Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: •nem asszociatív •asszociatív –együtt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: •nem asszociatív •asszociatív –együtt."— Előadás másolata:

1

2 Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: •nem asszociatív •asszociatív –együtt járásokon alapuló –a viselkedés következményein alapuló •obszervációs •komplex

3 The simplest form of learning. The response to a repeated stimulus will decline acrossrepetitions.A form of non-associative learning, it involves only one stimulus. The simplest form of learning. The response to a repeated stimulus will decline acrossrepetitions.A form of non-associative learning, it involves only one stimulus. Nem-asszociatív tanulás a legegyszerűbb változat. •habituáció •egyre gyengül az ismétlődő ingerre adott válasz •szenzitizáció •az ingerre adott válasz átmenetileg erősödik.

4 Klasszikus kondicionálás felfedezése Ivan Pavlov ( ) nevéhez kapcsolódik (jó kérdést fogalmazott meg) •Két, időben és térben egymáshoz közel álló inger között kapcsolat alakul ki •Pavlov szerint az érintett agyi területek között képződik automatikusan kapcsolat

5 A kutya nyálelválasztásának vizsgálata

6 •feltétlen inger (UCS) –biológiailag releváns (mindenképpen kivált valamilyen választ) • feltétlen válasz (UCR) –önkéntelen, mindenképpen megjelenő válasz (reflex) • feltételes inger (CS) –bármilyen, amely tanult választ vált ki • feltételes válasz (CR) –bármely ingerre adott tanult, esetleg irreleváns válasz

7 Pavlov kísérlete kondicionálás előtt kondicionálás alattkondicionálás után Az eredetileg semleges inger (a hangvilla) asszociáción keresztül feltételes ingerré válik

8 Milyen tartós? kioltás •A tanult válasz a nem-kondicionált inger elhagyása után elmarad spontán kiújulás •Átmeneti szünet után a kondicionált válasz magától, vagy valamely sajátos inger hatására ismét megjelenhet

9 generalizáció és diszkrimináció válaszgeneralizáció •az eredeti ingerhez hasonlóak is kiválthatják ugyanazt a tanult választ –nagysága az új ingernek az eredetihez való hasonlóságától függ ingerdiszkrimináció •két, egymáshoz hasonló inger megkülönböztetése

10

11

12 generalizáció (válaszgeneralizáció).... minél inkább hasonlít egy új inger a korábbi feltételes ingerhez, annál inkább kiváltja a feltételes választ.....

13 diszkrimináció ingerdiszkrimináció.... az ingerek közötti különbségek észlelése, amely válaszgátlást eredményezhet....

14 Hétköznapi példák Tanult undor – megmérgezett étel (US) íze (CS) hányingert okoz (UR) – később az íz már önmagában is undort keltő lesz (CR) Biológiai korlátok

15 Patkányok az ízre érzékenyek Madarak a látványra

16 drogtolerancia – környezethez kötött (hálószoba, fürdőszoba) & ismeretlen környezetben kisebb a tolerancia

17 Ha egy veszélyes vagy félelemkeltő inger egy semleges ingerhez kapcsolódik, az utóbbi is félelmet fog kiváltani

18 kicsi Albert

19 •Másodlagos kondicionálás fény+élelem – nyálzás fény - nyálzás hang+fény – nyálzás hang - nyálzás •Bejósolhatóság - A feltételes ingernek valódi bejósló értékkel kell bírnia •Blokkolás fény – áramütés fény+hang – áramütés hang - nincs feltételes válasz •Bejósolhatóság és érzelmek

20 Instrumentális vagy operáns kondicionálás - Az inger motivációs jelentőséggel bír -A kiváltott viselkedés következményeinek függvénye a viselkedés megismétlődése -Jóval rugalmasabb a klasszikusnál -Új válaszokat is lehetővé tesz Próba-szerencse tanulás B. F. Skinner

21 Skinner-box

22

23 próba-szerencse tanulás

24 Megvárják, amíg a kutya magától rátalál a pedálra •.•.

25 a klasszikus kondicionálásnál az elvárások fontosak (érkezik táplálék/veszély – nem érkezik) az operáns kondicionálásnál a következmények fontosak (viselkedés sikeres – nem sikeres)

26 Thorndike effektus törvénye: A jutalmazott viselkedés megismétlődik – sikeres viselkedés – ismételd meg! – sikertelen viselkedés – ne tedd többé Büntetés kevésbé eredményes

27 Megerősítési tervek A megerősítés jellege is befolyásolja a válaszokat Folyamatos megerősítés – a kívánt válasz minden alkalommal megerősítést nyer (gyors tanulás, gyors kioltás) Részleges megerősítés – a kívánt válasz csak időnként nyer megerősítést – (a tanulás lassúbb, de kioltani is nehezebb)

28 Részleges megerősítés Aránytervek Rögzített arány Változó arány

29 Rögzített arány a jutalom egy előzetesen meghatározott válasz után jelenik meg (darabbér)

30 Változó arány a jutalom bejósolhatatlan számú válasz után jelenik meg (félkarú rablók)

31 Részleges megerősítés Időbeli tervek Rögzített idő Változó idő

32 Időbeli tervek Rögzített idő a jutalom egy bizonyos idő után jelenik meg (havi fizetés, postai levél)

33 Időbeli tervek Változó idő a jutalom rapszodikusan jelenik meg (újrahívás-gomb, ha foglalt a vonal) ( en érkező levelek)

34 jutalmazás & büntetés viselkedés előfordulása növekszik viselkedés előfordulása csökken inger alkalmazása Pozitív jutalmazás Pozitív büntetés ingermegvonása Negatív jutalmazás Negatív büntetés

35 Büntetés • A kellemetlen következmények csökkentik egy adott viselkedés előfordulásának valószínűségét Pozitív büntetés •Negatív büntetés

36 A büntetés hátrányai A büntetett viselkedés nem szűnik meg örökre, csak gátlás alá kerül – a fenyegetés megszűnése után visszatér A testi büntetés agressziót vált ki – azt sugallja, hogy a konliktusokat agresszíven kell megoldani Félelmet kelt, ami nemkívánt viselkedéshez vezethet, lásd iskolától való félelem, tanult tehetetenség, depresszió Nem segíti elő a kívánt viselkedést – jutalmazásnál egyértelmű, hogy melyik viselkedés vált be, - A büntetésnél nem

37 Még mindig operáns kondicionálás •Formálás –A viselkedést apró lépésekkel alakítjuk ki –A megerősítés egy bonyolult viselkedés kialakításának irányába hat

38 –A veszélyes ingerrel való találkozás váltja ki Menekülő tanulás

39 A veszély lehetősége váltja ki. Óvakodj a fóbiáktól! Elkerülő tanulás

40 Kognitív megközelítés Obszervációs tanulás Viselkedésünket mások (modellek) viselkedésének megfigyelése alakítja Albert Bandura. Keljfeljancsi kísérlet

41 Kognitív tanuláselméletek

42 Kognitív-szociális elmélet mentális reprezentációk mentális képek patkánynál és embernél Kognitív térképek ( Edward Tolman, 1948 )

43 Látens tanulás Csak később derül ki, hogy végbement

44 Kognitív-szociális tanulás Ha reménytelennek látjuk a menekülést (érdekeink érvényesítését), meg sem fogjuk próbálni Tanult tehetetlenség ( Seligman, 1975)

45 Értelmezési stílus pesszimista bajokat belső okokra vezeti vissza tartós átfogó optimista bajokat külső okokra vezeti vissza átmeneti Emberi depresszió

46 Belátásos tanulás •Köhler klasszikus kísérlete •Egy éhes csimpánzzal (Szultán) és néhány ravaszul elhelyezett banánnal

47 •A próbálkozások

48 Okos hollók

49


Letölteni ppt "Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: •nem asszociatív •asszociatív –együtt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések