Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tökéletes verseny és monopólium. A tökéletes versenypiac jellemzői. Egy termék piacának jellegét, formáját vagy szerkezetét meghatározó tényezők: 1. piaci.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tökéletes verseny és monopólium. A tökéletes versenypiac jellemzői. Egy termék piacának jellegét, formáját vagy szerkezetét meghatározó tényezők: 1. piaci."— Előadás másolata:

1 Tökéletes verseny és monopólium

2 A tökéletes versenypiac jellemzői. Egy termék piacának jellegét, formáját vagy szerkezetét meghatározó tényezők: 1. piaci szereplők száma és nagysága; 2. piacra lépés feltételei; 3. termék jellege; 4. piaci szereplők befolyása az áralakulásra; 5. az információhoz való hozzájutás lehetőségei.

3 A tökéletes versenypiac jellemzői A tökéletes piaci verseny (kompetitív piac): az a piaci forma, amelyben a piaci szereplők száma nagy, a piac végtelenül nagy egy-egy szereplőkhöz képest, a termék homogén, a piacra jutás szabad, a szereplők árelfogadók, az információk szabadok.

4 A tökéletes verseny Optimális termelés esetén MC=P, ezen kívül vannak nevezetes pontok:

5 Költségek - példa 4. Egy vállalat termelési függvénye: Q=(KL) 1/2 A rövid távon rendelkezésre álló tőke mennyisége K=16, egységnyi munka ára 128 euró, egységnyi tőke ára 200 euró. Írjuk fel a vállalat változó- és teljes költségfüggvényét! Írjuk fel az átlagos változó, átlagos fix és átlagköltség függvényét, valamint a határköltség függvényt! Határozzuk meg azt a termelési szintet, ahol a munka átlagterméke maximális! Határozzuk meg a fedezeti és az üzemszüneti pontokat !

6 Költségek - példa 5. Egy vállalat költségeiről a következő információk állnak rendelkezésre: VC=q 3 – 6q q Annál a termelési mennyiségnél, ahol a munka átlagterméke maximális, ott az átlagos fix költség 400. Mekkora a vállalat fix költsége? Mekkora a vállalat profitja?

7 Tökéletes verseny - esetek TartományProfitÁllapot P > ACminpozitívNyereséges szakasz P = ACminzérusFedezeti pont AVCmin

8 Tökéletes verseny - példa 6. Egy kompetitív vállalat változó költség függvénye: VC = q q. Termékének piaci ára 220, az átlagos fix költség 40 pénzegység a profitmaximalizáló kibocsátás mellett. Mekkora a piaci ár abban az esetben ha a vállalat csak normálprofitot realizál?

9 Tökéletes verseny - példa 7. Egy profitmaximalizáló kompetitív vállalat határköltség görbéjének egyenlete: MC = 0,1q + 4. A teljes költség egyenlete: TC=0,05q 2 + 4q Mennyit termel és mekkora profitot realizál a vállalat ha a piaci ár 10Ft/db? Milyen áron termelne a vállalat az üzemszüneti pontban? Határozzuk meg a vállalat kínálati függvényét! Határozzuk meg azt az ártartományt amelyben a vállalat rövid távon még veszteség esetén is termel!

10 A tökéletesen versenyző vállalat hosszú távon Hosszú távon mindegyik vállalat: - a fedezeti pontjában termel; - csak normálprofitot ér el; - a hosszú távú egyensúlyi helyzetben van.

11 Tökéletes verseny hosszú távon - példa 8. Egy tökéletesen versenyző iparágban a piaci keresleti függvény: Q=20000-P A tökéletesen versenyző piac egyik vállalatának teljes költségfüggvénye : LTC = 5q q A piacon működő mindegyik vállalat optimális termelés esetén egységnyi gazdasági profitot realizál és költségfüggvényeik egyformák. Mekkora az iparágban működő vállalatok száma?

12 Tökéletes verseny hosszú távon - példa 9. Egy kompetitív vállalat hosszú távú költsége: LTC = q q q. Az iparág keresleti görbéje: P=372-1,12Q. Mekkora a vállalatok száma hosszú távú egyensúly mellett a piacon?

