Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1 II. Piaci-gazdálkodás a szállodaiparban 6. Szállodavezetés tárgya, a szálloda.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1 II. Piaci-gazdálkodás a szállodaiparban 6. Szállodavezetés tárgya, a szálloda."— Előadás másolata:

1 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1 II. Piaci-gazdálkodás a szállodaiparban 6. Szállodavezetés tárgya, a szálloda 7. Szállodaipar piaci elemei 8. Szállodák tevékenységei 9. Szállodai árak 10. Piaci-gazdálkodás tevékenységei „Piacgazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban” – Értékesítés - Alapismeretek

2 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Szálláshely szolgáltatás piaci elemei 1. Piac elemeinek ismertetése„Piac elemei” 2. Szálláshely szolgáltatás kínálata„Szobaszám” 3. Szálláshely szolgáltatás kereslete„Vendégéjszaka” 4. Piaci részarány és pozíció„Piaci pozíció” 5. Szállodák piaci céljai„Piaci célok” 6. Inspiráció „CBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre„Piaci helyzetelemzések” 8. Ellenőrző kérdések„Önértékelés” Alapismeretek

3 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 3 1. Piac elemeinek ismertetése„Piac elemei” Szálláshely szolgáltatás piaci tevékenységei Marketingterv készítés Értékesítés Disztribúció Szobafoglalás 1. Piac elemei - kínálat – szállodai szobák száma, kiadható szobák - kereslet – vendégéjszakák száma - két tényező által a piac által alakított ár. - bevétel - szállásdíj, egyéb, összes, részarányok - indikátorok 1.1.Szálláshely szolgáltatás piaci elemei Szálláshely szolgáltatás piaci elemei Versenyképességi indikátorok Alapismeretek

4 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 4 2. Szálláshely szolgáltatás kínálata„Szobaszám” 2.1.Kínálatelemzés„Kínálat” trend, növekedés, eltérés 2.2. Szállodák piaci helyzete„Piaci nyertesek” piaci részarány nyertesek és vesztesek Alapismeretek

5 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 5 3. Szálláshely szolgáltatás kereslete„Kereslet” 3.1. Vendégszegmensek 3.2. Szálláshely kereslet„Szálláshely kereslet” A szálláshelyek iránt megjelenő kereslet az igénybe vételi szándék, a szállásra. A ténylegesen a szálláshelyeken töltött összes vendégéjszakák száma fejezi a szálláshelyek keresletét. „Vendégéjszaka” Adott időszakban ténylegesen kiadott szobákban elszállásolt és regisztrált vendégek száma. Vendégéjszaka ÷ eladott szoba = Vendégéjszaka hányados (1.8 fő) Vendégéjszaka ÷ vendégszám = Átlagos tartózkodási idő (2.5 nap) Szálláshely szolgáltatás piaci árai Átlagárak alakulása Bevételek alakulása„Vendégéjszaka-bevétel” Vendégéjbevétel, Gespar egy vendégéjszakára jutó összes szállodai bruttó bevétel. Csomagár alapú szállodák jól használható indikátora. Egy vendégre jutó csomagár. Bevételek és részarányok változásai, trendjei Alapismeretek

6 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 6 3. Szálláshely szolgáltatás kereslete„Kereslet” 3.3. Szállodák kereslete Vendégszegmensek„Szegmentálás” A vendégszegmensek olyan vendégkategóriák, amelyekbe azok a vendégek tartoznak, akik a szállodai szobákat hasonló okokból veszik igénybe, valamint fogyasztó szokásaik többé-kevésbé azonosak. Így az elvárásaik is azonosak ezért a az igények kielégítése szegmens szinten történik. A kategóriák megkülönböztetése, valamint elvárásaik kielégítése érdekében a vendégeket két fő szempont alapján csoportosítják, utazásuk célja (üzleti út, kikapcsolódás), illetve utazásuk módja (egyénileg vagy csoportosan) szerint. Szálloda összes Üzleti szegmensTurista szegmens (szabadidős) Egyéni üzletiEgyéni turista Csoportos üzletiCsoportos turista Alapismeretek

7 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 7 4. Piaci részarány és pozíció 4.1. Piaci részarány Egy adott szálloda vagy szállodacsoport részaránya a kínálati vagy keresleti piacon. Kínálati részarány (statikus) a szobaszám osztva vizsgált terület összes szobaszámával. Keresleti részarány (dinamikus) a vendégéjszaka szám osztva a terület összes vendégéjszaka számával. Ha keresleti nagyobb, mint a kínálati akkor a szálloda piaci pozíciója kedvező (piaci nyertes) illetve a vezetés sikeres Piaci pozíció A szálloda piaci helyzetét mutatja meg legalább két tényező figyelembe vételével a versenytársakhoz vagy benchmarkhoz, szakágazathoz vagy kijelölt csoporthoz valamilyen szintjelzőhöz viszonyítva. A mátrix tengelyein felvehető mutatószámok lehetnek átlagár, kínálati ár, kategória, piaci részarány, revpar, gespar, a szobafoglaltság, a létszám vagy vendégéjszaka bevétel felhelyezve a tengelyekre Szállodavezetést befolyásoló tényező, a piaci helyzet Piaci részarány és piaci pozíció hatása Keresleti és kínálati piac hatása Növekvő vagy csökkenő trend hatása

8 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 8 5. Szállodák piaci céljai„Piaci célok” Jellemző és gyakran használt objektív piaci célok Objektív Szubjektív Speciális 5.1. Közvetlen piaci környezet A szállodák környezeti szintjeinek száma elérheti a kilencet, - kozmosz, - föld, - kontinensek, - célállomások, - ország, - régió, - kistérség, - település, - közvetlen szűk piaci környezet „környék”.

9 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 9 5. Szállodák piaci céljai„Piaci célok” 5.2. Versenytárselemzés a gyakorlatban 5.3. Versenytárs kiválasztás módszertana Közvetlen környezet minden egyes szálláshelye Versenytársak, szűk piaci környezet hasonló szállodái Magyarországi benchmark szállodák, „példakép” 5.4. Versenytárselemzés módszertana Pozicionálóelemzés, Boston mátrix Rangsoroló elemzés - Piaci tényezők - Felszereltség - Szolgáltatások SWOT elemzés használta a versenytárselemzésben Objektív adatok alapján - például árpozicionálás

10 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Inspiráció „CBL” 6.1. Piaci részarány, piaci pozíció és piaci helyzetelemzés (elemzések, trendek, okozatok, okok, e nélkül nincs szállodavezetés)‏ 6.2. Versenytárselemzés Kiválasztás Elemzés Módszerei, alkalmazásai‏

11 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” Gyakorlati foglalkozás témaköre„Piaci helyzetelemzés” 7.1. Piac helyzetelemzés, ismertetése, elkészítése 7.2. Szállodai tevékenységek ismertetése 7.3. Házi dolgozat „I. fejezet. Szállodák piaci helyzete az elmúlt öt évben” 1.Bevezetés 2.Kínálat 3.Kereslet 4.Piaci árak 5.Bevételek 6.Egyéb indikátorok önálló kiválasztás alapján Revpar, Travpar, Gesper, egy épített szobára, 7.Összegzés

12 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 12 „Szálláshely szolgáltatás piaci elemi” ellenőrző kérdései 1. Ismertesse, a piac elemeit, tartalmukat, elemzéshez használható adataikat 2. Ismertesse, a piaci pozíció és piaci részarány fogalmát, tartalmát és felhasználási lehetőségét, 3. Mondjon példát a szállodavezetés lehetőségeire és kereteire a piaci helyzettel való összefüggésének bemutatására 4. Ismertesse, a turizmus alanyainak csoportosítási lehetőségeit, és különböző vendégcsoportok jellemzőit (trend, ciklikusság, részarány), 6. Mutassa be a az utazási motiváció és szállodai vendégszegmens összefüggését, 5. Ismertesse a szálláshely kereslet és kínálat és a vendégéjszaka fogalmát valamint mutassa be a fejlődési irányvonalukat 7. Ismertesse, a szálloda közvetlen környezetének bemutatásával a piaci helyzet, a piaci környezet és versenytárs elemzés elemeit, tényezőit 8. Ismertessen lehetséges piaci célokat eltérő szállodatípusokra. 8. Ellenőrző kérdések„Önértékelés”

13 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 13 „Szálláshely kínálat” Egy adott ország, régió vagy település szálláshely kínálata a turizmus piacán. A szálláshely kínálat a ténylegesen regisztrált és működő szálláshelyek szobaszámával (egység, férőhely) fejezhető ki. „Szálláshely kereslet” A szálláshelyek iránt megjelenő kereslet. A ténylegesen a szálláshelyeken töltött összes vendégéjszakák száma fejezi a szálláshely keresletet. „Vendégéjszaka” Adott időszakban ténylegesen eladott szobákban megszállt (regisztrált) vendégek száma. Vendégéjszaka / eladott szoba = Vendégéjszaka hányados Vendégéjszaka / vendégszám = Átlagos tartózkodási idő.

14 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 14 „Piaci részarány” Egy adott szálloda vagy szállodacsoport részaránya a kínalti vagy keresleti piacon. Kínálati szobaszám osztva vizsgált terület összes szobaszámával. Keresleti részarány pedig a vendégéjszaka szám osztva a terület összes vendégéjszaka számával. Ha keresleti nagyobb, mint a kínálati akkor hatékony szálláshelyvezetése vagy a piaci pozíciója a szállodának kedvező. „Piaci pozíció” A szálloda piaci helyzetét mutatja meg legalább két tényező figyelembe vételével más piaci szállodákhoz, versenytársakhoz viszonyítva. A mátrix tengelyein felvehető mutatószámok lehetnek átlagár, kínálati ár, színvonal, piaci részarány, revpar, összevetve a szobafoglaltsággal, létszámmal, eredménnyel. Az szakmai átlaghoz való viszonyt a mátrixban való elhelyezkedés mutatja meg.

15 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet I.Fejezet „A hazai turizmus és szállodaipar piaci helyzete az előző öt évben” Helyszín - Magyarország, régió, megye, kistérség, település, elhelyezkedés, gyógyhely Specializáció – üzleti, butik, apartman, konferencia – városi, üdülő, gyógy, wellness, termál, sport - medical Kategória 1. Kereslet Vendégéjszaka % és differencia eltérés, trend Hazai, külföldi, motivációk, foglalás módja 2. Kínálat Szállodák, szállodai szobák , % és differencia eltérés, trend, piaci pozíció, piaci részarány, foglaltság, 3. Ár és bevétel Átlagár, revpar, tevpar, vendégéjszaka-bevétel, , % és differencia eltérés bevételek (szállásdíj, F&B, egyéb) részarányok fejlődése 4. Indikátorok, egyedi kiemelések Tartózkodási idő, Szállodák nagyság és szobaszám szerinti összetétele Fejlődő és csökkenők tendenciák kiemelése színvonal, régió miért ok - okozat Infláció - Árfolyam változás hatásai az átlagárakra Kínálati és programárak összehasonlítása Régiók eltérései és okai Kereslet és kínálat fejlődésének összevetése, ütem, mérték, követés, korrelációk Átlagárak eltérései az átlagostól árpozíciók Tartózkodási idő külföldi és belföld eltérő típusokban és színvonalban Tény – eltérés – ok (miért)

16 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 16 Piaci környezet elemei Kereslet vendégéjszaka turizmus alanyai Vendégigény Vételi szándék Vendég elégedettség Szegmensek Utazási motiváció Utazás módja Nemzetiség Kínálat szobák száma Helyszín – Kategória Specializáció Ár Kínálati Átlagár Revpar Trevpar Gespar Bevételek Szállás - F&B Specializáció egyéb Piaci Pozíció (átlagár Ft, szobafoglaltság két dimenziós mátrix Részarány Kínálati - Keresleti elemzés Nincs akkor nincs szállodavezetés Indikátorok

17 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodaipar trendjei kereslet és kínálat % % % % % % % % % % % % Keresleti piac 30 év Kínálati piac 20 év -? Látható: olajválság1972 és 1981, rendszerváltás 1989, Balkán Háború 1992, pénzügyi válság 2009 Látható: 1972 vadászati kiállítás, 1982 osztrák hitel, 1992 zárt szakszervezeti piacra lépésével rendszerváltás után

18 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Intézet 18 Magyarország szobafoglaltság – 48 – – 45 – % Magyarország 2004 – 2012 Boston Matrix Magyarország Átlagárak Ft Ft Ft Ft Ft Ft Ft Ft Ft Piac pozícionálás HU % HU

19 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 19 Szállodák keresleti és kínálati részaránya KSH

20 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 20 Szállodák versenytárs elemzése Átlagolás és eltérés, differencia Szempont lehet Parkoló, buszparkoló, fizető parkoló Szobákhoz erkély fekvés, nagyság Vízfelület per vendégszám, konferencia – szekció – vendéglátó helyek aránya

21 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 21 Szállodák versenytárs elemzése Szempont lehet Szolgáltatások léte és ára Kínálata és imázs Étterem, wellness, gyógyászat, Illat klíma, Általános kinézet Tisztaság hatás, park, zöldterület Átlagolás és eltérés, differencia Szempont lehet Parkoló, buszparkoló, fizető parkoló Szobákhoz erkély erkélyek fekvése, erkélyek nagyság Vízfelület / vendégszám, konferencia – szekció – vendéglátó helyek aránya Szempont lehet Helyszín Megközelítés Szobaszám Szoba színvonala Wellness Rendezvény Étterem Ár – termék Gyógyvíz Kezelések Szempont lehet Kínálati ár, web ár, honlap ár, akciós ár / fő / nap Kiemelt időszakok árai Éttermi árak, kezelések árai Árpocizionáláshoz

22 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 22 Piaci pozícionálás hazai 4 * és wellness szállodák Wellness M 4* Mo 4*Wellness OC % 50 ADR Ft Saját szálloda Piaci célok Stratégia Jövőkép Adatok % Ft Ft 55%

23 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 23 Szállodák vendég és ár szegmentációja Üzleti Egyéni üzletiCsoport üzleti Egyéni turista Csoport turista Rack Rate global-local Akciós Egyéb Légitársaság Incentive Találkozók Konferencia Rack Rate Család Hétvége Párok Utazási iroda Egyedi Széria Utazási célok - motivációk - szegmens szállodalánc - franchise cég - management cég – szállodavezetés formalizált - szabályzatban Turista Prioritás % 35 %65 % 14 % Egyéni utazó Márka -Brand Vállalati Tréning Kiállítás Sport Specializáció Diák

24 Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szálloda-piac elemei” 24 Szálloda Rendszer szintjei (8)‏ Település Kistérség Régió Ország Célállomások Világ Közvetlen szűkpiac, a környék Piaci környezet rendszer szintjei Kozmosz Kontinens


Letölteni ppt "Dr. Juhász László PhD - Szállodaigazgató – BGF – KVIFK – Turizmus Intézet 1 II. Piaci-gazdálkodás a szállodaiparban 6. Szállodavezetés tárgya, a szálloda."

Hasonló előadás


Google Hirdetések