Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 1 2. Piaci gazdálkodás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 1 2. Piaci gazdálkodás."— Előadás másolata:

1 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 1 2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban 2.4. Szálláshely szolgáltatás piaci gazdálkodás tevékenységei 1. Piac elemeinek ismertetése„Piac elemei” 2. Szálláshely szolgáltatás kínálata„Szobaszám” 3. Szálláshely szolgáltatás kereslete„Vendégéjszaka” 4. Piaci részarány és pozíció„Piaci pozíció” 5. Szállodák piaci céljai„Piaci célok” 6. Inspiráció „KBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre„Piacelemzések” 8. Ellenőrző kérdések„Önértékelés”

2 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Szálláshely szolgáltatás piaci tevékenysége„Piac” Marketingterv Értékesítés Disztribúció Szobafoglalás

3 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 3 1. Piac elemeinek ismertetése„Piac elemei” Szálláshely szolgáltatás piaci elemei Kereslet = vendégéjszaka Kínálat = szoba Ár = átlagár Bevétel = szállásdíj, egyéb, összes Versenyképességi indikátorok

4 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 4 2. Szálláshely szolgáltatás kínálata„Szobaszám” Kínálatelemzés„Kínálat” Szállodák piaci helyzete„Piaci nyertesek”

5 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 5 3. Szálláshely szolgáltatás kereslete„Kereslet” Szálláshely kereslet „Vendégéjszaka” Szálláshely szolgáltatás piaci árai„Piaci ár” Bevételek alakulása„Vendégéjbevétel” Szállodák kereslete„Szegmensek” Vendégszegmensek„Szegmentáció”

6 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 6 4. Piaci részarány és pozíció„Piaci pozíció” Piaci részarány Piaci pozíció

7 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 7 5. Szállodák piaci céljai„Piaci célok” Piaci célok Közvetlen piaci környezet Versenytárselemzés a gyakorlatban Versenytárs kiválasztás benchmark szállodák versenytársak összes közvetlen Versenytárselemzés Rangsorolás átlagolással SWOT Boston mátrix

8 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 8 6. Inspiráció „CBL” Piaci részarány, piaci pozíció és piaci helyzetelemzés Versenytárselemzés

9 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 9 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre„Piacelemzések” Piac helyzetelemzés, ismertetése, elkészítése Szállodai tevékenységek ismertetése I. fejezet ” A szállodák piachelyzete az elmúlt öt évben” Házi dolgozat

10 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 10 „Szálláshely szolgáltatás piaci elemi” ellenőrző kérdései 1. Ismertesse, a piac elemeit, tartalmukat, elemzéshez használható adataikat 2. Ismertesse, a piaci pozíció és piaci részarány fogalmát, tartalmát és felhasználási lehetőségét, 3. Mondjon példát a szállodavezetés lehetőségeire és kereteire a piaci helyzettel való összefüggésének bemutatására 4. Ismertesse, a turizmus alanyainak csoportosítási lehetőségeit, és különböző vendégcsoportok jellemzőit (trend, ciklikusság, részarány), 6. Mutassa be a az utazási motiváció és szállodai vendégszegmens összefüggését, 5. Ismertesse a szálláshely kereslet és kínálat és a vendégéjszaka fogalmát valamint mutassa be a fejlődési irányvonalukat 7. Ismertesse, a szálloda közvetlen környezetének bemutatásával a piaci helyzet, a piaci környezet és versenytárs elemzés elemeit, tényezőit 8. Ismertessen lehetséges piaci célokat eltérő szállodatípusokra. 8. Ellenőrző kérdések„Önértékelés”

11 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 11 „Szálláshely kínálat” Egy adott ország, régió vagy település szálláshely kínálata a turizmus piacán. A szálláshely kínálat a ténylegesen regisztrált és működő szálláshelyek szobaszámával (egység, férőhely) fejezhető ki. „Szálláshely kereslet” A szálláshelyek iránt megjelenő kereslet. A ténylegesen a szálláshelyeken töltött összes vendégéjszakák száma fejezi a szálláshely keresletet. „Vendégéjszaka” Adott időszakban ténylegesen eladott szobákban megszállt (regisztrált) vendégek száma. Vendégéjszaka / eladott szoba = Vendégéjszaka hányados Vendégéjszaka / vendégszám = Átlagos tartózkodási idő.

