Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, 2014. Készítette: Keszte Jánosné.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, 2014. Készítette: Keszte Jánosné."— Előadás másolata:

1 Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, 2014. Készítette: Keszte Jánosné

2 Történetiség Eredet: etika, görög, ethosz (érzület, jellem), belülről szabályoz a jóra erkölcs: magatartást irányító szabályok összessége, pedagógus etika: alkalmazott, foglalkozáshoz kötött, normatív A rendszerváltás után…  Független Pedagógus Fórum (1995)  Magyarországi Pedagógusok Egyesülete (1996; 2001)  Pedagógus szakmai etikai kódex  Hoffmann Rózsa (szerk.): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak NTK Bp.: 2003.  2007. Kutatás: kérdőíves felmérés  Helyi pedagógus etikai kódexek

3 Mi indokolta a dokumentum elkészítését? 1. Aktualitás  oktatás modernizációja  oktatás modernizációja - szerkezeti változások - szerkezeti változások - tartalmi változások - tartalmi változások 2. Hiánypótlás, gyakorlatiasság  változáskezelési módok - egyéni válaszok  változáskezelési módok - egyéni válaszok - stabilitásra való törekvés - stabilitásra való törekvés 3. Elmélet és gyakorlat összekapcsolása  a vezető szerepe - kommunikációérzékenység  a vezető szerepe - kommunikációérzékenység - problémamegoldó konfliktuskezelés - problémamegoldó konfliktuskezelés - együttműködés - együttműködés

4 Célmeghatározás Az iskola jövőképe, küldetése alapján:  közös cél, egységes szemlélet  közös cél, egységes szemlélet  nevelőtestület összefogása  nevelőtestület összefogása  azonos értékrend  azonos értékrend  következetes pedagógiai és szakmai munka  következetes pedagógiai és szakmai munka  hatékony konfliktuskezelés  hatékony konfliktuskezelés  őszinte problémafeltárás  őszinte problémafeltárás  építő jellegű kritika  építő jellegű kritika  kreatív megvalósítás  kreatív megvalósítás  jó szándék  jó szándék  tisztelet, megbecsülés  tisztelet, megbecsülés

5 A megvalósítás folyamata… 1. Értékek összegyűjtése, közös értékrend kialakítása, elfogadása  időterv: október - munkaértekezlet  időterv: október - munkaértekezlet  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség (felkészülés)  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség (felkészülés) 2. Az észlelt negatívumok (hiányosságok, hibák) feltárása kiscsoportokban  időterv: október - munkaközösségi megbeszélések  időterv: október - munkaközösségi megbeszélések  munkamód: kiscsoportos  munkamód: kiscsoportos  konfliktuskezelés: konfrontáció, nyílt kibeszélés (konkrét esetek)  konfliktuskezelés: konfrontáció, nyílt kibeszélés (konkrét esetek) 3. A csoportproblémák ütköztetése a nevelőtestület előtt (következmények tudatosítása)  időterv: november - munkaértekezlet  időterv: november - munkaértekezlet  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség

6 A megvalósítás folyamata… 4. A javasolt megoldási módok kidolgozása  időterv: decemberben folyamatos  időterv: decemberben folyamatos  munkamód: kiscsoportos  munkamód: kiscsoportos 5. A csoportok által javasolt megoldási módok elfogadtatása a nevelőtestülettel  időterv: január – nevelési értekezlet  időterv: január – nevelési értekezlet  munkamód: nevelőtestülettel közösen  munkamód: nevelőtestülettel közösen  konfliktuskezelés: kompromisszumkeresés  konfliktuskezelés: kompromisszumkeresés 6. Az elfogadott megoldási módok írásba foglalása, rögzítése  időterv: januárban folyamatos  időterv: januárban folyamatos  munkamód: egyéni, kiscsoportos  munkamód: egyéni, kiscsoportos

7 A megvalósítás folyamata… 7. Az elkészült dokumentum elfogadása, a nevelőtestület minden tagjának aláírása Részlet a kódexből … 2007 6.§ Feltárt probléma: Gyakori példát látunk a rosszul értelmezett szeretetre: a túlzott liberalizmus, a mindent megengedés a másik kolléga rovására történik. Gyakori példát látunk a rosszul értelmezett szeretetre: a túlzott liberalizmus, a mindent megengedés a másik kolléga rovására történik. Következmény: Következmény: Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Javasolt megoldási mód: A pedagógus őrizze meg a tekintélyét, tartassa be következetesen a házirendben foglalt szabályokat! A hatásköröket nem átlépve, tanulja meg a nemet mondás tudományát!

8 Módosítás 2013 6.§ Feltárt probléma: Mára jelentős javulást látunk ebben a problémakörben. A gyerekek nem Mára jelentős javulást látunk ebben a problémakörben. A gyerekek nem tudják kijátszani a pedagógusokat, mert a nevelők egyeztetnek, megbeszélik a tudják kijátszani a pedagógusokat, mert a nevelők egyeztetnek, megbeszélik a megoldási módokat, módszereket. megoldási módokat, módszereket. Következmény: Következmény: Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Javasolt megoldási mód: Továbbra is tegyük közkinccsé a nemet mondás tudományának leghatásosabb módszereit.

9 Részlet a kódexből…2007 Feltárt probléma: 17. § Feltárt probléma: Nem védjük meg egymást a külső vagy belső támadásokkal szemben. Következmény: Előbb-utóbb hallgatólagosan beleegyezünk abba, hogy a hátunk mögött okkal vagy ok nélkül bírálhatnak, támadhatnak bennünket. Így lassan mindenkire sor kerülhet, tovább csökkenti presztízsünket, s belülről gyengíti a tantestületet. Megoldási mód: Kolléga külső támadása esetén az adott kérdésben legyünk semlegesek, kívülállóként ne segítsünk felháborodni. Hozzáállásunkkal, mondandónkkal érjük el, hogy a bíráló forduljon bizalommal az érdekelthez, hogy tisztázhassák a helyzetet, megoldódjék a konfliktus. Kollégánk értékeinek, jó tulajdonságainak kiemelésével ellensúlyozzuk a negatív véleményt. Közös felelősségünk tantestületünk presztízsének emelése.

10 Módosítás 2013 Feltárt probléma: 17. § Feltárt probléma: Sokat javult a helyzet, az esetek döntő többségében nem vagyunk partnerek a kollégák - háta mögötti - bírálatában. Következmény: Előbb-utóbb hallgatólagosan beleegyezünk abba, hogy a hátunk mögött okkal vagy ok nélkül bírálhatnak, támadhatnak bennünket. Így lassan mindenkire sor kerülhet, tovább csökkenti presztízsünket, s belülről gyengíti a tantestületet. Megoldási mód: A korábbi megoldási módok mellett utasítsuk vissza határozottan a nem megfelelő stílust és hangnemet. Osszuk meg egymással a konkrét tapasztalatokat (esetmegbeszéléseken és/vagy belső továbbképzésen), illetve a leghatásosabb módszereket, „jó gyakorlatokat”.

11 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, 2014. Készítette: Keszte Jánosné."

Hasonló előadás


Google Hirdetések