Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szociális tanuláselmélet A társas tanulás jellegzetességei.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szociális tanuláselmélet A társas tanulás jellegzetességei."— Előadás másolata:

1 Szociális tanuláselmélet A társas tanulás jellegzetességei

2 Az utánzás társas tanulás elméletei Dollard és Miller: Az utánzást követő drive-redukció megerősítésként hat! Dollard és Miller: Az utánzást követő drive-redukció megerősítésként hat! Mowrer: Az utánzás másodlagos megerősítés elmélete Mowrer: Az utánzás másodlagos megerősítés elmélete Obszervációs tanulás Obszervációs tanulás (Berger, Hill, Bandura, Walters és mások)

3 Az obszervációs tanulás Tanulás akkor is létrejöhet, ha látszólag passzív résztvevőként vagyunk jelen egy helyzetben: A megfigyelő (obszervátor) tanúja a másik viselkedésének és viselkedése következményeinek! Tanulás akkor is létrejöhet, ha látszólag passzív résztvevőként vagyunk jelen egy helyzetben: A megfigyelő (obszervátor) tanúja a másik viselkedésének és viselkedése következményeinek! Az utánzás vikariáló megerősítés elmélete Az utánzás vikariáló megerősítés elmélete A modell érzelmi megnyilvánulásait is átvesszük → empátia A modell érzelmi megnyilvánulásait is átvesszük → empátia

4 A. Bandura: a személyiség szociális tanuláselmélete Hangsúlyozza a társ, mint modell jelentőségét a szocializációs folyamatban Hangsúlyozza a társ, mint modell jelentőségét a szocializációs folyamatban Kísérletekkel igazolja a társas tanulás jelentőségét Kísérletekkel igazolja a társas tanulás jelentőségét Agresszív magatartás utánzásos tanulását vizsgálta legtöbbet Agresszív magatartás utánzásos tanulását vizsgálta legtöbbet

5 Bandura szociális tanuláselméletének fő fogalmai Reciprok determinizmus: környezet-személyiség- viselkedés kölcsönösen meghatározottak. Reciprok determinizmus: környezet-személyiség- viselkedés kölcsönösen meghatározottak. Szelfrendszer: A működés referenciáit adó kognitív struktúrák, melyek a személy környezethez való viszonyát és a viselkedés formálását szabják meg. Szelfrendszer: A működés referenciáit adó kognitív struktúrák, melyek a személy környezethez való viszonyát és a viselkedés formálását szabják meg. Megerősítés: lehetséges következményekről tájékoztat. Megerősítés: lehetséges következményekről tájékoztat. Obszervációs tanulás – Obszervációs tanulás – vikariáló megerősítés: Nem csak közvetlen tapasztalat útján tanulunk!

6 Az utánzásos tanulást befolyásoló folyamatok A megfigyelő részéről: 1. Figyelem 2. Megőrzés 3. Mozgásos reprodukció 4. Motiváció, megerősítés

7 Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (1.) A modell jellemzői: a megfigyelő életkorához, a megfigyelő életkorához, neméhez való hasonlóság, neméhez való hasonlóság, a modell státusza, a modell státusza, az általa bemutatott viselkedés bonyolultsága, típusa az általa bemutatott viselkedés bonyolultsága, típusa

8 Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (2.) A megfigyelő jellemzői: önértékelés önértékelés a konform viselkedés korábbi jutalmazása a konform viselkedés korábbi jutalmazása motiváció motiváció életkora: kognitív fejlettsége életkora: kognitív fejlettsége

9 Az obszervációs tanulást befolyásoló tényezők (3.) A viselkedés következménye: Ha büntetik a modellt, kevesebb a spontán teljesítményben az utánzás, de az elsajátítást nem befolyásolja! Külső megerősítés Külső megerősítés Belső megerősítés Belső megerősítés Vikariáló megerősítés Vikariáló megerősítés Önmegerősítés Önmegerősítés

10 Az obszervációs tanulás kísérleti vizsgálataiból Bandura és Walters klasszikus kísérlete a „Bobo-babával” (1963) Bandura és Walters klasszikus kísérlete a „Bobo-babával” (1963) Televíziós agresszió: valóságos és rajz- modell hatása Televíziós agresszió: valóságos és rajz- modell hatása A modell nemének hatása A modell nemének hatása A modell kiegészítő/hatalmi szerepének hatása A modell kiegészítő/hatalmi szerepének hatása Erkölcsi ítéletalkotás vizsgálata Erkölcsi ítéletalkotás vizsgálata

11 A modellkövetés mindennapi megjelenése Nemi szerepek elsajátítása: Nemi szerepek elsajátítása: –szabálytanulás –megerősítések, obszervációs tanulás –szimbolikus modellek (média-szereplők) Agresszív viselkedés – filmes erőszak: Agresszív viselkedés – filmes erőszak: –elsajátítás teljesítmény nélkül is! –megengedett konfliktus-kezelési mód?! –az agresszió ismételt látványa érzéketlenné tesz az emberi szenvedés látványával szemben: áldozattá vagy elkövetővé válni természetes?


Letölteni ppt "Szociális tanuláselmélet A társas tanulás jellegzetességei."

Hasonló előadás


Google Hirdetések