A foglalkozási rehabilitáció szakmai és jogszabályi környezete Horváth Anikó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A civil szféra munkaerő-piaci lehetőségei, foglalkoztatási kapacitás növelése Ea: Tóth István.
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásához kapcsolódó támogatások Pressingné Bánkuti Ágnes
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
Foglalkozási Rehabilitációs Főosztály
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatása
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A komplex felülvizsgálatok és a fogyatékos emberek foglalkozási rehabilitációját megvalósító intézményrendszer működésének tapasztalatai,  a megváltozott.
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Munkajogi alapismeretek
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Munkáltatói Fórum, A foglalkozási rehabilitációs ügyintézők tevékenységének bemutatása Előadó: Kissné Kovács Marianna foglalkozási rehabilitációs.
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Horvát-Magyar Szakértői Akadémia szeminárium megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatása, rehabilitációs projektek.
A foglalkozási rehabilitáció és a munkáltatói befogadás alakulása
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
FOGLALKOZTATÁS BŐVÍTŐ TÁMOGATÁSOK ÉS KEDVEZMÉNYEK ÉV Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja, Szombathely Szombathely,
Fogyatékos munkavállalók foglalkoztatásának magyarországi keretei Előadó: Tatosné Takács Andrea június 23.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Munka és/vagy rokkantosítás?
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Kovács Nóra osztályvezető Munkaerő-piaci kapcsolatok osztály Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatása
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Az ÁFSZ szolgáltatásai az egészségkárosodott személyek rehabilitációjáért Horváth Anikó Katalin.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Könyvelői klub Bérkompenzáció Bérkompenzáció Magyar Közlöny: évi 157 száma 299/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet A munkabérek nettó értékének.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Foglalkoztatási támogatások, kedvezmények Előadó: Patai Ferencné Munkavállalási tanácsadó Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Gyöngyösi Kirendeltség.
Foglalkozási rehabilitáció a társadalmi integráció szolgálatában „Új utak és kihívások a foglalkozási rehabilitációban” Székesfehérvár január 29.
Postapartner Program: IV. ütem meghirdetése és információs nap Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Zalaegerszeg, 2009.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
1 A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható támogatások Székesfehérvár, január 29.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
Munkajogi ismeretek.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Egyéni vállalkozásból származó jövedelem adózása Mezőgazdasági kistermelők adózása TB járulékok.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE GYULAVÁRI TAMÁS
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
MUNKAVISZONY LÉTESÍTÉSE
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Előadás másolata:

A foglalkozási rehabilitáció szakmai és jogszabályi környezete Horváth Anikó

Társadalmi kirekesztődésük megaka- dályozásának legfőbb módja a foglalkoztatás A munka mint az anyagi lét biztosítéka A munka mint a társadalmi helyzet és az egyén identitásának kifejezője A munka mint a társas kapcsolatok forrása azzal hogy lehetőséget nyújt másokkal való beszélgetésre, találkozásra, A munka mint társadalmi orientációs keret, amely jelentősen hozzájárul az egyén önértékeléséhez A munka mint a nap és lényegében az élet időbeli struktúrájának alapegysége (Wacker 1976.)

70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához. (2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga évi XX. Törvény A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA

A munkához való jogot is úgy kell értel- mezni, hogy abba mindenfajta foglalko- zás, hivatás, „munka” megválasztásának és gyakorlásának szabadsága beletar- tozik. 21/1994. (IV. 16.) AB határozat

Jogképesség cselekvőképesség 8. § (1) A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes: jogai és köte- lességei lehetnek. 11. § (1) Cselekvőképes mindenki, aki- nek cselekvőképességét a törvény nem korlátozza vagy nem zárja ki. (2) Aki cselekvőképes, maga köthet szerződést vagy tehet más jognyilatko- zatot évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről

A korlátozottan cselekvőképes személy jognyilatkozata általános jelleg- gél, illetve a bíróság ítéletében meghatározott ügycsoportok tekintetében csak akkor érvényes, ha azt a gondnoka beleegyezésével vagy utólagos jóváha- gyásával tette. A cselekvőképtelen személy jognyilat- kozata – bizonyos kivételekkel - semmis; nevében gondnoka jár el.

76. § (1) A munkaviszony - ha törvény másként nem rendelkezik – munka- szerződéssel jön létre. (2) A munkaszerződést írásba kell foglalni. A munkaszerződés írásba foglalásáról a munkáltató köteles gondoskodni évi XXII. törvény a Munka Törvénykönyvéről

Munkaviszonyt munkavállalóként az létesíthet, aki tizenhatodik életévét betöltötte. Munkaviszonyt létesíthet – a fentiektől eltérően- a tizenötödik életévét betöl- tött, tanulmányokat folytató tanuló az iskolai szünet alatt. A tizenhat éven aluli fiatal munkavállaló munkaviszony létesítéséhez törvényes képviselőjének hozzájárulása is szük- séges.

A korlátozottan cselekvőképes sze- mélyek bármiféle hozzájárulás nélkül lehetnek munkavállalók.

Munkáltató kötelessége A munkáltató a megváltozott munkaké- pességű dolgozót köteles a) a munkakörülmények módosításával, elsősorban eredeti munkahelyén (munkakör) és szakmájában tovább foglalkoztatni, vagy b) a munkáltató működési körén belül a dolgozó egészségi állapotának, korának és képzettségének figyelembevételével megfelelő munkahelyre áthelyezni, illetőleg

Munkáltató kötelessége c) más munka végzésére betanítani, vagy szakképzésben részesíteni; d) szükség esetén az e célra létrehozott külön üzemrészben foglalkoztatni; e) részmunkaidőben alkalmazni; f) bedolgozóként foglalkoztatni, ha a munkáltató tevékenysége erre módot ad. 8/1983. EüM-PM együttes rendelet

Megváltozott munkaképességű mun- kavállalók foglalkoztatásának támo- gatási rendszere június30-ig Dotáció Bevétel, adóalap csökkentés Az Flt. alapján nyújtható foglalkozta- tást elősegítő támogatások A 177. korm rendelet szerinti költség- vetési támogatás

Rehabilitációs hozzájárulás A munkaadó a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációjának elősegítése érdekében rehabilitációs hozzájárulás fizetésére köteles, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 20 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint) évi IV. Tv 41/A. § (1)

a legalább húsz főt, és megváltozott munkaképességű munkavállalót több mint 5%-ban foglalkoztató gazdálkodó szervezetek és a szociális foglalkoztató részére jár. Nem igényelhetnek azok a kis- és középvállalkozások, ahol a foglalkoztatottak száma a húsz főt nem éri el, továbbá az egyéni vállalkozók, a non-profit szervezetek és a költségvetési intézmények sem. Dotáció a legalább húsz főt, és megváltozott munkaképességű munkavállalót több mint 5%-ban foglalkoztató gazdálkodó szervezetek és a szociális foglalkoztató részére jár. Nem igényelhetnek azok a kis- és középvállalkozások, ahol a foglalkoztatottak száma a húsz főt nem éri el, továbbá az egyéni vállalkozók, a non-profit szervezetek és a költségvetési intézmények sem.

Bevétel, adóalap csökkentés Az adózás előtti eredményt csökkenti: Az adózás előtti eredményt csökkenti: A legalább 50 %-ban megváltozott mun- kaképességű munkavállaló foglalkoztatása esetén személyenként, havonta a munka- vállalónak kifizetett munkabér, de legfeljebb az adóév első napján érvényes minimálbér, feltéve, hogy az adózó által foglalkoztatottak átlagos állományi létszáma az adóévben nem haladja meg a 20 főt évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról

A vállalkozói bevétel csökkenthető: a legalább 50 százalékban megváltozott munkaképességű alkalmazott foglal- koztatása esetén személyenként havon- ta az alkalmazottnak fizetett bérrel, de legfeljebb a hónap első napján érvényes havi minimálbérrel évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról

Flt. alapján nyújtható foglalkoz- tatást elősegítő támogatások Az Flt. alapján nyújtható foglalkoz- tatást elősegítő támogatások Foglalkoztatás bővítését szolgáló tá- mogatás: Hátrányos helyzetű személy munkavi- szony keretében történő foglalkoztatásá- hoz a munkabér és járuléka 50 %-ának, megváltozott munkaképességű személy esetében 60 %-ának megfelelő összegű támogatás nyújtható egyévi időtartamra

Megváltozott munkaképességű állás- kereső: a) akinek munkaképesség-csökkenésének mértéke - az OOSZI, MOSZI szakvéleménye szerint - legalább a 40 százalékot eléri, vagy b) aki a munkaképesség-csökkenésének mértékéről a a) pontban meghatározott szerv igazolásával nem rendelkezik, de - foglalkozás- egészségügyi szakellátó hely szakvéleménye alapján - megállapítható, hogy munkavállalási és munkahely-megtartási esélyei testi vagy szellemi károsodása miatt csökkentek

A Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészéből támogatás nyújtható meg- változott munkaképességű személyek foglalkoztatását elősegítő beruházás- hoz, valamint külön rendeletben meghatározott, beruházásnak nem minősülő bővítéshez, egyéb fejlesztési célú kifizetéshez. A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támo- gatása

Új támogatási rendszer átlátható, kiszámítható rendszer a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatásához,, azonos mértékű bértámogatásban részesülnek a védett és az integrált foglalkoztatást biztosító munkáltatók, megfelel az európai uniós versenyszabályoknak, külön válik a fejlesztő-felkészítő, és a munka-rehabilitációs foglalkoztatás.

Támogatási formák Bértámogatások Költségkompenzációs támogatás rehabilitációs költségtámogatás

Munkahelyi segítő személy Nem nyújtható támogatás, ha a segített munkavállaló munkakörébe tartozó érdemi feladatot lát el (kivéve betanítás) felügyeletét végzi, munkáját ellenőrzi vagy irányítja, részére nyújtandó segítő szolgáltatás- hoz kapcsolódó tevékenységet folytat.

Akkreditáció célja A munkáltatók akkreditációjának célja annak tanúsítása, hogy – az akkreditációs tanúsítványban meghatározott székhelyen, telephelyen, illetőleg fióktelepen – a munkáltató rendelkezik a foglalkoztatás tárgyi is személyi feltételeivel. Tevékenységével elősegíti a munkavállalók képességeivel elérhető legmagasabb szintű foglalkoztatás megvalósítását. [ [

Akkreditált munkáltatók akkreditált foglalkoztató, rehabilitációs foglalkoztató, védett foglalkoztató

Követelmény a munkáltató a munkavállalót saját maga foglalkoztassa, a munkavállaló a megváltozott munkaképes- ségéhez igazodó feladatokat lásson el, az egészségkárosodásból, illetőleg fogyaté- kosságból eredő munkateljesítmény-csökke- nés miatt a munkavállalót ne érje hátrány, és valós foglalkoztatásra kerüljön sor. Tilalmazott az átengedés, a kirendelés és a munkaerő-kölcsönzés.

Az akkreditációs díj összegét január 1- jei hatállyal a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a 26/2005. (XII. 27.) FMM rendeletében az alábbi melléklet szerint szabályozta típusa19 fő alatt* fő* fő* fő felett* 1000 fő felett* Alap50 E Ft 70 E Ft 80 E Ft 100 E Ft 150 E Ft Reh.150 E Ft 200 E Ft 300 E Ft 400 E Ft 500 E Ft Kiemelt E Ft 400 E Ft 600 E Ft 800 E Ft

Adatvédelem A megváltozott munkaképességű munka- vállalót foglalkoztató munkaadó nyilván- tartást vezet, amely tartalmazza a megváltozott munkaképességű munka- vállaló természetes személyazonosító adatait, a TB és adóazonosító jelét, a munkaképesség változásának mértékét, illetőleg a fogyatékosság tényét, továbbá az ezek igazolására szolgáló okirat másolatát. A nyilvántartást a munkáltató a foglalkoztatás megszűnését követő öt évig köteles megőrizni.

A kirendeltség fő funkciói Szolgáltatási tevékenység információ-öninformáció, információ-öninformáció, közvetítés, közvetítés, aktív eszköz alkalmazás, aktív eszköz alkalmazás, kapcsolattartás (álláskeresőkkel és munkaadókkal) kapcsolattartás (álláskeresőkkel és munkaadókkal) Tanácsadás Tanácsadás Hatósági tevékenység ellátások, aktív eszköz támogatások adminisztrációja

Tanácsadás pályaválasztási- és pályaorientációs tanácsadás munkavállalási tanácsadás rehabilitációs tanácsadás álláskeresési tanácsadás térségi (foglalkoztatási) tanácsadás pszichológiai tanácsadás

Integrált szolgáltatás kialakítása Integrált foglalkoztatási és szociális ellátó- és szolgáltató-rendszer létre- hozása a cél, amely összehangoltan képes kezelni az inaktivitást és a szociális hátrányokat, a munkaerő-piaci aktivitás ösztönzésére helyezve a hangsúlyt Integrált foglalkoztatási és szociális ellátó- és szolgáltató-rendszer létre- hozása a cél, amely összehangoltan képes kezelni az inaktivitást és a szociális hátrányokat, a munkaerő-piaci aktivitás ösztönzésére helyezve a hangsúlyt

Megváltozott munkaképességű személyek ellátó rendszereinek összehangolása A rokkant és a megváltozott munkaképességű emberek számára olyan új ellátó rendszert kell kialakítani, amelyben a rehabilitálható személyek számára a foglalkoztatás az elsődleges megoldás. A rokkant és a megváltozott munkaképességű emberek számára olyan új ellátó rendszert kell kialakítani, amelyben a rehabilitálható személyek számára a foglalkoztatás az elsődleges megoldás. Az egészségkárosodás és a komplex rehabilitációs szükséglet új, az orvos-szakértői minősítési rendszer helyébe lépő komplex szakértői minősítési és szükséglet-feltáró rendszerének kiépítés.

Szociális foglalkoztatás

Szocioterápiás foglakoztatás Bentlakásos intézmény a szocioterápiás foglalkozá- sok formáit az ellátást igénybe vevő életkorának és egészségi állapotának, képességeinek megfelelően választja meg. A szocioterápiás foglalkozások formái A szocioterápiás foglalkozások formái a) a munkaterápia, b) a terápiás és készségfejlesztő foglalkozás, c) a képzési célú foglalkozás. A munkaterápiában azok az ellátottak vehetnek részt, akik szakértői vélemény, ennek hiányában az intézményvezető megítélése szerint - nem alkalmasak a szociális foglalkoztatás keretében történő munkavégzésre.

Szociális foglalkoztatás munka-rehabilitációs foglalkoztásban résztvevők, akiknek foglalkoztatása in- tézeti jogviszonyban történik, amelynek időtartama nyugellátásra jogosít; a fejlesztő-felkészítő munkavégzésre alkalmas ellátottak – határozott időre létesített – munkaviszony keretében foglalkoztathatók.

Munka-rehabillitációs A munka-rehabilitáció célja a szociális intézményben ellátott személy munkakészségének, valamint testi és szellemi képességeinek munkavégzéssel történő megőrzése, illetve fejlesztése, továbbá a fejlesztő-felkészítő foglalkoz- tatásra való felkészítés. Nem haladhatja meg a napi 6 és a heti 30 órát, és el kell érnie a napi 4 vagy a heti 20 órát.

Fejlesztő felkészítő A fejlesztő-felkészítő foglalkoztatás célja a szociális intézményben ellátott személy szá- mára munkafolyamatok betanítása és fog- lalkoztatása révén az önálló munkavégző képesség kialakítása, helyreállítása, fejlesz- tése, valamint az ellátott felkészítése védett munka kere-tében, illetve a nyílt munkaerő- piacon történő önálló munkavégzésre. Nem haladhatja meg a napi 8 órát és a heti 40 órát.

A szociális foglalkoztatási támogatás évi összege Fejlesztő- felkészítő foglalkoztatás Munka- rehabilitáció órás foglalkoztatásához (Ft) Megnevezés Támogatás 1 fő 1 munkanapi

Köszönöm a figyelmet!