Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.) 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.) 1."— Előadás másolata:

1

2 AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.) 1

3 2 EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD SZOCIALIZÁCIÓNEVELÉS EGÉSZSÉGET VÁLASZTÓ KÉPESSÉG TESTI EGÉSZSÉG = gondozás, edzés, mozgásfejlesztés, LELKI EGÉSZSÉG = biztonság-érzés, érzelmi egyensúly, értelmi fejlődés TÁRSKAPCSOLATI EGÉSZSÉG= segítőkészség, különbözőség elfogadása

4 MIKOR VÉGZÜNK EGÉSZSÉGRE NEVELÉST ?  a nap folyamán folyamatosan,   egyes napszakokban kiemelten,  reggeli érkezés,  étkeztetés idején,  altatáskor,  haza induláskor,  egyes gondozási feladatokat sűrűbben,  balesti veszélyhelyzetben sürgősséggel.

5 I. A TESTI (SZOMATIKUS) NEVELÉS FŐBB FELADATAI 4

6 A szomatikus nevelés • az óvodában a gyermek egészségvédelmét, egészségfejlesztését foglalja magában, • így a testi jólét ("jól-lét"), az egészséges fejlődés biztosítását, az egészséges életmód követelményeinek megvalósítását, • a testápolás szokásainak kialakítását, • a megfelelő táplálkozás és öltözködés napi kontrollját.

7 • Tartalmazza továbbá a gyermekek edzését • a levegő, a napsugárzás, a víz segítségével; • valamint az élet és a testi épség megőrzését biztosító gondoskodást, • a kisebb testi rendellenességek megelőzésével, i • ll. javításával kapcsolatos nevelői eljárásokat.

8 • 1. Higiéné s nevelés • a. személyi higiénés nevelés • b. környezeti higiénés nevelés • 2. Profilaxisra nevelés • 3. Kondicionálás • a. testedzés • b. sport • 4. Baleset megelőzésre nevelés

9 a. Egészséges környezet biztosítása 8  csoportszoba, tornaszoba, folyosó tisztaságának megléte,  mellékhelyiségek,  az udvar rendezése, felügyelete,  fekvöhely, alvási feltételek rendezése, ruházat elhelyezése, váltása,  felszerelések, játékok higiéniája.

10 b. Higiénés szokásalakítás feltételeinek biztosítása è a mosdóhasználat feltételei, è a WC-használat követelményei, è étkezés előtti és WC-használat utáni kézmosás gyakorlása, è udvari ivás és kézmosás feltételei, è fogápolás tárgyi feltételei, è ruházatváltás, ruházat karbantartása è(gondozás). 9

11 2. Profilaxisra nevelés • A hagyományos betegség-megelőző tevékenység, a profilaxisra nevelés alapfeladata: • a fertőző betegségek és a gyakrabban előforduló betegségek megelőzésére történő előkészítés, a szükséges ismeretek közlése és a helyes magatartás begyakorlása.

12 2. Profilaxisra nevelés • A betegségek megelőzésre nevelés • A fertőző betegségek megelőzése • Egyszerűbb rendellenességek megelőzése

13 3. Kondicionálás (A mozgás, játék, edzés, sport) l a játékhelyek higiéniája, tágassága, balesetmentes berendezése (az udvari játékszerek, játék-fajták biztonsága), l a játékszereke higiéniája, fertőtlenítése, l lehető legkevesebb tilalom felállítása, l önállóságot segítő, kényelmes berendezés l séta, kirándulás biztonságos szervezése, kísérése. lmozgás, testnevelés, udvari játék

14 II. PSZICHOHIGIÉNÉS NEVELÉS • azaz: a lelki egészség védelme az egészséges személyiségfejlődést biztosítja, • célja megóvni a gyermeket az idegrendszerre és a lelki életre káros hatásoktól, túlzásoktól, devianciáktól, az idegrendszeri-pszichés túlterheléstől, kimerüléstől.

15 • A pszicho-higiénés nevelés - az ember testi és társas létéből adódóan - szoros kölcsönhatásban áll a szomatikus neveléssel, a biológiai, testi "jól- léttel". • Különösen a kondicionálás, edzés, az aktív pihenés, a relaxáció, az autogén tréning hat kedvezően a személy idegrendszeri-pszichés állapotára.

16 15 II. PSZICHOHIGIÉNÉS NEVELÉS II. PSZICHOHIGIÉNÉS NEVELÉS • lelki, szellemi egészség védelme, életvezetési ismeretek nyújtása, • * biztonság, félelem nélküliség, • * stressz-elhárítás, káros szokások megelőzése, (deviancia profilaxisa) • * érzelmi nevelés: szeretet nyilvánítás • * szorongás oldása, agresszió megelőzése 

17 • (a) Egészséges életvezetés • Egészséges napirend • Hibás viselkedés megelőzése, kezelése • Családi életre nevelés • (b) Stressz-elhárítás • A stressz-hatás kiküszöbölése • A stressz-hatás kompenzációja • (c) Az egészségre káros szokások megelőzése • (d) Érzelmi nevelés

18 III. Szociohigiénés nevelés • Az egészségnevelésnek a társas-társadalmi együttélésből adódó feladatara történő előkészítést nevezzük szociohigiénés nevelésnek.

19 18 III. SZOCIOHIGIÉNÉS NEVELÉS * harmonikus társkapcsolatok * n Az ember társas lény n Szociális kapcsolatok az óvodában n Kommunikáció és interakció n Segítőkészség n A különbözőség kezelése, a másság elviselése, az SNI-s gyermekekkel való tolerancia.

20 • (a) Kedvező társas miliő működtetése • (b) Kommunikációra nevelés • (c) A szerepfeszültségek feloldása • (d) A szegregáció, elszigetelődés megelőzése • (e) Egészségpropaganda

21 Mosolyogj! • Nincs a világon se jó, se rossz. • A gondolkozás teszi azzá! • „A legtöbb ember annyira boldog, amennyire boldog akar lenni.”- Lincoln

22 Köszönöm a figyelmet! 21


Letölteni ppt "AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.) 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések