÖK a) 4 a szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (a továbbiakban: szakképzésről szóló törvény) szerinti, állam által elismert szakképesítés (a továbbiakban: OKJ szerinti szakképesítés) megszerzésére irányuló szakmai képzés, (2015. június 12-től hatályos) 4 b) az a) pont hatálya alá nem tartozó, támogatott egyéb szakmai képzés, c) 5 támogatott általános nyelvi képzés, támogatott egyéb nyelvi képzés és támogatott kombinált nyelvi képzés, (2016. január 1-től hatályos) 5 d) az a)–c) pont hatálya alá nem tartozó, támogatott egyéb képzés

A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY FOGALOMÉRTELMEZÉSEI – MILYEN LEHET A KÉPZÉS Egyéb szakmai képzés: olyan, államilag el nem ismert szakmai végzettség megszerzésére irányuló képzés, amely valamely foglalkozás, munkakör vagy munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia megszerzésére, fejlesztésére irányul és nem a 16. pont szerinti hatósági jellegű képzés;

MILYEN LEHET A KÉPZÉS III. Általános nyelvi képzés: az Európa Tanács Közös Európai Referenciakeretben ajánlott hatfokozatú rendszer szintjeiben megfogalmazott követelmények teljesítésére irányuló, további kimeneti szintekre osztott nyelvi képzés; Egyéb képzés: olyan képzés, amely az általános műveltség növelését, megnevezhető szakképesítéshez, szakmai végzettséghez vagy nyelvi képzettséghez nem köthető kompetenciák fejlesztését célozza, hozzájárul a felnőtt személyiségének fejlődéséhez, a társadalmi esélyegyenlőség és az állampolgári kompetencia kialakulásához;

MILYEN LEHET A KÉPZÉS III. Hatósági jellegű képzés: jogszabályban szabályozott tartalmú és célú olyan, az Országos Képzési Jegyzékben (a továbbiakban: OKJ) nem szereplő képesítés megszerzésére irányuló képzés, amelynek eredményeként dokumentum kiadására kerül sor, és e dokumentum hiányában jogszabályban meghatározott tevékenység, munkakör nem folytatható, nem tölthető be, vagy tevékenység, munkakör a képzést megelőző szakmai szinthez képest magasabb követelményeknek megfelelően folytatható, tölthető be, vagy a dokumentum a képzésben részt vevő számára a képzést megelőző állapothoz képest többletjogosultságot biztosít jogszabályban meghatározott tevékenység, munkakör végzésével, betöltésével összefüggésben;

ÖSSZEGEZVE Azok a tevékenységek tekinthetők az Fktv. szerint képzésnek, amelyek:  szervezetten valósulnak meg,  a kompetenciakialakítás és kompetenciafejlesztés célirányos és  Tanúsított/mért/értékelt tanulási eredményhez vezetnek. Fogalom-meghatározásokból egyértelmű, hogy valamennyi tevékenység valamilyen tanulási eredmény elérését feltételezi.

MI AZ, AMI NEM TEKINTHETŐ KÉPZÉSNEK – A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY MEGKÖZELÍTÉSÉBEN Munkahelyi megbeszélések Műhelymunkák Konferenciák Stb.

A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY HATÁLYÁNAK JELENTŐS CSÖKKENTÉSE Nem szabályoz azokon a területeken, amelyeken nem ismer el és nem támogat. Nem szabályoz azokon a területeken, amelyek más ágazatok szabályozása alá tartoznak – hatósági jellegű képzések (új, kiterjesztett értelmezés)

MIÉRT ÉRDEMES FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOT ENGEDÉLYEZTETNI  Támogatások igénybevételének lehetősége  A képzések tárgyi ÁFA mentes tevékenységként történő megvalósítása  A felnőttképzésről szóló törvény alapján engedélyezett és szervezett, illetőleg egyéb jogszabály alapján szervezett oktatás, képzés, továbbképzés, vizsgára való felkészítés és vizsgáztatás (2007. évi CXXVII. Tv. 85. § 2. a)  OKJ szerinti szakképzés megszerzésére irányuló szakmai képzés

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Bertalan Tamás