Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései"— Előadás másolata:

1 A helyi önkormányzati képviselők választásának anyagi és eljárási jogi szabályai

2 Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Választójog, a választások alapelvei Alaptörvény átmeneti rendelkezései választójog, következő választás időpontja 2010. évi L. törvény – Övjt. anyagi jogi szabályok 2014-től nemzetiségi kedvezmény 1997. évi C. törvény – Ve. eljárási jogi szabályok Miniszteri rendeletek végrehajtási, pénzügyi részletszabályok

3 Választójog szavazati jog választhatóság magyar állampolgár
uniós állampolgár bevándorolt, letelepedett, menekült nagykorúság magyarországi lakóhely nincs megfosztva választójogától lakóhelyén vagy bejelentett tartózkodási helyén Nemzetiségi jelölt, aki nemzetiségi szervezet jelöltje, a település nemzetiségi névjegyzékében szerepel, magyar állampolgár, nyilatkozatot tesz nemzetiséghez tartozásáról

4 Önkormányzati választási rendszerek I.
(fő)polgármester önkormányzati képviselő vagy kevesebb lakosú településen egyéni listás választás nél több lakosú településen vegyes választás (egyéni választókerület és kompenzációs lista) fővárosi, megyei közgyűlés

5 (Fő)polgármester választás
A település egy választókerület. Ajánlás vagy kevesebb lakos – 3 % lakos – 2 % (min. 300) felett – 1 % (min ) főpolgármester 2 % Választás szavazólapon ABC-sorrend 1 választópolgár - 1 szavazat legtöbb szavazatot elérő jelölt nyer (szavazategyenlőség esetén időközi választás)

6 Egyéni listás választás I.
A település egy választókerület Testület létszáma 100 lakosig 2 fő 1 000 lakosig 4 fő 5 000 lakosig 6 fő lakosig 8 fő Ajánlás 1 % Választás szavazólapon ABC-sorrendben 1 választópolgár – több szavazat (2-8) legtöbb szavazatot elérő jelöltek nyernek (szavazategyenlőség esetén sorsolás) 2/4/6/8 képviselő + polgármester = páratlan létszámú testület

7 Egyéni listás választás II.
Nemzetiségi kedvezmény egyéni listán feltétele: a választás kitűzésekor a választópolgárok legalább fele az adott nemzetiség nemzetiségi névjegyzékében is szerepelt. Ha nem szerez mandátumot adott nemzetiség egyetlen jelöltje sem, meg kell állapítani az egyéni listán legkevesebb szavazattal mandátumhoz jutó jelöltre leadott érvényes szavazatok 2/3-át. Kedvezményes mandátumhoz jut a nemzetiségnek az a jelöltje, aki az így megállapított szavazatszámnál többet ér el. Az elnyert kedvezményes mandátummal bővül a képviselő-testület létszáma.

8 Vegyes választás I. egyéni választókerület + kompenzációs lista
Testület létszáma Lakosságszámhoz igazodik, min .8 egyéni + 3 komp. Egyéni választókerület Ajánlás 1 % Választás szavazólapon ABC-sorrend 1 választópolgár - 1 szavazat legtöbb szavazatot elérő jelölt nyer (szavazategyenlőség esetén időközi vál.)

9 Vegyes választás II. Kompenzációs lista Listaállítás Mandátumszerzés
az egyéni választókerületek felében jelölt állítása Mandátumszerzés töredékszavazatok alapján %-os küszöb arányos mandátumkiosztás listán elfoglalt hely sorrendjében Nemzetiségi kompenzációs lista Nemzetiségenként külön-külön nemzetiségi kompenzációs listára kerül valamennyi, az egyéni választókerületben indult nemzetiségi jelöltet. A nemzetiségi kompenzációs lista a választókerületben összesített töredékszavazatok arányában kap mandátumot. A nemzetiség kompenzációs listáról a jelöltek az egyéni választókerületben megszerzett szavazataik száma szerinti sorrendben szereznek mandátumot. (Szavazategyenlőség esetén sorsolás dönt.)

10 Vegyes választás III. Nemzetiségi kedvezmény kompenzációs listán
feltétele: a választás kitűzésekor a választópolgárok legalább 25 %-a az adott nemzetiség nemzetiségi névjegyzékében is szerepelt. Ha nem szerez mandátumot adott nemzetiség egyetlen jelöltje sem egyéni választókerületben vagy kompenzációs listán, , meg kell állapítani az egyéni választókerületben mandátumot szerzett képviselőkre leadott szavazatok átlagának 2/3-át. Egy kedvezményes mandátumhoz jut nemzetiségi kompenzációs lista, ha a fenti számnál több töredékszavazazatot szerzett. Az elnyert kedvezményes mandátummal bővül a képviselő-testület létszáma.

11 Megyei közgyűlés választása
A megye egy választókerület (a megyei jogú város nem része) Testület létszáma lakosig minden után 1 fő (min. 15 fő) lakosig 20 + a feletti minden lakos után 1 fő lakos 30 + a feletti minden lakos után 1 fő Listaállítás 1 % (de a közös listához min ajánlás) Mandátumszerzés leadott szavazatok alapján %-os küszöb arányos mandátumkiosztás listán elfoglalt hely sorrendjében

12 Fővárosi közgyűlés választása
A főváros 1 választókerület Testület létszáma lakosonként 1 fő Listaállítás 12 kerületben kompenzációs lista állítása Mandátumszerzés leadott szavazatok alapján %-os küszöb arányos mandátumkiosztás listán elfoglalt hely sorrendjében

13 Választási szervek Választási bizottságok
Feladatuk a választás törvényességének biztosítása és az eredmények megállapítása Országos Választási Bizottság (5 fő + 5 fő delegált) 20 Területi Választási Bizottság (3 fő + delegáltak) 1 250 Helyi Választási Bizottság (3 fő + delegáltak) Szavazatszámláló Bizottság delegált tag a szavazatszámláló bizottságokba

14 Választási szervek Választási irodák Állami feladatok ellátása:
a választás előkészítése, szervezése a lakosság közszolgálati tájékoztatása Országos, területi, egyéni választókerületi , helyi választási irodák (40-50 ezer fő)

15 Választási feladatok I.
legközelebb 2014 októberében 5 évre 1 forduló A köztársasági elnök tűzi ki Az időközi választásokon a jelenleg hatályos Ve-t kell alkalmazni, 2014-től az új Ve. szabályai lesznek irányadók. (Ezek jelenleg még kidolgozatlanok.)


Letölteni ppt "Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései"

Hasonló előadás


Google Hirdetések