Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Termelésmenedzsment Production Management

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Termelésmenedzsment Production Management"— Előadás másolata:

1 Termelésmenedzsment Production Management
I. Előadás (kibővített)

2 A termelési menedzsment fogalma
A termelési és szolgáltatási struktúra tervezésével és a működés folyamatosságának biztosításával, a termelési és szolgáltatási folyamat eredményességét érintő tényezők hatékony irányításával foglalkozik.

3 A vállalat mint rendszer

4 Termelésmenedzsment feladatai

5 A tervezés hierarchiája
Stratégia tervezés - hosszú időtávon : a piaci szegmens, a terméktípusok és a piaci részesedés kijelölése, s ebből adódóan a kapacitások, a kapacitások bővítésének meghatározása Taktikai tervezés - rövid időtávon: a termeléshez szükséges erőforrások hatékony felhasználási módjainak meghatározása, aggregált termékcsaládokkal és aggregált erőforrásokkal végzett optimalizálás a vállalati stratégia megvalósítása céljából, Operatív tervezés - nagyon rövid, napi, ill. óra távon: a munkafeladatoknak a megmunkáló egységekhez történő rendelése, a megmunkálási sorrend meghatározása az egyes gépeken, a szállítási anyagmozgatási feladatok kijelölése stb.

6 TERVEZÉSI SZINTEK ÉS JELLEMZŐIK
Tervezési egység Kulcskérdés Szervezeti szint Időtáv Igazgatóság, felsővezetés Fejlesztés, beruházás Stratégiai tervezés Vezértermék vagy pénz 3-5 év Kapacitás-elosztás Aggregált tervezés Felsővezetés Termékcsalád 1 év Termelési vezérprogram készítés Negyedév/hónap Kapacitáskihasználás, időzítés Termék Szakvezetés felső szintje Durva termelésprog-ramozás Aktuális erőforrások Szakvezetés középszint Hét/dekád Termék Finomprog-ramozás Szakvezetés középszint nap Összetevők Erőforrások

7 A termelési funkció kapcsolata más szervezeti funkciókkal és a környezettel

8 Néhány tervezési szempont a szoros és laza fogyasztó kapcsolat esetében

9 Az aggregált terv Közép távra (6 -18 hónapra) szóló tervezés, amely termékcsoportok, vagy viszonylag homogén termékhalmazok termelési rátáját határozza meg. Az aggregált tervezés fő célja, hogy meghatározza a termelési ráta, a munkaerő szint és a készletek optimális kombinációját. Az aggregált terv a részletes üzleti terv része. Az aggregált tervből kell levezetni a pontos gyártási feladatokat, majd elkészíteni ezek részletes (technológiai - gyártás-szervezési) menetterveit és időbeni ütemezését.

10 termelés-tervezés helye
Az aggregált termelés-tervezés helye

11 Az aggregált tervezés módszere
Az aggregált tervezés során nem konkrét termékekkel számolnak, hanem aggregált termékekkel, termékcsoportokkal. Az aggregálás során a termékeket átlagtermékként veszik számításba, majd a rövid távú tervezés során bontják azokat tovább termékcsaládokra és egyedi termékekre.

12 INTEGRÁLT TERMELÉSTERVEZÉS ÉS IRÁNYÍTÁS
Stratégia Kereslet-menedzsment Erőforrás-menedzsment Aggregált termelési terv Értékesítési terv Termelési vezérprogram Erőforrás-szükséglet tervezés Beszerzés és termelés ütemezés Végrehajtás

13 Az aggregált tervezés lépései

14 Aggregált tervezés = kereslet és kínálat összehangolása Kereslet szabályozás

15 Aggregált tervezés = kereslet és kínálat összehangolása Kínálat szabályozás

16 Alkalmazkodás változó létszámmal (vagy változó munkaidővel)
kereslet Termelés – változó létszámmal

17 Alkalmazkodás készletezéssel
kereslet Termelés Készletezés

18 Alkalmazkodás alvállalkozásba adással
kereslet Termelés alvállalkozásba adás

19 Alkalmazkodás kiegészítő termékkel
1. termék kereslet 1. termék termelés 2. termék kereslet 2. termék termelés

20 Költségfajták az aggregált tervezés szempontjából
- az alapvető termelési költségek - az adott termék gyártása során felmerülő fix és változó költségek - a termelési volumen változtatásával összefüggő költségek - pl. a munkaerő felvételének, betanításának, elbocsátásának költségei - készlettartási költségek - a lekötött tőke, a raktározás, a biztosítás, az adózás, a hulladék, az elavulás stb. költségek, - hiányköltségek - amelyek nagyon nehezen számszerűsíthetők, mint a jó hír elvesztésének költségei, a késlekedő szállításból adódó költségek, elmaradt bevételek.

21 A vállalat mint rendszer

22 A vállalat mint rendszer

23 Vállalati rendszermátrix elemei
1.) Az erőforrás - produktum mátrix A vállalat erőforrásainak és produktumainak kapcsolatait lineáris és determinisztikus kapcsolatként - az erőforrás-felhasználási koefficiensek segítségével - írják le. Az E-P mátrix a gyártási operációs teret adja meg. 2.) Számszerűsíthető környezeti kapcsolatok (környezeti mátrix) A piaci értékesíthetőséget és az értékesítés kondícióit mutatja be, - azaz a piaci operációs teret adja meg.

24 Erőforrás-produktum mátrix

25 Környezeti mátrix

26 A vállalati rendszermátrix értelmezése
E1 : a11 x1 + a12 x a1 i x i a1 n x n < b1 E2 : a21 x1 + a22 x a2 i x i a2 n x n < b2 Ei : ai1 x1 + ai2 x ai i x i ai n x n < bi Em : am1 x1 + am2 x am i x i am n x n < bm Cél: f1 x1 + f2 x fi xi fn xn =MAX

27 Erőforrás-produktum kapcsolatfajták


Letölteni ppt "Termelésmenedzsment Production Management"

Hasonló előadás


Google Hirdetések