Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulás Elemi habituáció, szenzitizáció Kondicionálás klasszikus, operáns Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulás Elemi habituáció, szenzitizáció Kondicionálás klasszikus, operáns Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás."— Előadás másolata:

1 Tanulás Elemi habituáció, szenzitizáció Kondicionálás klasszikus, operáns Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás

2 Asszociáció Kontiguitás - ha két esemény együttesen fordul elő, akkor asszociálódnak Gyakoriság - ha két esemény gyakrabban fordul elő együtt, erősebben asszociálódnak Erősség - az asszociációt kísérő érzetek erőssége befolyásolja magát az asszociáció erősségét

3 Pavlov Pavlov észreveszi, hogy nem csak akkor csorog a kutya nyála, amikor kaját kap, hanem máskor is. De, ha a nyálelválasztás reflex, csak akkor lehet nyálelválasztás, ha van inger. Mi váltja ki a nyálelválasztást? a dolog logikája: van étel - van nyál nincs étel - nincs nyál nincs étel - van nyál

4 Az alap a kontiguitás, a semleges és a feltétlen inger között Lám-lám, Pavlov igazolja a brit empíristákat

5 Alapjelenségek Generalizáció, diszkrimináció, gátlás, kioltás, kialvás, gátlástalanítás, spontán felújulás, ellenkondicionálás,

6 –Másodrendű kondicionálás – 1. metronóm - étel – 2. metronóm - nyál – 3. fekete négyzet - metronóm – 4. fekete négyzet - nyál –Szenzoros előkondicionálás – 1. csengő - fény – 2. fény - sokk – 3. fény - lábelrántás – 4. csengő - lábelrántás

7 Érzelem kondicionálás Watson és Rayner, 1920

8 Mire jó az állatoknak mindez? És az embereknek?

9 kísérletes neurózis (az analitikus jobb) reklámok (kérdéses, hogy működik-e) éjszakai bepisilés megszüntetésére szerkezet (barbár és inkább rontja) drogtúladagolás (legalább tudj róla)

10 Instrumentális kondicionálás

11 Thorndike Próba - szerencse Effektus törvény. megerősítés, büntetés

12 Skinner Shaping Megerősítési tervek fix változó időtartam FI VI arány FR VR FR: pl. darabbér, magas válaszszám FI: pl.heti bér, válaszadás lassan nő, az intervallum végén megugrik VR: pl. játékautomata, magas, állandó szinten tartott válaszszám, kioltása igen nehéz VI: rövid intervallum - sok válasz hosszú intervallum - kevés válasz

13 Skinner: autoshaping A galamboknak nem kellett választ tanulniuk, mert a jelzőfény kigyulladását automatikusan követte a táplálék. A galamb mégis kopogtatta a csőrével a lámpát annak kigyulladása után. Bár a táplálékhoz nem volt szükség semmilyen viselkedésre, a megerősítés hatására önformálta módon választanulás történt. Ez egyaránt magyarázható a kontiguitással (S-S kapcsolat, lámpa CS, táplálék UCS) és megerősítéssel (S-R kapcsolat, a táplálék megerősíti a csipegető választ).

14 Mowrer kétfaktoros elmélete A félelem tanulás az inger kontiguitásra, a motoros válasz tanulása pedig a drive- redukcióra vezethető vissza. A kontiguitás által a jelzőinger (pl. fehér fal) a drive szintet növeli, aminek csökkenése másodlagos megerősítővé válik, így az averziv kondicionálásnál másodlagos megerősítés történik. A tanulás kontiguitás és effektus törvényének egymásra épülése magyarázza a kondicionálásos tanulási formákat.

15 Rescorla ‘68 nem kontiguitás, hanem kontingencia reflex helyett bevezeti az információ szerzés elvét. A kondicionálás során a környezet eseményei közötti kapcsolatok, együttjárások elsajátítása történik.

16 A tanult tehetetlenség Seligman - kísérletei, immunizáció a kontingencia elv szerint a passzív csoport azt tanulta meg, hogy a fájdalom és a saját viselkedés független egymástól, az aktív pedig azt, hogy a saját viselkedéstől függ.

17 Belátásos tanulás (gestalt) Köhler a tanulás hirtelen jön létre, mint a figura- háttér átbillenés (Rubin serleg)

18 az elemek összállnak egy egésszé (gestalttá), ez a belátás, a cél és eszköz közötti viszony átlátása

19 Egy elegáns, döntő kísérlet Köhlertől: csimpánz ajtók, csirke kartonlapok a helyzet egészét tanuljuk, nem egyedi ingereket, hanem a közöttük lévő viszonyokat

20 Utánzás, modellkövetés, a szociális tanulás elmélet

21 Utánzás, modellkövetés, a szociális tanulás elmélet... Nem csak a közvetlen megerősítés hatására tanulunk, hanem azáltal is, ha egy általunk megfigyelt személyt jutalmaznak vagy büntetnek valamely cselekedetéért, valamint a különböző helyzetekben felhasználjuk a múltbeli tapasztalatainkat, s a helyzetek szimbolikus reprezentációja révén képesek vagyunk előrevetíteni cselekedeteink következményét, s ehhez képest módosítani tudjuk viselkedésünket.

22 Bandura kísérletei Agresszív modellek utánzása jutalmazott - büntetett agresszív modellélő, film, rajzfilm modell

23 A modellválasztás indítékai közül a legerősebb a szeretet. Különböző tapasztalatok szerint az érzelmileg elfogadó és gondoskodó felnőttet inkább utánozzák a gyermekek. Kísérlet. A modellkövetést befolyásolja továbbá a státuszirigység és a szociális hatalom. Az előbbi azt jelenti, hogy a gyermek irigyli a felnőtt szerepet, s ezért átveszi a jellemző magatartást, az utóbbi pedig arra a helyzetre utal, hogy a felnőtt a gyermekhez képest kontrolláló helyzetben van. Egyszerűbben, amikor a felnőtt adja a csokoládét, akkor a szociális hatalom, amikor eszi a csokoládét, akkor a státusz az, ami vonzza a gyermeket. De melyik az erősebb?

24 Az emócióknak is fontos szerepe van az utánzásban. A modell érzelmeit kifejező megnyilvánulások hasonló emóciót keltenek a megfigyelőben, ami emeli ennek aktivációs szintjét, ez viszont facilitálja a viselkedést, azaz az empátia is utánzás fokozó hatású. Nemcsak modell vagy a modellel való kapcsolat játszik szerepet a modellkövetésben és az utánzásban, hanem az utánzó személye is. Ezek közül néhány:

25 - inkompetencia egy adott helyzetben, pl. amikor először lép be valaki egy kínai étterembe, s ott pálcikákat hoznak evőeszközként, valószínűleg a többieket fogja utánozni, ha használni akarja.- - az is hajlamosabb lesz az utánzásra, akit kora gyermekkortól fogva fokozottan jutalmaztak az ilyen viselkedésért. - a modell vélt vagy valós hasonlósága. A modellválasztásban ill. utánzásban ezek a tényezők játszanak fontos szerepet, de továbbiakat is feltártak, amelyek már nem vagy csak igen erőltetetten magyarázhatóak a szociális tanulás- elmélet kategóriáival. Ilyen például a dependencia (függőség igény) vagy az alacsony önértékelés.


Letölteni ppt "Tanulás Elemi habituáció, szenzitizáció Kondicionálás klasszikus, operáns Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések