Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Horváth Zsuzsa Balatonalmádi, 2013.08.24... Miről is lesz szó?  A portfolió fogalma, fajtái  Érvek, ellenérvek  A portfolió tartalma és javasolt elemei.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Horváth Zsuzsa Balatonalmádi, 2013.08.24... Miről is lesz szó?  A portfolió fogalma, fajtái  Érvek, ellenérvek  A portfolió tartalma és javasolt elemei."— Előadás másolata:

1 Horváth Zsuzsa Balatonalmádi,

2 Miről is lesz szó?  A portfolió fogalma, fajtái  Érvek, ellenérvek  A portfolió tartalma és javasolt elemei  Mit kérnek tőlünk?  Hogyan fogjunk hozzá?  Mire figyeljünk a készítés közben?

3 A portfólió fogalma „A portfólió olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását” (Bird 1990; idézik Barton és Collins, 1993, 203.).  Fajtái: Papír alapú portfolió – e-portfolió Munkaportfolió – eredmény-értékelés portfolió Tanulói portfolió – pedagógus portfolió

4 Érvek, ellenérvek  Már megint egy új fogalom? Miért? Megőriz, folyamatot követ  Mennyi a valóságtartalma? Ki emlékszik a múltra? Folyamatosan készül, nem memoár  Mennyire őszinte egy ilyen írás? A pályára való alkalmasság egyik alappillére a fejlődőképesség, ez nem lehet hiba.

5 Érvek, ellenérvek 2.  Ha a portfolió az egyéni pályakép bemutatására készül, hogyan lehet egységes formai és tartalmi elemeket meghatározni? Javasolt elemek vannak  Ki tudja elkészíteni az e-portfoliót? Kis gyakorlással mindenki

6 A portfolió tartalma  A portfolió céltudatos egyéni válogatás alapján készül.  Tartalmazhat bármilyen írott, képi, hang, és multimédiás anyagot, amely a pedagógiai tevékenységét mutatja be, és  amivel saját véleménye szerint igazolni tudja, hogy szakmailag milyen szinten áll.

7 A portfolió javasolt elemei  Szakmai önéletrajz  A pedagógiai munka dokumentumai és reflexiói: iskolai tevékenységek dokumentumai, egyéni szakmai tevékenységek, továbbképzések dokumentumai  Szakmai közéleti tevékenység  Külső szakemberek értékelésének dokumentumai  Szakmai fejlődés összefoglalása, önreflexiók

8 Szakmai önéletrajz EUROPASS FORMÁTUM A portfólió tartalmazza a szerző rövid szakmai önéletrajzát, amely folyamatosan bővíthető a következőkkel: - tanulmányok (iskolák, képzés, továbbképzések) - munkahelyek, munkahelyi körülmények - szakmai tevékenységek (oktatási-nevelési tevékenységek, fejlesztő-kutató tevékenység stb.) - szakmai közéleti tevékenységek - közéleti tevékenységek - publikációk, fejlesztési dokumentumok stb.

9 A pedagógiai munka dokumentumai  Természetszerűen be fog kerülni a gyűjteménybe néhány óraleírás, amely valamilyen szempontból kiemelkedő munkát takar  A tanórai tevékenységek bemutatása mellett fontos szerepe van a tanórán kívüli programokról készült anyagoknak: az iskola életében betöltött szerepről, az iskola és környezete közötti együttműködésről szóló dokumentumoknak; a pedagógus egyéni fejlődését segítő önképzések, továbbképzések ismertetésének.

10 A pedagógiai munka dokumentumai 2.  A dokumentumok mind tartalmi, mind mennyiségi szempontból igen különbözőek lehetnek, de fontos elemként meg kell jelennie bennük a pedagógus elemző- értékelő gondolatainak.  Ezek mutatják pedagógiai nézeteit, szakmai tudatosságát, problémaérzékenységét, problémamegoldó képességét, a tanulók, tanulócsoportok ismeretének mélységét, az irántuk megnyilvánuló attitűdöket stb.

11 Külső szakemberek értékelésének dokumentumai A portfólió önálló egységét képezhetik a külső szakemberek  szakmai munkaközösség-vezető,  igazgató,  szakértő illetve  a tanulók (szülők?) véleményét tartalmazó anyagok.

12 Szakmai fejlődés összefoglalása  Az „értékelési portfólió” kötelező része egy rövid, néhány oldalas összefoglalás a pedagógus szakmai fejlődésének útjáról, a fejlődését segítő és gátló tényekről, folyamatokról, a pedagógus jövőbeli terveiről.

13 Mit kérnek tőlünk ebből?  A minősítő vizsga és egy minősítés a pályája során minden pedagógus számára kötelező, kivéve a rendszer bevezetésekor 10 évvel a nyugdíj előtt állókat. ( ELŐTERJESZTÉS a Kormány részére a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény módosításáról, valamint a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról )

14 Mit kérnek tőlünk ebből? a) szakmai önéletrajz, b) a nevelő-oktató munka dokumentumai, különösen legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óraterve, c) a pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, dokumentumai, d) önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása, dokumentumai, e) a pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatása, f) a szakmai életút értékelése.

15 Mi az, ami nem tisztázott,de az elkészítés szempontjából fontos?  „különösen legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óraterve, …” Óraterv vagy óravázlat???  Hova és milyen rendszerbe kell feltölteni a portfoliót? Mennyi tárhelyünk lesz? Mi következik ebből?

16 Hogyan fogjunk hozzá? Egy portfólió elkészítése adatgyűjtéssel kezdődik. Az egy témába tartozó dokumentumokat egy mappába javasolt összegyűjteni. Mappázás:  önéletrajz (személyes adatok, tanulmányok, munkahelyek, szakmai tevékenység, szakmai közéleti tevékenység, publikációk)  szakmai dokumentumok (óravázlatok, tanórán kívüli programok- képek, tanár-diák kapcsolatról reflexiók)  önértékelés (elemző, értékelő saját gondolatok)  külső értékelések (igazgató minősítése, munkaközösség-vezető értékelése, szakmai tekintélyek véleménye, ajánlása,  értékelési portfólió (szakmai, pedagógiai fejlődés értékelése, jövőbeli tervek – saját értékelés)

17 Hogyan fogjunk hozzá?  Érdemes képeket gyűjteni, hangfelvételeket, videofelvételeket készíteni tanári tevékenységünkről, úgy, hogy a felvételek kellő hitelességgel prezentálják tanári pályafutásunkat.

18 Hogyan fogjunk hozzá?  HA rendelkezésre állnak a dokumentumok, a portfolió elkészítése nagyjából egy hetet vesz igénybe - ez azonban természetesen személyre szabottan eltérő lehet.  HA papíralapú iratokkal rendelkezünk, el kell készítenünk annak elektronikus változatát (szkenneléssel vagy begépeléssel).  HA nincs dokumentációnk, akkor probléma van… 

19 A portfolió formája  Ha készen vagyunk a rendszerezéssel…  Egységes formátum a doksik kinézetére vonatkozólag  NEM VÁLTZOTATHATÓ FORMÁTUM nagyon fontos!!! pl.:pdf, ppsx, stb.

20 Köszönöm a figyelmet, jó munkát!


Letölteni ppt "Horváth Zsuzsa Balatonalmádi, 2013.08.24... Miről is lesz szó?  A portfolió fogalma, fajtái  Érvek, ellenérvek  A portfolió tartalma és javasolt elemei."

Hasonló előadás


Google Hirdetések