13 A monopólium kialakulásának okai A monopóliumok kialakulásának okai: a minimálisan hatékony méret (a kibocsátás azon szintje, amelyik a kereslet nagyságához viszonyítva minimalizálja az átlagos ktg-et) túl nagy a piac méretéhez viszonyítva. Ebben az esetben – ha még a piac mérete sem növelhető – az iparág szabályozás, vagy más állami beavatkozás tárgya lesz

14 A monopolpiac jellemzői A monopolpiac a szabadverseny ellentéte, vagyis: egyetlen vállalat van jelen (így a vevő nem választhat az eladók között) az adott terméket egyetlen vállalat állítja elő a termék nem helyettesíthető nincs versenytársa, hiszen egyetlen vállalat sem képes a piacra belépni így a termék áráról maga a vállalat dönt és ő birtokolja az összes információt.

15 Monopólium A teljes bevétel az ár és az eladott mennyiség szorzata :TR = P(Q)·Q A keresleti függvény miatt az ár (P) a megtermelt mennyiségtől (Q) függ; Legyen P = a - b·Q Ekkor MR = a - b·2·Q, és MR = P·(1-1/|ε|)

16 A monopólium akkor ér el legtöbb profitot, ha olyan termelési mennyiséget választ, hogy a határköltsége és határbevétele egyenlő legyen. Maximális a profit, amikor MC = MR.

17 Jóléti összehasonlítás : A monopólium kevesebbet és magasabb áron visz piacra, mint amennyi a teljesen azonos költséggel termelő, tökéletes verseny iparágának kínálata lenne.

18 A monopólium A: monopólium profitja B: fogyasztói holtteherveszteség C: termelői holtteherveszteség

19 Monopólium - példa 10. Egy monopóliumról a következő információk állnak rendelkezésre: MR=1500-2Q, és MC=300+Q. Határozzuk meg a vállalat kibocsátását és az általa kialakított piaci árat! Mekkora az iparágban realizálható fogyasztói és termelői többlet nagysága?

20 Monopólium - példa 11.Egy profitmaximalizáló monopólium teljes költsége TC = 30q Feltételezve, hogy a terméke iránti kereslet árrugalmassága -2,5, akkor mekkora lesz a profitmaximalizáló ár?

21 Monopólium - árdiszkrimináció Elsőfokú árdiszkrimináció – a monopólium minden fogyasztó rezervációs árát ismeri és mindegyiknek ezen az áron adja el a terméket; Másodfokú árdiszkrimináció – a monopólium a vásárolt mennyiség alapján határoz meg különböző árakat; Harmadfokú árdiszkrimináció – a monopólium a fogyasztókat két csoportra osztja, és a különböző csoportoknak eltérő árat határoz meg.

22 Monopolista árdiszkrimináció - példa 12.Egy monopólium két elkülönült piacra termel. Az első piac keresleti függvénye: Q 1 = 100 – P 1,, A második piac keresleti függvénye: Q 2 = 300 – 2P 2. A vállalat teljes költség függvénye: TC = Q 2 / Q. Mennyivel tudja a vállalat növelni a profitját, ha harmadfokú árdiszkriminációt hajtana végre?

23 Monopolista árdiszkrimináció - példa 13.Egy harmadfokú árdiszkriminációt alkalmazó monopólium két piacán a keresleti görbe egyenlete: Az első piac keresleti függvénye: P 1 = 100 – Q 1,, A második piac keresleti függvénye: P 2 = 600 – 0,5Q 2. Az első piacon az optimális diszkrimináló ár mellett az árrugalmasság értéke -1,5. Mekkora a második piacon alkalmazott diszkrimináló ár?


Letölteni ppt "Tökéletes verseny és monopólium. A tökéletes versenypiac jellemzői. Egy termék piacának jellegét, formáját vagy szerkezetét meghatározó tényezők: 1. piaci."

Hasonló előadás


Google Hirdetések