Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM."— Előadás másolata:

1 KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM

2 2 KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK: 1.Figyelés, figyelemszentelés 2.Parafrazeálás 3.Feedback 4.Nyitott mondatok használata 5.Érzelmek visszatükrözése 6.tisztázás

3 3 KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK I. FIGYELEMSZENTELÉS Hallani+érteniHallani+érteni Funkció:Funkció: –A partner fontosságát kommunikáljuk –Belső beszéd kimondatása –Minta Fizikai komponensek:Fizikai komponensek: –Szemkontaktus –Testtartás –A konzultációs helyzet egészére való figyelem

4 4 Konzultációs szoba

5 5 KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK II. PARAFRAZEÁLÁS A kliens által elmondottak megismétléseA kliens által elmondottak megismétlése –Visszhangválasz –Tisztázó művelet –Magyarázatadás Kognitív folyamatok tudatosítása verbális módon Funkció:Funkció: –Megértést közvetít –Kapcsolat erősítése –Ambivalenciákra, konfliktusokra világít –Szelektív figyelésre ösztönöz

6 6 KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK III. FEEDBACK visszacsatolásvisszacsatolás Cél:Cél: –Infot ad, hogy hogyan hat viselkedése másokra –Úgy lássa magát, ahogy mások látják őt –Okot adhat a viselkedésváltozásra Jó feedback:Jó feedback: –Inkább leíró, specifikus –Időzítés: azonnal –Indoklás (+:példával; -:javaslattal)

7 7 KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK IV. NYITOTT MONDATOK HASZNÁLATA Van-e…, mikor…, ki…. Kérdések helyett: hogyan…, milyen…?NYITOTT MONDATOK HASZNÁLATA Van-e…, mikor…, ki…. Kérdések helyett: hogyan…, milyen…? ÉRZELMEK VISSZATÜKRÖZÉSEÉRZELMEK VISSZATÜKRÖZÉSE Carl Rogers A partner mondanivalójának szétválasztása: –Kognitív tartalom –Érzelmi tartalom Milyen állapotban van a kliens

8 8 KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK V. TISZTÁZÁS Kérdések feltevése a tisztább megértés érdekébenKérdések feltevése a tisztább megértés érdekében Cél:Cél: –A hallottak értelmezése –Több információ szerzése –Más nézőpontokra világítás

9 9 MIKRO-SKILLEK A KONZULTÁCIÓBAN 1.Bátorítás 2.Fontosság elismerés 3.Megfigyelés (megjelenés, viselkedés…) 4.Összegzés 5.Aktív hallgatás 6.Önközlés (a kliens élményéhez kapcsolt saját, azonos irányú érzelem közlése)

10 10 TÁMOGATÓ MAGATARTÁSFORMÁK VERBÁLIS Érthető szavak Visszatükrözés, tisztázás Értelmez, összegez Reagál Szóbeli megerősítések Keresztnév használata Önfeltárás Feszültségcsökkentő humor megértés NONVERBÁLIS Szemkontaktus Időnkénti bólintás Arcjáték Időnkénti mosoly Kézzel történő gesztikulálás Fizikai közelség odafordulás Mérsékelt beszédsebesség Esetleg időnkénti érintés Forrás: Barbara F. Okun: Effective Helping, Interviewing and Counseling Techniques

11 11 A verbalitás csak másodlagos! Amire odafigyelünk… Kommunikáció= 100% NVK=70-80% VK=15-20%

12 12 KONZULTÁCIÓS HELYZET

13 13 NEM SEGÍTŐ VISELKEDÉSFORMÁK VERBÁLIS Tanácsok adása Prédikáció, hibáztatás EngedékenységHízelgésSürgetés „miért” kérdések Irányítás, követelések Leereszkedő viselkedés Intellektualizáláskinyilatkoztatás NONVERBÁLIS Elfordulás Gúnyos mosoly Szemöldökráncolás Oda nem figyelés Ásítás Szemlesütés A személyes távolság megsértése


Letölteni ppt "KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM."

Hasonló előadás


Google Hirdetések