Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kommunikációs stratégiák

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kommunikációs stratégiák"— Előadás másolata:

1 Kommunikációs stratégiák
Baji Ildikó

2 latin szó. "communis" vagyis közös akik résztvesznek a kommunikációban valamiben közö- sek jelrendszer (pl: a nyelv ), amit mind a ketten    vagy többen  ismernek

3 gondolatok, érzelmek átadása
tartalma mellett fontos a HOGYAN Alapvetõen kétféle rendszer: 1. VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 2. NON-VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ (szemkontaktus,arckifejezés,testtartás)

4

5 Nehézségek Túl sok beszéd Hosszú magyarázatok Bonyolult fogalmazás
Összetett,bonyolult mondatok Idegen szavak Csúnya beszéd

6 Nehézségek Indulatos hangnem Kiabálás Káromkodás Türelmetlenség
Negatív minősítés

7 Kommunikációs nehézségek ADHD esetén
Figyelem fókuszát a pillanatnyi érdeklődés, tevékenység, érzelmi állapot határozza meg. Szelektív hallás, látszólag nem figyel. Figyelem csak rövid ideig tartható fenn. Nem figyel a nonverbális jelzésekre. Nincs együttműködés

8 1.Lépés Kommunikációs stílus megváltoztatása
Hatékony eszközök beépítése Sok gyakorlás

9 Kommunikációs igények
Figyelem felkeltése Környezet struktúrálása Megszólítás Testi érintés Szemkontaktus Háttérzaj megszüntetése Adott tevékenység félbehagyása (szülőé, gyereké)

10 Hatékony Kommunikáció
Egyszerű fogalmazás Normál tempójú, hangerősségű beszéd Világos, konkrét utasítás, kérés Összetett kérések helyett részfeladatokra bontás Hosszas indoklás, magyarázat elkerülése!!

11 Hatékony Kommunikáció
Határozott, udvarias stílus Cél: „első szóra” Konkrét utasítások Összhang a verbális és nonverbális jelzések között. Meg kell bizonyosodni megértette-e a kérést ( megfelelő reakció, szóbeli/cselekvéses válasz) Időintervallum meghatározása

12

13 Mi a probléma? – Mi az elvárásom?
Problémás viselkedés meghatározása cél (kívánatos) viselkedés kijelölése Pl verekedik Beszéld meg a problémáidat. hisztizik Mond el, mit szeretnél. kudarc esetén frusztrált Kérj segítséget. Az elvárásom (a szabály) csak a helyes viselkedés lehet, soha nem a helytelen viselkedés mellőzése, tiltása.

14 Hatékony stílus Beszéljünk mélyebben és halkabban Beszéljünk lassabban
Nézzünk a gyerek szemébe Használjunk olyan kevés szót, amilyen keveset csak lehet Rövid és lényegretörő legyen a mondanivalónk

15 A kommunikáció veszte A gyermek viselkedése befolyásol -ellenállás
-düh, harag -engedetlenség -dühroham Átveszi az irányítást Nincs elég türelmünk, feladjuk

16 Pozitív megerősítők Dicséret (szóbeli, írásos)
nem a gyereket minősítjük tevékenységet, a megnyilvánulást dicsérjük!

17 Pozitív megerősítők Észrevételezés (gesztusok, titkos jelek, összekacsintás, érintés, simogatás, ölelés) Szóbeli közlés, az adott helyes viselkedés szóbeli nyugtázása „ Szépen elpakoltad a játékaid.”

18 Értékelés a helyes megnyilvánulás kiemelése, a helytelen viselkedés elvárás formájában való visszajelzése - pl: Köszönöm, hogy első szóra indulsz fürdeni, miért nem vagy képes magad után lekapcsolni a villanyt? +pl: Köszönöm, hogy első szóra indulsz fürdeni, arra kérlek kapcsold le a villanyt magad után.

19 Az értékelés veszte De … Csak … Viszont … Máskor miért nem …
Örülök, hogy elpakoltad a holmidat, de miért kell ezért máskor könyörögni?

20 Szokjunk le a NE szó használatáról

21 Pozitív megerősítők, mint a motiváció eszközei
A pozitív megerősítők alkalmazásával érhetjük el, hogy a gyerek szívesen gyakorolja a helyes viselkedést, tanulja a beilleszkedéshez, a hatékony együttműködéshez szükséges készségeket.

22 Negatív érzelmek kiküszöbölése
A negatív érzelmek, mint a harag, félelem és az ellenállás alááshatják a kommunikációt Vegyen egy mély levegőt és: Nézzen a gyerekre Figyelje meg a gyerek testbeszédét, arckifejezését, hangszínét, beszédsebességét, és a szavait. Figyeljen oda a saját és gyermek érzelmeire. Figyelje meg és elemezze, mi történik valójában. Most már készen áll arra, hogy kifejezze valódi érzéseit. Ezt pedig megteheti nyugodtan.

23 Figyelem megvonása Főként a provokatív, figyelemfelhívó viselkedés formák esetében Szemkontaktus elkerülése, hátat fordítás, gesztusok, mimika tudatos mellőzése, másról való beszélgetés, stb.

24 Motiválás, kitartás növelése
A javítás lehetősége Nyugodt magyarázatok Bátorítás, kitartás növelése Határozott NEM-ek Megelőzés!!!!!

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kommunikációs stratégiák"

Hasonló előadás


Google Hirdetések