Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kvantitatív módszerek Készítette: Dr. Csizmadia Tibor 10. Előrejelzés - Forecasting.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kvantitatív módszerek Készítette: Dr. Csizmadia Tibor 10. Előrejelzés - Forecasting."— Előadás másolata:

1 Kvantitatív módszerek Készítette: Dr. Csizmadia Tibor 10. Előrejelzés - Forecasting

2 Az előadás felépítése •Előrejelzés alapfogalmai •Előrejelzési módszerek •Előrejelzés - példák

3 Előrejelzés - alapfogalmak Mottó: egy biztos – minden bizonytalan Az előrejelzés a jövőbeni események megjósolásának tudománya és művészete Miért tudomány? Miért művészet?

4 Az előrejelzés időhorizontja szerint 1. Rövidtávú előrejelzés: max. 1 évig tart, de általában nem hosszabb 3 hónapnál. (operatív szint) –Beszerzés ütemezés –Szabadság tervezés –Beszállítói keretszerződések 2. Középtávú előrejelzés: ált. 3 hónap és 3 év közötti időhorizontot ölel át (taktikai szint) –Termeléstervezés –Költségvetés tervezése –Értékesítés tervezése

5 Az előrejelzés időhorizontja szerint 3. Hosszú távú előrejelzés: ált. 3 év, vagy annál hosszabb időhorizont (stratégiai szint) –Új termék tervezése –K + F tervezése –Tőkeráfordítás tervezése Rövid távú előrejelzés sokkal pontosabb, mint a másik kettő.

6 Az előrejelzés típusai alkalmazási terület szerint 1.Gazdasági előrejelzés: pl. gazdasági növekedés, infláció 2.Műszaki előrejelzés –A műszaki fejlődés rátájával foglalkozik –Milyen új technikák, módszerek, eljárások várhatóak 3.Igényelőrejelzés –A szervezet produktuma iránti igény előrejelzését jelenti –Ez irányítja a vállalat tevékenységeit (pl. HE tervezés, beszerzés, termelés, kapacitástervezés)

7 Az előrejelzés típusai irányultság szerint 1.Külső: a környezetre vonatkozik, több a kevésbé befolyásolható tényező. pl. infláció 2.Belső: a vállalat belső jellemzőire vonatkozik, több a befolyásolható elem. pl. gépek életkora

8 Az előrejelzés stratégiai fontossága Ez az egyetlen becsült igény, amely a vállalat tevékenységét alapvetően meghatározza mindaddig, amíg a tényleges igény ismertté nem válik. Ez az előrevetített igény jelenti a döntések alapját sok vállalati területen. pl. –Emberi erőforrás (bérlés, képzés, elbocsátás) –Kapacitás: alacsony kapacitás kielégítetlen keresletet, míg a túlzott kapacitás túlzott költségterhet okoz.

9 Előrejelzési módszerek Kvantitatív Oksági •Bemenet – kimenet (eladás – vásárlás) •Ekonometrikus (matematikai modellel történő leírás) •Box – Jenkins (MÁ és a feltételes valószínűség kombinációja) Automata előrejelzés •Multiplikatív •Exponenciális •Mozgó átlag

10 Előrejelzési módszerek Kvalitatív Életciklus elemzés Delphi Történelmi analógia Szakértői vélemény Marketing teszt

11 Kvantitatív előrejelzés •Matematikai modellek •Matematikai összefüggések •Okozati összefüggések (ha, akkor) •Múltbeli adatok •Általában rövidebb távú előrejelzésekre

12 Kvalitatív előrejelzés •Döntéshozó intuíciója •Személyes tapasztalat •Értékrendszer •Szakmai ítélőképesség •Általában hosszabb távú előrejelzésekre •Stratégiai döntések megalapozására

13 Előrejelzés megbízhatósága Átlagos abszolút eltérés: MAD Előrejelzés hibájának futó összege: RSFE Követő Jel: TS

14 Idősoros előrejelzés

15 Egyszerű átlag

16 Egyszerű mozgó átlag Állandó trend esetén

17 Egyszerű mozgó átlag Mottó: egy biztos – minden bizonytalan Az előrejelzés a jövőbeni események megjósolásának tudománya és művészete Miért tudomány? Miért művészet? Változó trend esetén

18 Súlyozott mozgó átlag •Előrejelzés •Súlyok: •Adatok: Aug.95 Szept.100 Okt.110 Nov.? IdőszakJelen-2 Súly321

19 Exponenciális illesztés Új előrejelzés = elmúlt időszaki előrejelzés + α * (utolsó periódus aktuális igénye – utolsó időszakra vonatkozó előrejelzés) α: illesztési konstans (általában 0,05<α<0,5) Ha α kicsi: a múlt adatai nagyobb súllyal szerepelnek Ha α nagy: inkább a jelen adatain van a hangsúly Ha nincs, akkor az első „n” érték átlagát vesszük, ahol n=2/α - 1

20 Összehasonlítás Mottó: egy biztos – minden bizonytalan Az előrejelzés a jövőbeni események megjósolásának tudománya és művészete Miért tudomány? Miért művészet?

21 Idősor extrapolációja

22 Idősor extrapolációja – vigyázat! A jó illeszkedés nem minden, hogyan folytatódik? A természetes összefüggés?

23 Idősor minták •Véletlen –Nincs minta •Trend –Lineáris (alapértelmezett) és nemlineáris •Szezonális ingadozás –Ismétlődés állandó intervallumokban •Ciklikus –A gazdaság hosszú távú alakulása

24 Idősor minták A vizsgált paraméter értéke Trend Véletlen ingadozás Szezonális ingadozás

25 Függvényillesztés

26 Előrejelzési rendszer 9 lépése 1.Előrejelzés céljainak definiálása 2.Előre jelezni kívánt ‘paraméter’ kiválasztása 3.Időhorizont megválasztása (rövid, közép, hosszú) 4. Az alkalmazott módszer kiválasztása 5.Adatgyűjtés 6.Validálás (a választott módszer alkalmasságának ellenőrzése) 7.Előrejelzés végrehajtása 8.Eredmények felhasználása (implementálás) 9.Összevetés: előrejelzés hibájának vizsgálata

27 Az előrejelzés tényezői az idő függvényében Időhorizont TényezőRövidKözépHosszú GyakoriságleggyakoribbritkábbLegritkább HalmaztermékegyedtermékcsaládTeljes kihozatal Modell típusMÁ, EXP, SMÁ Trendkvalitatív Vezető bevo- násának foka kicsiközepesnagy Költségalacsonyközepesmagas

28 Döntési szempontok az előrejelzés lehetséges változatai közül való választás során –Múltbeli adatok elérhetősége - módszer –Költségek – módszer bonyolultsága –Előrejelzés időhorizontja –Adatok változékonysága és konzisztenciája – összefüggések, változások –Mely életszakaszban van a termék – eltérő előrejelzési módszer szükséges

29 A jó előrejelzés •Jól időzített •Pontos •Megbízható •Jelentős egységeknél legyen •Írásban rögzített •Könnyen érthető, könnyen használható technikájú

30 Előrejelzés - példa Tanácsadócég bevételei (ezer EUR): Mekkora a novemberi várható bevétel, és milyen az előrejelzés pontossága? Használt módszerek: exponenciális illesztés (α=0,3), SMÁ (3-2-1) VVIVIIVIIIIXXXI 70,068,564,871,771,372,8?

31 Előrejelzés - példa Üdítőitalt értékesítünk többek között egy kiskereskedésben. Az elmúlt időszakban az alábbi eladási darabszámot regisztráltuk (db karton): Mekkora lesz a várható értékesítés 2009-ben? Használt módszer: Lineáris függvényillesztés ?

32 10.


Letölteni ppt "Kvantitatív módszerek Készítette: Dr. Csizmadia Tibor 10. Előrejelzés - Forecasting."

Hasonló előadás


Google Hirdetések