Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak."— Előadás másolata:

1 Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak

2 A Johari ablak Mi az? Területek A Johari ablak összefüggése a társas hatékonysággal Személyiségkombinációk Hatékonyság Interaktív feladat http://kevan.org/johari TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

3 Mi az a Johari-ablak? –A Johari-ablak az önismeret egyik legszélesebb körben használt egyszerű modellje.önismeret –Eredetileg az egyéni hatékonyság mérésére dolgozta ki Joseph Luft és Harry Ingham pszichológus.Joseph LuftHarry Ingham pszichológus –1955-ben publikálták.1955 –Az elnevezés kettejük keresztnevének ötvözete (Joe és Harry → Jo-Hari → Johari). TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

4 Mi az a Johari-ablak? –A modell két fő dimenziót ad meg az „én” megértéséhez. –Egyfelől a viselkedés és stílus azon aspektusait, amelyek az „én” számára ismertek („Én”). –Másfelől pedig azokat, amelyek azoknak ismertek, akikkel kapcsolatban áll („Mások”). –Elsősorban (szinte kizárólag) a pozitív tulajdonságok mentén vizsgálja a személyiséget. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

5 Mi az a Johari-ablak? –A területek nem egyenlő méretűek. –A gyermek születésekor, a „Sötét” szinte majdnem az egész ábrát lefedi. –Az élet előrehaladtával, ahogy megismeri önmagát illetve ahogy megismerik a vele kapcsolatban állók őt, ennek szintjéhez mérten folyamatosan csökken a „Sötét” terület, illetve növekszik a másik három terület mérete. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

6 A területek –Aréna / Nyílt terület Avagy a nyilvános „én”. Az egyén viselkedésének azon része, amely ismert –mind számára, –mind a vele kapcsolatban állók számára Az „Aréna” többek között olyan információkat tartalmaz, mint –a név, –a fizikai megjelenés, –a családi, politikai vagy más jellegű nyílt kötődések. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

7 A területek –Vak terület A személy viselkedésének és stílusának azon aspektusait tartalmazza, melyek mások számára ismertek, de az „én” számára nem. Például lehet valaki úgy nagyzoló, nagyképű, vagy éppen modoros, hogy az számára nem tűnik fel, és mikor szembesítik vele (pl: a szemébe mondják), azt meglepetéssel és hitetlenkedve fogadja, mivel ő maga nincs tudatában személyisége ezen aspektusának. (Számára nem tűnik fel) TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

8 A területek –Zárt / Rejtett terület Azt foglalja magában, melyet a személy tud, de mások előtt nem tár fel (eltitkolja), vagyis az itt található dolgok titkosak. Például egy irodai megbeszélésen a beosztottat zavarhatja ha a főnöke nem kínálja hellyel, de a véleményét nem fejezi ki (elhallgatja) és elfogadja a helyzetet. A „Zárt” terület jelentős hányadát teszik ki a jóviszony megőrzése érdekében elhallgatott dolgok. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

9 A területek –Sötét / Ismeretlen terület Megközelíthetetlen mind az „én”, mind a vele kapcsolatban álló „mások” számára. Egyes pszichológusok szerint ez egy igen nagy terület, mely csak bizonyos egyedi körülmények (baleset, vészhelyzet) hatására felszínre törő tulajdonság, cselekvés. A „Sötét” területet nem lehet tudatosan szabályozni vagy megváltoztatni, ennélfogva nem játszik szerepet az egyéni hatékonyság mérésében. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

10 A Johari-ablak és az egyéni hatékonyság –Barlai Róbert szerint az, hogy a Johari ablak területei mekkorák, összefügg a személy társas kapcsolataiban megnyilvánuló egyéni hatékonyságával. –Aszerint, hogy a Johari ablak adott területe nagy vagy kicsi, és a személyes hatékonyság foka magas vagy alacsony, –tizenkét személyiségkombinációt különböztethetünk meg. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

11 Személyiségkombinációk –Magabiztos típus. Ez a típus nincsen tudatában a korlátainak és az erősségeinek. –Nehezen érzékelő típus. Az ilyen ember nehezen érzékeli azokat a nem verbális visszajelzéseket, amelyeket a többiektől kap. –Könnyen érzékelő típus. Az ilyen ember gyorsan és pontosan felfogja a környezete verbális és nonverbális jelzéseit. –Túl óvatos típus. Jól ismeri az erősségeit és a korlátait, de túl sok időt tölt a gyengeségeivel való foglalkozással. –Inkább hallgató típus. Az ilyen ember nem osztja meg saját szempontjait másokkal, még akkor sem, ha nagyon eltér a véleménye a többiekétől. –Zárkózott típus. Zárkózottsága miatt a többiek csak találgatják, hogy mi alapján ítéli meg őket, és mit vár tőlük. –Őszinte típus. Az ilyen ember nyílt és őszinte, mindig ad visszajelzést másoknak, sokszor gátlástalanul kifejti véleményét, kifejezi az érzelmeit. –Egocentrikus típus. Az ilyen ember hajlamos túl sokat beszélni sajátmagáról, nem fordít elég figyelmet másokra, mások igényeire. –Feladatorientált típus. Az ilyen ember csak a saját teljesítményével törődik, a másokkal való kommunikációját beszűkíti az adott feladatra. –Zárt típus. Az ilyen ember nem figyel a többiekre, nem ad visszajelzést. –Felszínes típus. Az ilyen embert felszínes emberi kapcsolatok jellemzik. –Nyílt típus. Az ilyen ember szívesen fejti ki a véleményét, de finoman, tapintatosan ad visszajelzést. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

12 A Johari-ablak és az egyéni hatékonyság –Az egyéni hatékonyság mérése szempontjából a legideálisabb egy nagy „Arénával” és kis „Vak” valamint kis „Zárt” –területtel rendelkező személy. –Azonban rájöttek, hogy nem feltétlenül egy ideális állapot van, mivel egy nagy „Arénával” rendelkező személy is lehet nem hatékony, mivel nem ez az egyetlen tényező a hatékonyságban. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

13

14 Interaktív feladat –Kiválasztunk egy személyt, aki a http://kevan.org/johari weboldalon létrehozza a saját Johari-ablakát 5-6 rá jellemző személyiségtulajdonság megadásával. http://kevan.org/johari –Az foglalkozás többi résztvevője az így létrehozott oldalon (pl.: http://kevan.org/johari?name=Nagy%20P.%20Krist%C3%B3f)http://kevan.org/johari?name=Nagy%20P.%20Krist%C3%B3f –kitölti a kiválasztott személy Johari-ablakát az alapján, hogy ő mit gondol róla. –Ezután elemezzük a kész Johari-ablakot és megvizsgáljuk az egyéni hatékonyság szempontjából. (pl.: http://kevan.org/johari?view=nagy+p.+krist%C3%B3f)http://kevan.org/johari?view=nagy+p.+krist%C3%B3f TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

15 Felhasznált források: –Luft, J. and Ingham, H.: „The Johari window, a graphic model of interpersonal awareness” (Los Angeles, UCLA, 1955)Los Angeles1955 –http://hu.wikipedia.org/wiki/Johari-ablakhttp://hu.wikipedia.org/wiki/Johari-ablak –http://old.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/a_ johari_ablak_sszefggse_a_trsas_hatkonysgg al.htmlhttp://old.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/a_ johari_ablak_sszefggse_a_trsas_hatkonysgg al.html TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában

16 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A Johari-ablak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések