Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Civilizációs fejlődés Rekreációs sport kialakulása Kronológiai felosztás  Ipari forradalom  Tudományos-technikai forradalom  Informatikai-és információs.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Civilizációs fejlődés Rekreációs sport kialakulása Kronológiai felosztás  Ipari forradalom  Tudományos-technikai forradalom  Informatikai-és információs."— Előadás másolata:

1 Civilizációs fejlődés Rekreációs sport kialakulása Kronológiai felosztás  Ipari forradalom  Tudományos-technikai forradalom  Informatikai-és információs forradalom

2 Fitnesz Fitnesz: Optimális fizikai és pszichikai működési harmóniát, szociális alkalmazkodóképességet;a mindennapok optimális cselekvő- és teljesítőképessége Állapot, mozgalom és életforma Fitnesz=rátermettség

3 Fitt Nádori: „Fittségen, olyan testi lelki állapotot értünk, amelyet rendszeres edzéssel, célszerű táplálkozással, és kedvező életmóddal lehet megszerezni. Ez az állapot-bár magában foglalja az egészséget- túlnő a jó közérzeten, miközben megtartja azt, egyúttal több is annál „

4 Fittség fajtái Morfológiai Motoros Anyagcsere Szív- keringési rendszer Immunrendszer Szellemi Szociális kapcsolati Pszichés

5 Fittség-tan szakirodalmi előzményei i.e Kikkuli féle „Tréning könyv” i.sz. II.sz. Philosztratosz a tréneri tudományról Vadas Iván 1927 Forma és kondíció Nádori L.: Az edzéselmélete és módszertana Optimales Training 1988-ban,egészségedzés 90-es évek fittségi tömegtermékek

6 Alkalmazkodás Asszimiláció Akkomodáció Adaptáció Akklimatizáció Evolúció,mutáció Genetikailag programozott Sajátos tanulási folyamat

7 Inger- ingerület-stressz Inger fajtái Látás,hallás,szaglás,íz- és bőrérzés, testérzékelés Ingerek minősítéseÉrtelmi/érzelmi Intenzitás,ingererősség Szokványos-szokatlan Váratlan-várt Eu-kellemes Di-negatív

8 Stressz A szervezet értékelése/minősítése bármilyen ingerre,igénybevételre. Hatásának eredménye a szervezet alkalmazkodási folyamatinak a beindulása Stresszor hatás Specifikus hatás

9 Alkalmazkodás folyamata Homeosztázis: az élő szervezet működési állapotának állandósága(vérnyomás,hormonok,testhő) Heterosztázis:tartós külső behetás-stress- új egyensúlyi helyzet Funkcionális változás Szervrendszeri változás

10 Alkalmazkodás folyamata Negatív Ok:ülő életmód,csökkenő fizikai aktivitás,túlfogyasztás Eredmény:túlsúly,romló keringési rendszer,satnyuló mozgatórendszer Pozitív,fejlesztő (heterosztázis) Eredmény:egészség növelése,visszaállítás teljesítő képesség, sportbeli teljesítmény növelése Út:rekreációs edzés (pihenés,mozgás,táplálko zás)

11 Edzésalkalmazkodás Ingergyakoriság Ingererősség Terhelés Alkalmazkodás Fáradtság Új egyensúlyi állapot

12 Alkalmazkodás elősegítése Életmód  Napirend, pihenés  Táplálkozás  Élvezeti cikkek kerülése Anyagi feltételek Környezeti feltételek  Lakókörülmények  Feszültségmentesség  Támogató környezet  Motiváció

13 Edzésalkalmazkodás Rövid idejű ( pl. légzés, pulzus) Pozitív edzésalkalmazkodás ismétlődő rendszeres, növekvő összeterhelés Negatív edzésalkalmazkodás v. leépülés

14 Szuperkompenzáció Az egyén számára elég erős külső ingerekre, a szervezet sajátos válasza, a helyreállítás túlzásba vitele

15 Szuperkompenzáció

16 Edzés eredménye függ :  Terhelés fajtájától, nagyságától, időbeli sorrendjétől és a pihenéstől Cél az optimális gyakoriság, ez vezet a kellő edzésalkalmazkodáshoz, fittségi szint emelkedéséhez!

17 Edzéselvek Külső Belső terhelés Edzésterhelés Intenzitás, ingererőség mutatója( kg, db, pulzusszám) Ingersűrűség, pihenőidő Időtartam (egy gyakorlaton belüli ingerek összideje) Terjedelem( km, sec, kg) Gyakoriság

18 Intenzitás fokozatai

19

20 Elfáradás Szakaszai  Alapmunkabírás  Kompenzációs  Dekompenzációs Típusai Mozgatórendszeri Érzékszervi Emocionális Szellemi Fáradási zónák  Kényelmi  Fájdalom  Szenvedés  Agónia

21

22 Edzéstani alapfogalmak Edzés:Valamennyi rendszeres, tervszerű és folyamatos gyakorlás,amely a tudomány elveinek megfelelve,jelenlegi állapotunk előnyös megváltozását célozza.  Sportági edzés  Rekreációs edzés Rehabilitációs Egészségedzés Fittségi edzés

23

24

25 Edzés Edzésrendszer Logikus felépítettség szervezettség, egymásra épülés, egyénnek megfelelő edzés gyakoriság, terhelés Edzésmódszer Erőfejlesztő Keringést fejlesztő Gyorsasság Koordináció Izületi mozgékonyság Mozgástanító Taktikai Bemelegítés regeneráció

26 Edzéseszközök Testgyakorlatok  Természetes, mesterséges mozgások és speciális gyakorlatok Természet erői Tárgyi feltételek Edzésruházat Testkulturális szakember Táplálék kiegészítők vitaminok Regenerációt segítő Dopping

27

28 Tilos a versenyeken testidegen anyagok használata teljesítményfokozás céljából Edzés időszakban és „testazonos” anyagokkal sem  Anabolikus sztreroidok  Központi idegrendszerre ható szerek  Vérdopping  EPO  Génmanipulációs teljesítményfokozás

29 Edzéselvek Rendszeresség Tudatosság, tervszerűség Hosszútávú (egész éves terhelés) Egyéni bánásmód(életkor, edzettség,személyiség) Az egészség és személyiség megóvásának elve Fokozódó terhelés (teljesítőképességhez igazított) Terhelés sorrendjének elve Ciklikusság elve(idő és terhelésbeli szakaszosság) Tudatosság elve Szemléletesség Érthetőség

30

31 Teljesítőképesség összetevői Egyéni adottságok, feltételek( Hozomány)  Örökletes  Egészségi állapot  Fejlettség Fizikális akcelerált-retardált Pszichés érzelmileg sivár és gazdag Mentális koravén infantilis Szenzibilis Környezeti tényezők (Adomány)  Szociális  kulturális Működési tényezők( Szerzemény)  Pszichikai  Intellektuális Képességek (Hozott-Fejlesztett

32 Képességek (hozott – fejlesztett) Motorikus területen  Koordinációs képességek  Kondicionális képességek  Ízületi mozgékonyság –lazaság Intellektuális  Memória  Asszociatív  Logikai

33 Terhelés életmód kapcsolata Betegség Táplálkozás Edzéstípus és táplálkozás Higiéné Környezet Kívánatos sportfelszerelések,eszközök Pihenés, regenerálódás  Alvás  Masszázs  Szauna  Hétvégi wellness

34

35 Sportcipők funkciói Csillapítás Boltozat – támasztás Kapcsolat a talajjal Sérülés megelőzés

36 Rekreációs edzéstan Sportági edzés Az a tudatos és tervszerű pedagógiai folyamat, amelynek célja-egészség károsodása és a személyiség torzulása nélkül- lehető legmagasabb sportteljesítmény elérése a választott sportágban Funkció  Egeszségfejlesztő  Teljesítményelvű Célja Fejlesztési elv  Maximális  Optimális  Nem v.visszafejlesztés

37 Rekreációs edzés Rehabilitációs edzés  Funkció: egészséghelyreállító, gyógyító  Célja és eszközei Biológiai Pszichés Szociális Szellemi Egészségedzés  Funkciója Egészségmegőrző, prevenció  Célja, eszközei

38 Egészség-edzés Téli örömök

39 Fittségi-edzés Funkciója: egészségfejlesztő Célja:mindennapos magasszintű cselekvő és teljesítőképesség (fittség elérése)  Biológiai: kicsattanó egészség  Pszichés: érzelmi stabilitás, határozottság, optimizmus  Szociális: kapcsolati rendszerek, csapatjátékos  Szellemi: gondolkodás, logika, memória Eszközei  Biológiailag:aerobic,aquafitnesz, élménysport, extrém sport

40

41 Típusai /irányzatai Komplex  Cél:keringés, alakformálás, koordináció  Eszközök: aerobik Aerob  Cél:keringési rendszer  Eszköz:ciklikus sportágak, kardiogépek Testalak formálás  Cél: alakformálás, izomcsoport felépítése,testtömeg+/-  Eszközök:kondicionáló gépek, súlyzók stb.

42 A fittségi edzés eredménye Funkcionális keringés: szív teljesítmény nő, pulzustérfogat,méret,vérellátás,ér áteresztőképesség,érhálózat,csökkenő nyugalmi pulzusszám,vérnyomás, koleszterin,oxigénfelvevőképesség javul energiaforgalom passzív-aktív mozgatórendszer testtömeg

43 A fittségi edzés eredménye Pszichés hatások stressz,közérzet(endorfin),adrenalin Szociális tényezők magány-társaság,kooperáció

44

45 Edzés fajták (Aerob) Szabadtéri ciklikus sportágak (séta-futás,kerékpár, úszás,evezés,túra…) Termi aerobik,aqua fitnesz, kardio gépek, ugrálókötelezés,tánc


Letölteni ppt "Civilizációs fejlődés Rekreációs sport kialakulása Kronológiai felosztás  Ipari forradalom  Tudományos-technikai forradalom  Informatikai-és információs."

Hasonló előadás


Google Hirdetések