Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata. Interaktív előadás és saját élményű játék, élmény megosztás, elemzés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata. Interaktív előadás és saját élményű játék, élmény megosztás, elemzés."— Előadás másolata:

1 Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata. Interaktív előadás és saját élményű játék, élmény megosztás, elemzés

2 Végig lehet menni minden vonalon egyszer a ceruza felemelése nélkül legfeljebb nyolc szakasszal?

3

4 Össze lehet kötni a 9 pontot 4 szakasszal a ceruza felemelése nélkül?

5

6 4 egyenlő oldalú háromszög?

7

8 Asszertív technikák • Az asszertív viselkedés az arany középút a behódoló (szubmisszív), alárendelt magatartásforma és a fenyegető (agresszív) magatartásforma között. Lényeges kelléke az asszertív személyiségnek, hogy tudja, hogy mit akar (elérni), és tisztában van a másik igényeivel is. Ennek alapján jogos önbizalom fogja el és magabiztos a fellépése. • A magabiztos fellépés alapja az önbecsülés, amely jótékonyan hat az önbizalmunkra, ezen keresztül a viselkedésünkre. Viselkedésünkből a kommunikáció az, amelyen keresztül le tudjuk mérni hatékonyságunkat, azaz, hogy elérjük-e célunkat. • Szívós ellenállás esetén a monoton ismétlés technikáját használja, általában meglepően jó eredménnyel. Ezért azt mondja, amit gondol. De képes nemet mondani, visszautasítja a vállalhatatlan kéréseket. Véleménynyilvánításában konstruktív, ő maga pedig figyel mások gondolataira. A legfontosabb, hogy ha nem ért valamit, akkor kérdez – ez az információszerzés asszertív módszere, nem pedig az, hogy ez „hülyeség, ezt még soha nem hallottam stb

9 Viselkedésből kialakuló konfliktus • A viselkedés és a magatartás szinonimák, bár a viselkedés a pillanatnyi, a magatartás a tartós megnyilvánulás

10 A viselkedés és az attitűd társas viszonyban ciklusba szerveződik, méghozzá olymódon, hogy az • én attitűdöm kihat az én viselkedésemre, • az én viselkedésem kihat a te attitűdödre, • a te attitűdöd kihat a te viselkedésedre. A két résztvevő között az attitűdök erősíthetik egymást, a ciklusból könnyen negatív, illetve pozitív spirál alakulhat ki.

11 Az emberi viselkedés sémái Önmagunk elfogadása Környezetünk el nem fogadása Agresszív • Önbizalom hiánya • Mások elfogadásának hiánya • Negatív érzések mások iránt • Harag és vádaskodás • Felsőbbrendűségi érzés • Minden helyzetet kontrollálni akar • Nem érdekli mások érzése Asszertív • Önbizalom, reális önértékelés • Mások és önmaga elfogadása • Felelősségvállalás • Érdeklik mások érzései, gondolatai • Őszinte, egyenes • Meghallgat másokat • Nyíltan kérdez Környezetünk elfogadása Manipulatív • Önbizalom hiánya, alacsony önértékelés • Mások és önmaga elfogadásának hiánya • Gyanakvás • Őszintétlenség • Mások önértékelését is aláássa • Depresszió, motiválatlanság Passzív • Önbizalom hiánya, alacsony önértékelés • Önelfogadás hiánya • Negatív érzések önmaga iránt • Kisebbségi érzés • Önfeladás • Lelkiismeretfurdalás • Motiválatlanság Önmagunk el nem fogadása

12 • Az asszertivitás mindkét fél jogait akceptáló viselkedésmódot jelent, ahol a kommunikáció őszinte, nyílt, közvetlen és hiteles. Az asszertív kommunikáció mögött rendszerint kiváló kommunikációra, magabiztos fellépésre és saját jogai képviseletére képes személy áll. Asszertív magatartás által az egyén eléri kitűzött, reális céljait, anélkül, hogy manipulációra, őszintétlen játszmákra vagy tekintélyelvű agresszióra lenne szüksége.

13 Megszerezhető kompetenciák: - képesek vagyunk nyíltak és egyenesek lenni önmagunkkal és másokkal szemben. - Az asszertív egyén képes önmaga képviseletére, de ezt nem mások kárára teszi. - Az asszertivitás birtokában az egyén oly módon tudja jogait érvényesíteni, hogy közben tekintettel van mások jogaira is. - közlést teszünk a rendelkezésünkre álló tényekről, gondolatainkról, vélekedéseinkről, érzéseinkről és szándékainkról. - Ha szükséges, kifejezzük információigényünket, jelezzük a másik viselkedésének ránk gyakorolt hatását, szükség esetén kérjük e viselkedés változását. - Ez a megközelítés a konfliktusok jelentős részét kezelhetővé teszi, megóvja az egyént a szélsőséges indulati állapotoktól - szociális hatékonyság a kommunikációs képesség által

14 • Cél, hogy a tárgyalásaik során álláspontjukat hatékonyan kifejtsék, azt tárgyalópartnereik megértsék és el is fogadják, miközben képes a többiek iránti pozitív beállítódásra, a másik ember véleményének figyelembevételével az érdekegyeztetésre és kompromisszumra. Az asszertív, vagyis önérvényesítő személyiség nem vonakodik kényes ügyeket intézni, tud magas pozícióban lévő emberekkel tárgyalni, és a célkitűzéseit nehézségek árán is véghezvinni.


Letölteni ppt "Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata. Interaktív előadás és saját élményű játék, élmény megosztás, elemzés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések