Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA."— Előadás másolata:

1 1 A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA

2 Miről lesz szó.… A fejlesztő célú szaktanácsadás célja, alapelvei. Folyamata és a hozzá kapcsolódó dokumentumok. Mit jelent a pedagógusnak, vezetőnek, szervezetnek? Miért érdemes kipróbálni? Jelentkezés folyamata. 2

3 Szerepek és hatáskörök 2014 őszétől szervezendő szaktanácsadói látogatások célja a pedagógusok egyéni fejlesztő célú támogatása, melynek során a szaktanácsadók: A pedagógussal közösen személyes szakmai fejlődési tervet készítenek Segítenek a pedagógus kompetenciák értelmezésében és a pedagógus portfólió összeállításába Tanácsokat adnak naprakész szakmódszertani kérdésekben 3

4 Szerepek és hatáskörök 4

5 5

6 6

7 A TÁMOP 3.1.5/12 kiemelt projektben megvalósuló fejlesztések A megújuló köznevelés rendszere Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Pedagógus továbbképzési rendszer Pedagógus életpálya nyomon követő rendszer – portfólió Pedagógusok előmeneteli rendszer – pedagógus életpálya A TÁMOP projektben az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI)szerepe 7

8 A szaktanácsadás, tantárgygondozás tevékenység jogi szabályozása 48/2012. (XII.) EMMI rendelete Szaktanácsadói tevékenységet az láthat el, aki pedagógiai intézetben pedagógiai szakértő vagy pedagógiai előadó munkakörben alkalmazásban áll, vagy aki erre megbízást kapott, és szerepel a szaktanácsadói névjegyzékben 8

9 Az új típusú szaktanácsadás, tantárgygondozás célja A pedagógus folyamatos szakmai fejlődésének támogatása, segítése A pedagógus munka hatékonyságának és minőségének javítása érdekében A kitűzött célok megvalósulását segítik dokumentumok: személyközpontú támogatás épít a pedagógus-kompetenciákra kapcsolódik a tanfelügyelethez és a pedagógusok minősítő értékeléséhez 9

10 Alapelvek Folyamatosság- Személyre szabott/egyéni - a pedagógus szakmai munkája áll a látogatás fókuszában, szaktanácsadó reflektál/visszajelez Egyenrangúság minden résztvevő kölcsönös tanulási folyamatként értelmezi a tevékenységeket 10 Megv á ltozott szaktan á csad ó i szerep

11 A szaktanácsadónak (és a szakmai támogatónak) nem feladata értékelni, minősíteni, kritizálni, „szakérteni”, faggatni Feladata viszont a fejlesztő célú, egyéni szaktanácsadás feltételeinek megteremtése kooperatív kommunikációt támogató módszerek külső erőforrásokat 11

12 A fejlesztő célú látogatás támogatása - dokumentumok Pedagógus számára szakmai anyagok, segédanyagok segítő dokumentumok Szaktanácsadó számára segítő dokumentumok Minőségbiztosítás elégedettségi kérdőívek által 12

13 A szaktanácsadó által támogatott folyamat hatása Pedagógus feltérképezi saját erősségeit, Kiválasztja azokat a területeket, amelyeken fejlődni szeretne, megfigyelési szempontokat készít. Szaktanácsadó Reflektál, rögzíti a folyamat további lépéseit Szervezet A szaktanácsadói szerep új típusú megközelítésének fontos eleme a szervezeti kultúra innovációja. 13

14 Ki a szaktanácsadó? „Sorstárs” „Helikopter” „Tükör” „Méhecske” Segít a folyamatos szakmai fejlődés kihívásainak azonosításában és megvalósításában 14

15 A szaktanácsadói képzésről- felkészítésről Pilot program – folyamatos tartalomfejlesztés –OFI felkérésre –megyei szinten –heti legalább 1 nap szaktanácsadás tantárgyi területeken Csak az végezheti ezt a feladatot, aki a képzést sikeresen elvégezte 15

16 Miben segít a szaktanácsadó a pedagógusoknak? Szakmai előmenetel (életpályamodell) támogatásában kompetenciaterületek., pedagógus szintleírások, portfólió készítés Pedagógus Szakmai Fejlődési Terv Hogyan segít a szaktanácsadó? 16

17 Miért érdemes kipróbálni? Jó a pedagógusnak… Jó az intézményvezetőnek… Jó az intézménynek… Jó a tanácsadónak… 17

18 A szaktanácsadói látogatások kötelező dokumentumai Látogatást megelőző dokumentumok: Tájékoztató (Pedagógusnak, vezetőnek) Önéletrajz (forma) Óravázlat sablon (előző, látogatott) Pedagógus önértékelés Szakmai tevékenység bemutatása Reflexió Pedagógiai szintleírások Tevékenység-megfigyelési szempontok Letölthető dokumentumok: https://www.ofi.hu/szaktanacsadoi-latogatasok- kotelezo-dokumentumai 18

19 A szaktanácsadói látogatások menete Időpont egyeztetés az intézménnyel Dokumentumok áttekintése – információk az intézményről és a pedagógusról – felkészülés a látogatásra Találkozás a vezetővel ( vezetői interjú) Első találkozás a pedagógussal ( pedagógus interjú) A pedagógus nevelőmunkájának megfigyelése a tanulócsoportban A látottak megbeszélése a pedagógussal A Pedagógus Fejlesztési Terv elkészítése A tanácsadói nap lezárása 19

20 Továbbképzések A koncepcióba foglalt képzésfejlesztési alapelvek a következők: jelenléti és/vagy blended megoldás Minden képzésbe beépül a szervező által biztosítandó után követés, amelynek valószínűleg lesznek választható és kötelező módjai 20

21 Néhány visszajelzés „ A szaktanácsadó személyisége pozitív hatással volt rám már az első pillanattól fogva, éreztem segítő szándékát.” „Jól esett a pozitív értékelés és biztatás, mivel régen volt már ilyenben részem, kissé izgultam, de kedves, megnyugtató személyisége hozzájárult ahhoz, hogy bátran megmutassam egyéniségemet, tudásomat és a csoportban végzett munkámat.” „Számomra tanulságos volt ez a látogatás, mert segítséget adott ahhoz, hogy milyen módon lehet még változatosabban megoldani a feladatokat és további fejlődésre inspirált.” „Olyan célokat fogalmaztak meg, amivel én is mint intézményvezető azonosulni tudok, elismerést „nyert" szakmai munkájuk, s segítséget kaphattak az örök innovatív hozzáállásukkal a továbblépésükhöz.” 21


Letölteni ppt "1 A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA."

Hasonló előadás


Google Hirdetések