Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A kondícionális képességek felosztása, fejlesztési lehetőségei és módszerei, különös tekintettel az alsó tagozatra.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A kondícionális képességek felosztása, fejlesztési lehetőségei és módszerei, különös tekintettel az alsó tagozatra."— Előadás másolata:

1 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A kondícionális képességek felosztása, fejlesztési lehetőségei és módszerei, különös tekintettel az alsó tagozatra 1.

2 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A képességek felosztásának alapja: Külső megnyilvánulásuk: mennyiség, időtartam A mozgás közbeni biológiai, fizikai, pszichikai, biokémiai jellemzők

3 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Testi – motoros – képességek: Kondícionális – energetikai háttér Koordinációs – idegi szabályozás Hajlékonyság, izületi mozgékonyság (Nádori L. 1978)

4 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Kondícionális képességek: A sportteljesítmény feltételeként szereplő azon testi képességek csoportja, amelybe az erő, a gyorsaság és az állóképesség tartozik. (konditio=feltétel)

5 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Rostfajták: Fehér – gyors - ”A” Vörös – lassú- „C” A rosttípusok aránya az emberben öröklött tulajdonság! A kondícionális képességek edzése bizonyos szintig egymást segítik, de később egymást gátolják → élsport

6 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A kondícionális képességek alapja a vázizomzat: ERŐ: az izom kontraktilitása (rosttípus, szám, keresztmetszet) ÁLLÓKÉPESSÉG: Az izom energiaellátottsága (anyagcsere) GYORSASÁG: az ideg-izom kapcsolatok minősége

7 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Az erő Biológiai alapfogalom: külső ellenállások és a mozgás közben fellépő belső ellenállások legyőzésének képessége aktív izommunkával

8 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Az erőkifejtés fajtái: 1. Az ellenállás nagysága szerint 2. Testtájak szerint 3. Testtömeghez való viszonyítás szerint

9 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A: az ellenállás nagysága szerint Statikus - izometriás Dinamikus – izotóniás, anizometriás Koncentrikus Excentrikus Izokinetikus Intermediális

10 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Az erőkifejtés fajtái: B: testtájak szerint: kar, hát, has, láb stb… C: Testtömeghez való viszonyítás szerint: relatív erő

11 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Az erőteljesítmény függ: Az izmok keresztmetszetétől A résztvevő rostok számától

12 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Hatás szerint: Sokoldalúan fejlesztő Speciálisan fejlesztő, pl. testtartásjavítás

13 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Az erőfejlesztés általános szempontjai: évtől felfelé Sokoldalúan, mindenoldalúan Bemelegítés után Fokozatosság Kis ellenállás Saját testsúly

14 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Erőfajták: Alaperő: az életkornak megfelelő erőkifejtésre való képesség. Maximális erő: maximális működési egység egyidejű aktiválásával kifejtett erő Relatív erő: a testsúlyhoz viszonyított erőkifejtésre való képesség: max.erő/testtömeg

15 Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Erőfajták: Erő állóképesség: közepes ellenállások tartós vagy magas ismétlésszámú leküzdése (evezés, kajak, kerékpár) Gyorserő -robbanékonyság: nagy ellenállások nagy gyorsaságú összehúzódással való leküzdése; az ideg-izomrendszer képessége


Letölteni ppt "Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A kondícionális képességek felosztása, fejlesztési lehetőségei és módszerei, különös tekintettel az alsó tagozatra."

Hasonló előadás


Google Hirdetések