Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emberierőforrás-ellátás Emberi erőforrás menedzsment Emberi erőforrás menedzsment DE-KTK Menedzsment és Marketing Tanszék DE-KTK Menedzsment és Marketing.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emberierőforrás-ellátás Emberi erőforrás menedzsment Emberi erőforrás menedzsment DE-KTK Menedzsment és Marketing Tanszék DE-KTK Menedzsment és Marketing."— Előadás másolata:

1 Emberierőforrás-ellátás Emberi erőforrás menedzsment Emberi erőforrás menedzsment DE-KTK Menedzsment és Marketing Tanszék DE-KTK Menedzsment és Marketing Tanszék Kun András István egyetemi tanársegéd

2 Az EEM modellje Külső környezeti feltételek Külső környezeti feltételek Belső környezeti feltételek Belső környezeti feltételek Az emberi erőforrás menedzsment funkciói Az emberi erőforrás menedzsment funkciói Célok Célok

3 Az EEM funkciói emberi erőforrás stratégia emberi erőforrás stratégia emberi erőforrás tervezés emberi erőforrás tervezés munkakör-tervezés munkakör-tervezés munkakör-értékelés munkakör-értékelés ösztönzésmenedzsment ösztönzésmenedzsment munkaerő-ellátás munkaerő-ellátás munkaerő-toborzás, és kiválasztás munkaerő-toborzás, és kiválasztás teljesítmény-értékelés teljesítmény-értékelés emberierőforrás-fejlesztés emberierőforrás-fejlesztés munkaügyi kapcsolatok munkaügyi kapcsolatok személyzeti információs rendszer személyzeti információs rendszer változásmenedzselés változásmenedzselés kultúraváltás kultúraváltás nemzetközi emberi-erőforrás menedzselés nemzetközi emberi-erőforrás menedzselés

4 Munkaerő-ellátásMunkakörelemzésMunkakör-értékelés Munkaerő ellátás: az a folyamat, mely (1) biztosítja a szervezet számára a megfelelő számú és képzettségű munkaerőt, valamint (2) meghatározza ezek alkalmazási időpontját, helyét és költségét.

5 A munkaerő-ellátás folyamata 1.Toborzás: Az a tevékenység mely biztosítja a megfelelő számú, bizonyos feltételeknek eleget tevő jelentkezőt. 2.Kiválasztás: A jelentkezők közül az alkalmazásra kerülők kiválasztása. 3.Beillesztés: Az új alkalmazottak teljes értékű, integráns szervezeti taggá tétele.

6 A toborzás Munkaerőpiac figyelembe vétele: Munkaerőpiac figyelembe vétele: Földrajzi határokFöldrajzi határok Eltérés az optimálistólEltérés az optimálistól Munkát keresők magatartása: Munkát keresők magatartása: Tájékozottság (lehetőségek, bérek, kiegészítő juttatások)Tájékozottság (lehetőségek, bérek, kiegészítő juttatások) Információgyűjtési jellemzőkInformációgyűjtési jellemzők MobilitásMobilitás Eltérés kvalifikáltság szerintEltérés kvalifikáltság szerint

7 Toborzás folyamata Célok ( munkakör-specifikáció, munkakörelemzés) Célok ( munkakör-specifikáció, munkakörelemzés) Toborzási stratégia (felkutatás, szervezethez vonzás, a kiválasztási folyamat kiszolgálása) Toborzási stratégia (felkutatás, szervezethez vonzás, a kiválasztási folyamat kiszolgálása) Végrehajtás Végrehajtás

8 Toborzás fajtái források szerint Külső Külső Belső Belső

9 Toborzás külső forrásból Új jelentkezők a szervezetközi piacról. Új jelentkezők a szervezetközi piacról. Cél: új ötletek, ismeretek, kapcsolatok, „szellem” Veszély: morálrontás, beválás Módszerei: besétálás, alkalmazotti közvetítés, oktatási intézmények közvetítése (állásbörze is), sajtóhirdetés, fejvadászcégek, munkaerő- közvetítés, munkaerő-kölcsönzés. Megjelenése: nagyvállalatok, alsó munkakörök, menedzserpiac

10 Toborzás belső forrásból Jelenleg alkalmazásban állók új pozícióba helyezése. Cél: jobb minősíthetőség, gyorsabb állásbetöltés, moráljavítás, ösztönző, olcsóbb (idő, pénz) Veszély: „Peter-elv”, morálrombolás Módszer: belső pályáztatás, delegálás, újraalkalmazás, visszahívás

11 Kiválasztás A toborzás által összegyűjtött jelentkezők közül a legmegfelelőbb kiválasztása. munkakörtervezésmunkakörelemzésteljesítményértékelés felvételi politika

12 A felvételi politika elemei Fizetési szint meghatározása (versenytársak, szervezeti stratégia) Fizetési szint meghatározása (versenytársak, szervezeti stratégia) Betöltendő munkakör feladatainak, kötelezettségeinek meghatározása Betöltendő munkakör feladatainak, kötelezettségeinek meghatározása Munka sikerességi kritériumai Munka sikerességi kritériumai Munkakör-specifikáció Munkakör-specifikáció Kiválasztási eljárás meghatározása Kiválasztási eljárás meghatározása

13 A kiválasztási folyamat 1. Durva szűrés jelentkezési lapok és/vagy önéletrajzok alapján jelentkezési lapok és/vagy önéletrajzok alapján cél a biztosan elutasítandók megtalálása cél a biztosan elutasítandók megtalálása 2. Képességek, kompetenciák mérése alkalmassági tesztek, szituációs tesztek, teljesítménytesztek, munkaminta, orvosi vizsgálat, stb. alkalmassági tesztek, szituációs tesztek, teljesítménytesztek, munkaminta, orvosi vizsgálat, stb. cél a jövőbeli teljesítmény előrejelzése, összehasonlítás cél a jövőbeli teljesítmény előrejelzése, összehasonlítás 3. Motiváció, személyiség „mérése” interjúk (négyszemközt vagy bizottságban, „kiütő” kérdések, munkakör ismertetése) interjúk (négyszemközt vagy bizottságban, „kiütő” kérdések, munkakör ismertetése) cél a képességek megállapítása, a motiváltság előrejelzése, szervezeti illeszkedés megállapítása cél a képességek megállapítása, a motiváltság előrejelzése, szervezeti illeszkedés megállapítása 4. Háttérvizsgálat előélet vizsgálata (korábbi munkahelyek, munkatársak, felettesek, stb.) előélet vizsgálata (korábbi munkahelyek, munkatársak, felettesek, stb.) cél a rostán fennmaradtak alaposabb vizsgálata cél a rostán fennmaradtak alaposabb vizsgálata 5. Vezetői interjúk cél a néhány jelölt közüli választás cél a néhány jelölt közüli választás 6. Állásajánlat

14 A beillesztés A kiválasztott jelölt a szervezet integráns részévé tétele. Cél:a maximális teljesítőképesség minél gyorsabb elérése egyéni és szervezeti szinten is Módszerei: „Nelli mellett ülve” TréningRotálásInaskodásBemutatók „Mély vízbe dobás”

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Emberierőforrás-ellátás Emberi erőforrás menedzsment Emberi erőforrás menedzsment DE-KTK Menedzsment és Marketing Tanszék DE-KTK Menedzsment és Marketing."

Hasonló előadás


Google Hirdetések