INNOVÁCIÓ ÉS ADAPTÁCIÓ Mayer József. Kezdjük egy analógiával… Miért van erre szükségünk?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Szakmai köszöntő Dr. Csizmadia Zoltán tanszékvezető, egyetemi docens
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Intézményvezetői célkitűzések
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Új pályainformációs eszközök - filmek
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

INNOVÁCIÓ ÉS ADAPTÁCIÓ Mayer József

Kezdjük egy analógiával… Miért van erre szükségünk?

Képzés és tehetséggondozás: ez a „nagypolitika szintje”! 1) Munkaerő-piaci igényeknek megfelelő felsőfokú képzés erősítése, kiemelten a műszaki és természettudományok terén. 2) Kreatív, innovatív szakembereket kibocsátó szakképzés fejlesztése. 3) Interdiszciplináris szemléletmód erősítése a felsőoktatásban. 4) A vállalkozói, üzletvezetési, projektvezetési, szabadalmi, pályázati, innováció menedzsment, stb. ismeretek oktatásának általánossá tétele, erősítése a gazdasági, a kutatói és közszolgálati képzésekben egyaránt. 5) Tehetségazonosítás és fejlesztés az iskolarendszerű oktatásban, tematikus tehetséggondozás, elitképzés. 6) Nemzeti Tehetség Program hálózatos fejlesztése. 7) A teljes oktatási vertikumban a kreativitás és vállalkozói attitűd erősítése – és az ezt elősegítő pedagógusképzés.

Miért kell rendszerben gondolkodnunk minden szinten? Van rá feleletünk!

Miért cél a rendszerszerű működés? Erre lesz később egy válaszunk! (Mégpedig: hol válik el a „tehetséggondozás” a köznevelési rendszerben a „magától értetődően” jelenlévő pedagógiai feladatoktól?)

Régi fogalom új tartalommal: az innováció Miért kell ezt a fogalmaz alaposan átgondolni a CSEÖH-ben? Míg az innováció korábbi modellje az alapkutatástól az alkalmazott kutatáson és a gyakorlati bevezetésen át vezető lineáris utat tekinti jellemzőnek, a fogalom mai értelmezése az innovációs folyamat iteratív és körkörös jellegét hangsúlyozza, továbbá az interakciókat és a kölcsönös tanulást helyezi a középpontba. A tudományos kutatás és a műszaki fejlesztés mellett felértékelődtek az innováció egyéb forrásai, így különösen a termékek fogyasztóinak és a szolgáltatások igénybe vevőinek a viselkedése és elvárásai. Háttérbe szorult az innováció fogalmának korábbi, döntően műszaki-technikai megközelítése, és a fogalom a gazdaság és a társadalom számos olyan területén felértékelődött Innovációról nem csak akkor beszélünk, ha teljesen új megoldás születik, hanem akkor is, ha a kérdéses megoldás egy adott szervezet számára új, vagy érdemben megújult, és egy adott szervezetet tesz eredményesebbé a piacon vagy képessé jobb minőségű szolgáltatások nyújtására. 8

Mire épül(het) az innováció? Ezt miért is „firtatjuk”? Azért, mert el kell tudnunk választani a köznevelési rendszer kötelező feladataitól! Alapvető fontosságú azoknak a tényezőknek az azonosítása, amelyek az innovációs folyamatok hordozói lehetnek Mit tudunk itt az iskolák belső világáról? a. Az innovációs politika hiánya vagy esetlegessége! Pedig e politika számára alapvető fontosságú azoknak a tényezőknek az azonosítása, amelyek az innovációs folyamatok hordozói lehetnek. Az alábbi tényezőket érdemes kiemelni: 1. az oktatási rendszer helyi szereplőinek innovációs törekvései, Lásd a részleteket a szekciókban! 2. az oktatáskutatáshoz való kapcsolódás (megismerés, befogadás, alkalmazás, együttműködés, tudás- továbbadás) 3. Interdiszciplináris kapcsolatok előtérbe helyezése (komplex programok, komplex/integrált tantárgyak, eltérő képzettségű szakemberek együttműködése stb.) 4. A sajátos szervezési megoldások terjedése (integráció, új módszerek, új szervezeti szintű együttműködések, (pl. hálózatok( pl. új típusú munkaközösségek : döntések utáni társadalmi hatások elemzése az iskolákban pl. az integráció helyi fogadtatása) az info-kommunikáció kívül és belül (technológia, stratégia) 9

Nézzük a gyakorlati tennivalókat!

Nemzeti Tehetség Program célkitűzései és a legfontosabb(nak tartható) CSEÖH- munkatársi feladatok 11

A tehetséggondozás „szereplői köre” Egy újabb feladat: a koordináció létrehozása és/vagy erősítése a szereplők között Kormányzati és önkormányzati szervek Oktatási intézmények Egyetemek és főiskolák Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Magyar Tehetséggondozó Társaság Tehetségpontok Tehetségtanácsok Pedagógiai intézetek Alapítványok Civil szervezetek, szülők, szülői szervezetek Sportegyesületek 12

Nézzük ezt egy kicsit bonyolultabban! 13

EGY TÉRSÉGI TEHETSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATI PROGRAM Pedagógiai Szakmai és Pedagógiai Szakszolgálat Miskolci Egyetem Debreceni Egyetem Megyében működő TST Iskolán kívüli tehetséggondozó civil szervezetek Egyházi Intézmények Megyei Tehetségsegítő Tanács (társadalmi összefogás) Állami fenntartó Egyházi fenntartó Önkormányzatok Megyében létrejött Tehetség Pontok Pedagógiai Szakszolgálat Tehetségkoordinátor Tankerületek tehetségkoordináló és tanácsadó tevékenysége Tanácsadás, továbbképzés TehetségazonosításTehetséggondozás Tehetséggondozó tankerületi munkaközösségek működtetése tehetségfejlesztő szakértők Óvodák Általános és középiskolák, kollégiumok, felsőoktatás Intézményi és tankerületi tehetséggondozó műhelyek, iskolán kívüli színterek Mentori hálózat Támogató programok Partneri hálózat Monitoring

Köszönöm a figyelmüket és folytatjuk a szekciókban ! 15

Szekció I. 16

Nézzük és vitassuk meg az adaptáció kérdését! 17

Egy másik kulcsfogalom: a tudás A Frascati Kézikönyv fordítói „ismeretanyagnak” fordították az angol „stock of knowledge” fogalmát… Tágabb innovációs perspektívában azonban a tudás szélesebb értelmezésével kell számolnunk, amely magába foglalja annak nem kodifikált és nem is kodifikálható formáit. („ünnepei tudás” és „hétköznapi tudás”) A modern innovációs gondolkodásnak megfelelően, kiemelt szerepe van az ún. tacit tudásnak, azaz a tudás azon formájának, amely a gyakorlatba ágyazottan létezik, és amelynek megosztása vagy átadása a tapasztalati tanulás sajátos formáit igényli 18

Az K+F+I elemek befogadásának, fejlesztésének és fenntartásának feltételei egy intézmény számára Hol lesz ebben a CSEÖH szerepe? A(z új) tudás befogadásának, alkalmazásának és továbbfejlesztésének képessége, illetve az erre való alkalmassá tétel – és az originális tudás+ fejlesztés létrehozásának képessége (creating and applying knowledge) az emberek képessé tétele arra, hogy innováljanak, (empowering people to innovate) – involválódás! A meglévő/szunnyadó innovációs energiák felszabadítása, (unleashing innovation) az innováció felhasználása a globális/ lokális/ glokális kihívások megválaszolására, (addressing global and social challenges through innovation): kommunikáció – és médiaképesség 19

Mire kell ügyelnünk? Nyilván arra, hogy egy adott intézmény/szervezet hogyan viszonyul az „innovációhoz”! 20

Termék-innováció Új vagy jelentősen megújított termék (vagy szolgáltatás). Magába foglalja a technikai jellemzők, összetevők, felhasznált szoftver vagy funkcionális sajátosságok, megújítását, mint pl. a termék felhasználóbarát jellege. pl. új curriculum, egy tanulást / tehetségfelismerést/gondozást/fejlesztést segítő szoftver megalkotása. Kérdés: a befogadás és alkalmazás 21

Szervezeti innováció Új szervezeti megoldás alkalmazása szervezetben vagy külső kapcsolatokban. Pl. tanárok közötti munka-megosztás új formája Ez az egyik kulcskérdés! Erről sokat kell(ene) beszélnünk! 22

Folyamat-innováció Új vagy érdemben megújított folyamat vagy módszer. Mindez magába foglalja az alkalmazott technikai megoldások, eszközök és/vagy szoftverek alkalmazásában bekövetkező érdemi változásokat. pl. új vagy érdemben megújított pedagógiai vagy tanulás- menedzsment megoldás bevezetése egy intézményben 23

Marketing innováció Új marketing megoldás, ami magába foglalhatja a termék dizájnjának, csomagolásának, terjesztésnek, a reklámnak vagy az árazásnak a megváltoztatását. Az oktatásban ez lehet egy oktatási szolgáltatás új típusú árazása, vagy egy új felvételi stratégia. 24

Két probléma, amelyet nehéz leküzdeni A hazai oktatásügy egyes csoportjainak tudástermelése egymástól izolált, s az egyes csoportok közötti tudásmegosztás általában nem működik megfelelően - és az iskolák? a.Tervezés (pl. munkaterv) b.Kivitelezés (az egytanáros modell abszolút túlsúlya) c.A hagyományos munkaközösségek zártsága Az oktatásról való tudás szélesebb társadalmi közvélemény számára történő eljuttatása, az oktatásügyi témák társadalmi kérdésekké tétele, megvitatása, s ezzel a társadalmi szereplők bekapcsolása a.pl. a szülők professzionális tudásának hasznosítása b.Szkepticizmus és elutasítása a média világával szemben 25

Ami gond… A tanároknak alapos ismeretekre van szükségük az általuk tanított szakterületen folytatott legújabb kutatások eredményeiről Ismerniük kell a legújabb kutatási eredményeket arra vonatkozóan, hogy valamit hogyan lehet megtanulni, illetve megtanítani. A szaktárgyi és pedagógiai tudományok területén végzett interdiszciplináris kutatások ismerete és az eredmények alkalmazása alapot nyúj(hat)tanak ahhoz, hogy a tanár olyan tanítási módszereket fejlesszen ki, amelyek sikerrel alkalmazhatóak különböző tanulók esetében is. 26

Hol lehet áttörni a szemléletet vagy feltörni az osztályterem ajtaját? A négy út stratégiája, amelyet érdemes megfontolni 1.Off –line tevékenység az iskolákban, ahol a pedagógus elszigetelten dolgozik 2.On –line, amikor már tevékenység által tanulnak és képesek magukat (is) értékelni – tudásközösségek születnek 3.A technológiai rendszerek előnyeinek a kihasználása – infokommunikációs előnyök felismerése és felhasználása 4.IKT alapú tevékenység – új típusú közösségek létrejötte Mi a különbség? A sebesség, amely tükrözi az innováció ütemét és intenzitását 27