12 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 12 „Piaci részarány” Egy adott szálloda vagy szállodacsoport részaránya a kínalti vagy keresleti piacon. Kínálati szobaszám osztva vizsgált terület összes szobaszámával. Keresleti részarány pedig a vendégéjszaka szám osztva a terület összes vendégéjszaka számával. Ha keresleti nagyobb, mint a kínálati akkor hatékony szálláshelyvezetése vagy a piaci pozíciója a szállodának kedvező. „Piaci pozíció” A szálloda piaci helyzetét mutatja meg legalább két tényező figyelembe vételével más piaci szállodákhoz, versenytársakhoz viszonyítva. A mátrix tengelyein felvehető mutatószámok lehetnek átlagár, kínálati ár, színvonal, piaci részarány, revpar, összevetve a szobafoglaltsággal, létszámmal, eredménnyel. Az szakmai átlaghoz való viszonyt a mátrixban való elhelyezkedés mutatja meg.

13 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 13 Piaci részarány és piaci pozíció (elemzések, trendek, okozatok, okok, e nélkül nincs szállodavezetés)‏ Versenytárs elemzés (módszerei, alkalmazás)‏ Inspiráció

14 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 14 Piaci környezet elemei Kereslet Vendégigény vételi szándék Motiváció Utazási mód Nemzetiség Vendégéjszaka vendégszám turizmus alanyai Kínálat Felajánlott szolgáltatások szállodák illetve Szobák száma helyszín specializáció színvonal Ár szolgáltatások ellenértéke Kínálati ár tényleges Átlagár Bevételek Szállás, egyéb, vendéglátás

15 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 15 Magyarország szobafoglaltság – 48 – 50 – % Magyarország 2004 – 2006 Boston Matrix = = = = 160 Magyarország Átlagárak Ft Ft Ft Ft Ft Ft Üzemeltetést befolyásoló tényezők Piac pozícionálás – – ( 5 * )‏ – – ( 1 * )‏ – – ( 4 * )‏ – – ( 3 * )‏ – – ( 2 * )‏

16 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 16 Szállodai egységek és szobák viszonyszáma Piaci vesztes 1-2-3* panzió Piaci nyertes Gyógy 4-5* Szállodák Piaci részarány wellness

17 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 17 Szálláshely vállalkozások piaci céljai Harmónia és fenntarthatóság figyelembe vételével -statikus és dinamikus részarány, - piaci részarány, - piaci pozíció, - átlagár, - revpar, - trevpar, - szobafoglaltság,- vendégéjszaka bevétel, - egy vendégre jutó költések, - tartozódási idő, - eladott szobára teljes bevétel,- törzsvendégek száma, - minőség,- környezetvédelem, - bevételek szegmensenként,- átlagárak szegmensekre, - vendégek elégedettsége,- árkapacitás, - partnerek helyzete,- vendégpanaszok száma, - minőségi kontroll pontszáma,- törzsvendégek növelése, - szegmensek mutatószámai,- vendég kérdőívek száma gazdaságiemberi piaci

18 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 18 Szállodák versenytárs elemzése Szempont lehet Szolgáltatások léte és ára Kínálata és imázs Étterem, wellness, gyógyászat, Illat klíma, Általános kinézet Tisztaság hatás, park, zöldterület Átlagolás és eltérés, differencia Szempont lehet Parkoló, buszparkoló, fizető parkoló Szobákhoz erkély erkélyek fekvése, erkélyek nagyság Vízfelület / vendégszám, konferencia – szekció – vendéglátó helyek aránya Szempont lehet Helyszín Megközelítés Szobaszám Szoba színvonala Wellness Rendezvény Étterem Ár – termék Gyógyvíz Kezelések Szempont lehet Kínálati ár, web ár, honlap ár, akciós ár / fő / nap Kiemelt időszakok árai Éttermi árak, kezelések árai Árpocizionáláshoz

19 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Fejezet I. Házi dolgozat „Szállodaipar piaci helyzete az előző öt évben” Cél szálloda helyszín, típus, színvonal ahol a legkedvezőbb kínálat (szállodák, szállodai szobák, átlagárak, revpar, bevételek), kereslet (vendégéjszakák), piaci részarányok, területi és egyéb megoszlások, Piaci pozíciók, helyszín, Rack Rate, színvonal, foglaltság Trendek alakulása különböző megközelítésekben 5 év, különös tekintettel a megadott szálloda környezetére és típusára Helyszín (Magyarország, Budapest, Régiók, Üdülő körzetek, gyógyhelyek) Típus (szálloda, gyógy, wellness, panzió) Színvonal (1* - 5*)

20 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 20 Szállodák vendég és ár szegmentációja Üzleti Egyéni üzletiCsoport üzleti Egyéni turista Csoport turista Rack Rate helyi Akciós Egyéb Légitársaság Incentive Találkozók Konferencia Rack Rate Család Hétvége Utazási iroda Egészség Egyedi Széria Utazási célok - motivációk - szegmens szállodalánc - franchise cég - management cég – szállodavezetés formalizált - szabályzatban Turista Prioritás % 35 %65 % 14 % Vállalati Márka -Brand nemzetközi Tréning Kiállítás Sport


Letölteni ppt "Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 1 2. Piaci gazdálkodás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések