Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 6.25. Szállodák eredménygazdálkodása„Jövedelmezőség”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 6.25. Szállodák eredménygazdálkodása„Jövedelmezőség”"— Előadás másolata:

1 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodák eredménygazdálkodása„Jövedelmezőség” 1.Eredménygazdálkodás elmélete „Gazdálkodás elmélet” 2. Eredménygazdálkodás„Eredménygazdálkodás” 3. Költségcsökkentés vezetői döntései„Költségcsökkentés” 4. Költséggazdálkodás prioritása „Prioritás” 5. Szakmai számítások „Számszaki feladatok” 6. Inspiráció „CBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Számszaki feladatok” 8. Ellenőrző kérdések „Önellenőrzés” 1

2 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1. Eredménygazdálkodás elmélete„Gazdálkodás elmélet” Eredményesség javítása a jövedelmezőségi gazdálkodás Bevétel-gazdálkodással, volumenelemzéssel kezdjük a feladatot Költségcsökkentés képességének bizonyítása vezetői orientáció 1.1. Jövedelmezőségi gazdálkodás relevancia elmélete Tevékenységek gazdálkodási szintje Részlegek és üzletek Eredményszintek Eredménycsoportok 1.2. Akció tervek Akciótervek céljai Akcióterv felhasználása 2

3 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 2. Eredménygazdálkodás „Eredménygazdálkodás” 2.1.Termelékenység Bevétel, eltérő szintek Létszám Brenchmark, tevékenységek 2.2. Hatékonyság Eredmény, eltérő szintek Létszám Brenchmark, tevékenységek 3

4 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 3. Költségcsökkentés vezetői döntései„Költségcsökkentés” 3.1. Személyi ráfordítások Tevékenységek és szolgáltatások 3.2. Anyag és anyagi jellegű szolgáltatások 4

5 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 4. Költséggazdálkodás prioritása „Prioritás” 4.1. Költséggazdálkodás prioritás elmélete Meghatározó (releváns) javulás érdekében, mindig a legnagyobb (prior) költségeket érdemes elemezni Szolgáltatások, tevékenységek volumenének számbavétele 4.2. Költségfajták elemzése Költségszint elemzése Költséghely elemzése Költségösszetétel elemzése 4.3. Költséggazdálkodás eszközei Tervezés Normatívák használata Kontroling Elemzés Folyamatszabályozás Érvényesítés, utalványozás Analitikus nyilvántartás Főkönyvi elszámolás Informatikai rendszer kialakítása 5

6 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 5. Szakmai számítások „Számszaki feladatok” Bevételek 5.1. Eladás közvetlen költségei Árrés Személyi költségek Elsődleges költség Anyagi költségek Bruttó üzemeltetési eredmény – GOP Egyéb ráfordítások Nettóüzemeltetés eredmény 6

7 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 5. Szakmai számítások „Számszaki feladatok” 5.2. Akciótervek gazdálkodási példák Élőmunka gazdálkodás koncepció Azonosságok, Szobaszám, Kategória Eltérések, Tulajdonosi kör,Tevékenységek Összegzés Élőmunka igény összehasonlítása Tulajdonosi kör, Tevékenységek Értékesítés, Vendéglátás Összegzés Eredmény-kimutatás Szállodai vendéglátás eredményszint Jövedelemteremtő képesség 7

8 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 6. Inspiráció „CBL” 6.1. Mi határozza meg a szálloda eredményességet 6.2. Elvárások a szállodagazdálkodásban 8

9 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Számszaki feladatok” 7.1. Számszaki feladatok megoldása Szobakiadás szakmai mutatószámai Élőmunka gazdálkodás mutatószámai Kapacitás mutatószámai forintban és százalékban, Egy kiadott szobára jutó szakmai mutatószámok, Egy vendégéjszakára jutó, Egy kiadható szobára jutó szakmai mutatószámok, Egy épített szobára jutó mutatószámok, 7.2. Vendéglátás mutatószámai vendéglátás szakmai mutatószámok Egy étkezésre jutó 7.3. Típustevékenységek Szakmai mutatószámok, Egy szolgáltatásra jutó, 7.1. Számszaki feladatok megoldása Virtuális szálloda eredmény kimutatási adatainak felhasználásával Indikátorok értékelése 10 mutatószám és 2 akcióterv Szimulációk 9

10 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 8. Ellenőrző kérdések „Önellenőrzés” 1. Mutassa be a szállodai eredménygazdálkodás elméletét, példákkal 2. Mutassa be a szállodai piaci, humán és a gazdasági céloktól való eltérés korrigálását konkrét akció terv alkalmazásával 3. Ismertesse a szállodák termelékenységének és bevételének növelési lehetőségeit konkrét példákkal 4. Mutassa be a szállodák hatékonyságának növelési lehetőségeit konkrét példákkal 5. Mutassa be a szállodák költséggazdálkodási elméletét 6. Ismertesse a költségcsökkentés gyakorlati lépéseit példákkal 7. Mutassa be és indokolja a válságkezelés első lépéseit 8. Ismertesse a szállodák eredmény és költség szintjeinek szakmai átlagait 10

11 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Kérdések Köszönöm 11

12 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Eredmény fajták Eredménylépcsők Tevékenységek Részleg és üzletek Jövedelemgazdálkodás elmélete bevételvolumen és ár nagyság, átlag elemzése vezetői döntések hatásai szállodán belüli eredmény pozíció változási trendje szolgáltatás - bevétel - költség eredményesség, hasznosság fenntarthatóság és vezetői felelősség Bevétel – költség – eredmény változások alakulása 12

13 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodák jövedelem gazdálkodása hatékonyság bevétel / létszám eredmény / létszám egy fő szolgáltatási bevétele egy főre jutó eredmény növelése Piaci és bevételgazdálkodás Eredménygazdálkodás Élőmunka gazdálkodás termelékenység Költséggazdálkodás élőmunka (létszám) – holtmunka (eszköz) 13

14 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodák eredményessége termelékenység - hatékonyság állandó figyelés – kontrolálni és elemezni a szinteket és trendeket (egyedi vagy trend) hozzáadott értékű vezetés napi rendszeres finomítás tevékenység, feladat, munkakör elemzés, kereszt munkakörök (lánc?) tréning a munkatársak színvonalának fejlesztése (minőség) élőmunka igényes szolgáltatások megfeleltetése a kínálatnak (kell - nem kell) ágytakaró szép de szobaasszony igényes, jött az ágyöv (mutatós és praktikus) kávé és tea főző a szobában jó, mert drink bár munkaigényes de bevétel csökkenés 14

15 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Tevékenységek – szolgáltatások – részlegek - üzletek - szegmensek - kapacitások - volumenek költségszintjei a saját bevételhez és megoszlás az összes költséghez, bevételek az összeshez valós érték nagyság alapján besoroljuk változások – eltérések hatásainak nagysága Költség csökkentés vezetői döntései prioritás elmélet KöltségszintKöltség csoport vizsgálatok releváns tényezők a döntéshez - bevételelemzés az első Költséghely Szint a bevételhez viszony F&B személyi Szállás személyi Tevékenység, Részleg, üzlet 15

16 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Személyi költségcsökkentés vezetői döntései Személyi költségek Munka Tőrvény könyve betartása javallott munkatársak megbecsülése és ellenőrzések Munkaidő kihasználás Szabadságterv Munkaidő beosztás Előrejelzés Folyamatszervezés Egységesítés, finomítás Létszámgazdálkodás Létszámcsökkentés Olcsóbb munkaerők Információs technológia Modern gépek és programok Motivációs rendszer Prémiumok Szociális juttatások Egyéb kölcsönzés közvetítés alvállalkozói ok - okozat tevékenységek - szolgáltatások felülvizsgálata bevétel és élőmunka elhagyható – átszervezhető – átprofilozható – fejlesztendő 16

17 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Anyag - közvetített szolgáltatás - működtetési költségek Anyagi költségcsökkentés vezetői döntései kedvezőbb beszerzések Éttermi nyersanyag összetétel Energia bekészítések tisztítószerek eszközpótlások segédanyagok anyagok vezetői információs rendszer jelentések elemzések ellenőrzések éves leltárak Formalizált napi és havi kontrolling normák elvárások ésszerű takarékosság energia - karbantartás fogyóeszköz - tisztítószer szolgáltatási szerződések Karbantartás Mosatás ablaktisztítás növényápolás bogárirtás kommunikáció Állandó és változó költségek Bevételvolumen 17

18 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Régió szintű keresletcsökkenés esetén alkalmazható vezetői döntések Élőmunka gazdálkodás (Mtk. Betartásával) 1. Munkaidő szervezés 2. Létszámgazdálkodás 3. Személyi költségek csökkentése Válság menedzsment első hét lépése Piaci-gazdálkodás 4. Speciális akciós árak kialakítása ( nem árcsökkentés) 5. Új termékek bevezetése promócióival (innováció, fejlesztés) 6. Szolgáltatások csökkentése (terméket nem színvonalat) Jövedelmezőségi gazdálkodás 7. Költségcsökkentési akciók (diszkrecionális költségek) Eszköz és Pénzgazdálkodás Eszközpótlások, beruházások, likviditás, hitel, pénzeszköz biztosítása 18

19 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet tevékenységek költségszintjei összes bevétel % Költség csökkentés vezetői döntései relevancia - prioritás egyedi % nagyság, érték (600 m Ft szálloda nettóbevétele Prioritás 1 Szállás személyi Vendéglátás személyi Prioritás 2 Vendéglátás anyagfelhasználás Energia Karbantartás működtetési 13 % Étterem személyi 75 / % szállás személyi 51 / % Éttermi anyag 79 / % Energia 50 / % Karbantartás működtetés 25 / 600 Igazgatás 31/600= 5%, de csak 5 fő egy-egy munkakörben étterem, szállás fő egy-egy munkakörben 19

20 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet A hallgatók végigvezetik, hogy a döntés milyen hatással van a GOP összegére és százalékos szintjére. - A foglalásoknál korábbi beérkezéseket definitívnek, végérvényesnek vesszük, és ezért csökkentjük a csoportos turista szegmens árakat 15%-kal. - A szegmens összetételt megváltoztatjuk, növeljük az egyéni turista szegmensben eladott szobákat a csoportos üzleti szegmens terhére. A válság hatására kevesebb rendezvény van, és ezért változik az összetétel. A csoportos üzleti szegmens eladott szobái 30%-kal csökkennek az árak változása nélkül. - Olcsóbb és kisebb 25 grammos szappant használunk valamint a WC papír beszerzési ára is csökkent, ezzel a bekészítés értékét 15%- kal csökkentjük, minden egyéb feltétel változatlan. Szállodák jövedelem gazdálkodása a gyakorlatban Az értékesítés létszámát egy fővel növeljük. A szobaasszonyi létszámot 5%-kal csökkentjük. A reggeli nyersanyag értékét 10%-kal csökkentjük. A reggeli elszámolási árát 10%-kal növeljük. A felszolgálók számát 3%-kal csökkentjük. A fogyóeszköz értékét 10%-kal csökkentjük. Az energia költség 25%-kal emelkedik a volumen változása nélkül. 20

21 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet „Szálloda jövedelem gazdálkodás relevancia elmélete” A szállodavezetés a piac, a bevétel és költséggazdálkodásban is alkalmazza a prioritás elméletét. Prioritások meghatározása a rangsorolás. Ezt ez elv az alapja a vendég szegmentációnak és a specializációnak is. A vendégszegmensek 20 százaléka adja a bevétel 80 százalékát. A partnerek 20 százaléka adja a bevétel 80 százalékát. A létező problémák 20 százaléka okozza a vendégpanaszok 80 százalékát. A partnerek 20%-a kulcspartner ők, rendelik a bevétel 80 százalékát. 21

22 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet „Szállodai költségcsökkentés vezetői döntései” - Jövedelemgazdálkodás része a piac és bevétel gazdálkodás. * Költséggazdálkodási döntés csak a kapacitások ismertében. - Személyi költségek az elsődleges csökkentési területek relevanciájuk, csoport nagyságuk miatt. *A Munka Tőrvény könyve betartása mindig javasolt, munkaerő megbecsülése miatt. * Szervezéssel kell először javítani a munkaidő kihasználáson. * A létszámcsökkentés és olcsóbb munkaerő alkalmazása. * munkaerő kölcsönzése is költségcsökkentési döntés indokolt esetben. * A motiváláson belül a prémium rendszer szigorítása. * A szociális juttatások visszafogása, felfüggesztése. * Számítógépesítéssel is csökkenthetők a személyi költségek. - Anyag, közvetített szolgáltatás és anyagi szolgáltatások költségei. * kedvezőbb beszerzési feltételek kialakítása. * szolgáltatási szerződések újratárgyalása kedvezőbb pozíciók elérésére. -A tevékenységek, szolgáltatások és üzletek felülvizsgálata és elemzése alapján is hozhatunk költségcsökkentési vezetői döntéseket ezek csökkentésére vagy fejlesztésére. 22

23 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szakmai eredmény kimutatás vezetői eszközként való használata tervezési éves terv szakaszok harmónia vezetési beszámoltatási felelősségi rendszerek szervezeti felépítés tevékenységek üzletek részlegek szervezeti egység vezetője terv számok alapján irányít eltérésről beszámol értékelés szervezeti egység vezetője terv számok alapján felel az eredményért prémium feladat szervezeti egység vezetője közvetlen eredmény Általános költségek funkcionális vezetők Szállodaigazgató GOP 23

24 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Megoszlási viszonyszámok - százalékok Eredményszint mutatók Szakmai mutatószámok Vezetési eszközök tervezéshez, beszámoláshoz, számonkéréshez, elemzéshez szervezeti egységek felelősségi rendszeréhez Szállodák eredmény kimutatásának mutatószámai Statisztikai mutatószámok - átlagok 24

25 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szakmai mutatószámok Eladott szoba szállás Eladott étkezésekEladható szoba Vendégéjszaka kiemelt típus vendéglátás bruttó üzemeltetési eredmény GOP nettó üzemeltetési eredmény NOP egyéb vizsgált tényező tevékenységek közvetlen eredménye bevétel VENDÉG 25

26 Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Köszönöm ! Kérdés ? 26


Letölteni ppt "Szállodavezetés és gazdálkodás II. „Jövedelmezőségi gazdálkodás” Dr. Juhász László PhD - BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 6.25. Szállodák eredménygazdálkodása„Jövedelmezőség”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések